Husk mig
▼ Indhold

En lille video med Ivar Giæver


en lille video08-09-2009 12:36
Andersen
☆☆☆☆☆
(7)
En god ven sendte mig den her

"Her er en morsom video fra et panel fra 2008 som Hans Joachim Schellnhuber var ordstyrer for. Med i panelet deltog en Nobelprisvinder, norsk-fødte Ivar Giæver, der egentlig ikkehavde lyst til at deltage men som bliver bedt om sin mening. Den giver han så i et svar som panelet vist ikke helt havde regnet med.

http://video.google.com/videoplay?docid=2851890401854789717#
14-09-2009 14:36
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Egentlig ganske interessant, at der her er tale om en diskussion mellem nobelprismodtagere, men at diskussionen foregår på et videnskabeligt plan, der ikke er meget højere, end hvad man finder blandt amatører og almindeligt klimainteresserede, som det f.eks. er tilfældet her på siden.
En række klimaskeptikere her fra Klimadebat.dk kunne sikkert endda tale mindst lige så godt for deres sag, som Giæver gør! Men de ville næppe få et helt hold af nobelprismodtagere til at lytte tålmodigt og svare høfligt på deres indlæg, sådan som nordmanden formår.

Helt banale ting, såsom hvorvidt Grønland mister eller øger sin ismasse, skal åbenbart vendes i denne "videnskabelige elite". Det må jeg ved lejlighed lige høre Mernild, hvad han siger til...

På det logiske plan er de argumenter, Giæver kommer med, heller ikke helt, hvad jeg kunne forvente af en nobelprismodtager. Syreregn og ozonhullet var ifølge den gæve professor ikke så slemme som påstået. Ergo er global opvarmning heller ikke noget problem. Øhh?
Og derudover har vi det inkonsistente i hans grundholdninger. Først siger han, at vi ikke har påvirket klimaet særligt meget med vores CO2-udledninger. Senere siger han, at vi skal fyre noget mere CO2 af, så vi kan undgå en istid.

Men ingen tvivl om, at vi nok skal høre mere til Ivar Giæver. Det er da egentlig sjovt, at der ikke allerede er flere skeptikere, der henviser til ham - det er da trods alt ikke så ringe med en nobelprismodtager i sin stald? Eller falder han alligevel igennem, også hos de mindst kræsne?

Og i øvrigt en fin lille kildekritisk tilståelse ca. to minutter inde i videoen: "And I did a little research on Google before I went on this panel"
14-09-2009 15:38
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er da egentlig sjovt, at der ikke allerede er flere skeptikere, der henviser til ham - det er da trods alt ikke så ringe med en nobelprismodtager i sin stald?

- og han er såmænd ikke den eneste af slagsen, jf. "Lindau: Half of Nobel prize winners are skeptical about AGW orthodoxy". Se også dette!


{Og så er han forresten den først omtalte 'skeptiker' i Joanne Novas "The Skeptic's Handbook"}
Redigeret d. 14-09-2009 15:42
12-12-2010 13:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
Syreregn og ozonhullet var ifølge den gæve professor ikke så slemme som påstået

- à propos 'hullet' faldt jeg netop over to interessante oplysninger:

DMI skriver 8. ds.:

Langmodigt ozonhul rekordstort for årstiden


, mens WUWT dagen før oplyser:

Antarctic Ozone Hole smallest in five years


- glasset halvt fyldt/tømt?




Deltag aktivt i debatten En lille video med Ivar Giæver:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
En gammel video.209-10-2021 21:11
Cowtans video215-01-2016 20:10
Video, ja det kan være sjovt225-11-2009 23:20
Video om gletschere og grønlandsk indlandsis (med Mernild)028-06-2009 20:48
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik