Husk mig
▼ Indhold

EL-Kitts til fossilkøretøjer..?


EL-Kitts til fossilkøretøjer..?25-01-2009 06:19
Jakob
★★★★★
(9265)
 





Kan du tænke på nogle biler eller andre køretøjer, som måske vil være særligt egnede til at blive bygget om til EL..?  




Jeg mener nok, at standardfossilbiler generelt er for tunge til at kunne blive gode EL-biler.
Men meget afhænger af batteriet og hvilken rækkevidde, man kan nøjes med.
Det er nok også både nemt og billigt at bruge en standardbil, som er typegodkendt i forvejen.
Hvis man ikke overstiger max vægt og motorydelse, så behøver den måske ikke engang at komme til syn..?


Her er i hvert fald et eksempel eller to, som måske godt kan pirre en kreativ gør-det-selv-mand.:


http://www.youtube.com/watch?v=hWPiUd9nMWA
http://www.youtube.com/watch?v=9vhywPK7Vz0
http://www.youtube.com/watch?v=C3WZlFtPfyM
http://www.youtube.com/watch?v=xbDo4ugXm8g
http://www.youtube.com/watch?v=j6RswTmhGKo
VW-Bobbel:
http://www.youtube.com/watch?v=hUM52f2FaAg
http://www.youtube.com/watch?v=ZXFYjpP8E8Q
http://www.youtube.com/watch?v=9fyDoP6-eyw

Link til selvbyggere:
http://www.grassrootsev.com/motor.htm




Motorcykel:
http://www.youtube.com/watch?v=VkgiYDY5Dh0
http://www.youtube.com/watch?v=B5g1P3JBeYw
http://www.youtube.com/watch?v=G7wid_8k_7k&feature=PlayList&p=EF77770363DEECCC&playnext=1&index=9



Cykel:
http://www.youtube.com/watch?v=YdTfnOfFmAg
http://www.youtube.com/watch?v=_4SSdrwiQAM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=NsI-pzpsjd0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=Sop0t9rJaTQ&NR=1



Løbehjul:
http://www.youtube.com/watch?v=odOjU5koDnc



Flyvning (paraglide):
http://www.youtube.com/watch?v=WOT2p2ZNXyg
http://www.youtube.com/watch?v=msgljI-QOOA&NR=1


EL-bilssynergi med laptops:
http://www.youtube.com/watch?v=pm6gD6r3-cw



Jeg søgte egentlig noget til ATV'er, men det ville ikke lykkes i denne omgang.




 
01-12-2009 15:01
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Ud med benzinmotoren og ind med en EL-motor.








Godt arbejde:
http://www.youtube.com/watch?v=tcRs-4QRaVc&feature=related
EL-kitt til folkevogn:
http://www.youtube.com/watch?v=P08vTT4F0C4&NR=1



En selvbygger med max. 20 km kørselsbehov pr. opladning kan måske på denne måde bygge sin egen EL-bil for pænt under 40.000 kr.


Hvis man vil bruge en ny bil til formålet, kan den så købes med nummerplader og uden afgift i Danmark, fordi den skal ombygges til EL, og får man afgiftspenge tilbage på en brugt bil, hvis den ombygges til EL..?


Måske er det klogest at gøre det stille ude i sin garage og håbe, at det ikke bliver opdaget, for ellers bliver man indkaldt til syn og får en kæmpe bøde for at have pillet ved bilens typegodkendte konstruktion fra år 1900oghvidkål.




.
02-12-2009 01:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Humm! Hvor finder jeg det KIT med "gør det selv Brændselscellen" som kan kører på Metanol evt Brint som tankes på "gør det selv højtrykstanken"
Brændselscellen Supplerer nu batterierne, når jeg "gøre det selvmanden" er ude og kører i mit helt igennem "gør det selv Automobil"!!
11-12-2009 01:24
CH4andCH3OHfuture
☆☆☆☆☆
(6)
til Delphi:

Der er du nok bedre stillet med bare at stoppe flere batterier i, for brint kan du slet ikke opbevare uden at det kommer til at veje alt for meget. Energitætheden ved opbevaring af brint, er langt lavere end energitætheden på moderne batterier. F.eks. LiFePo4 batterier fra ThunderSky eller tilsvarende producenter.

Men den "hjemmebyggede" el-bilen med methanol brændselscelle og hele svineriet, findes faktisk allerede, og vises frem i København under COP15 topmødet. Den er endog lavet herHJEMME, og dermed næsten hjemmebygget.

På grund af den ublu pris på selve brændselscellen (ca. 100.000$ ved 20stk), der primært er politisk betinget (af det firma der producerer den.....det lugter af monopol), er den imidlertid udenfor enhver alm. skatteplaget danskers rækkevidde.

Den er imidlertid ikke særlig dyr at producere, og har en super god virkningsgrad. Blandt andet anvender den kun 5% af den energi den producerer til at holde sig selv varm med, og derudover kan den altså omsætte Metanol og bruge brinten herfra direkte, uden at tage skade af biprodukterne der følger med denne reformation. Der er tale om en Høj-temperaturs (under 150grader) brændselscelle, også kaldet en HT-PEM.

mvh
metan og metanol nørden
13-12-2009 19:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@ CH4andCH3OHfuture

Der ser meget interessant ud http://www.thunder-sky.com/products_en.asp men de er vel så bekostelige at de ikke i praksis er brugbare, eller?

Brændselsceller er og bliver en blindgyde.

Dampteknologi sammen med forbrændingsmotoren har en langt bedre effekt og herunder udnyttelse af de brændsler som forefindes.

Teknologier som er udviklet ved Teknologisk Institut i Århus hvor xergiindholdt i den varme røggas udnyttes til at overophede damp, hvor motorvarmen koger vand til damp i princippet som her se



Trykforskellen mellem kogetrykket og den temperatur og dermed tryk hvor dampen nu kan kondenserer giver nu en trykforskel og dampen holder denne trykforskel så længe den er varm, det gør den på turbinebladet og effekt afsættes.

AC-Sun har udnyttet denne unikke teknologi til en air-conditionsopstilling se link

Denne lille turbine kan producere op til 2000 w se



Jeg mener de bedste Volvo lastbil motorer i dag udnytter dieselolien med 50 % og kunne opnå en virkning på over 60 % via turbinen. Men herunder kan effekten øges yderligere ved at afbrænde et brændsel som ikke kan omsættes i motoren fordi det er "forurenet", hvis det overopheder dampe yderligere sammenholdt med hvad udstødning kan øges effekten på opstillingen.

Og det er letvægtsopstillinger som pr opstillet effekt, minimum er lettere sammenholdt med Dieselmotoren.

Netop de brændsler som skal omsættes i brændselscellen som ikke er produceret fra fossile olieprodukter, de er meget energikrævende ved produktion for at de opnår en kvalitet som kan omsættes i brændselscellen.
Redigeret d. 13-12-2009 19:38
14-04-2010 15:30
kblood
★★★☆☆
(429)
Sikke en masse gode links. Angående afgift, så er den desværre stadig på elbiler. Afgiften går jo vidst til vedligeholdelse af veje i stedet for at vi har vejbomme som i andre lande.

Jeg håber da lidt på at de vil give nogen "grønne priser" med mindre afgift til biler med mindre Co2 udledning. Elbiler har jo stadig Co2 omkostninger, medmindre man kun for opladningerne fra vindmøller og solceller.

Angående de 20 km. per opladning, er de el-biler der kommer fra fabrikker ikke bedre end det? Jeg går ud fra de 20 km. per opladning var hvis man fulgte en af de kits til en hjemmelavet bil.

Jeg har også stærkt overvejet elbiler. Det er nu ikke fordi jeg tror at Co2 er så farligt for os, men har nu altid syntes at der burde være smartere måder at få biler til at køre, og lave strøm. Men elbilen kan man jo så fokusere på at finde ud af en effektiv måde at lave strøm på, og solceller eller vindmøller ser ikke ud til at være de bedste løsninger, selvom de praktisk set nok desværre er, hvad angår Co2 i hvert fald.

Jeg har undersøgt solceller en del, og de kræver nogen gode batterier. Kører man ikke så tit, så kunne det da sikkert fungere med solceller hvor at de varmer lidt vand og oplader en elbil, men der skal nok være en hel del solceller hvis den elbil skal køre mere end en gang i måneden.
18-04-2010 00:33
Jakob
★★★★★
(9265)
.




kblood skrev:
Angående afgift, så er den desværre stadig på elbiler. Afgiften går jo vidst til vedligeholdelse af veje i stedet for at vi har vejbomme som i andre lande.

Jeg håber da lidt på at de vil give nogen "grønne priser" med mindre afgift til biler med mindre Co2 udledning.


Ja, du skal nok betale en årlig vægtafgift som for alle andre biler for slid på vejene.

Men i forbindelse med køb af EL-bil, mener jeg, at det er vedtaget i Folketinget, at de skal forblive afgiftsfrie mindst indtil år 2015

Anderledes er det selvfølgelig, hvis man køber en brugt benzinbil og ombygger den til EL.
Man burde så kunne få bilen vurderet og få nogle af afgiftspengene tilbage, når man har ombygget den.
Om man kan, det ved jeg ikke.
Men vil man gerne ombygge en nyere bil, så vil jeg foreslå, at man forsøger at lægge pres ved at betinge købet af det.



Angående de 20 km. per opladning, er de el-biler der kommer fra fabrikker ikke bedre end det? Jeg går ud fra de 20 km. per opladning var hvis man fulgte en af de kits til en hjemmelavet bil.


Det er især batteriet, der koster penge og sætter grænsen.
Vi må nok erkende, at en meget billig EL-bil normalt har en temmelig begrænset batterikapacitet.



Hvis man nu anbringer to eller tre minivindmøller på bilens front og tag, kan man så ikke lade batterierne op, mens man kører i stille vejr, hvis man bare kører hurtigt nok..?


Jeg kunne godt se en "Herbie" ( VW bobbel ) holde på parkeringspladsen med en vindmølle på taget, hvor den står og lader op, mens man handler ind.




.
18-04-2010 12:57
kblood
★★★☆☆
(429)
He
Jo det kunne se lidt sjovt ud med vindmøller på bilen. Men det jeg tænkte på var at have to batterier til bilen, en koblet på vindmøller eller solenergi hjemme hos en selv, hvor det batteri så lader op, men på bilen ville solceller nok giver mere mening. Nu er jeg ikke helt inde i det, men jeg mener da at det burde være muligt at lade batteriet op imens det bliver brugt, for så vidt jeg ved sker det allerede i de fleste biler bare imens den kører. I almindelige brændstof biler i det mindste, men så skulle det jo også kunne lade sig gøre i el biler.

Men godt at høre at der rent faktisk er taget nogen afgifter af el biler. Selvom det jo egentlig kommer ret meget an på hvor fra man får dens opladninger om det egentlig er miljøvenligt, men det burde da giver flere folk et initiativ til at prøve det.
29-09-2010 08:07
Jakob
★★★★★
(9265)
.



EL-motor til at spænde direkte på hjulet:

http://www.makeclub.org/ideas/items/view/17367




.




Deltag aktivt i debatten EL-Kitts til fossilkøretøjer..?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik