Elbilbatterier som backup: En illusion26-02-2025 09:52 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6464) |
De grønne jubeloptimister klamrer sig nu til ethvert halmstrå i forsøget på at få deres vaklende grønne omstilling med vind og sol til at fungere. Endnu en gang hives den gamle traver frem om, at elbilbatterier kan bruges som backup for elnettet. https://klimarealisme.dk/2025/02/26/elbilbatterier-som-backup-en-illusion/ |
27-02-2025 14:15 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Det er ikke en illusion, men det kræver jo at du køber de biler der er udstyret korrekt, jeg mener du kan bruge de nyere VW modeller. Men det er jo ikke alene en funktion som back de har. Fordelen ved elbiler er at biler bruger meget energi i det hele taget, og når der er overskud af ren energi så er energi billigt, og derfor er det attraktivt for en elbilsejer at sikre bilen lades når el er i overskud. På den måde får du ejere af benzinbiler til at skifte deres CO2 kørsel ud med CO2 fri kørsel, så nationen i princippet sparer 650kr./ton CO2 i CO2 regnskabsaftalen i EU. En Xpeng Mona kører 10km/kwt - i Danmark koster en kwt til biler ca. 1kr. mens en liter benzin koster ca. 14kr. Det betyder du kan køre 140km for 14kr. hvor du kun kan køre ca. 14km i din benzin bil. Så ved at skifte til elbiler sparer man 90% af energien der bruges på transportdelen, af det man bruger på en bil. Så hvis du sparer 90% på energien og 80% af elproduktionen er renewable energi så kan man spare ca. 98% af sin CO2 ved at skifte til Xpeng Mona. Derfor er det fair at elbiler stilles favorabelt afgiftsmæssigt i forhold til andre, da staten sparer CO2 udgifter ved det. |
27-02-2025 14:57 | |
Nej. Den vanvittigt store rabat, der gives på både registreringsafgiften og afgiften på energien til el-biler er rent ressource spild. Dette koster samfundet enorme summer, som kunne være brugt meget bedre andre steder. Her bør det også nævnes, at CO2-udledningen ikke er det problem, som man gør det til. Derfor giver det ingen menig, at bruge meget store beløb på en hurtig reduktion af CO2-udledningen. |
27-02-2025 15:54 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Der er ikke vanvittig stor rabat påafgiften på elbiler. Den debat har vi haft tidligere. El biler er dyrere i indkøbspris så man giver dem en rabat der betyder, at sammenlignelige bilstørrelser betaler det samme i afgift for Kina biler, og en smule ekstra rabat for EU biler. Og du opfører dig som et barn når du græder over at andre ikke skal betale det samme for sin ting som den du selv ønsker, der er jo ingen der afholder dig fra at opnå samme rabat ved at købe en elbil. Jeg kører ikke elbil, men jeg græder ikke over at min fede bil er så dyr at andre må købe billigere biler end mig, og da man betalte 85% i afgift af billige biler mens jeg skulle betale 150% blot fordi jeg er rigere, da pev jeg heller ikke, men købte den bil jeg selv ville have og var villig til at betale for. Du må købe de samme biler efter regler som alle andre. |
27-02-2025 16:17 | |
Sikke engang nonsens. Det koster statskassen rigtig dyrt, at el-biler får så kraftig en reduktion på såvel registreringsafgiften som på energien, som de gør. De penge kunne bruges meget bedre på anden måde. Helt det samme sker når folk skifter fra olie- eller gasfyr til en varmepumpe. |
27-02-2025 22:20 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Jørgen, så prøv dog selv at regne registreringsafgiften ud for de forskellige elbiler hvis du kan, jeg har gjort det herinde med Jakob tidligere, men gør det selv, for du kan jo alligevel ikke følge med når der tænkes af andre. Begrundelsen for at indføre afgifter på energi i sin tid var, at man så vil bruge mindre energi, fordi vi kun havde olie tilbage til de næste 20år (dengang), så ved at spare kunne det måske strækkes til 40år. Men det argument lyder bare hult i dag hvor vi alle kan få energi fra vind og sol, vandkraft, biogas, atomkraft oma. som der på visse tidspunkter er så stort overskud af, at det faktisk er gratis. Derfor blev man enige om at lade en CO2 afgift erstatte andre energiafgifter, men man fandt ud af at det var svært at give en fælles afgift for alle enrgityper baseret udelukkende på CO2, uden enten at skulle fjerne 90% af afgiften på elektricitet eller at hæve prisen på en liter benzin til 50kr. Derfor har man indtil videre løst problemet på denne måde med at elbiler indtil 2030 fritages for afgift, hvis de lader kollektivt eller selv betaler for en lader med måler. Og som sagt en Xpeng P7 som i Kina koster 225000kr. den koster i Danmark 400000kr. En Tesla Model 3 koster 250000kr. fra fabrikken og kan velkøbes til 375000kr. Regner du også med, at skulle betale 175000 i afgift når du køber en bil til 300000kr. Skal elbiler kunne sælges i Danmark, så skal afgiften i kroner være den samme på to ens biler og det forsøger man at ramme i dag, men fordi indkøbsprisen er højere på elbilen er afgiften lidt lavere i %. Bare ikke på Kina biler som straffes fordi man vil beskytte bestemte landes industrier. Og nu må du altså snart droppe dit latterlige argument om at CO2 ikke er skadeligt, CO2 er en svært uundgåelig følge af af kørsel i benzinbiler, og du har vidst fattet at 10% af verdens befolkning forventes at dø af luftforurening pga afbrænding af CO2 holdige ting. |
28-02-2025 08:19 | |
Du bruger de mest vanvittige argumenter for at forsvare et uholdbart synspunkt. Dels er CO2-udledningen ingen problem, som tidligere nævnt. Der er derfor ingen argumenter for at nedsætte afgiften på el-biler og den strøm de bruger. Det samme gælder for udfasningen af gas og fyringsolie i forhold til varmepumper. Dels er der rigeligt med olie og gas på verdensplan. Dels er det ingen argument, at el-biler er dyrere at producere og derfor skal de have rabat på registreringsafgiften. Man kunne lige så godt sige, at alle store og trafiksikre (og dyre) biler skulle have en nedsættelse af registreringsafgiften. Dels er CO2 ikke sundhedsskadeligt. Dels forurener moderne biler meget lidt. Luftforureningen i Danmark skyldes først og fremmest folks brændeovne. Dem kunne man forbyde i morgen hvis man ville. Dels holder argumentet med den billige strøm ikke. At vi periodevis har billig strøm skyldes, at man har investeret rigtig mange penge i sol- og vindenergi i en desperat kamp imod CO2-udledningen. |
28-02-2025 19:37 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Du er en klovn grænsende til en elefant i en glasbutik... CO2 opstår ved forbrænding der dræber mange mio mennesker hvert år, så stop med din perfide teori om at CO2 ikke er skadeligt...det viser blot hvor ubegavet du er! Der er rigeligt med olie i en vis årrække og det er fint, jeg har intet imod at vi dækker vores energiforbrug, og har vi brug for olie, so drill baby drill. Men du er patetisk når du er bange for at folk med elbiler, skulle betale det samme i afgift som dig, for noget du vurderer til at have højere værdi, men det er doit problem. Det er DIG der er pigefornærmet over at andre kun betaler det samme som dig for noget du ikke kan lide. Men det er dig der er en idiot, og nu tror jeg du forstår det, comprende sucker? |
28-02-2025 22:44 | |
CO2 er ikke giftigt, og det slår på ingen måde ikke folk ihjel. Angående klimaet så er det klima, som vi har i dag væsentligt bedre end det vi havde for 100 eller 200 år siden. El-biler får en meget stor skatterabat, og det kan man ikke snakke sig fra. Denne rabat giver et stor hul i statskassen og disse penge kunne helt klart bruges meget bedre andre steder, for man får ikke noget for den rabat, som man giver til elbil-ejerne ud over en flot statistik. |
01-03-2025 12:16 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Der er intet hul i statskassen, hvor ubegavet er du? Og hæver du afgiften på elbiler for hurtigt så sælger de jo ikke, for så er benzin biler i samme størrelse til salg 50% billigere...ideen er jo at man betaler det samme i afgift for to lige store biler, dog med en lille rabat hvis elbilen er fra EU. Og hvis folk køber benzin biler så udleder vi mere CO2 og så straffes statskassen af EU, og så vil der opstå et hul i statskassen. Vær sød at fortæl mig hvordan du udregner afgiften på en benzinbil til 125000kr. og en kinesisk elbil til 250000kr. som svarer til 2 biler i nogenlunde samme størrelse. Når jeg ved du ved hvordan det udregnes og du ved hvad man betaler i afgift, så lad os tales ved, så vi undgår at diskuttere dine gætterier. Og det er almen viden at ca. 10% af alle dør af luftforurening, og du kan ikke afbrænde CO2 uden samtidigt at forurene på en måde så folk dør i det lange løb. |
01-03-2025 13:53 | |
Det er dybt godnat, det du skriver. Registreringsafgift beregnes ud fra værdien af bilen og ikke ud fra størrelsen på bilen. Elbiler kan ganske enkelt ikke sælges, hvis ikke de fik en enorm rabat på registreringsafgiften, og i øvrigt også på energien (strømmen). I rigtig mange lande gives der således subsidier eller andre økonomiske incitamenter for at få folk til køb af en elbil. Afgiftsnedsættelsen på el-biler og deres strøm er en bekostelig affære for statskassen. Det kan man ikke snakke sig fra. Hvis alle eksempelvis fremover købte en elbil, så ville bilbeskatningen således skrumpe ind til næsten ingen ting. Angående luftforureningen, så kan man ikke sammenligne fattige udviklingslande med hvad der sker her hos os. Hos os kommer luftforureningen primært fra folks private brændeovne. På de store centrale forbrændingsanlæg her hos os, laver man omfattende røgrensning. |
03-03-2025 21:05 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Er du klar over, at jeg i dag kan købe en Xpeng P7 hatchback 2024 for 65000kr. En Xpeng P7 i billigeste udgave i Danmark koster 400000kr. Er du sikker på, man betaler mere i afgift på en benzin bil? |
03-03-2025 21:45 | |
Oildriller1★★☆☆☆ (156) |
Euro skrev: Absolut ja! Det står slet ikke til diskussion! Men hvis du kan få en rådden "kinøjserbil" til 65000 et år senere, er det vist mere et udtryk for kvaliteten af automobilet. Men hvad angår ulige afgifter så se lige på Storbritannien og deres "windfalltax" på olieindustrien - det har reelt betydet at alle investorer har trukket sig af frygt for at skulle betale op til 78 % i skat af mulige/uvisse kulbrinte gevinster. Aberdeen er i den forbindelse en by i frit fald. Herhjemme accepterer vi stadig store subsidier til "Tullebølle industrien", da industrien efter 50 år stadig ikke er istand til at stå på egne ben. Alt imens de frelste prædiker for en løsriven fra Putins fossile brændsler. Hvad med at vi udnyttede de kæmpestore ressourcer der stadig er til rådighed i Nordsøen, akkurat som Nordmændene og resten af verden iøvrigt? På det ene punkt har "Trumpeten" helt og aldeles ret - den vestlige verden er ved at gå til i politisk korrekthed og "woke". |
03-03-2025 22:05 | |
Oildriller1★★☆☆☆ (156) |
Derudover! Køber jeg en liter benzin til 15kr, er de 8kr allerede afsat til afgifter + jeg bliver tvangsindlagt til acceptere en vis del af biofuel hvilket kun gør processen dyrere. Alt imens er elbil brugere frataget afgifter ved køb og "gudhjælpemig" også ved ladestationerne. Tror da pokker danskerne flokkes, men for hvad? - så en ligegyldig Radikal byrådspolitiker kan erklære sin by for CO2 fri, velvidende at forureningen af disse vidundere, blot er flyttet til tredieverdenslande. Iøvrigt så er jeg dybt uenig med dig Jørgen, når du harcelerer imod brændeovne. Hvis man som samfund fratager folk noget så fundamentalt og grundlæggende som retten til at lave ild - så rykker man ved noget så eksistentielt, der vel kun kan sidestilles med amerikanernes ret til at bære våben. Istedet bør man opdrage folk i brændsel - en ren og tør forbrænding generer ingen. |
04-03-2025 13:55 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Oildriller, Xpeng P7 er blandt de bedste elbiler produceret, men Kina producerede i 2024 ca. 500000 flere elbiler end de kunne sælge. Derfor kan man købe dem billigt. Men køber jeg dem billigt, så har danske forhandlere lavet en aftale med staten om, at jeg uanset hvad jeg sælger bilen videre for, skal betale det samme i afgift som en dansk forhandler der sælger bilen til 400000kr. I øvrigt er beregningen lidt forskellig på afgifter fra benzin til elbiler. Benzin biler får et fradrag på 30000kr. der ikke skal betales afgift af, mens elbiler får et fradrag på 60000kr. - til gengæld får elbiler fra Kina så pålagt en importafgift på 30% før man beregner afgift. Så køber du en elbil i Kina til 200000kr. så skal du betale 60000kr. i importafgift, således at din afgift beregnes ud fra 260000, hvor du kan købe en benzin bil i tilsvarende størrelse for måske 125000kr. |
04-03-2025 14:46 | |
Kinesiske el-biler udgør kun en relativ lille del af el-bilsalget i Danmark. |
04-03-2025 17:43 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Det er bare ikke afgift forskellen der er problemet. Du kan jo nok se at køber jeg en el Audi til 200000 og får 60000i rabat så betaler jeg afgift af 140000kr. mens jeg hvis jeg køber en benzin bil til 125000, så betaler jeg afgift af 95000. Så det er kun på de meget billige biler at el biler opnår muligheden for en afgiftfordel, men den mulighed har man frataget dem ved, at det er de eksisterende bilforhandlere der sammen med regeringen på forhånd har aftalt listepriser for hvad der skal betales i afgift af de forskellige bilmodeller. Det gælder jo så både benzin og el biler, men rent afgiftmæssigt betyder det mest for elbilerne, fordi listepriserne i Danmark er baseret på allernyeste model, og falder alt for langsomt. Fordi at når de har forhandlet sig frem til at listepriserne falder langsomt, så forbliver afgiften høj, og så kan de købe biler billigt og så afregistrere dem og få måske 80% af afgiften tilbage på den gamle bil som eksporteres væk, og så køber kunden en ny og betaler fuld afgift. Man siger at der ud over fradraget betales efter forskellige beløbsgrænser, men de beløbsgrænser har intet at gøre med hvad køberen rent faktisk har givet for bilen i udlandet, gik man direkte efter hvad folk havde givet for bilen, så ville det ikke røre mig at afgiftfradraget for elbiler blev sat til det samme som benzinbiler, altså 30000. Men elbilers og benzinbilers afgift skulle vidst være implementeret år efter år for i 2030 at være ens. Men der er også den detalje som du overser i forskel mellem benzin og el. I Kina regner man med at mange af de billige elbiler er køb og smid væk modeller som er alt for dyre at reparere, og mange regner med en levetid på måske 4år, for har du købt en bil til 10000dollar som efter 3-4år får fejl så er bilen måske 2000 værd men det hurtigt koste 5000 at sætte i stand som ny, der er blevet både bedre og billigere i løbet af de 3-4år. Hvem gider betale fuld afgift for en bil der kun holder 4år? Man kan købe en brugt benzin der holder i 10år, og lade forrige ejer betale den højeste del af afgiften. Man burde ikke sige at afgiften måles i forhold til listepriser, men i forhold til indkøbspriser, og for at gøre biler billigere burde man fjerne reklamationsretten og lade kunden selv købe reklamationsret som tillæg til ansvarsdelen på forsikringen. Biler bliver jo trods alt solgt med en fabriksgaranti der i forvejen langt overstiger reklamationsretten. Jeg opfatter reklamationsretten som en dobbeltforsikring der gør brugte biler unødigt dyre. Men jeg kan altså købe en Tesla model 3 long range 2024 brugt for 22000kr. hvis afgiften blev beregnet af 22000, så var det jo intet problem for mig at afgiften blev beregnet som på benzinbiler, men hvad jeg giver for den er jo uden betydning, staten har sine listepriser for værdien. |
04-03-2025 22:16 | |
Det er jo rent nonsens. Hvis man f.eks. afskaffede rabatten til el- og hybridbiler, og beregnede afgiften som alle andre biler, så ville det bevirke en betydeligt stigning i statens indtægter via registreringsafgiften. Tilsvarende hvis f.eks. alle nyregistreringer var el-biler, så ville det givet et stort provenuetab. |
05-03-2025 11:19 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Derfor er man ved at indfase at elbiler betaler normal afgift når prisen på bilerne forventet i 2030 (eller er det 2035) er faldet til samme niveau som andre biler. Så mens bilerne er dyrere, får man en rabat på afgift der betyder, at man betaler det samme i kroner i afgift. Det taber staten ikke penge på, men deres afgift svarer til en lidt lavere procent end ellers. Men havde man ikke givet denne rabat, så ville folk vælge at købe benzinbiler, og så ville det være umuligt om 5år at købe en brugt elbil og så ville 50% af danskerne være uden bil fordi de ikke har råd til en ny elbil. Så du har da ret i, at dyre elbiler får en rabat på 45000kr. i sidste ende (på nær Kina biler der straffes særskilt), men det er jo fordi elbiler er dyre, man bliver nødt til at tage overpriser for bilerne for at få dækket nogen af udviklingsomkostningerne. Bare det at få et 80kw batteri i din elbil koster 80000kr. plus 120000kr. i afgift plus moms, dvs. køber man en elbil til 400000 inkl. moms og afgift, så er prisen for bil uden batteri 150000kr. og prisen for batteriet 250000kr. (hvis du altså vurderer i forhold til hvad bilen ville koste uden batteri). Er det en batteriafgift eller en bilafgift? |
05-03-2025 11:23 | |
Den nedsatte afgift på el-biler er en dyr fornøjelse for statskassen og dermed hele samfundet. Sådan vil det være mange år endnu jfr. de gældende regler. |
05-03-2025 11:44 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Fat det nu, staten mister intet. De fleste bilkøbere har et budget at købe for. Har de ikke råd til bilen de ønsker, så køber de en anden de har råd til der ligner emnet bedst. Og de fleste vil være tvunget til at købe en benzin bil fordi udvalget af billige elbiler er meget småt. Og som jeg har forklaret dig, så vil de istedet for at betale afgift af en elbil til 140000kr. (efter fordelsfradrag)så kan de vælge at betale afgift af en tilsvarende benzin bil der efter benzinbils fradrag til 95000kr. hvilket betyder at de kun betaler 85% 95000kr. Hvor elbilsejeren betaler 85% af 120000 plus 150% af de sidste 20000kr. Så staten thener ca. 30-40tusind på at folk vælger en lidt dyrere el bil i samme klasse som tilsvarende benzin bil. Men nu er det jo EU bestemt, at salget af benzinbiler skal stoppes, så for at have et brugtbilsmarked for elbiler når stoppet kommer, så bliver der nødt til at være et salg i årene op til. Så havde man ikke givet denne rabat, så ville folk vælge at købe benzinbiler, og så ville det være umuligt om 5år at købe en brugt elbil og så ville 50% af danskerne være uden bil fordi de ikke har råd til en ny elbil. |
05-03-2025 11:47 | |
Det er rent nonsens det du her lukker ud. På en el-bil er der væsentligt mind afgift end en tilsvarende benzin elle dieselbil. Så enkelt er det. |
05-03-2025 11:52 | |
Statens indtægter fra registreringsafgiften er således faldet fra tidligere ca. 20 mia. kr. pr. år til nu kun ca. 10 mia. pr. pr. år. Det er rabatten til elbilerne, som her slår igennem. |
05-03-2025 11:57 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Ikke i kroner for elbilen er dyrere end benzin bilen, dels pga der er meget nyudvikling dels pga at der sidder et batteri der før afgifter koster mellem 60 og 100 tusind kroner. det beløb lægges oveni selve bilprisen plus moms. Så bare pga batteri bliver en bilpris hævet med mellem 160000kr. og 310000kr. Men batterier bliver jo også billigere så det er en af årsagerne til, at man vil udfase den rabat der svarer til 45000kr. taget fra de mellem 160 og 310tusind kr. de har betalt i overpris. |
05-03-2025 12:33 | |
Statens indtægter fra registreringsafgiften er således faldet fra tidligere ca. 20 mia. kr. pr. år til nu kun ca. 10 mia. pr. pr. år. Det er rabatten til elbilerne, som her slår igennem. |
05-03-2025 13:00 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
For de første overdriver du, faldet er fra knap 19mia til knap 12mia, eller ca. 35% og ikke 50% som du antyder. Det er rigtigt at der er en rabat til de mindste og billigeste elbiler, men den primære årsag til faldet i afgiften skyldes altså andre ting. Faktisk har man jo altså hævet afgiften på elbiler over de seneste år. Faldet i afgift skyldes nærmere et svigtende salg fordi elbiler stadig er for dyre, og man føler man er ved at udfase ICE cars og folk derfor bliver kørende i deres gamle biler i længere tid. |
05-03-2025 13:02 | |
Nej jeg overdriver ikke. For 2024 og 2025 forventer man kun et provenue på ca. 9 mia. kr. Se selv. https://skm.dk/tal-og-metode/statistik/provenu-og-skattestruktur/afgifter-provenuet-af-afgifter-og-moms |
05-03-2025 14:46 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Jeg tror også at du overser at antallet af leasingbiler er steget markant i perioden. Bare fra 2020 til 2023 steg antallet af leasingbiler med 30% og det er sikkert endnu højere hvis du finder tal for 2024 og forventet for 2025. |
05-03-2025 16:08 | |
Det meget kraftige fald kan ikke forklares med leasingbilerne, da de trods alt også betaler registreringsafgift. |
05-03-2025 19:49 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Det med leasingbilsstigningen på 30% er jo både en påvirkning af det normale salg af specielt dyre biler der er dem der betaler den højeste afgift. Og det er da rigtigt at man også betaler afgift af leasing, men kun en forholdsmæssig i forhold til periodens længde. Til gengæld synes jeg det er dårlig stil, at man tillader at sælge leasingbiler til udlandet efter endt leasing, det ville give en del lækre brugtbiler til billigere penge hvis der var mere konkurrence om at lease dem videre til 6år, hvor de var betalt ud, og derfor kunne sælges billigt. |