EL-styret havevandingsventil31-05-2014 23:16 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. Jeg har brug for en EL-styret havevandingsventil, så jeg kan montere et tænd/sluk ur på springvandet og på den måde forsyne min køkkenhave med præcist den dosis vand, som jeg ønsker uanset, om jeg er hjemme eller ej. Der er flere muligheder på markedet, men jeg har endnu ikke fundet en magnetventil eller en motorventil, som jeg finder tilfredsstillende, og jeg har derfor besluttet selv at forsøge at bygge en ventil. Den skal være 3/4" og kunne styre lettere urent og grumset vand med vandværkstryk. Hvis nogen umiddelbart har et forslag til en god ventil at købe direkte til formålet, så kom gerne på banen. Jeg skulle have brugt den i går. Eller hvis du har gode idéer til en hjemmebygget. Jeg har et par idéer, som jeg håber vi kan få en god diskussion om, og vi får de bedste løsninger på bordet, før andre løber med patentet i EU. 3/4" EL-styret 220V havevandingsventil, som kan styre lettere urent og grumset vand med vandværkstryk. Jeg lægger fra land og stiller op til kritik for at vælge en billig kugleventil som grundenhed til et første forsøg. De findes i mange varianter: http://www.vvs-eksperten.dk/index/kuglehaner-324 http://www.vvs-eksperten.dk/index/ballofix-113 Jeg snupper denne model til 60 kr: http://www.harald-nyborg.dk/p3266/stophane-3-4 Og et par nippelrør til 16 kr pr. stk: http://www.harald-nyborg.dk/p1296/roerstykke-3-4-60-mm Så langt så godt. Lidt afhængigt af responsen skal jeg nok følge op med billeder, hvis der bliver noget mere at vise frem. . Redigeret d. 31-05-2014 23:22 |
01-06-2014 14:01 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Jeg mener bestemt der kan fås en motor/servomotor som passer direkte på denne billige kugleventil. Jeg ville prøve hos http://www.dahl-as.dk/ |
01-06-2014 15:07 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Man kan helt sikkert købe mange specielle ting, hvis man henvender sig til landets største VVS grossist. Men jeg føler mig så sikker på, at det vil koste det blege, at jeg er mest tilbøjelig til at undlade det. Og jeg gætter på, at jeg meget nemt kommer til at stå med et produkt, som det bliver mere vanskeligt og bekosteligt at vedligeholde i det lange løb. Men er du med på en udfordring, så får du nu chancen for at slå mine fordomme tilbage med et væddemål. Først sætter jeg 200 kr på, at du ikke kan finde en masseproduceret servomotor, som kan klare funktionen og passer direkte på den kugleventil, som jeg har udvalgt. Og lykkes det for dig, så sætter jeg videre 200 kr på, at uanset hvilken god motorventil eller modulkombination, du kan finde med de rette egenskaber hos dem, så vil totalprisen blive pænt over 1000 kr. Vi kan for min skyld afgøre væddemålet på tirsdag, hvis du synes og slår til i dag. Hvad bør max pris være for sådan en ventil..? Det må nok blandt andet afhænge af nødvendighed, holdbarhed, reservedelsforsyning, reparationsvenlighed, de enkelte modulers værdi ved skrotning, miljøbelastning, klimabelastning og råstofforbrug. Det er vanskeligt at vurdere, men kan vi sige ca. 400 kr for en lidt beskidt og ca. 1200 kr for en mere bæredygtig..? . Redigeret d. 01-06-2014 15:13 |
01-06-2014 16:07 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Så er det jo sådan noget som det her se Men så skal man jo selv til at lave overgangen så det passer på kuglehanen hvor betjeningshåndtaget det sad. Og man skal også ha' 2 kontaktfunktioner så styring ved hvornår der er lukket og åben. |
01-06-2014 20:59 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Den ser dyr ud, og der fremgår ikke mange data. Jeg gætter på, at den kan findes billigere, og med lidt snilde kan man måske endda snyde for de to følekontakter. Overgangen/koblingen/medbringeren kan jeg nok ikke slippe for, men en rund aksel vil nok passe mig bedre end en firkantet. Jeg har en ældre billig kabelfri boremaskine, hvorfra jeg kan tage motoren, men det er der jo ikke særlig meget prototype over, hvis jeg ikke kan finde den samme motor løst på markedet. Jeg har foreløbigt monteret de to nippelrør og en længere skrue til håndtaget på kugleventilen. På skruen er der en ekstra møtrik, som jeg måske senere erstatter med en 8 mm messingbøsning ( det kan evt også ende med en klat fedt eller silikone, hvis jeg har meget travlt. ). Skruen skal så fungere som styretap og sørge for, at overgangsstykket centrerer på linje med motorens aksel. Kugleventilen er nu klar til at få monteret noget fladjern eller noget andet jern, som skal danne stativ til motoren. Tilknyttet billede: |
01-06-2014 21:20 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. Hvis jeg ikke kan finde noget bedre, og jeg beslutter mig for en elmotor med gear, så kaster jeg mig måske over denne til 199 kr: http://www.conradelektronik.dk/GEARMOTOR-540.htm?websale8=conrad-dk&pi=222362&ci=SHOP_AREA_19781_1210060&otp1=tablink2 Hmm... Til en prototype er det vel ok. Men det gør lidt ondt, for 199 kr er ca. 80 kr mere end jeg gav for hele den kabelfri boremaskine incl. batteri og ladeværk. Det viser lidt om, at det bør kunne findes billigere. Der er da også 70 kr rabat pr. stk, hvis man køber 100 stk, men det bliver nok lidt rigeligt til mig i første omgang. . Redigeret d. 01-06-2014 21:23 |
01-06-2014 22:13 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Hvis jeg ikke kan finde noget bedre, og jeg beslutter mig for en elmotor med gear, så kaster jeg mig måske over denne til 199 kr: Den mener jeg så ikke er brugbar. Det er et forholdsvis stort moment fra sådan en kuglehane når ventilen skal drejes. Snekkegear kan præsterer det nødvendige moment se Sådan Fra http://sell.lulusoso.com/selling-leads/165426/DC-worm-gear-motor.html Her med motordrev via et kabel se Fra http://p-car.com/diy/spoilerdrive/ Redigeret d. 01-06-2014 22:14 |
01-06-2014 23:08 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Hvad med en brugt viskemotor fra en bil se |
03-06-2014 00:44 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Jeg kan godt se for mig, hvor du vil hen. Et lækkert snekkedrev, og så kan ventilen åbne og lukke imod endestopkontakt og klikke som et pengeskab. Jeg er endda måske også enig i, at det er en mere sikker og proff vej at gå. Men har du tænkt på, hvad der så vil ske med min mulighed for at betjene ventilen manuelt, mens motoren er monteret..? Det kan jeg vist ikke, eller det kan blive for hårdt for tandhjulene, hvis gearet er med for stor udveksling. Omvendt må jeg nok også opgive helt at undvære et gear. Jeg tror, at det er unødigt hårdt for motoren, og det vil trække for meget strøm, hvis den altid kun skal køre den samme kvarte omgang frem og tilbage. Så jeg søger altså et passende balancepunkt imellem disse parametre, og en udveksling på 1:6 er måske i underkanten, mens 1:50 måske er i overkanten, gætter jeg på. Er det en god 12V motor, og er strømforsyningen kraftig nok, så er jeg slet ikke i tvivl om, at den kan give kraft nok med eller uden udveksling. Mærker du f.eks. momentet på en kabelfri boremaskine, så vil du nok erkende, at der må være noget helt galt med ventilen, hvis ikke den kraft er stor nok til at åbne og lukke den. Der tangerer vi på en måde også mit argument for at kunne droppe endekontakter. Enhver ventil kan fejle eller blokeres, og går det først rigtig galt, så hjælper alt det dyre styregrej alligevel ikke. Men der kan måske blive noget sikkerhedsmæssigt, at der bliver et par steder, hvor man godt kan skade en finger, hvis den er det helt forkerte sted, når ventilen klapper. Den elektronik, der skal styre motoren er heller ikke uden betydning, og det vil nok være interessant for projektet, hvis det kan fange martin_kalundborgs interesse. Men proceduren må nok være, at jeg skyder fra hoften og finder en motor, som kan trække ventilen, og når jeg kan køre med den halvautomatisk, så bliver det nemmere at få en fornemmelse af, hvor meget elektronik, der skal bruges for at gøre den fuldautomatisk. Jeg forudser måske, at det blandt andet vil være en fordel med et tidsstyret relæ, som jeg nok skal bruge en halv vinter på at udtænke og afprøve et bonderøvsdiagam til. Noget som andre måske kan gøre så let som at klø sig selv i nakken og endda smile samtidigt. . |
03-06-2014 17:54 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. Måske kan man alligevel godt undvære gearet, hvis man opfinder en "magisk" kobling i fjeder eller gummi eller lign., som kan tillade motoren at køre flere omgange, før ventilen rokker sig. Jeg har blot ikke lige en idé til, hvordan det kan gøres sikkert og nemt. Det er dog nok værd at overveje, fordi en fleksibel kobling/medbringer vil stille mindre krav til motorophængets rethed og dermed gøre motor montagen nemmere. Jeg har i forvejen til et par andre formål anvendt noget, der kan minde lidt om det, men som i stedet for en roterende bevægelse giver et træk med en kort vandring. Vi kan kalde det for "snosnorsprincippet". Princippet er ganske enkelt, at når man spænder en snor ud og begynder at sno den, så bliver den kortere. Jeg har tidligere brugt det til en elektrisk dørlås. Når motoren får strøm, så bliver snoren snoet, og så trækkes skydelåsen tilbage. Når strømmen forsvinder, så vil en fjeder hjælpe med at trække, så snoren bliver snoet tilbage igen, og skyderen glider i lås. I praksis blev forsøget skruet således sammen: Et andet eksempel på samme teknik har jeg tidligere anvendt på en udluftningsventil til et vaskerum. Der var behov for større vandring, så det blev en længere snor med iflettet elastik til at hjælpe med returbevægelsen. I praksis blev det forsøg fusket således sammen: Boksen lige under ventilationskassen indeholder et print med et bonderøvsdiagram, som jeg ikke helt kan huske. Men funktionen er ganske god, fordi den, når strømmen sluttes, sørger for næsten fuld strøm til motoren i et kort øjeblik, hvorefter den skifter over til holdestrøm. Der skal nemlig ikke bruges nær så meget strøm for at holde snoren godt snoet, som der skulle for at sno den. Og hvis jeg bare lader motoren fortsætte med fuld kraft, så bliver det hele hurtigt flået i stykker. Måske kan snosnorsprincippet også bruges til en vandventil, hvis man kan finde den rette. Jeg synes ikke umiddelbart, at det passer særlig godt til kugleventilen. Lidt bedre måske, men heller ikke helt godt til en sikkerhedsventiltype som på nedenstående billede. Hvis man trækker i den lille stift til højre, så åbnes der for vand i pilens retning ( proppen ved udløbet er midlertidigt monteret, fordi ventilen er blevet trykprøvet for at se, om den er tæt ved stiften. Man bør altid være lidt skeptisk, når man overvejer at bruge en ventil til noget andet, end den er konstrueret til. ). . |
04-06-2014 13:28 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Angående overgangsstykket/medbringeren/koblingen imellem motor og kuleventilhåndtaget. En tragt med en knast udvendigt og indvendigt. To tragte med knaster sættes inden i hinanden. Når man drejer den ene tragt, så vil den anden først følge med, når de to knaster rammer hinanden, og det sker måske først efter næsten en hel omgang. Vi sætter så 10 tragte inden i hinanden, og derved kan motoren køre næsten 10 omgange, før ventilhåndtaget tvinges med. Alle knasttragte bygges ind i et rør, som fyldes med olie, og olien giver en modstand, en slags convertereffekt, så motoren allerede på første omgang vil møde modstand og ikke bare pisker hæmningsløst op i omdrejninger for så at hamre ventilen til bevægelse, når koblingens friløb er opbrugt. Kan du se idéen..? Jeg tror godt, det kan lade sig gøre, men jeg ved ikke, om man kan købe sådan en kobling, måske ved du eller andre, om den findes på markedet..? Den er desværre nok for tidskrævende at udvikle på de fleste hobbyværksteder. Det nærmeste, jeg har set princippet i praksis, er måske som "snydedifferentiale" i bagtøjet på en havetraktor. En helt simpel enarmet medbringer kan sikre motoren godt og vel en hel omgang uden gear og give tilløb til at slå håndtaget i gang og tilmed fjerne enhver motormodstand, når håndtaget betjenes manuelt. Uden at kunne argumentere særlig stærkt for det, har jeg dog ikke meget lyst til sådan en svinghammer. Jeg tror måske, at den bliver for hård ved det hele, og måske er jeg bange for at få et slag over fingrene. Men når men fordyber sig mere i det, så kan der hurtigt blive mange muligheder at vælge imellem, og det vanskeligste kan blive at vælge den bedste og bruge tiden på at udvikle den frem for at spilde den på andre. Der er også mange fiske- og skibsliner i forskellige materialer med og uden elastik, som jeg kunne have lyst til at afprøve til kobling. Men det bliver nok for omfattende til en forårsopgave med mindre der dukker nogle nye idéer op på den front. . |
04-06-2014 18:50 | |
delphi★★★★★ (7601) |
@Jakob Det er som altid meget berigende når de lægger fra land med deres overvejelser omkring mange mulige tekniske løsninger.. Jeg vil gå i tænkeboksen for om muligt at løse problemnet; at finde en billige og funktionsdygtig enhed som kan virke sammen med noget elektronik som kan åbne og lukke for det vand som skal vande blomsten ude i haven. |
04-06-2014 21:14 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. Er her mon nogen, som har et bud på, hvor man kan købe meget store og billige kondensatorer til ca. 40 Volt..? Eller om der kan ske noget grufuldt, hvis man parallelforbinder to eller flere cirka lige store ( næsten samme udgangsspænding ) netadaptere/strømforsyninger..? Om man evt. bør montere en diode på hver..? @delphi Tak, men du må da gerne tænke højt ud af boksen. . |
05-06-2014 00:04 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Tak, Der arbejdes på sagen! |
06-06-2014 00:57 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Jeg kom til at diskutere med min magnetventilleverandør. Jeg mener ikke, at magnetventilerne er pålidelige nok til byvand, men han er uenig. Det kan da også godt være, at nogle har så rent vand, eller man kan montere et så finmasket filter umiddelbart foran ventilen, at den ikke fejler. Det var blot slet ikke, hvad jeg havde forventet af ventilen, og jeg kan uden filter hverken bruge den til regnvand eller drikkevand. Det er for irriterende, hvis vandet løber hele natten, fordi en dum ventil ikke vil lukke. Det er i øvrigt også irriterende at have betalt mere end 1000kr for nogle ventiler, som man alligevel ikke kan bruge, fordi de svigter. Så lettere irriteret indså jeg, at der ikke var nogen vej udenom og bevægede mig ud på værkstedet, hvor jeg gik amok på en stakkels lille uskyldig kabelfri boremaskine og noget ligeså uskyldigt jern. Det er tæt på, at jeg nu kun mangler styringselektronikken til forsøget på billedet. Når jeg tilslutter adapteren, så drejer ventilen. . Tilknyttet billede: |
06-06-2014 19:39 | |
delphi★★★★★ (7601) |
Magnetventil som åbner når den får strøm og lukker når strømmen forsvinder. Din opstilling med motoren, her skal du ha' 2 endestop som bryder en el-kreds. Og lave styringen med relæer er en mulighed, når dit tidsur trækker en kontakt så flytter motoren ventilen og når der er helt åben for vandet, så brydes en kontakt og motoren stopper. Når tidsuret slukker for strømmen så gør styringen at motoren drejer ventilen så der lukkes for vandet. |
07-06-2014 01:52 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Det kan måske også være en mulighed at give kugleventilen en returfjeder, så den selv kan lukke, når strømmen brydes. Jeg er nok bare bekymret for, om det vil trække for meget holdestrøm, så der bliver for meget energiforbrug, og motoren brænder af, når ventilen skal holdes åben længe. Som du kan se, har jeg alligevel valgt "svinghammeren" som medbringer. Jeg tænker lidt på, om jeg kan udnytte friløbet, før hammeren rammer håndtaget, til at oplade en stor kondensator, som kan hjælpe med at give strøm, når trækket begynder. Derefter kan jeg måske lade spændingen styre, hvornår bevægelsen skal dømmes slut, for når ventilen når endestop, så må belastningen være maksimal og dermed spændingen lavest. Men hvordan gør man lige det..? Lader man spændingskilden styre en relæspole, så relæet falder ud og trækker stikket, når spændingen bliver lav nok..? Det gør man vist ikke.. Og så er der returbevægelsen, som, hvis den skal kunne udføres uden netspænding, må betinge en ganske ( måske ligefrem urealistisk ) kæmpe stor kondensator, og der er det måske en ulempe, at der bruges svinghammer. Det ville nok være bedre med en fast medbringer. Måske er det i det hele taget bedre, at den er fast, og det kan evt. gøres med en skrue, så håndtaget nemt kan frigøres til manuel betjening. Men det er nu ikke fordi det er et stort problem at trække motoren med manuelt. Men det er heller ikke ligefrem et kvalitetstegn at gøre det, synes jeg ikke. Jeg tror desværre, at jeg skal bruge en del mere tid til at fundere over mulighederne og skaffe lidt flere komponenter, og så vil jeg krydse fingre for, at det bliver meget regnvejr de næste mange uger. Men der er kommet en ny motor med posten. Måske vil jeg også starte med at montere den på en ventil, så jeg får noget mere at måle på og sammenligne, før jeg går videre med elektronikken. . |
07-06-2014 20:38 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. @delphi Selvom jeg ikke havde det rigtige jern, så er jeg måske nu alligevel kommet et lille skridt nærmere en kuglemotorventilprototype ( se billede ). Gearingen 1:50 er ikke for høj til, at man godt kan trække motoren manuelt med håndtaget. Men som du nok kan se, er det ikke mere meget, der skal til for at frigøre håndtaget fra medbringeren. Så måske bør jeg helt blæse på, om jeg kan trække motoren med håndtaget og ligefrem søge en endnu større udveksling for at reducere max. strømforbrug og gøre bevægelsen mere behersket. Jeg vil ikke lægge mig fast på det, men så vidt jeg lige kan måle bruger den cirka 5 A ved 4,5 V ( ca. 25 W ), når motoren er spidsbelastet i et vrid, som jeg skønner er kraftigt nok til enhver situation. . Tilknyttet billede: |
23-07-2014 15:03 | |
Jakob★★★★★ (9696) |
. Hvis nogen skulle overveje selv at eksperimentere med motorventil bygning som ovenstående, så vil jeg gerne anbefale boremaskinen frem for den mere fine og elegante gearmotor. Jeg testede den med max 8 ampere, og derved blev gearkassen omdannet til en valse. Det vil næppe ske for boremaskinen, som formentlig er med planetgear. Man kan også godt købe en motor med planetgear separat, men det er ikke lykkedes mig at finde den til en god pris. Vælger man boremaskinen, så får man også en fartregulering med i handlen. Min strømkilde bliver et gammelt bilbatteri ( som ikke kunne klare vinteren i en bil, men som sagtens kan klare en sommer eller to mere til ventildrift ), og til styring har jeg valgt relæer, som ses på billedet: Tilknyttet billede: |