Husk mig
▼ Indhold

Elbiler



Side 4 af 5<<<2345>
01-07-2019 16:26
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Læs her hvordan en erfaren elbilejer klarer kørsel i ekstrem kulde:
https://www.greencarreports.com/news/1109449_driving-electric-cars-in-winter-tips-from-experienced-owner

Jeg synes, at der er paradoksalt, at du kan synes, at det er nytækning, at bilisten i artiklen har erkendt noget, som vi, på vore breddegrader, har vidst i årevis. Hvis du vil køre langt med dit batteri, så skal du lade være med at bruge for megen strøm.
Når vi i dag kan se fjumsemikler køre tør for benzin, tror du så på, fordi de kører i elbiler, at de pludseligt er blevet klogere?


Øh, hvor læser du at jeg synes det er nytænkning??
Du behøver ikke svare på alt, læs det eller lad være.

Du må nok forvente reaktioner fra mig, når du næsten konsekvent bruger denne tråd som et plankeværk for dine opslag. Prøv at argumentere i stedet for at linke til diverse artikler uden at kommentere på dem.


Reaktioner, der ikke giver mening, er forkerte, ja ja gab og fred med det.
01-07-2019 16:34
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Reaktioner, der ikke giver mening, er forkerte, ja ja gab og fred med det.
Du er alt for venlig. Kom igen når du har noget væsentligt at bidrage med.
01-07-2019 17:05
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Reaktioner, der ikke giver mening, er forkerte, ja ja gab og fred med det.
Du er alt for venlig. Kom igen når du har noget væsentligt at bidrage med.


Tak og i lige måde.
02-07-2019 18:49
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Halvdelen af biler indregistreret i Norge er elbiler.
Det sker uanset, at det er koldt i Norge om vinteren og at bilerne stort set kun kører i kuperet, bjergrigt landskab.
Så rækkeviddeangsten er overvundeti Norge.
02-07-2019 19:44
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Rækkevidde problemet for elbiler er løst, og det bliver kun bedre i fremtiden.
Det, der er betyder noget, er ladetiden, når der skal køres langt.
Også ladetiden er for nedadgående.
https://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/383824/test_hvilken_elbil_lader_hurtigst.html
02-07-2019 23:29
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så rækkeviddeangsten er overvundeti Norge

- måske(?) Dog nok mest fordi flertallet af norske elbil-ejere råder over en eller flere 'fossilbrændere' til brug i påkommende fald!


'Ellerten' er jo rar at have ved hånden, når fruen skal ind og shoppe i Christiania - bla. fordi hun så kan spare bompengerne!
03-07-2019 05:43
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Kosmos skrev:
Så rækkeviddeangsten er overvundeti Norge

- måske(?) Dog nok mest fordi flertallet af norske elbil-ejere råder over en eller flere 'fossilbrændere' til brug i påkommende fald!


'Ellerten' er jo rar at have ved hånden, når fruen skal ind og shoppe i Christiania - bla. fordi hun så kan spare bompengerne!


Voksne kan godt skelne mellem Ellerten og Tesla
03-07-2019 06:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det tyskerne frygter med en elbil er, hvis man om vinteren i frostvejr med varmen på max kommer til at holde i en kø på motorvejen nogle timer, hvad ofte forekommer i Tyskland.
Derfor råder man batteribilkørerne til at tage termotæpper, varme drikke og proviant med, såfremt man vover sig ud på en længere Autobahnfahrt om vinteren.
03-07-2019 21:31
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Myterne:
A) Elbilerne kan ikke køre langt nok på en opladning.
Nej, idag er 300 til 500 km/opladning en realitet for mellemklassebiler. De dækker fint 95% af alle bilejeres behov.

B ) Elbilerne kører for kort i bjergene
Nej, elbiler kører fint i bjerge, modsat diesel/benzin biler regenererer de energi, når de bremser, hvor diesel/benzin biler bare slider bremserne og udvikler varme. Med 300-500km/opladning er det ikke et problem (se Norges forbrug af elbiler).

C) Elbilerne fungerer dårligt om vinteren
Forkert, et elbil batteri, der er koldt har mindre kapacitet, men batteriet opvarmes ved brug, ved opladning eller ved forvarmning.

D) Der skal tæpper med på motorvejen om vinteren pga risikoen for kødannelse, fordi elbilen bruger alt for meget energi til varme.
Nej, der bruges anslået omkring 500W til opvarmning. Et elbil batteri har en kapacitet på 40-50kWh, det er nok til mange dages forbrug af varme. Ligesom en diesel/benzin bil med 2 liter brændstof i tanken ikke skal på motorvejen, så skal en elbil med få kwh tilbage heller ikke på motorvejen.

E) Der er mere friktion om vinteren, hvilket øger forbruget
Det er korrekt - det gælder både benzin og dieselbiler som elbiler.

F) Elbilerne giver et stort hul i statskassen fordi de sælges afgiftsfrit
Hmmm, en elbil i golfklassen vil fra 2021 kunne fås for 20.000 euro i Tyskland. Mon ikke det er en sandhed med store modifikationer?

G) Det er vanskeligt at finde ladestandere
Ionity vil opsætte 36.000 hurtig ladere i løbet af de næste år over hele Europa.

Elbilen reducerer derudover CO2 udledningerne til 1/3 i forhold til benzin og diesel bilerne med dansk energimix.
Redigeret d. 03-07-2019 21:32
04-07-2019 11:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Som tidligere nævnt falder en elbils rækkevidde stærk med lave temperaturer.
En test i US AAA viser ,at en elbils rækkevidde er 41% mindre ved minus 7C end ved plus 24C, når man kører med tilkoblet varme/ klimaanlæg..
04-07-2019 12:54
Kosmos
★★★★★
(5371)
en elbils rækkevidde er 41% mindre ved minus 7C end ved plus 24C

- så er det jo i det mindste godt for noget med den global(isered)e opvarmning...på den anden side skidt, hvis vi får den 'ødelagt' af for mange ellerter!

Gyngerne vs. karrusellerne, igen igen
04-07-2019 13:40
Krutzou
★★★☆☆
(515)
@Villadsen.
I stedet for at kommentere på dine talrige faktuelle fejl i dit seneste indlæg, vil jeg hellere spørge dig, hvorfor du ikke ser at få købt din nye elbil hurtigst muligt og deler dine erfaringer med os?
Redigeret d. 04-07-2019 13:41
04-07-2019 14:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Villadsen venter vel på.de nye batterier, hvor det ledende medium mellem plus og minus polen ikke er flydende, men består af et fast stof.
Disse batterier er mere sikre og kan ikke antændes og udvikle en farlig brand i bilen, samtidig er batterikapaciteten større og dermed rækkevidden.
VW, Toyota og BMW kommer med de nye batterier inden 2025..
Jeg kan ikke forestille mig Villadsen, med hans entusiasme, køber en bil med en forældet " motor. ", og hvor der er en risiko for at få brændt bagdelen.
Redigeret d. 04-07-2019 15:38
05-07-2019 05:26
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Krutzou skrev:
@Villadsen.
I stedet for at kommentere på dine talrige faktuelle fejl i dit seneste indlæg, vil jeg hellere spørge dig, hvorfor du ikke ser at få købt din nye elbil hurtigst muligt og deler dine erfaringer med os?


Hvad er leveringstiden, tror du?
05-07-2019 05:35
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Kjeld Jul skrev:
Som tidligere nævnt falder en elbils rækkevidde stærk med lave temperaturer.
En test i US AAA viser ,at en elbils rækkevidde er 41% mindre ved minus 7C end ved plus 24C, når man kører med tilkoblet varme/ klimaanlæg..




Hvad er rækkevidden, når batteriet er forvarmet, Kjeld Jul?
05-07-2019 05:45
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Til de teknologi-angste:

Svaret er, at et forvarmet batteri ved minus.40 grader yder 80%.
Læs uddybende her.
https://link.springer.com/article/10.1007/s40565-015-0115-1

Det næste er, at forvarmning i 99% af tiden er helt unødvendigt, fordi bilen er fuldt opladet hver morgen og de fleste dagsture er under 200 km.

Men køber man en EV med forvarmning og 500 km rækkevidde, så er rækkevidden "kun" 400 km ved minus 40 grader.

Mon ikke det går for de fleste.

This paper reports a series of experiments on the low-temperature charge-discharge of a 35Ah@3.7V LiMn2O4 battery cell and a battery pack comprising three cells. The results show that the charge-discharge performance of the cell reduces significantly with the decrease of temperature, and the useable capacity of the cell becomes negligible at −20 °C. Therefore, the cell should be heated to improve its low-temperature performance.

A wide-line metal film heating mechanism was introduced to the battery back and improved its low-temperature performance significantly. After heating for 15 min at powers between 90 W and 240 W, the voltage and power performance of the battery pack were improved at 1C charging and discharging rates, and the discharging capacity of the battery pack was restored almost to its room-temperature level, while its charging capacity was restored to approximately half its room-temperature level.

Pulse charge-discharge experiments were performed on the battery pack at −40 °C after heating for 15 min. High pulse discharge currents were achieved, between 6C and 8C rates, giving an average discharge rate of 4.5C and a discharge capacity of 80% of the room-temperature discharge capacity. Charging with pulse currents is ongoing research. The battery pack at −40 °C only needs to be preheated at the beginning, because its temperature can be maintained thereafter by the heat that is produced during the charging and discharging process.

Redigeret d. 05-07-2019 06:03
05-07-2019 07:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Erfaringen med de selvopvarmende akkus er for kort til at kunne vurdere holdbarheden - risikoen for antænding og brand er nok ikke blevet mindre..
05-07-2019 08:01
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Kjeld Jul skrev:
Erfaringen med de selvopvarmende akkus er for kort til at kunne vurdere holdbarheden - risikoen for antænding og brand er nok ikke blevet mindre..


Hvorfor denne skræmmekampagne? Kør blot videre i din benzinbil til du tør prøve noget nyt.

Der er altid problemer forbundet med indkøring af ny teknologi.
Så kommer løsningerne, og alle er glade.
EVs er godt på vej ud af begynder problemerne, det viser de sidste 5 års udvikling tydeligt, og fremtiden ser bestemt ud til, at EVs er den nye retning.
Senere kommer der måske andre muligheder.
05-07-2019 09:15
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Villadsen venter vel på.de nye batterier, hvor det ledende medium mellem plus og minus polen ikke er flydende, men består af et fast stof.
Disse batterier er mere sikre og kan ikke antændes og udvikle en farlig brand i bilen, samtidig er batterikapaciteten større og dermed rækkevidden.
VW, Toyota og BMW kommer med de nye batterier inden 2025..
Jeg kan ikke forestille mig Villadsen, med hans entusiasme, køber en bil med en forældet " motor. ", og hvor der er en risiko for at få brændt bagdelen.

Problemet, for alle som har købt en elbil, og alle som ønsker sig en, er netop den udvikling, som alle taler om, nemlig udviklingen af forbedrede teknikker f. eks. inden for batterier og faldende nypriser. Forbedringer i den snart årlige nye generation af elbiler, f.eks deres ydeevne, pris og udstyr, vil betyde store værditab på de allerede anskaffede elbiler. Tag blot en ting som anhængertrækket. Allerede indkøbte elbiler, uden godkendelse til trækkrog, vil ifølge FDM ikke kunne eftermonteres med en trækkrog, selv om en identisk ny model har fået godkendelsen. Som elbilejer, i disse dage, bevæger man sig derfor ind i et økonomisk ukendt land, indtil der er faldet ro på udviklingen. Sandsynligvis vil nogle elbilejere blive bundet op på deres investering i hele bilens levetid, hvis de skal undgå for store værditab. Denne løsning er da også i orden for nogle, fordi den ikke ændrer på den indkøbte elbils brugsværdi, med mindre, selvfølgelig, at man får familieforøgelse eller får behov for en trækkrog, mens bilen stadig er relativt ny.
Jeg forventer at leasing vil blive et af svarene på den udvikling.
05-07-2019 09:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
@ Peter Villadsen.
Jeg beholder forbrændingsmotoren så længe som muligt - jeg mener ikke elbilen endnu er et fuldgyldigt sikkert teknologisk alternativ.
Måske får Audi mfl. etableret fuldskala anlæg til fremstilling af syntetisk brændstof i mængder til kommerciel udbredelse, så det er muligt fortsat at bruge forbrændingsmotoren til fremdrift.
05-07-2019 10:07
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Krutzou skrev:
@Villadsen.
I stedet for at kommentere på dine talrige faktuelle fejl i dit seneste indlæg, vil jeg hellere spørge dig, hvorfor du ikke ser at få købt din nye elbil hurtigst muligt og deler dine erfaringer med os?


Hvad er leveringstiden, tror du?

Jeg kan da foreslå dig at kaste et blik på bilbasen. Der findes mere end 300 næsten nye, brugte elbiler til salg og til øjeblikkelig ibrugtagning. Så kan du måske også undgå det første store værditab, som jo altid rammer nye biler.
05-07-2019 16:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kina er det land der producerer flest elbiler og batterier - dog primært med strøm fra kulkraftværker.
Hjælper denne produktion og elbildrift overhovedet klimaet?
05-07-2019 17:56
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Nej, ikke i første omgang. Men elbiler vil reducere forureningen i byerne.
06-07-2019 06:37
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Krutzou skrev:
@Villadsen.
I stedet for at kommentere på dine talrige faktuelle fejl i dit seneste indlæg, vil jeg hellere spørge dig, hvorfor du ikke ser at få købt din nye elbil hurtigst muligt og deler dine erfaringer med os?


Hvad er leveringstiden, tror du?

Jeg kan da foreslå dig at kaste et blik på bilbasen. Der findes mere end 300 næsten nye, brugte elbiler til salg og til øjeblikkelig ibrugtagning. Så kan du måske også undgå det første store værditab, som jo altid rammer nye biler.


Din vurdering af markedet kan ikke bruges til noget.
En slingrekurs i afgifter fra den tidligere regering er en af forklaringerne på blandt andet Teslas værditab.

Fra 2020 og frem vil den ene nye model EV efter den anden komme på markedet.
Det er ikke bare 2-3 bilproducenter med hver en enkelt eller 2 modeller.
Det er alle bilproducenter, der nu ved, at tiden for benzin og diesel bilerne rinder ud. Dem, der ikke omstiller nu, vil gå til grunde i et stagnerende marked. Ikke imorgen, men over de næste 10-20 år.

Årsagen er dels at bilerne ødelægger et stabilt klima og selvfølgeligt også olieindustriens massive løgne om klimaforandringer igennem årtier som får mange til at overveje alternativerne.

Den innovation af EV der er set til nu med en mange dobling af rækkevidden over relativt få år, vil sandsynligvis ikke fortsætte med samme hastighed hvilket også vil gøre værditabet mindre på de helt nye EVs.
06-07-2019 09:20
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg tror nu ikke på den fagre nye elbil-verden, og vi skal sende forbrændingsmotorerne i graven.
Der bliver, som tidligere nævnt, flere steder arbejdet med udvikling af CO2 frie syntetiske brændstoffer.
06-07-2019 09:46
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Krutzou skrev:
@Villadsen.
I stedet for at kommentere på dine talrige faktuelle fejl i dit seneste indlæg, vil jeg hellere spørge dig, hvorfor du ikke ser at få købt din nye elbil hurtigst muligt og deler dine erfaringer med os?


Hvad er leveringstiden, tror du?

Jeg kan da foreslå dig at kaste et blik på bilbasen. Der findes mere end 300 næsten nye, brugte elbiler til salg og til øjeblikkelig ibrugtagning. Så kan du måske også undgå det første store værditab, som jo altid rammer nye biler.


Din vurdering af markedet kan ikke bruges til noget.
En slingrekurs i afgifter fra den tidligere regering er en af forklaringerne på blandt andet Teslas værditab.


Jeg forstår ikke din udmelding. Jeg foreslog dig et nemt og billigere alternativ til ventetiden på din nye elbil, nemlig en let brugt af slagsen. Du citerer mit forslag og svarer så på et helt andet indlæg. Men okay.
For at tydeliggøre mit argument, så kig lige på dette tilfældige opslag fra bilbasen og fortæl mig om regeringens slingrekurs er skyld i dette værditab på en 2½ år gammel Nissan Leaf som har kørt 10.000 km. Et fald fra kr. 321.000,- til kr 190.000,- på 2½ år, må da antyde, at der er tale om et betydeligt værditab på nye elbiler.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/leaf/tekna-5d/4213463
Redigeret d. 06-07-2019 10:08
06-07-2019 10:15
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Den grimmeste elbil på markedet er Nissan Leaf.

En Nissan Leaf i den klasse stod til 300.000 DKK, men du angiver en pris på 321.000 DKK.
Det var inklusiv 2 års gratis strøm. For mig en besparelse på omkring 28.000 DKK.
Batteriet er kun 30 kWh, det trækker ned.
Den er så 3 år gammel uden rigtigt at have været brugt, underligt. Måske en demo bil for Nissan, hvem ved.

Nissan har efterfølgende opdateret Leaf, så de nye modeller kører meget længere pr opladning.
Så det er et tab, at købe En bil for at sælge den 3 år efter uden at bruge den, som i dette tilfælde.
Redigeret d. 06-07-2019 10:17
06-07-2019 10:26
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Den grimmeste elbil på markedet er Nissan Leaf.

En Nissan Leaf i den klasse stod til 300.000 DKK, men du angiver en pris på 321.000 DKK.
Det var inklusiv 2 års gratis strøm. For mig en besparelse på omkring 28.000 DKK.
Batteriet er kun 30 kWh, det trækker ned.
Den er så 3 år gammel uden rigtigt at have været brugt, underligt. Måske en demo bil for Nissan, hvem ved.

Nissan har efterfølgende opdateret Leaf, så de nye modeller kører meget længere pr opladning.
Så first movers har det hårdt, hvis de da køber bilen for at sælge den uden at bruge den, som i dette tilfælde.

Nyprisen afspejler udstyrsniveauet. Læs annoncen. Bilen blev indregistreret for 2½ år siden og har kørt 10.000 km. Altså ca. 4.000 km om året. Om du kan lide dens udseende eller ej er irrelevant. Der er masser af andre elbiler at vælge imellem på bilbasen.
Din mening om first movers er jeg enig i. Jeg har faktisk brugt præcist det argument tidligere i tråden. Hvordan vil du sikre dig mod at havne i den gruppe?
Redigeret d. 06-07-2019 10:40
06-07-2019 16:37
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Det handler ikke kun om first movers. Der er også last movers i omstillingsprocesserne.
Last movers er dem der fortsætter med benzin og dieselbiler når EVs har taget over og interessen for de gammeldags benzin og dieselbiler falder. Med værditab til følge fordi ingen ønsker at eje en forurenende bil. Der er ikke endnu, men det er forudsigeligt.

Men hvordan undgås et dårligt køb med ny teknologi.
For mig har EVs indtil nu været for ringe eller for dyre.
Et krav er 400 km wlta, og det er først nu og de næste år disse biler kommer på markedet til rimelige priser. Med 400 km og opladnings tid 200-300 km/30 minut, så er bilen fuld konkurrence dygtig med benzin og dieselbilerne.
I og med de største bilproducenter nu er med i omstillingen, så er der ikke mere tale om first movers mere, men om mere og mere velkendt batteri teknologi med klare specifikationer.

Det betyder ikke at EVs fortsat vil udvikles med bedre batterier i fremtiden. Den eneste risiko der er, at hvis en ny batteritype kommer på markedet med dobbelt rækkevidde, så vil solgte EVs få et fald i brugtvognsprisen.
Nu er det sådan, at man jo ikke behøver at sælge bilen efter 2 år og 10000 km - så er man jo blot en tåbe, der ikke aner noget om udvikling eller økonomi.
Jeg regner med mindst 300.000 km i en ny elbil, dvs 12 år. Til den tid ser markedet nok lidt anderledes ud og de gamle benzin og dieselbiler ses sjældnere og sjældnere.
06-07-2019 16:51
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Det handler ikke kun om first movers. Der er også last movers i omstillingsprocesserne.
Last movers er dem der fortsætter med benzin og dieselbiler når EVs har taget over og interessen for de gammeldags benzin og dieselbiler falder. Med værditab til følge fordi ingen ønsker at eje en forurenende bil. Der er ikke endnu, men det er forudsigeligt.

Men hvordan undgås et dårligt køb med ny teknologi.
For mig har EVs indtil nu været for ringe eller for dyre.
Et krav er 400 km wlta, og det er først nu og de næste år disse biler kommer på markedet til rimelige priser. Med 400 km og opladnings tid 200-300 km/30 minut, så er bilen fuld konkurrence dygtig med benzin og dieselbilerne.
I og med de største bilproducenter nu er med i omstillingen, så er der ikke mere tale om first movers mere, men om mere og mere velkendt batteri teknologi med klare specifikationer.

Det betyder ikke at EVs fortsat vil udvikles med bedre batterier i fremtiden. Den eneste risiko der er, at hvis en ny batteritype kommer på markedet med dobbelt rækkevidde, så vil solgte EVs få et fald i brugtvognsprisen.
Nu er det sådan, at man jo ikke behøver at sælge bilen efter 2 år og 10000 km - så er man jo blot en tåbe, der ikke aner noget om udvikling eller økonomi.
Jeg regner med mindst 300.000 km i en ny elbil, dvs 12 år. Til den tid ser markedet nok lidt anderledes ud og de gamle benzin og dieselbiler ses sjældnere og sjældnere.

Fornuftig strategi. Med en afskrivning på 12 år kan det ikke gå helt galt. Personligt har jeg, de sidste 40 år, beholdt mine biler i minimum 10 år, indkøbt som brugte vel at mærke. Det har bidraget til en sund privatøkonomi.
06-08-2019 11:50
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Fantasien kender ingen grænser når det gælder opladning af el- biler.
Set i Australien - laderen får strømmen fra et brunkulskraftværk.
Fra USA - ladestanderen er tilkoblet en diesel generator.
I Danmark bliver det i lange perioder strøm fra kulkraft- og biomassekraftværker.
Redigeret d. 06-08-2019 11:51
06-08-2019 12:59
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Elbilen har ingen berettigelse, når det drejer sig om begrænsning af CO2 udledningerne, før vi får ren energi fra vedvarende kilder eller fra atomkraft.
06-08-2019 13:26
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou skrev:
Elbilen har ingen berettigelse, når det drejer sig om begrænsning af CO2 udledningerne, før vi får ren energi fra vedvarende kilder eller fra atomkraft.


Jeg kan ikke være mere enig.
Sålænge verdens bilproduktion og fremstillingen af bstterier er på basis af 70% fossile brændsler og biomasse reducerer det ikke CO2 udledningen meget, at bilerne kører på strøm.
Redigeret d. 06-08-2019 13:47
06-08-2019 15:59
Kosmos
★★★★★
(5371)
...reducerer det ikke CO2 udledningen meget, at bilerne kører på strøm

- netop!

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-08-2019 16:00
06-08-2019 20:29
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Elbil udleder i deres levetid 1/3 af tilsvarende benzin/ dieselbiler med dansk energimix.
Så det er en god ide for danskere at skifte den osende benzin/diesel sluger ud med et mere tidssvarende køretøj.
07-08-2019 09:35
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Elbil udleder i deres levetid 1/3 af tilsvarende benzin/ dieselbiler med dansk energimix.
Så det er en god ide for danskere at skifte den osende benzin/diesel sluger ud med et mere tidssvarende køretøj.

Det har du sikkert ret i. Men det var ikke det mit argument gik på. Ingen tvivl om at elbiler vil have en gavnlig virkning på forureningen, især i storbyerne, men for CO2 emissionen ser det desværre helt anderledes ud på grund af Verdens overvejende fossilt baserede elforsyning.
16-08-2019 10:27
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Tyskland.
Bølgerne går højt i Berlin
Nogle grønne politikere ønsker ,at det skal være forbudt efter 2030 at køre biler med forbrændingsmotorer indenfor den inderste S- Bahnring
Der skal kun køre el- biler, men der gøres opmærksom på, at det ikke kan lade sig gøre, at omstille til primært eldrift i Berlin på 10 år.
Idag kører der 1,2 mio.biler i Berlin, deraf er kun godt 2700 med batterier.
16-08-2019 14:07
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Der skal kun køre el- biler, men der gøres opmærksom på, at det ikke kan lade sig gøre, at omstille til primært eldrift i Berlin på 10 år.

Det er ikke meningen, at politikerne skal beskæftige sig med den slags detaljer. Bare man ønsker sig noget højt nok, skal det nok gå i opfyldelse. Måske el-løbehjulene kunne løse problemet.
16-08-2019 16:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Bare man ønsker sig noget højt nok, skal det nok gå i opfyldelse

- mere eller mindre!: De ønskede sig (næsten)emissionsfri dieselbiler, og fik det - indtil Uncle Sam var ufin nok til at grave et spadestik dybere!
17-08-2019 14:47
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jesper-Midtfyn skrev:

I øvrigt citerede jeg nogle passager fra en artikel i ovenstående indlæg om elbiler, men jeg fik desværre ikke angivet et link til artiklen. Her er et link til hele artiklen:

https://www.eco-business.com/news/can-evs-be-green-if-they-run-on-fossil-fuels

Jeg sagde, måske lidt firkantet, at el-biler ingen berettigelse har, før vi får ren energi. Naturligvis bidrager el-biler, alt andet lige, til en lavere CO2 emission men el-biler synes ikke at være den mest hensigtsmæssige måde at mindske CO2 emissionen på. Der er andre kilder til den emission som det måske ud fra en cost/benefit betragtning ville være mere hensigtsmæssigt at gøre noget ved. I min verden vil el-bilerne bidrage til en lavere lokal forurening, og det er da også et væsentligt argument for el-biler.
Side 4 af 5<<<2345>





Deltag aktivt i debatten Elbiler:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
Artikler
Her er fremtiden inden for elbiler i Danmark
Elbiler
NyhederDato
Elbiler lige om hjørnet25-11-2012 23:59
Kommercielt center for elbiler i København01-03-2011 08:39
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Elbiler kræver smart el08-06-2010 06:06
Trafikstyrelsen: Elbiler kan klare danskernes behov28-04-2010 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik