En folkesport at spare penge på strøm.!18-12-2024 11:59 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
https://www.dr.dk/nyheder/penge/da-elpriserne-torsdag-steg-markant-blev-det-en-folkesport-spare-paa-stroemmen Da elpriserne torsdag steg markant, blev det en folkesport at spare på strømmen Det er skønt at se, men danskerne kan meget mere. De skal bare trænes.! Og de trænes bedst ved at gøre prisforskellen på billig grøn strøm og sort dyr strøm endnu større. Det er en opgave, som delvist kan løse sig selv i takt med kraftig udbygning af VE og især vindkraft. Det kan f.eks. også hjælpe meget, hvis først tariffen og senere statsafgiften bliver omregnet til procentsatser af den rå elpris. Det handler om at kunne spare på strømmen, men i mindst ligeså høj grad handler det om at kunne bruge strømmen fornuftigt, når den er billig. "Intelligent elforbrug" må være nøglebegrebet. Lagring af energi, fleksibilitetsprodukter og alternativ opvarmning bør blive de nye hits. Fagforeningerne skal på banen, så der kan blive ekstra løntillæg for at arbejde over ved strømslugende maskiner, når elprisen er lav, og i den anden grøft, når strømmen er dyr i vindstille vejr, så kan der gives lidt kompensation for at holde "stillefri". Det vil være et tegn på bedre tider, når årets ord bliver "stillefri". Meget bedre end "fedtemøg", som det med rette blev i år. Elbiler som fleksibilitetsprodukter til elforsyning halter også hjælpeløst bagefter, fordi incitamentet til at gemme strøm har været latterligt lille, og politikerne og forbrugerne har glemt at holde producenterne i ørerne. Men intelligent elforbrug er en glimrende folkesport, hvor alle kan vinde noget. Hvad mere skal vi finde på.? |
18-12-2024 12:12 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (5960) |
Nu fører vi jo hellig krig i mod CO2-udledningen, og så må vi gøre hvad der skal til og betale hvad det nu engang koster. Der er bare ikke alle der er enig i, at det er en god ide at bruge vanvittigt mange ressourcer på denne hellige krig. |
18-12-2024 12:38 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Mon ikke det er en smule overdrevet at kalde elbesparelse for en folkesport, det svarer jo altså blot til, at 8% af gennemsnitsforbrugerne har sparet 50% af deres elforbrug, svarende til at 4% af borgerne har slukket for deres varmepumpe og tændt brændeovnen (fordi folk med varmepumpe bruger meget mere el end gennemsnitsforbrugeren). Langt de fleste lader til at være ligeglade...Man burde jo ellers forvente, at folk havde slukket for deres varmepumper i tomme sommerhuse, det i sig selv burde kunne give en større besparelse. De nye kan endda fjernbetjenes. |
18-12-2024 14:03 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro skrev: Præcist, hvad jeg også har erfaret.! Folk gider ikke løfte en finger. De har penge nok og betaler bare, og så bruger de i stedet deres tid og kræfter på den vanlige folkesport: "at brokke sig". Men dybest set er det kun en stemning, der skal vendes, og det begynder at ske, når folk forstår reglerne i sporten og indser, at det nye system faktisk giver dem flere muligheder end begrænsninger. En CO2-afgift på 10 øre pr. kWt indført i 2025 (eller hvor latterligt er det nu lige?) hjælper ikke en disse på adfærden. Det er bare et samtaleemne, som spilder alles tid.! En krone eller to i udsving pr. kWt over døgnet som regel højest i primetime, burde være rigeligt. Men nej.. torsdagseksemplet viser, at priserne ska være endnu højere, før danskerne virkelig begynder at vågne op. Og det kræver kun nogle få politiske pennestrøg at justere incitamentet til gavn for VE, Klima og grøn omstilling. Men politikerne skal mene det seriøst, så folket fatter tillid og tør at investere efter det. |
18-12-2024 14:51 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Spørger jeg dumt hvis jeg gerne vil vide om de så sænker elafgiften tilsvarende? |
18-12-2024 19:20 | |
Hvis man laver en langt mere besværlig og bureaukratisk måde at opkræve afgift på strøm på så skal der ansætte flere skattefolk til at kontrollere afregningen af denne afgift. Ellers er det lige som hastighedsgrænser uden fartkontrol. |
18-12-2024 23:09 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro skrev: Jeg ved jo ikke, hvad de gør, men jeg har givet et oplæg, så elforbrugerne selv får mere indflydelse: Det kan f.eks. også hjælpe meget, hvis først tariffen og senere statsafgiften bliver omregnet til procentsatser af den rå elpris. Det vil netop forstærke prisforskellen på den billige og den dyre strøm, så incitamentet til at flytte forbruget vil vokse. Du må ikke hænge mig op på tallet, men som eksempel kan vi sætte afgiften til 100% Det vil så sige, at hvis el-timeprisen er 8 kr/kWt, så bliver afgiften også 8 kr, og det betyder, at forbrugerens pris bliver svimlende 16 kr/kWt. Til gengæld, hvis el-timeprisen er 10 øre, så bliver afgiften kun 10 øre og forbrugerens pris bliver da 20 øre/kWt. Og hvis el-timeprisen er 0 øre, så bliver afgiften også 0 øre og forbrugerens pris ligeledes 0 øre. |
19-12-2024 09:33 | |
Vi skal bare have en masse besværlige og bureaukratiske løsninger. Så bliver alt godt. Vi er i hvert tilfælde sikker på, at strømprisen går op og op, jo mere besværligt vi gør det for os selv. |
19-12-2024 12:16 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jakob nu er det bare sådan, at vi er allerede igang med at bygge ca. 20 brintanlæg, som skal aftage den billige strøm. Det efterlader forbrugerne med dyr strøm på alle tidspunkter. Og tabet i ledninger er på op mod 20øre i dag, men det udgør jo faktisk en procentdel af leveringen, derfor udgør det i nærheden af 50% oveni spotprisen. Og hvis vi regner med at spotprisen vil starte omkring 0,30kr. men at det vægtede gennemsnit ligger på 70øre i dag, så hæves det til måske 90øre når det billige el bruges til brint. Og så stiger prisen på det vægtede gennemsnit til 1,35 kr. plus 100% og moms så bliver prisen ca. 3,30kr/kwt. Vi skal helt af med beskatning af el. Det kan ikke være rigtigt at nogle mennesker med solceller og et batteri kan spare 10000kr. i årlige udgifter, mens naboen har investeret sin pension i solcellemarker han SKAL betale afgifter af den rene el han forbruger, selv om han har investeret mere i klimaet. |
19-12-2024 15:44 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro Hvis du ikke vil øge elforbrugernes økonomiske incitament til at flytte deres elforbrug i retning af VE, så fortsætter de fleste med at være ligeglade, fordi sporten er uden nævneværdig gevinst. Er du ligeglad med det.? |
19-12-2024 15:50 | |
Det er med andre ord på tide, at vi begynder at indse problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. |
19-12-2024 16:50 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Nogle ser kun problemer, hvor andre ser store muligheder. |
19-12-2024 19:27 | |
Det er på tide, at vi begynder at indse problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Og de deraf følgende høje el-priser. Ingen kan benægte, at vi har meget høje el-priser i Europa. https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
19-12-2024 23:39 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Det ser bedre ud, hvis man ser på industrien: https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_industrial/ Spaniens industri har f.eks. en lavere elpris end USA's industri. Omstilling koster penge. Men hvis Danmarks omstilling til VE går i stå, så det kun bliver gjort halvt med vindmøller, fordi andre energikilder skal ødelægge tegningen, og der ikke er evne eller sportsånd til at tilpasse el-forbruget, så bliver det de unge, klimaet, miljøet og sikkerheden, der kommer til at betale en høj pris. |
20-12-2024 10:31 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jakob, jeg mener bare at vi skal sætte tempoet ned, til samme omstillingstempo som gennemsnittet i EU. Det at vi ønsker at være forrest gør, at vores omstilling bliver langt dyrere end andre landes omstilling. Og det at elektriciteten er så dyr får os til at tage de forkerte beslutninger. F.eks. tænder jeg selv min brændeovn af og til og udleder derfor mere CO2, end jeg ville have gjort, hvis jeg blot tændte min varmepumpe. Men jeg tænder ikke min varmepumpe når el koster 5-10kr./kwt. Og så er det bedre at sikre rigeligt med el, også selv om det kommer fra gas/kul, det vigtigeste for vores klima er, at elektricitet er billigt! I hvert i fald for de der bruger varmepumper og kører elbil. |
20-12-2024 14:18 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro Hvordan vil du sætte tempoet ned for opstilling af landvindmøller.? Udbygningen er for længst gået helt i stå. Ligefrem baseret på en absurd beslutning i folketinget. Hvordan vil du sætte tempoet ned for opstilling af havvindmøller.? Den udbygning er også gået i stå, og den ene plan efter den anden er blevet skrottet, fordi folketinget ville tjene for mange penge på det. Det eneste, du får ud af denne apati, er dyrere strøm, mere CO2-udledning, mere usmagelige løsninger (eks. CO2-deponering og medicineret kvæghold), dårligere forsyningssikkerhed og dårligere sikkerhedspolitik. Ingen lande i EU kan konkurrere med prisen på dansk landvindmøllestrøm. Når landvindmøller ikke må opstilles, så skader det den grønne omstilling, VE-sektoren og Danmarks økonomiske konkurrencevilkår for strømforbrugende virksomheder. Det hjælper kun Putin. Elbiler og varmepumper er i forvejen nærmest totalt fritaget for afgift. Så hvad er det lige, du vil med den afgift. Vil du have løn for at tænde din varmepumpe.? Varmepumper og elbiler bliver kun dyrere i drift af kulkraft, og folk dør af kulkraft. Når man ser på elpriserne over tid, så er det tydeligt, at vindmølleejerne må tjene styrtende med penge, hvilket er et udtryk for, at der er plads til mange flere vindmøller på markedet. Du må undskylde, men jeg forstår virkelig ikke, hvad du vil vente på. Er det en dårlig sport at spare penge og redde liv.? Når alle dine gode forhåbninger og alt dit pludder bliver skrællet af, så ser det for mig desværre nu ud til, at du i bund og grund er ligeså ligeglad og usportslig, som de fleste andre. Det er også din ret, men det driver ikke Danmark frem. Stilstand i grøn omstilling er tilbagegang. |
20-12-2024 15:43 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jakob, da man på EU plan fremlagde en 50% CO2 reduktion i 2030 og var det 80% i 2050, da gjorde man det velvidende, at man er i gang med at udvikle nye teknologier der når de kommer på markedet gør, at vi får langt bedre output til en langt lavere pris. Du kan f.eks. se at i 2024 byggede vi det første brint anlæg, fordi vi er bange for ikke at kunne slippe af med vores overskudsel. Og der er 20 mere på vej...sikkert alle med gammel teknologi, for den nye teknologi der er 95% effektivt, kommer på markedet i 2025. Potentielt kunne man lave brint 20% billigere hvis man havde undersøgt markedet og ventet på udviklingen. For min skyld må du da gerne sætte landmøller op, og hvis vores energiforbrug skal stige til 300% så har vi brug for meget mere energi. Men det ændrer ikke ved, at vi har brug for meget bedre dækning i vindstille mørkt vejr. El bliver ikke dyrere af gas og kul, men det er mere nærliggende for Danmark at udbygge med gas end kul...du kan sikkert producere el af gas til 30øre/kwt inkl. CO2 afgift (2024). Men vi skal også have mere vind. Jeg viste ellers lige Jørgen forleden, at en kinesisk elbil kan betale mere i afgift til staten end en benzin bil...og det giver ikke mening at opvarme med varmepumpe i forhold til f.eks. gas eller brænde, når man tillader elpriserne at løbe løbsk på den måde, som vi ser i øjeblikket. Andre energikilder har ikke de samme udsving i prisen. |
20-12-2024 18:03 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro skrev: Det er ikke en forkert beslutning. Brænde er CO2-neutralt. Men det ændrer ikke ved, at vi har brug for meget bedre dækning i vindstille mørkt vejr. Har du glemt, hvad dette emne handler om.? Denne tråd handler netop om at afhjælpe den situation på forbrugssiden ved at gøre intelligent elforbrug til en folkesport, så danskerne vil vise, hvad de kan. På produktionssiden kan mere vindkraft give bedre dækning i svag vind, og det skal politikerne sørge for. Det er deres sure opgave, som de forsømmer og glemmer. De huskede dog at give sig selv mere i løn. Men hold da helt fast, hvor er du blevet grundigt fuppet af jamming, flooding og spam fra Klimarealisterne.! Det behøver du ikke skamme dig over. Det er netop reklamens magt at gentage et fuppet budskab, indtil folk tror på det, og det er netop derfor, at jeg er så rasende over, at det får lov til at foregå i en kampagne på klimaets og den grønne omstillings bekostning. Men elpriser over 5 kr/kWt,,,,,,, så vil du ikke tænde din varmepumpe.... Bum bum bum... lad os lige se lidt nærmere på det: 2024-12-12 17:00:00;6982,419922 2024-12-12 16:00:00;6107,640137 2024-12-12 18:00:00;5027,779785 2024-12-12 15:00:00;4985,339844 2024-12-12 08:00:00;4889,220215 2024-12-12 09:00:00;4823,290039 2024-12-12 07:00:00;4474,500000 2024-12-12 19:00:00;4109,220215 2024-11-06 17:00:00;4102,200195 2024-12-12 10:00:00;4055,679932 2024-12-12 14:00:00;3656,770020 2024-11-05 17:00:00;3527,340088 2024-12-12 11:00:00;3470,479980 2024-12-11 16:00:00;3265,669922 2024-12-11 17:00:00;3243,219971 2024-11-05 18:00:00;3214,350098 2024-12-12 13:00:00;3097,149902 2024-12-12 12:00:00;3020,260010 2024-12-11 15:00:00;2811,689941 Det er kun sølle tre timer i år...!!!!!! Tjek selv: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest&deliveryAreas=DK1¤cy=DKK&aggregation=Hourly Og siger du 4 kr, så er det stadig kun 10 timer. Deeeet var syyyyynde..... Hvor mange nye kulkraftværker skal vi bygge, så vi kan udlede mere CO2, og din brændeovn kan holdes slukket i 4-10 timer om året...??????? Pulle pulle, lille fuppede kylling.... LOL Kom nu ind i kampen. Du kan gøre mere, men vær da stolt af, at du har en brændeovn, som du kan bruge til at hjælpe omstillingen og spare penge.! |
20-12-2024 18:54 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jakob nu opfører du dig som en tumpe igen, hvorfor angribe en du i forvejen føler dig underlegen overfor på et spinkelt grundlag... Det jeg betaler er da ikke kun spotprisen, og så lægges der plus 1kr. oveni prisen mellem 17-21. På en måde virker du sød og rar, men du er bare så fjern fra virkeligheden af og til... Jeg hjælper ikke omstillingen ved at spare penge når jeg brænder træ af, jeg undgår at betale ekstraordinært høje avancer til lejesoldater fra vores fjender, der udnytter systemet på det groveste...havde jeg levet i 1800 tallet så var de blevet lynchet hver og en... |
20-12-2024 21:44 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro Hvad skal jeg dog stille op med dig... 1 kr til tarif... så er det stadig kun 10 timer i år... Men ellers kan du da bare skrive, hvad den rå elpris max må være, så kan jeg finde, hvor mange timer, det handler om. Selvfølgelig kan du hjælpe den grønne omstilling med din brændeovn. Læs det gerne 200 gange, så jeg ikke behøver at spamme det for at få dig til at indse det. Når vindkraftenen svigter, især fordi vi har for få vindmøller, og vi endnu ikke har tilstrækkelige mængder VE lagret til elproduktion, så starter der nogle fossile backup værker, som ellers er henlagt og aldrig mere burde startes, og det er dyrt. De udnytter selvfølgelig også situationen til at få en høj elpris, når de er de eneste, der kan levere strøm, og der er stor efterspørgsel. Det skaber også nervøsitet i forhold til, om vi har tilstrækkelig forsyningssikkerhed. Men når du vælger at slukke varmepumpen og i stedet tænder op i brændeovnen den dag, så reducerer du efterspørgslen på strøm, og så vil elprisen gå ned næste gang, det sker. Er vi nok, der gør det, så er der et henlagt kulkraftværk mindre, som skal startes op, og vi vil se, at forsyningssikkerheden alligevel er god nok. Det vil gavne både din økonomi, andre elforbrugeres økonomi, samfundsøkonomien, sikkerheden, den grønne omstilling, du redder liv i kulproduktionen, og du er med til at vise politikerne, at du har forstået den grønne sport og er parat til spille med og løfte en byrde. Sådan.! Det var peptalk, men du trænger hårdt, så du får også lige en pepsang: https://youtu.be/UpiiLdBXXy4?feature=shared Torsdags-eksemplet viste, at danskerne taget på sengen uden videre kunne reducere forbruget med 4%..! Tænk, hvad det kan blive til, når sportsånden breder sig sammen med flere gode tricks. Juleaften kan måske blive lidt kritisk. Men resten af dagen og i morgen er elprisen ikke høj: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-12-20¤cy=DKK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=DK1 Måske er det nu, at juleanden bør steges i ovnen, så den kun skal varmes op juleaften.? Jeg stegte en flæskesteg, sidst strømmen var gratis, så den ligger lige klar i fryseren. Men nu er jeg jo altså nok også lidt mere sporty og i bedre el-kondition end de fleste. |
20-12-2024 22:02 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
"Hvad skal jeg dog stille op med dig... 1 kr til tarif... så er det stadig kun 10 timer i år... Men ellers kan du da bare skrive, hvad den rå elpris max må være, så kan jeg finde, hvor mange timer, det handler om." Jakob, du har en sød tankegang, men du må se at vågne op... 1kr. til tarif er ikke 10 timer i år, men 4 timer dagligt 9 måneder årligt, og når prisen på spotmarkedet samtidigt stiger i de timer, så den samlede pris nærmer sig 4 kr. plus moms, så forsøger mange at stå af. |
20-12-2024 22:17 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro Læs nu mine svar igen og prøv at reflektere lidt over dem. Det er som sagt udmærket, at du slukker varmepumpen, når strømmen er dyr. Hvis det er ved 3 kr/kWt, at timeprisen er for høj til varmepumpen, så kan du selv se i de fremlagte data, hvor mange timer, det indtil videre har været i år. Jeg får det til 18 timer, og det synes jeg virkelig nærmere er alt for lidt end for meget. 18 kr + 25% moms = 22,5 kr |
20-12-2024 22:48 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jakob gider du ikke at droppe dine beregninger ud fra mine, men stå til regnskab for dine egne som i øvrigt er totalt håbløse. Når total prisen er 4 kr. så er de 80 øre moms og de 75øre er afgift og 1/3 er transport afgift, så er vi nede på ca. 1,65kr. Heraf udgør spot prisen ca. 2/3, så hvor ofte er prisen på spotmarkedet over 1,10 kr.? det er jo det det drejer sig om... Ikke de 3 kr./kwt du taler om...af og til virker det som om du lever i en drømmeverden...sorry |
20-12-2024 23:43 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Euro skrev: Det er en heftig tarif, der gør 1,10 kr/kWt til 5 kr, men lad gå. Jeg får det til 340 timer, hvor den rå eltimepris indtil nu i år har været højere end 1,10 kr/kWt Det er sammenlagt ca. 14 dage, og det er i mine øjne nok også for lidt, når det skal være spotsligt. Og pyt, du får hele datasættet, så du selv kan tælle efter:
|
21-12-2024 12:17 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Jeg ved ikke hvorfor du holder fast i 5 kr./kwt? Jeg siger at når en kwt koster 4kr. så får staten ca. 1,55kr. så er elprisen 2,45kr. heraf går ca. 1/3 tabt i nettet så er der 1,65kr. tilbage, hvoraf jeg skønsmæssigt vurderer at elselskabet får 55øre i profit, hvilket giver en spotmarkeds pris på 1,10kr./kwt Og når jeg siger 4kr. så glemmer du at mellem 17 og 21 der lægger staten 1kr. oveni, så der er udgangspunktet ikke 4kr. men 3kr. og så får staten ca. 1,40, og så er prisen 1,60 hvoraf nettet tager 50øre hvilket giver en profit til elselskabet på måske 30øre og en spotpris på 80øre. Altså mellem 17 og 21 |
21-12-2024 16:40 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Men før man bliver trist over de få timer med høje elpriser, fordi fossile værker skal give backup, så bør man også tælle de herlige timer, hvor VE giver Danmark lave elpriser. Indtil videre i 2024: 371 timer med negative elpriser 560 timer, hvor prisen var under 10 øre/kWt 2024-04-14 13:00:00;-448,019989 Grundet tarif og statsskat skal de fleste elforbrugere dog stadig betale dyrt for den strøm, som elproducenterne også betaler dyrt for at få afsat som affald. Det er i mine øjne en dybt uretfærdig hån imod dem, der gerne vil hjælpe, og det skaber et dårligt indtryk af, at politikerne er useriøse eller ligefrem ønsker, at fjerne VE-glæden og gøre elforbrugerne ligeglade. Derfor taler jeg stadig for, at først tariffen (den mest forstyrrende afgift) og siden statsafgiften skal omdannes til en procentsats af den rå elpris. Det vil samtidigt hjælpe betydeligt med at motivere folket og gøre det intelligente elforbrug til en folkesport. |
21-12-2024 21:19 | |
Euro★★★☆☆ (973) |
Vrøvl Jakob, elafgiften skal fjernes ligesom alle andre energi afgifter, og så skal de erstattes med en CO2 afgift målt på hvor meget CO2 der udledes ved forbrug af energien. Du kan vel godt se, at nu får vi leveret billig strøm 560timer, når regeringen har gjort alvor af deres brint eventyr, så sælger de vores el lavet om til brint for vores regning, til ca. 12kroner/kg, det er fint for staten for ved 50kwt så får de 24øre, sikkert et nulpunkt princip, men gennemsnitsprisen på den el der sælges til det danske marked bliver altså 20 øre højere end i dag. Forudsat vi sælger vores brint til tyskerne. Fordi pludselig så er der ingen billige el timer tilbage til danskerne. |
23-12-2024 19:02 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Det er først og fremmest vindkraften, der kan drive VE-omstillingen frem i Danmark, så hvis ikke udbygningen af vindkraft snart kommer seriøst i gang igen, så vil den billige strøm nok langsomt forsvinde fra el-markedet. Derimod vil de høje elpriser sandsynligt fortsat optræde, og det med endnu større kraft og hyppighed. Og så længe der er store udsving på elprisen, og den grønne strøm er billigst, så kan et intelligent elforbrug stadig give god mening som folkesport både for privatøkonomien og den grønne omstilling. Dette er blot min vurdering. Men jeg synes faktisk, at det er så interessant og vigtigt, at jeg nu også har ulejliget mig med at spørge Brian Vad om, hvordan han ser for sig, at el-markedet vil udvikle sig i de kommende år. Det er blandt andet vigtigt, fordi udsigterne med hensyn til prisudsving er afgørende for, hvor meget langtidsholdbart sportsudstyr borgerne med rimelighed kan tillade sig at investere i. |
28-12-2024 09:19 | |
@ Jakob Du er ikke ærlig over for dig selv (og os andre for den sags skyld). Solceller og vindmøller giver ikke billig strøm, når du indregner omkostningerne til ekstra ledningsnet og backup-kapacitet. Det er derfor, at vi har meget høre strøm priser her i Europa. https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
28-12-2024 23:30 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Jørgen Petersen Det er synd for dig, at du ikke kan finde glæden og se fordelene. Men hjemmehjælpere kan være dygtige til at læse markedet og f.eks. finde smør på tilbud, når de handler ind for ældre mere eller mindre forkalkede borgere, som ikke selv kan hitte ud af det. Så jeg vil gerne anbefale, at du beder din hjemmehjælper om at hjælpe dig med købe billig strøm, når du nu åbenbart selv har så svært ved at læse og forstå el-markedet. Link til din hjemmehjælper: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1 Hvis man forstår sporten og kan finde varen, så eksisterer der nok ikke et land i verden med billigere strøm end Danmark. https://www.dr.dk/nyheder/indland/2024-har-budt-paa-rekordmange-timer-med-stroempris-under-nul-kroner 2024 har budt på rekordmange timer med strømpris under nul kroner |
29-12-2024 21:06 | |
@ Jakob Du forholder dig ikke til sagens kerne. Det er at solceller og vindmøller ikke giver ikke billig strøm, når du indregner omkostningerne til ekstra ledningsnet og backup-kapacitet. Det er derfor, at vi har meget høre strøm priser her i Europa. https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
29-12-2024 22:15 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen Petersen skrev: En fabrik som Novopan de sviner i dag 150.000 ton spildtræ bort årligt, for at tørre træ til spånpladeproduktionen. En vilkårlig produktionsfordeling mellem VE og forbrug se De 150.000 ton træ vil i et kraftværk opbygget ved Novopan kunne yde 100 MW strøm og spilddamp til tørreriprocessen i 2700 timer årligt når VE ikke leverer. Novopan overgår i de resterende 6100 timer til at bruge mølle- og solcellestrøm til tørreprocessen. Et 100 MW kraftværk som kan forsyne 200.000 boliger med 0,5 KW i gennemsnit koster 4 mia. eller 20.000 kr. pr. husstand. Når vind koster 15 øre/KWh og solcellestrøm koster 25 øre/KWh og det koster 45 kr/KWh at drive kraftværket. Når novopan modtager strøm gratis til tørreriprocessen og fabrikken afgiver træet til kraftværket så det kun koster vedligehold og kapitaludgiften, så ender den samlede el-pris under 35 øre/KWh eller en 1/3 af kulkraft og det halve af gaskraft. |
29-12-2024 22:49 | |
Hvordan man end vender og drejer det, så har vi ekstremt høje el-priser her i Europa. Og det er den ustabile el-produktion fra sol og vind, som er årsagen til det. https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
29-12-2024 23:01 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Sagens kerne er, at dette emne handler om at se intelligent elforbrug som en folkesport og motivere borgerne yderligere til at undgå den dyre sorte strøm til fordel for den ekstremt billige VE-strøm. Hvis du ønsker at diskutere produktionsforhold i større stil, så find venligst et andet emne til det. Spørg evt. din hjemmehjælper om, hvordan det kan gøres. |
29-12-2024 23:43 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Produktioner fra Vestjyske kraftværker og el-priserne for 2 sommermåneder i år se Når elpriserne er helt i bund eller negative, så pumper kraftværker, som skal yde fjernvarme eller procesenergi til industrier, strøm ud i nettet og man betaler for at komme af med strømmen. Men nok så vigtig, når så strømpriserne er høje, så er der ofte ingen kraftværksstrøm fordi værkerne er bygget om og kan ikke afsætte fjernvarme eller procesenergi, hvorfor de kan ikke yde el-produktion . Man har valgt at sætte møller og solceller op. MEn med store tilskud og rammevilkår for kraftvarmeværkerne i det hele taget, så virker værkerne til at drive den samlede pris på strøm og fjernvarme op. Møllerne og solceller kan man ikke bestemme hvornår de skal yde produktion, men man kunne have tilrettelagt kraftværkernes produktion så de støttede møllerne og solcellerne, som vil sige kun producerer når der reelt er strømbehov og så bruge strøm, når sol og vind producerer til netop at erstatte den spildvarme fra kraftværket, som ikke forsyner når sol og vind varetager forsyningen af el-nettet Redigeret d. 29-12-2024 23:45 |
30-12-2024 03:37 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi Det er præcist denne grimme ælling, som dette emne skal hjælpe med at fodre på forbrugssiden, så den kan blive til en smuk svane. Hvis det ellers må... På produktionssiden har du pt sikkert stadig en pointe, og jeg ved ikke, hvordan det vil udvikle sig. Det er selvfølgelig også relevant på forbrugssiden, når sportsfolket overvejer at investere i udbygning af intelligent elforbrug. Det er netop også for at blive klogere på det, at jeg har spurgt Brian og håber på svar. Men hvis vindkraften dominerer tilstrækkeligt, så forestiller jeg mig, at markedskræfterne automatisk vil hjælpe yderligere med at vende billedet. https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php#post_85716 Det må kunne blive for dyrt selv for kraftvarmeværker at producere meget billig strøm, og så må de i stedet evt. investere i varmepumper til at dække varmebehovet. Ved du, om det er muligt og lovligt for private at installere en nødgenerator, som skal kunne kobles til el-nettet og få el-måleren til at køre baglæns.? Og i givet fald, hvor omstændeligt er det, og hvad koster sådan en "lirekasse".? |
30-12-2024 09:35 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jakob Der var ingen problem overhovedet ved at lave et system med mange møller og de nødvendige kraftværker, hvis man havde gjort det ordentlig og befolkningen havde fået billig el- og varme. F.eks. Bruge 26 mia. til et Englandskabel som så ikke kunne levere da priserne, den anden dag, var over 10 kr/KWh - spild af penge. Debatindlæg om netop dette https://dagbladet-holstebro-struer.dk/debat/viking-link-soekablet-kunne-ikke-levere-da-landet-manglede-stroem?teaser-referral=db39080c-93ff-425e-bd56-5d5965c874dc-43 Jysk Energi tilbyder at afregne strøm til markedsprisen så hvis du installerer en generator og JYsk Energi opstiller den nødvendige måler i din husstand så kan du sælge strøm. Redigeret d. 30-12-2024 09:35 |
30-12-2024 11:30 | |
Jeg tror ikke på, at man blot skal justere nogle lovregler og udskifte nogle folk på nogle ledende poster, så kører det hele. Kunne man det, så var det for længst gjort. |
30-12-2024 13:08 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi Jeg var også imod det kabel til England. Jeg ser det dog mest som et kabel til eksport. Danmark skal kunne forsyne sig selv. Men et par enkelte dage i ny og næ med 10 kr/kWt er i min optik slet ikke noget at klage over. Det skærper blot interessen for et mere intelligent elforbrug. Vi skal forberede os på langt mere alvorlige hændelser grundet ekstremt vejr og hybridkrig eller andet. https://www.dr.dk/nyheder/seneste/aarsagen-til-stroemsvigtet-i-nuuk-er-fundet I mere end et døgn var indbyggerne i Grønlands hovedstad, Nuuk, uden strøm. Især derfor min interesse for dette: delphi skrev: Kan du skrive lidt mere om det.? Generatoren skal kunne forsyne el-nettet, når elprisen bliver ekstremt høj, så den kan køre lidt varmekørsel og indbringe en skilling til at hjælpe med at betale sig selv. Men er el-nettet brudt helt sammen, så skal den også kunne køre ø-drift. Kan den evt. kobles til, så den kan startes automatisk af Energinet og hjælpe med balancen og på den måde måske langt bedre forrente sig selv.? Og hvad med pris og kvalitet på selve generatoren.? Man kan vel ikke bare benytte en nødgenerator til 3.471 kr købt i Bilka.? https://www.bilka.dk/produkter/al-ko-2500-c-generator/100142886/ |
30-12-2024 13:46 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Men et par enkelte dage i ny og næ med 10 kr/kWt er i min optik slet ikke noget at klage over. Det er selvfølge ikke så stort et problem at prisen en gang i mellem er 10 kr/KWh for prisen var jo negativ i 371 timer i 2024 så gennemsnitsprisen var sikkert ok. Problemet er at når Fynsværket og Esbjerg lukkede i år og Nordjyllandsværket lukker næste år eller senest om 2 år, så er der ingen kapacitet og det eneste valg er at slukke for bydele eller fabrikker indtil dieselgeneratorer kan være i drift. Et tiltag som virkelig vil ødelægge den grønne omstilling på så mange plan. Generatoren skal kunne forsyne el-nettet, når elprisen bliver ekstremt høj, så den kan køre lidt varmekørsel og indbringe en skilling til at hjælpe med at betale sig selv. Men er el-nettet brudt helt sammen, så skal den også kunne køre ø-drift. Harald har endda en til 1000 kr. https://www.harald-nyborg.dk/probuilder-generator-650-w Det er da en ganske funktionsdygtig, og den vil kunne startes central og køre Ødrift. Men 1 l benzin til 14 kr. som yder 3 KWh strøm så bliver det dyr strøm selv om varmen kan bruges. Denne naturgasmotor er derimod interessant se https://global.honda/en/newsroom/news/2012/p120925eng.html Redigeret d. 30-12-2024 13:49 |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Billig miljøvenlig strøm tak..! | 163 | 27-11-2024 10:13 |
Ny generator laver strøm af fugt. | 17 | 18-02-2024 14:36 |
Klimaaktivister og 70.000% afgift på grøn strøm.? | 47 | 03-12-2023 23:54 |
Strøm ud af den blå luft | 2 | 23-10-2019 18:38 |
Vi kan ikke spare energi! | 28 | 11-07-2016 08:23 |
Artikler |
Der er store penge at spare i en klimaindsats (Lidegaards Klumme, april 2010) |
Nyheder | Dato |
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm | 25-05-2011 07:31 |
Skibsfarten mødes for at spare på energien | 17-05-2011 19:58 |
Ekstra metro kan spare 100.000 tons CO2 | 06-05-2011 10:40 |