Husk mig
▼ Indhold

En folkesport at spare penge på strøm.!

Side 3 af 3<123
14-05-2025 13:03
Jørgen Petersen II
☆☆☆☆☆
(3)
Forstå nu de helt centrale problemer i stedet for at snakke uden om.

Når det blæser en frisk vind og møllerne producere på livet løs, så er det værdiløs strøm, som møllerne producerer. Helt det samme sker med solcellerne nå solen skinner i sommerhvalvåret.

Dette er også årsagen til at ingen vil investere i nye havvindmøller og solcelleparker længere, da økonomien ikke hænger sammen.

Nu begynder klima- og energiministeren således at snakke om, at der skal bruges op til 50 - 60 mia. kr. i statsstøtte til nye havvindmølleparker.

På nuværende sker det jævnligt, at strømprisen er lig nul eller meget tæt på nul. Så er det helt relevant at tale om værdiløs strøm.

Og det er netop den værdiløse strøm (eller strøm som er tæt på at være værdiløs), som gør det relevant at tale om power to X.
17-05-2025 22:47
Euro
★★★★☆
(1484)
Nu er det vel ca. 5% af tiden elprisen kommer under nul, og der forstår jeg godt at du taler om værdiløs strøm, men hvad er værdiløst for mølleejeren m.fl. det kan jo være ganske gavnligt for samfundet.

F.eks. gør det at man kan spare penge ved at trække meget energi i de timer hvor det er billigt, hvilket gør, at producenterne får presset prisen lidt op. Det kan være svært at se, men hvis ikke det skete så ville hele afsætningen rykke sig nedad når der er overflod af energi. Modsat ville det så blive endnu mere dyrt når vi mangler energi.

Jeg har ikke stor fidus til det der PtX. Bruger du 60kwt/kg brint og du skal have 50øre/kwt, så kommer det til at koste et godt stykke over 30kr/kg. I en bil ville det give 130km, eller godt 25øre/km.

I en benzinbil skulle du vel bruge 9liter på at køre 130km, og uden afgifter osv så bliver det ca. 18kroner. Jeg ved godt det ikke er direkte overførselsbart, men flybranchen har da ingen interesse i at købe PtX hvis det er dobbelt så dyrt. Så hellere flytte trafikken til Malmø og Hamborg.

I øvrigt har jeg da vidst vist jer et fransk firma der kan lave flybrændstof af græs til konkurrencedygtige priser. Vi har ikke brug for PtX fra vindmøller.
18-05-2025 10:37
Jakob
★★★★★
(9841)
­­

Euro skrev:
Nu er det vel ca. 5% af tiden elprisen kommer under nul, og der forstår jeg godt at du taler om værdiløs strøm, men hvad er værdiløst for mølleejeren m.fl. det kan jo være ganske gavnligt for samfundet.

Ja, det er nok kun meget dårligt uddannede økonomer, som selv er kommet alt for let til penge, der vil tillade sig at være højrøvede nok til at betegne gode tilbud som værdiløse.
Når nogen påstår, at billig strøm er værdiløs, så synes jeg bestemt, at de skal have afbrudt hovedafbryderen til deres hus i de timer, hvor strømmen er gratis eller prisen negativ.
Det er sgu efterhånden lige før, at jeg gerne vil betale Energinet for at stille det an.

Du skal blot forstå, at hverken hans rådne budskab eller dit svar understøtter dette emne om at gøre det at spare på strøm til en folkesport.
Derfor bliver min indstilling til branner, at I begge bør forlade forum for en tid.
Hvis vi ikke kan have et forum med en kerne af stamskribenter, som har ønske om og vilje til at holde sig til reglerne, så dur det bare ikke.
Jeg kan acceptere mange og store overtrædelser, men det her rænkespil har stået på i alt alt for lang tid, og mine henstillinger har været utallige.
Børnemagten har reelt taget over, men med nogle strategiske og forhærdede voksenkundskaber, som kun gør den langt mere modbydelig.

­
18-05-2025 10:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(6748)
Forstå nu de helt centrale problemer med den ustabile el-produktion fra sol og vind.

Når det blæser en frisk vind og møllerne producere på livet løs, så er det værdiløs strøm, som møllerne producerer. Helt det samme sker med solcellerne når solen skinner i sommerhvalvåret og solcelleanlæggene producerer på livet løs.

Det sker således jævnligt, at strømprisen er lig nul eller meget tæt på nul. Så er det helt relevant at tale om værdiløs strøm.

Og det er netop den værdiløse strøm (eller strøm som er tæt på at være værdiløs), som gør at klima- og energiministeren snakker om, at der skal bruges op til 50 - 60 mia. kr. i statsstøtte til nye havvindmølleparker, da man ellers ikke kan få økonomien til at hænge sammen.

Det er også denne værdiløse strøm, som gør det relevant at tale om power to X og brintrør til Tyskland med mere.

Forstå nu, at vi kan ikke komme længere med sol- og vindenergi uden at det bliver ubeskriveligt dyrt. Vi har ganske enkelt ikke teknikken til at løse problemerne med store mængder af ustabile strøm fra sol og vind uden at det bliver rassende dyrt.

Det er også derfor at man nu seriøst er begyndt at snakke om A-kraft her i landet.
18-05-2025 18:23
Euro
★★★★☆
(1484)
Jakob, du er blind...det er muligt du havde et formål med at kun din tanke med tråden er udtryk for den rigtige mening, men synes altså at jeg og Jørgen lige her, debatterer hvordan man får billigere strøm.

Helt i stil med trådens ånd - men tilsyneladende ikke din.

Hvis du gerne vil have lidt mere indflydelse på, hvilken retning en given tråd tager, så vil jeg da foreslå dig at deltage i debatten, i stedet for at lege struds der gemmer sig, lige indtil du vender tilbage og sender en sviner af til os andre.

Jeg tror det er dig Branner skal give karantæne, sitet oplever nok ikke stor succes ved at give mig og Jørgen karantæne, selv om vi har vores kampe. Og at vi af og til kommer til at svare på seneste indlæg uden først at sikre det er på linie med trådstarters intention.

Tilsyneladende bliver vi også svinet til selv når vi tror vi opfører os pænt.
18-05-2025 21:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(6748)
Jakob kan bare ikke sige noget fornuftigt.
Side 3 af 3<123

Deltag aktivt i debatten En folkesport at spare penge på strøm.!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Dyr strøm i Danmark8722-03-2025 22:10
Ustabil strøm fra sol og vind1607-02-2025 09:49
Billig miljøvenlig strøm tak..!16327-11-2024 10:13
Ny generator laver strøm af fugt.1718-02-2024 14:36
Klimaaktivister og 70.000% afgift på grøn strøm.?4703-12-2023 23:54
Artikler
Der er store penge at spare i en klimaindsats (Lidegaards Klumme, april 2010)
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Skibsfarten mødes for at spare på energien17-05-2011 19:58
Ekstra metro kan spare 100.000 tons CO206-05-2011 10:40
Firmaer kan spare store summer på energiforbedringer13-12-2010 08:51
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik