| Elprisen er rimelig20-12-2025 01:38 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Elprisen er rimelig, siger de kloge: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/elprisen-lander-paa-61-oere-i-gennemsnit Den gennemsnitlige elpris lander i år på 61 øre per kilowatt-time, viser en opgørelse fra Green Power Denmark. De dumme sidder derimod i årevis på klimadebatten og prøver på sekterisk vis med spam og løgn at bilde folk ind, at kulkraft eller atomkraft er billigere, bedre og mere sikkert end vindkraft. |
| 01-01-2026 18:59 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (8008) |
Udviklingen taler for sig selv.
Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Husk, når klimabenægtere klager over elprisen...19-01-2026 18:51 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Det er bare så ringe, at klimabenægtere nærmest ved enhver lejlighed tilsviner og afviser landvindmøller under enhver form for så efterfølgende at klage over, at el-prisen er for høj på grund af VE. Det må nok læses implicit, at de argumenterer vel for at få deres skolepenge tilbage. Både landvindmøller og solceller kan give danskerne billigere strøm. MEN det forudsætter, at der er nok af dem, så de kan imødekomme efterspørgslen.! Ellers skovler de bare penge ind, fordi markedsprisen stiger. Når man på kolde vinterdage med god vind oplever høje elpriser, så bør man læse det som et vink med en vognstang om, at vi har for lidt vindkraft på land. Vindkraften er den energikilde, som giver den bedste og billigste forsyningssikkerhed på de kolde blæsende dage, hvor elforbruget ofte vil være størst: https://www.klimadebat.dk/forum/klimabenaegtere-udenfor-atomlobbyen--d7-e4514-s80.php#post_100687 ![]() |
| 25-01-2026 10:17 | |
Her er der et retvisende billede af udvikling.
| RE: Forholdene indbyder til...31-01-2026 15:06 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Mere vindkraft, tak.! Nu har vi haft nogle hverdage, hvor det har blæst ca. 8 m/sek og temperaturen har været let konstant frost på ca. minus 2-3 grader. Under disse gode vindforhold burde vindmøllerne i min optik være stærke nok til at presse elprisen langt ned under 60 øre/kWt Hvad priserne faktisk er og var, kan man bladre i her: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2026-01-31¤cy=DKK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=DK1,DK2 Man må tolke det sådan, at Danmark har for lidt vindkraft. Det ser også ud til at blive bekræftet af den røde graf, som viser højere el-priser for Fyn og Sjælland, hvor de har færre havvindmøller, og deres nyfine fornemmelser for landskabsarkitektur (fik jeg mon stavet det rigtigt) ikke tåler vindmøller i deres udsigt, og derfor med tiden er de lykkedes med at forbyde opstilling i hele landet. Indtil vi får meget mere vindkraft på land, så indbyder forholdene til, at de skal betale endnu meget mere for strøm. Og det behøver ikke være vanskeligt at finde andre kommuner, som fortjener nogle af de inddrevne afgiftspenge: https://www.klimadebat.dk/forum/skal-staten-bruge-penge-paa-klimatilpasning--d7-e4526.php#post_99148 |
| 31-01-2026 16:38 | |
En løgn bliver ikke sand af at blive gentaget igen og igen. Det gælder også for strømprisen.
| RE: Vær taknemmelig for variable elpriser04-03-2026 14:18 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
En måske lidt mere tankevækkende respons må nok findes i andre emner, som f.eks.: https://www.klimadebat.dk/forum/dyr-stroem-i-danmark-d12-e4591-s200.php#post_105362
![]() Det er så lidt sjovt at kunne berette om, at det mest bemærkelsesværdige i mit system er, at der er billig strøm i dag.! Når prisen kommer under 30 øre/kWt, så starter min el-vandvarmer automatisk, så jeg f.eks. kan få et billigt bad i dag. Variable elpriser er ikke noget at frygte eller klage over. De er et gode, fordi de sparer værdifulde råstoffer og holder gennemsnitsprisen drastisk nede for alle, der har vilje til at udvise en smule fleksibilitet. |
| 07-03-2026 21:08 | |
De kraftigt svingende el-priser er tegn på, at systemet er tæt på at bryde sammen. Når prisen er rigtig høj, så er det tegn på, at systemet ikke kan levere den strøm, som der skal bruges. Når strømprisen er rigtig lav, så er det et tegn på, at der er alt for megen strøm i systemet. Begge dele er farlige for systemets stabilitet. |
| RE: Glæd dig over et friere el-marked10-03-2026 14:59 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Jørgen Petersen skrev: Er du meget bange for et frit marked.? Du kan vist stadig få et abonnement med fast kWt-pris, så du kan drømme dig saligt og reaktionært tilbage til betonkommunismen, hvor tekniske begrænsninger totalt forhindrede en naturlig og retfærdig prisdannelse. De udsving, vi indtil videre har set, er ikke engang nok til, at folk i særlig høj grad gider at flytte deres elforbrug. De behøver det ikke, fordi de har råd til at undlade. Med god vilje er vi på vej, men der skal nok en del mere til, hvis vi vil se, hvad danskerne kan. Det gælder jo også dig, at du kan hjælpe både el-systemet og din egen økonomi og måske oven i købet reducere din selvskabte angst for sammenbrud, hvis du blot undlader at købe den dyreste strøm. El-markedet har i den forstand præcist samme dynamik, som markedet for andre dagligvarer, at du kan finde de laveste priser, hvis du gider at lette bagen efter dem. Det kender jeg mange danskere, som kan finde en stor glæde ved, og når de vender sig til det, så vil det samme gælde for elmarkedet. Men vi skal have mange flere vindmøller, så vi kan opnå flere og længere perioder med ekstremt lave el-timepriser. Vi skal stoppe de idioter, der skælder ud over prisudsving, fordi deres klynk vil føre til mere uhensigtsmæssig lagring, færre gode tilbud og højere gennemsnitspris. Tariffen stiger, fordi der skal trækkes mere kabel, når forbruget stiger. Det er ikke energikildens skyld på anden måde end som butikken, der skal bygges større, fordi kunderne vil købe flere af de fine billige varer. Men du kan måske ikke finde ud af at programmere din varmepumpe til at skrue lidt ned i primetime.? Hvis den ikke kan, ved du så hvorfor.? |
| 10-03-2026 15:18 | |
Nej, jeg er ikke bange for et frit marked. Men som jeg også skrev, så er de kraftigt svingende el-priser er tegn på, at systemet er tæt på at bryde sammen. Og det er netop et systemnedbrud hvor der ikke er strøm som bekymrer mig. Vi har i de senere år haft rigtig mange strømudfald her i Europa. Og det skyldes helt klart, at vi har opbygget et meget ustabilt strømforsyningssystem, som hurtigt kan bryde sammen. Når el-prisen er rigtig høj, så er det tegn på, at systemet ikke kan levere den strøm, som der skal bruges. Når el-strømprisen er rigtig lav, så er det et tegn på, at der er alt for megen strøm i systemet. Begge dele er farlige for systemets stabilitet. |
| RE: Diskussion spild af tid..10-03-2026 21:04 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Jørgen Petersen skrev: Jeg vidste såmænd godt, at din omsorg var påtaget alarmisme krydret med skræmmekampagne, som du ellers afskyr fra andre. Dermed blev det så endnu en spammet kæltringestreg fra din side. Din sympati med Liberal Alliance ville da også være lidt selvmodsigende, hvis du ønsker et betonkommunistisk el-system. Jeg har de sidste 20 år haft en del strømafbrydelser på grund af vinter og tordenvejr. Aldrig på grund af lav elpris. Hvis der af den grund nogensinde skulle opstå en farlig situation, så må det være dine fossile kraftværker og atomkraften, der er de skyldige, fordi de ikke kan skrue hurtigt ned, men skal fortsætte med at producere, selvom efterspørgslen for længst er forsvundet. Vindmøllerne er i dag normalt så udviklede, at de meget hurtigt kan bremses ned. Så der gik du igen i vandet på din egen lurvede strategi. Hvis den da ellers går ud på noget som helst andet end at spilde andres tid. Jeg kender ikke dine dybereliggende motiver, men jeg synes oprigtigt, at du skal gå hjem og skamme dig selv ud. Når jeg skal sige det pænt, så hader jeg dig som pesten i mine emner, fordi du spammer det hele til med vildledning og spilder min tid. Vil el-systemet så bryde sammen, hvis elprisen bliver for høj.? Vi kan jo prøve at sætte prisen på strøm i din bolig op til 1000 kr/kWt og tjekke, om det er noget, der sprænger sikringer... |
| 10-03-2026 21:15 | |
Problemerne med strømudfald her i Europa har i de senere år været stærkt stigende. Og der er en meget nær sammenhæng imellem mængden af ustabil strøm fra sol og vind og stabiliteten i strømforsyningen. At påstå noget andet er fuldstændigt ubegavet. En ustabil strømforsyning fra sol og vind er bare meget vaskelig at styre. Og ind imellem går det bare galt. |
| 10-03-2026 21:15 | |
Problemerne med strømudfald her i Europa har i de senere år været stærkt stigende. Og der er en meget nær sammenhæng imellem mængden af ustabil strøm fra sol og vind og stabiliteten i strømforsyningen. At påstå noget andet er fuldstændigt ubegavet. En ustabil strømforsyning fra sol og vind er bare meget vaskelig at styre. Og ind imellem går det bare galt. |
| RE: OT17-04-2026 16:09 | |
| Jakob★★★★★ (10068) |
Jørgen Petersen skrev: Jeg er ikke så klog og synsk, så jeg mente, at det primært var danske el-priser og det danske el-system, der var tale om, og som der blev blev klynket over hele vinteren. Og min dumhed eskalerer måske i benægteroptik, fordi jeg er sikker på, at elnettet kun kan bryde sammen, hvis det ikke er bygget stærkt nok til den efterspørgsel, der bliver imødekommet. Når en ledning brænder af, så skyldes det normalt, at man har tilladt en større strøm, end den var beregnet til under de givne forhold (punktum). Netop derfor forstår jeg stadig slet heller ikke, hvordan høje elpriser kan være farlige for nettet. Det lyder for mig ligeså begavet som at advare imod, at DSB's toge vil blive overfyldte, hvis de fordobler billetprisen. Der må jo nok være noget om det, når det kommer fra en mand, der har det som en hjertesag at forhindre skræmmekampagner. Men det kunne måske desværre også godt ligne endnu en lurvet JP-svineløgn i svøb. |
| Nyheder | Dato |
| Vindenergi reducerer elprisen | 22-04-2010 11:15 |