Husk mig
▼ Indhold

EL-køretøjer, hvad kan vi i dag..?



Side 1 af 212>
EL-køretøjer, hvad kan vi i dag..?25-02-2008 11:55
Jakob
★★★★★
(9186)
 


EL-køretøjer må absolut være sagen både nu og i fremtiden.

Eller hvad..?

Jeg håber, at andre har noget mere indsigt at bidrage med, så jeg kan blive klogere på blandt andet, hvilken EL-bil det er bedst og mest økonomisk at købe lige nu.


Her er en præsentation af nogle varianter, som jeg indtil videre har fundet:



EL-biler:


Til dem, der mener, at EL-biler er for langsomme:

http://www.youtube.com/watch?v=BqqtJpfZElQ&mode=related&search


EL-biler på markedet i Danmark:

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2005/87-7614-619-7/html/helepubl.htm


Lidt generelt om EL-biler:

http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/elbiler/


Ny EL-bil lige om hjørnet?:

http://trafiknyt.smartlog.dk/billige-el-biler-p--vej-i-handlen-post100283

--
--

Andre EL-køretøjer:


EL-ATV med blybatteri:

http://ehongrun.en.alibaba.com/product/50346948/51581523/ATV/Electric_ATV.html

http://www.youtube.com/watch?v=v3gDuLfZvMA

http://www.youtube.com/watch?v=E0T1itWlH7U

http://www.youtube.com/watch?v=E0T1itWlH7U

--

EL-motorcykel med Lithiumbatteri:

http://www.enertiabike.com/content/view/15/19/

--

EL-cykel med Lithiumbatteri:

http://www.cykellet.dk/

http://www.cykellet.dk/Lithium-Commuter.htm

--

EL-plæneklipper med Lithiumbatteri:
(Enhver parcelhusejers drøm. ;-)

http://www.billigmaskiner.dk/bosch_lithium_plaeneklippere_da/

--


 
25-02-2008 18:39
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Tak, Jakob, for en god bunke links
!
Jeg synes selv, det er synd, at "ellerten" ikke længere ses i det danske gadebillede.
Kan godt være, at den ikke kunne bruges til at køre tværs over landet, og at den kun kunne rumme én person (+ evt. et barn), men som der står i en af dine henvisninger:

Filosofien bag Ellerten var, at mere end 80 % af befolkningen har mindre end 15 km til arbejde, og at mere end 90 % af alle, der anvender bil til arbejde, kører alene.

Det er dette tåbelige frådseri, som Ellerten kunne have været en god kur imod. For rigtig mange mennesker ville det være tilstrækkeligt med en ellert, suppleret med et udbygget offentligt transportsystem.
Og ja, det er rigtigt, at den da burde kunne køre lidt hurtigere
...

Spændende med den danske teknologi udviklet af Lithium Balance (fra dit link, "Ny EL-bil lige om hjørnet) Der lader til at være en del elbiler på trapperne, se her!

I forlængelse af vores tidligere diskussion af RUF, så synes jeg efterhånden det her virker mere realistisk, i hvert fald i første omgang...
26-02-2008 14:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
I forlængelse af vores tidligere diskussion af RUF, så synes jeg efterhånden det her virker mere realistisk, i hvert fald i første omgang...

Tja, det virker nok mere realistisk fordi det bygger på noget kendt og kun gælder individuel persontransport.
Der er problemer med de tunge transporter, hvordan får man en lastvogn eller bus til at drives ved hjælp af el?
Et RUF-system kan løse begge dele, men det hjælper ikke at RUF kun bliver indført i Danmark, hvordan kommer vi så med bil til f.eks. Italien.
NB: Ellerten er stadig i handlen.
09-03-2008 19:51
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Jeg synes også, at Ellerten er et sødt lille køretøj.
Når jeg ikke har købt et eksemplar, så skyldes det primært, at den er så lav, at jeg føler det utrygt og mangler overblik i trafikken.
Det havde da også været OK med lidt mere acceleration og topfart.



Men jeg så nærmere på branners link
http://ing.dk/artikel/79494
og fandt dette citat:

ZAP-X kan køre 560 kilometer på en opladning, der kun tager ti minutter. Med en elmotor i hvert hjul får bilen 644 hestekræfter og kan nå fra 0 til 96 kilometer i timen på 4,8 sekunder. Bilens tophastighed bliver 250 kilometer i timen.


Det lyder alt for fantastisk, men lad os håbe, at det bare er 30-40% sandt.  


Måske er denne model så alligevel ikke et filmtrick:
http://www.youtube.com/watch?v=BqqtJpfZElQ&mode=related&search
Det kunne man nok ellers godt fristes til at tro.


Det kommer ikke bag på mig, at en EL-bil kan accelerere voldsomt, hvis den får strøm nok uden at blive tung som en lastbil.
Så revolutionen må hovedsageligt ligge i batterierne.
Opladningstiden er så ekstrem kort, at det måske tyder mere på kondensatorteknologi end Lithiumbatterier.

Den er sikkert også knæk dyr....


Men de andre nye ser også spændende ud, og så er de endda med dansk teknologi og prisen sikkert meget mere overkommelig.

Endnu et citat fra teksten:
Den anden model fra Italcar ser identisk ud, men har en dobbelt så stor motor og kan køre 70 kilometer i timen.
I bilen sidder en række lithium-batterier, som bliver styret af et system udviklet af det danske firma Lithium Balance, og Ivan Loncarevic fra det danske firma skønner, at prisen på elbilen lander mellem 120.000 og 130.000 kroner.



Når vi kommer så langt, at EL-prisen varierer med vindstyrken, så kan EL-bilernes batterier sikkert også med stor fordel bidrage med billig strøm til beboelsen i stille vejr.  




 
09-03-2008 21:55
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvad med denne el-bil:
http://www.teslamotors.com/
09-03-2008 23:28
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvad med denne el-bil:
http://www.teslamotors.com/


Ja, den ser også ud til at være mega sej.  


Den er også med Lithiumbatteri:
http://www.teslamotors.com/blog4/?p=59

Prisen er lavere, end jeg troede, men dog skrap nok:
http://www.teslamotors.com/buy/buyPage1.php
Jeg får det til ca. 500.000 kr


 
28-03-2008 00:49
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Men nu ser det da endelig ud til, at der begynder at ske lidt nyt i lille Danmark:

http://ing.dk/artikel/86740

Måske "allerede" om et års tid.... 


Prisen kan jeg ikke finde.


 
28-03-2008 23:54
Michael
★★☆☆☆
(196)
Jakob skrev:
 


Men nu ser det da endelig ud til, at der begynder at ske lidt nyt i lille Danmark:

http://ing.dk/artikel/86740

Måske "allerede" om et års tid.... 


Prisen kan jeg ikke finde.


 

Ifølge Nyhedsavisen (historien var på forsiden) mener jeg at have læst at el-bilerne i første omgang skal leveres af Renault (+et andet firma jeg ikke husker navnet på - muligvis af asiatisk oprindelse) til en pris på under kr. 100.000.

Ved ihvertfald årlige 15000 tilbagelagte km skulle batteridrevne el-biler være mere økonomiske i drift end biler drevet af benzin og diesel. Jeg kunne ikke nå at læse det hele ...
Så det var historien i korte rids.
Redigeret d. 28-03-2008 23:55
30-03-2008 13:21
Jakob
★★★★★
(9186)
 


@Michael, tak for info.


Her er lidt mere, men nu ser det ud til, at salget først begynder i 2010:
http://ing.dk/artikel/86755?bund

Og når det gælder prisen, så er den måske ikke realistisk:
http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/ViewNews.aspx?NewsID=22793

Jeg synes, at det er glædeligt, at vi i dag har et brugbart Lithiumbatteri til EL-biler:
http://ing.dk/artikel/85470?highlight=lithium+klar
(advarsel: min IE gik ned, da jeg ville se linket)
Men jeg må sige, at det skuffer mig, at bilindustrien ikke er klar.
Jeg er ikke meget for konspirationsteorier, men hvad kan forklaringen ellers være..?
EL-motoren er jo ikke ligefrem en ny opfindelse. Hvad gør det så svært for dem..?



 
RE: Industrien lyver15-04-2008 12:10
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Man skal ikke tro på alt det, der oplyses fra industrien:

http://ing.dk/artikel/87021

http://ing.dk/artikel/86944



 
16-04-2008 01:11
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvad med denne el-bil:
http://www.teslamotors.com/


WOW

Det kalder jeg en miljø-bil der rykker!
med sådan en kan man jo for første gang forene at være økofreak og at være smartass. genialt!
jeg prøver lige at vedhæfte et billede...


The time for doubt is over!
Tilknyttet billede:

16-04-2008 11:34
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
PAS PÅ DONGs el-bil koncept!

DONG er med deres el-bil koncept ude på at lave et nyt monoplomarked.
DONG vil eje batterierne og brugerne eje "rustbunken".
DONG vil eje ladestationerne/byttecentralerne forbrugerne kan bare betale.

Mit forslag er at batterier, ladestationer, byttecentraler ejes af Energinet.dk, et statsselskab der skal hvile-i-sig-selv - det vil sikre konkurrence på det nye område fra dag 1. DONGs koncept vil holde andre ude af markedet, hvilket ikke er ønskværdigt set fra forbrugersiden.
22-05-2008 14:25
Jakob
★★★★★
(9186)
 



@Boe Carslund-Sørensen


Det synes jeg nok lyder meget fornuftigt.  


Men vi begynder at nærme os et punkt, hvor det er næsten ligegyldigt, hvad der sker, bare der sker noget.

Jeg hørte i dag, at vi skal være forberedte på, at olieprisen i en nær fremtid meget vel kan komme op på 200$ pr. tønde.

Man kan høre mange sige, at vi ikke har råd til vedvarende energi og EL-biler er for dyre osv...

Men hvordan vil det mon egentlig gå med økonomien, hvis vi først tager fat på udviklingen for alvor, når olieprisen er blevet så høj, at desperationen breder sig..??

F.eks. når transportomkostningerne bliver så høje, at mange mister deres økonomiske incitament til at køre på arbejde..??

Jeg begriber ikke, at det kan være Europas mening, at vi skal poste milliarder og atter milliarder i oliesheikernes lommer, når vi udmærket kan gøre noget andet og bedre.


 
22-05-2008 14:59
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg hørte i dag, at vi skal være forberedte på, at olieprisen i en nær fremtid meget vel kan komme op på 200$ pr. tønde.


Hvad er olieprisen i EURO eller danske kroner - det er de valutaer vi betaler med i EU. 200$ lyder af meget og prisestigningen er da også forholdsvis stor, men omregnet til DKK er 200$ = 948 DKK. Dagens olieprise er ca. 130$ = 616 DKK, da olieprisen var 60$, var prisen i DKK 480 DKK. Det kan ikke undre mig, at et land som Iran ikke længere vil sælge olie i USD men i EURO, EUROen er mere kursstabil.
22-05-2008 16:21
Jakob
★★★★★
(9186)
Finansministeren (eller hedder det "finasseministeren" nu om dage?) er jo nok ligeglad så længe DK selv har olie at pumpe op...
Han skal såmænd nok også snart på pension, og så kan Socialdemokratiet få lov til at overtage den synkende skude, efter han høstede papirguldet.

Men det ægte guld, som f.eks. vores Ellertfabrik, den blev solgt til Tyskland...
22-05-2008 19:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Vil du købe elastik i metermål? Jeg vil ikke.
Jeg kan heller ikke bruge en oliepris i USD til noget, hvis jeg ikke ved den aktuelle omregningskurs.
I Danmark vil det være formålstjeneligt at buge olieprisen i DKK.
29-05-2008 15:24
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
DONG vil eje batterierne og brugerne eje "rustbunken".


Lithiumbatterier har også kun en begrænset levetid, og der sker stor udvikling på området:
http://ing.dk/artikel/62962

Måske vil det alligevel være en fordel og i hvert fald mere trygt for forbrugerne, hvis Dong ejer batteriet og borgerne "rustbunken".  



 
29-05-2008 15:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Måske vil det alligevel være en fordel og i hvert fald mere trygt for forbrugerne, hvis Dong ejer batteriet og borgerne "rustbunken".


Tja, hvis man ønsker at deponere kørselsøkonomien hos et statsejet profitorienteret monopolselskab.
29-05-2008 23:35
Jakob
★★★★★
(9186)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Tja, hvis man ønsker at deponere kørselsøkonomien hos et statsejet profitorienteret monopolselskab.



Det er jo i forvejen staten, der fastsætter kørselsfradrag og en del af prisen på benzin.
Jeg synes måske nok, at den største ulempe er, at Dong ikke er 100% statsejet, fordi det øger privatøkonomiske interesser i at gøre batterierne for dyre.


 
17-06-2008 12:18
Jakob
★★★★★
(9186)
 



Det ser ud til, at DONG's EL-bilprojekt for almindelige købere foreløbig er udsat til år 2011.


Her er et par links, som jeg gerne vil anbefale.

Viden Om fra DR2 "Sportsvogn på EL":
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Oversigt/20080207145841.htm

Omtale af programmet - klik her



Direkte link til video - klik her



 
06-06-2009 22:31
Jakob
★★★★★
(9186)
.


Ny dansk El-bil klar om et år:

http://ing.dk/artikel/99162-danske-sportsvogn-entusiaster-vi-bygger-ny-elbil-paa-rekordtid


.
19-07-2009 16:36
Jakob
★★★★★
(9186)
.



EL-busser i København:
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2009/07/16/065924.htm
Citat fra siden:
---------------------
Elbusserne har lige i øjeblikket mellem 800-1000 passagerer dagligt. Og det er primært turister, der benytter bussen til stoppesteder som Glyptoteket, Nationalmuseet, Kongens Nytorv, Nørreport Station og Rundetårn.
---------------------



Links til flere nye EL-biler:
http://ing.dk/artikel/99293-den-nye-elbil-til-danskerne-en-ombygget-fiat
http://ing.dk/artikel/99416-familie-elbil-med-solceller-koerer-250-kilometer-paa-en-opladning
http://ing.dk/artikel/99507-dansk-elbil-med-smaek-i-koerer-350-kilometer-paa-en-opladning


.
19-07-2009 17:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Her må løsningen vist også være tog eller s-tog.

El-drevne busser er om bord på toget og passagerer kan skifte bus når toget kører, og herunder lades bussernes batteri om bord på toget!

Ved stationer lastes og aflastes busser og chauffører overtager styringen til den videre færd ud i byen.
19-07-2009 18:05
Kosmos
★★★★★
(5366)
Her må løsningen vist også være tog eller s-tog

- i storbyer evt. suppleret med trolleybusser/sporvogne!
20-08-2009 12:44
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Nu er det muligt at leje en Tesla Roadster for 16.000 kr pr. måned.
http://ing.dk/artikel/100214-lej-en-tesla-roadster-for-16000-kroner-om-maaneden

Pyha, det er dyrt, men jeg må indrømme, at det bobler i blodet.
Måske vil jeg spare sammen og så til næste år holde den mest blærede sommerferie nogensinde.

Skulle nogen på landevejen blive overhalet af en "ufo", så deres nakkehår blæser om i øjnene på dem, så er det nok bare mig, der holder ferie.











I øvrigt synes jeg, at biler ( især fossile og hybrid ) bør plomberes, så de ikke kan køre hurtigere end 130 km/t.
Samme princip som med knallerter.
Men skal det også ramme elbiler, så må de godt lige vente til jeg har afsluttet mit livs bilferie.




Lidt mere godt nyt til det danske elbilmarked:
http://www.business.dk/article/20090813/transport/90812112/
Citat
-------------------
Fra den 1. september vil den tyske biludlejningsgigant Sixt, der er et af verdens største biludlejningsselskaber, sende hundredevis af elbiler af mærket Citroën C1 på gaden i Danmark.
-------------------


De er også kommet til en vigtig erkendelse, som bør få det hele til at se lysere ud for billige elbiler:
Citat:
-------------------
86 procent af danskerne har et kørselsbehov på under 120 kilometer om dagen
-------------------



.
20-08-2009 21:55
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
De er også kommet til en vigtig erkendelse, som bør få det hele til at se lysere ud for billige elbiler:
Citat:
-------------------
86 procent af danskerne har et kørselsbehov på under 120 kilometer om dagen


Hvor har de dog fået det tal fra?
Mon ikke der er tale om kørsel til og fra arbejde?
Hvor mange kører ikke lige et smut omkring tante Olga, henter børn i en eller to forskellige institutioner, handler ind på vejen til og fra arbejde?
20-08-2009 23:26
Kosmos
★★★★★
(5366)
86 procent af danskerne har et kørselsbehov på under 120 kilometer om dagen

- ja, mon ikke? Det svarer jo til næsten 44.000 km/år!

Men hvad pokker skal man forresten bruge et gennemsnitligt kørselsbehov til, hvis øjemeddet er at vurdere, hvor lang rækkevidde, bilisterne har behov for??
Redigeret d. 20-08-2009 23:27
21-08-2009 09:38
Jakob
★★★★★
(9186)
.



@Kosmos

Hvordan kan du vide, at tallet er udtryk for et gennemsnit..?



@Boe Carslund-Sørensen


Måske er det kun 14%, der har en tante Olga.


Men det er alligevel et relevant problem, som skal løses.

Når vi får bedre tog, så kan man parkere på stationen og fortsætte med tog, eller evt. få bilen med på toget, hvor den lades op under transporten.

Udlejningsfirmaet har løst det ved at give stor rabat på udlejning af fossilbiler, og så kan man bare køre ind og bytte elbilen til en fossilbil, hvis man skal køre langt.

Men jeg håber også, at vi kan få indrettet afgifterne rigtigt, så det ikke koster særlig meget i afgift at eje en køreklar fossilbil ( ud med vægtafgiften ), men til gengæld bliver dyrt at bruge den.
På den måde vil mange kunne have to biler, og så er deres problem løst.
Efter nogle år, når næste generation elbiler kommer på markedet til en rimelig pris, så kan vi evt. igen stramme yderligere op.

Men det er tydeligt, at vi allerede i dag med simpel og billig teknologi kan flytte meget transport over til elbiler, og det må være den væsentligste pointe.
Jeg har intet imod, at de udvikler elbiler, som kan jorde enhver fossilbil ud af lyskrydset. Men nærmest at gøre det til en betingelse for elbilens ret til marked, det finder jeg sygt.


.
Redigeret d. 21-08-2009 09:52
21-08-2009 10:07
Kosmos
★★★★★
(5366)
Hvordan kan du vide, at tallet er udtryk for et gennemsnit..?

- hvorledes forestiller du dig, at tallet er opgjort?
21-08-2009 18:02
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Kosmos skrev:
Hvordan kan du vide, at tallet er udtryk for et gennemsnit..?

- hvorledes forestiller du dig, at tallet er opgjort?


Hvis det skulle være troværdigt, som det er formuleret, så ville jeg næsten gå ud fra, at de havde spurgt borgerne om, hvor mange kilometer de max har behov for at køre på en dag.
Men jeg ser godt, at tallet så kan virke noget højt.

Det kan også være, at der er spurgt således:
"Hvis det kan redde jorden fra undergang, kan du så nøjes med at køre under 120 km pr. dag..?"

Det ville nok få flere til at svare "ja".



Men her er noget mere, som nærmere antyder, at det er et skønnet tal, som måske er baseret på et gennemsnit, som du gik ud fra:
http://ing.dk/artikel/101501-udlejningsselskab-vi-er-klar-med-elbiler-til-danskerne-nu
Citat:
----------------
»Undersøgelser viser, at 86 procent af alle europæiske bilejere kører under 60 km om dagen. Jeg antager, at det samme gælder for danskere, så det daglige kørselsbehov kan som hovedregel dækkes med en elbil,« siger han.

Og når bilisten en gang imellem skal køre en langtur, bestiller han med ekstra rabat en lejebil hos Sixt, enten med diesel- eller benzinmotor. Dermed bliver der ikke brug for kostbare el-servicestationer, der skal skifte batterierne undervejs på langturene.
----------------



.
RE: RUF i hele DK22-10-2009 01:54
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
Elbiler sparer ikke på energien. De gør det blot muligt at køre delvis på VE.
Hvad der derimod vil batte til noget, er RUF. Se http://www.ruf.dk; der bringer energiforbruget ned på 20-30% af en tilsvarende elbils forbrug.

Alle danske byer over 20000 inkl. en Kattegatbro,http://www.ruf.dk/kattegat.pdf; kunne dækkes for det Femernforbindelsen vil koste.

Hele DK , hvor der ikke er over ca 30 km til nærmeste "skinne"kunne dækkes for ca. 200mia. Det inkluderer et skinnenet 5 gange større end nuværende motorvejsnet.
Hastighed førerløs på skinne ca. 200km/tim ved > 5 km mellem junctions, og ca. 120 km/tim i byer. Trængsels- og forureningsproblemerne vil desuden være en saga blot.

Etableringspriser pr km er ca 1/10 af letbane eller ca. 1/40 af Metro, og ca. det samme som en alm. byvej. Herudover har vi i DK en eksportartikel i stedet for at alt skal importeres.
Prototypen står i Ballerup. Hvor svært kan det være.
22-10-2009 09:02
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Harald Nyborg har taget EL-cykler hjem i udvalg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1099&Grp=&n=10





Kr 6.495,00

Citat fra siden:
------------------------
El-cykel som reducere modstanden med hjælp af en elmotor
* 3 indvendige Shimano Nexus gear
* Alu-stel
* Hjul: 700C dobbeltbundede aluminium
* Rustfrie eger og refleksdæk
* Aftagelig batteri for nem og hurtig opladning
* Batteri: 10amp Lithium ca. 30-40 km pr. opladning
* Hvor langt der kan køres på en opladning afhænger af
Vejrforhold, vind og egen indsats
* Leveres samlet
------------------------



--




EL/hybrid-speedbåd:
http://msnmand.dk/article/32759
Citater fra siden:
-------------------
båden får nemlig sine kræfter fra et lithium-ionbatteri kombineret med et avanceret fremdriftssystem. Denne kombo giver tre timers sejlads i moderat fart, mens der er batteri-power til en time, hvis du konstant sejler for fuld skrue.

Hvis du bruger al strømmen, har Epic 23E en brændstof-besparende gasmotor, der er klar til at tage over. Denne motor reducerer det normale brændstofforbrug med 50 procent, hvilket betyder, at du på en fire timers sejltur udleder 90 procent mindre CO2 end normalt.
---
FAKTA OM EPIC 23E

LÆNGDE: 6,7 meter (22 fod)
BREDDE: 2,5 meter (8,2 fod)
YDELSE: 375 hestekræfter
TOPFART: 65 km/t
PRIS: 835.000 kroner (fabrikanten satser på at få den ned på 300.000 kr. i 2012)
KØB DEN HER: 23e.epicboats.com
-------------------





@Agerskov

Jeg har svaret dig i RUF-tråden:
http://www.klimadebat.dk/forum/ruf-et-alternativt-transportsystem-d20-e231.php#post_15352



.
11-12-2009 13:41
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Lidt mere om moderne EL-bilers rækkevidde og tankningshastighed.


http://ing.dk/artikel/100275-her-er-nissans-bud-paa-elbilen-til-de-danske-familier
Citat fra siden:
----------------------
Bilen vil kunne lades 80 procent op på lige under 30 minutter med en hurtigoplader. En opladning i hjemmet fra et 200-volt-stik vil tage omkring otte timer.

Nissan lover en rækkevidde på mere end 160 km inden lithium-ion-batterierne skal oplades. De genererer et output på over 90 kW, mens den elektriske motor leverer 80 kW, hvilket svarer til 107 hestekræfter, og 280 Nm.

Det skulle ifølge Nissan sikre en acceleration, som lever op til, hvad bilister er vant til med benzin- og dieseldrevne biler. Topfarten bliver over 140 km/h.

Leaf er en mellemstor bil – 4,4 m lang og 1,77 m bred med fem sæder.
----------------------



http://ing.dk/artikel/99507-dansk-elbil-med-smaek-i-koerer-350-kilometer-paa-en-opladning
Citat:
---------------------
Dansk elbil med smæk i kører 350 kilometer på en opladning
---------------------


Se evt. også ny batteriudvikling, som skal give EL-bilen en rækkevidde på 800km:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s400.php#post_17427



.
11-12-2009 13:51
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Hvad med Project Better Place?
Det virker som en meget fed midlertidig løsning, indtil batteri teknologien er på et niveau der kan svare til tankningen på en station (eller deromkring)

Ellers så bliver brændselsceller jo nok også en del af løsningen i sidste ende, selvom de er meget dyre ligenu. Du kan jo ikke have el-tankskibe eller el-fly vis de skal kunne noget - nej batterier er kun "light vehicles", som teknologien står nu og sandsynligvis i den næste lange tid.
Redigeret d. 11-12-2009 14:14
RE: Batteriteknologi / ladning11-12-2009 19:20
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
Uanset batteriteknologi, vil det aldrig blive muligt at oplade en energimængde svarende til en tankfuld brændstof med samme hastighed. Tænk på hvor mange ampere kabler og kontakter skal holde til. Desuden bruger en batteribil præcis samme energimængde til fremdrift som alle andre sammenlignelige køretøjer.
Den energi, der skal bruges til fremdrivning, er bestemt af rulnings- og luftmodstanden. Eneste system, der bringer energien ned på gennemsnitlig 1/3 af f.eks. en batteribils, er RUF. (http://www.ruf.dk).
Det er fordi den på en stålskinne med strømforsyning, kører på forholdsvis hårde hjul, og helt tæt sammen med op til 20 ad gangen som et tog. Desuden alle sammen på størrelse med en alm. bil eller en lang af slagsen til flere passagerer eller gods.

Opladning til når den skal køre på alm. veje skal man normalt ikke bekymre sig om, da de langt færre batterier sammenlignet med en konventionel batteribil, automatisk bliver ladet op undervejs på skinnen.
Sagde jeg at den er førerløs, så du kan tage dig en lur undervejs, eller arbejde på PC mm.
11-12-2009 19:30
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Hej agerskov. Det ved jeg godt
Har kigget lidt på din RUF, men ved pt. ikke lige hvad jeg skal mene om den så du må vente lidt endnu
. Det er vist heller ikke helt korrekt at den bruger samme energimængde. Der er også forskel på hvor effektivt biler kan udnytte deres benzin
og ligeså med elbiler.
11-12-2009 20:44
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Agerskov skrev:
Uanset batteriteknologi, vil det aldrig blive muligt at oplade en energimængde svarende til en tankfuld brændstof med samme hastighed. Tænk på hvor mange ampere kabler og kontakter skal holde til.


Det kan man regulere i følge denne fysiske lov, så det bør ikke være noget problem:

P = U x I

,hvor "P" er effekten målt i Watt, "U" er spændingen målt i volt og "I" er strømstyrken målt i Ampere

Der ser du, at du kan fordoble effekten ( Watt ) uden at ændre strømstyrken ( Ampere ), hvis du blot i stedet fordobler spændingen ( Volt ).





Agerskov skrev:
Desuden bruger en batteribil præcis samme energimængde til fremdrift som alle andre sammenlignelige køretøjer.


Ja, den har du formuleret smart, for ellers er de vel ikke sammenlignelige..!?


Men i de moderne EL-biler kan du oplade batteriet ved bremsning.
En bil på brændstof begynder aldrig at producere brændsel, fordi du bremser.

Så der er da en forskel, som det nok er værd at lægge mærke til.



.
Redigeret d. 11-12-2009 20:50
11-12-2009 21:35
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvad med Project Better Place?
Det virker som en meget fed midlertidig løsning, indtil batteri teknologien er på et niveau der kan svare til tankningen på en station (eller deromkring)


David

Den store forskel fra alm. tankstationer og DONG/Betterplace er, at DONG/Betterplace vil eje batteriet og således indfører et monopol.

Det vil svare til at f.eks. Statoil vil eje benzintanken på bilen, og du kun kan få udskiftet / fyldt benzin på på en Statoil tank.
11-12-2009 22:17
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Jep er klar over problematikken vedrørende det. Der er blandt andet derfor jeg siger midlertidig - jeg tror det vil være en god måde hurtigt at få elbiler ud i gadebilledet, ændre folks attitude til konceptet bag elbiler (elbiler siger du? kan de ikke køre ca 10 km? Elbiler? Elbiler kan jo intet og så er de grimme!) og samtidig foregå som en slags pilot projekt for de problemer elbiler uundgåeligt vil medbringe i gadebilledet (eks. kan man forestille sig der må lovgives om at de skal støje i det mindste en lille smule til fordel for blinde, uopmærksomme trafikanter og ikke mindst dyr)

Desuden som tidligere antydet så er der et spørgsmål om "convenience" (det danske ord undgår mig) hvor befolkningen nok givet vil foretrække benzin slugere hvis det betyder de ikke behøver pludseligt løbe lavt midt på motorvejen uden mulighed for at tanke op, at de ikke skal vente 2-3 timer på en opladning osv, men Better Place undgår en del af denne problematik.
Spørgsmålet er så bare om der er ligevægt mellem convenience og monopol, om værdien i sidste ende vil ligge hos forbrugeren eller om de vil udnytte monopolet groft - hvilket jeg tvivler på vil ske de første par år, ihvertfald indtil "the novelty" om elektriske biler "wears off" (Jeg tænker meget på engelsk). Da mediedækningen nok er ganske massiv til at starte med og folk er opmærksomme på om systemet "duer" til den tid er der forhåbentligt flere ladestationer og andre biltyper på markedet så der kan ske to ting; enten prøver better place at overleve via at tage sine forbrugere i røven, eller også bliver deres service langt bedre end de andres i kraft af at de har flere penge bag sig (på grund af at langt flere har valgt better place, at de har flere forbrugere).

Kritik af egen logik;
Mine store antagelse i denne logik bygger altså på en påstået forståelse for den måde folk tænker på og om hvorvidt den danske regering har tænkt sig at bygge infrastruktur som better place ikke ejer, på f. eks parkeringsplacer og ved offentlige bygninger.
12-12-2009 01:38
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
David:
Det er vist heller ikke helt korrekt at den bruger samme energimængde. Der er også forskel på hvor effektivt biler kan udnytte deres benzin og ligeså med elbiler.

Svar: Som jeg skrev kommer energiforbruget ned på en trediedel af sammenlignelige( størrelse/vægt/luftmodstandskvotient etc.),så nej den bruger ikke samme energimængde.


Jacop:
Der ser du, at du kan fordoble effekten ( Watt ) uden at ændre strømstyrken ( Ampere ), hvis du blot i stedet fordobler spændingen ( Volt ).

Svar: Som maskinofficer, der har sejlet bl.a. 8 år i U-både, kender jeg lidt til batterier.Der var ca. 100ton ombord med ca. 16000 Ah ved 5 tim afladestrøm.
Hvis du hæver spændingen udover gasgrænsen, får du Ilt og brint i rigelige mængder til en voldsom eksplosion, så glem det.


Jacop:
Men i de moderne EL-biler kan du oplade batteriet ved bremsning.
En bil på brændstof begynder aldrig at producere brændsel, fordi du bremser.

Så der er da en forskel, som det nok er værd at lægge mærke til.

Svar:Ja, man skal lægge mærke til at RUF kun har 1/3 så store batterier, da den for hovedparten kører, og bliver opladet på skinne. Der skal bl.a ikke være dobbelt antal store batterier som ved "Better Place" til batteriskift.
Skal en RUF køre meget langt udenfor skinne eller opladested, kan der lige så hurtigt - måske hurtigere - kobles en powerpack i rummet, hvor ellers skinnen har plads.Så er det en alm.hybridbil med lyn-udskiftelig motor. Udnyttelse af bremseeffekten er for biler med elmotorer en selvfølge. l

David:
Den store forskel fra alm. tankstationer og DONG/Betterplace er, at DONG/Betterplace vil eje batteriet og således indfører et monopol.

Det vil svare til at f.eks. Statoil vil eje benzintanken på bilen, og du kun kan få udskiftet / fyldt benzin på på en Statoil tank.

Svar:RUF skinnen kan også betragtes som en elbilmotorvej, som er styret af "systemet" offentligt eller privat, men vi betaler jo også for strøm til husholdningen. Til gengæld kommer vi hurtigt (120 km/tim i byen)frem uden trængsel, og helt afslappet samt god samvittighed overfor klimaet. En form for monopol undgår vi nok ikke
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten EL-køretøjer, hvad kan vi i dag..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Elbiler18623-11-2021 11:08
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
Artikler
Her er fremtiden inden for elbiler i Danmark
Elbiler
NyhederDato
Elbiler lige om hjørnet25-11-2012 23:59
Kommercielt center for elbiler i København01-03-2011 08:39
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Elbiler kræver smart el08-06-2010 06:06
Trafikstyrelsen: Elbiler kan klare danskernes behov28-04-2010 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik