Husk mig
▼ Indhold

Energiforbruget i soveværelset


Energiforbruget i soveværelset07-01-2016 16:20
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Nej, det har ikke umiddelbart så meget med sex at gøre, og hvis du er typen, der helst skal sove med åbent vindue i 20 graders frost, så er dette emne næppe heller særlig interessant for dig.


Men hvis du helst skal sove i stuetemperatur (21-25°C) og er irriteret over varmeforbruget til dette ene formål, så er det her, der arbejdes på at finde løsninger på dit problem.



Det kan faktisk gøres såre simpelt. Man kan blot gøre soveværelset lille og velisoleret. Men husk ventilation og indeklima.

Det kan evt. også udføres meget enkelt i praksis ved at bygge et lille tæppetelt over sengen. Det kan måske endda vække hyggelige minder om barndommens hulebygning.



Men der er faktisk også en pænt stor inspirationskilde i fortiden, hvor man ikke tillod sig at fråse så meget med plads og energi:

Alkover:
https://da.wikipedia.org/wiki/Alkove




Disse på billederne er ikke alle lige effektive:

















En mere moderne flytbar alkove eller sovekabine til parcelhuse kan jeg ikke finde på markedet.

Måske andre kan..?

Den burde vel være et stort klima salgshit, eller måske har jeg overset nogle ulemper..?




­
07-01-2016 23:09
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob

Ja der er noget du har overset.:

2 voksne i et almindeligt soveværelse:

den luft de indånder, hver især, indeholder ca 400-450 ppm CO2.

den luft de udånder, hver især, indeholder ca. 50.000ppm.

Hvis soveværelset er typiske 2,5 meter *3,5meter og 2,4 til loftet og ikke er ventileret kan man, ifølge amerikanske undersøgelser nemt nå op på at luften i soveværelset indeholder 5.000ppm CO2.
Der vil nok være en del klimaforskrækkede der vil mene at det er helt forrykt at opholde sig i sådant et miljø.
Hvis vi så yderligere begrænser rumfanget voldsomt ja så når vi nok op på 10.000 - 15.000 ppm af CO2 inden det bliver morgen.

Det skal tilføjes at amerikanske ubåde der opererede under 2. verdenskrig havde et CO2 niveau der hed 10.000ppm som øvre grænse og blev den nået skulle de dykke ud og tage ny luft ombord.

Det er dog vidnefast at de sommetider i neddykket tilstand, hvor de ikke kunne komme op, uden at blive afsløret og tilintetgjort, ja så har man set co2 niveauer i nærheden af 40.000ppm.
08-01-2016 00:00
Morten Riber
★★★★★
(2298)
@Frank123
Jacob skrev: "Men husk ventilation og indeklima", så mon ikke han tænkte på ophobningen af CO2?

@Jacob
"Den burde vel være et stort klima salgshit, eller måske har jeg overset nogle ulemper..?"
Jeg tror bare du har overset at alle de tavse, ikke går så højt op i det med CO2, og blandt mange af dem som faktisk taler om det som et problem, taler mere end de handler.
08-01-2016 06:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Frank123

Tak for advarslen, men der skal selvfølgelig være ventilation.
Jeg tror måske også, at jeg vil indbygge en luftrenser imod støv.




@Morten Riber

Hvis man ønsker at ændre den globale politik, så er det meste af handlingen nok dømt til at være snak.
Hvis man kun måtte skrive om det, som man selv udøver med handling, så ville der måske også blive temmelig stille i forum om arbejdets værdi og økonomisk vækst.
Store investeringer fordrer hos de forstandige også en vis tid til at modnes, før der handles.

Men når der ikke skal mere til end nogle få pinde og tæpper for at starte de første eksperimenter, så behøver der ikke gå særlig lang tid.
Der kan dog godt gå en del tid med at teste prototyper, og det er jo et meget krævende job, som nok kræver sin mand.



­
­
Tilknyttet billede:

09-01-2016 11:11
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Jeg har nu forbedret min forsøgsopstilling ved at fore et hjørne af værelset med flamingo og anbringe sengen der.

El-radiatoren under sengen har jeg suppleret med en varmluftblæser, så der nu er to varmekilder.
Det lyder måske lidt underligt, når målet er at spare energi, men den er god nok.
Varmluftblæseren er så effektiv, at den kun behøver at køre i ca. 1 minut for at varme luften op til 25'C, så på den måde kan jeg helt undgå forvarmning. Ellers ville jeg typisk tænde for varmen nogle timer før sengetid.

En luftrenser har jeg ikke monteret endnu og efter at have læst noget om dem, så tror jeg måske, at det er bedre i stedet at etablere noget udsugning.
Mere avanceret kan det evt. gøres med en bevægelsesføler og et tidsrelæ, så udsugningen starter automatisk og kører i 10 sekunder, når man vender sig i sengen.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for de tekniske udbygningsmuligheder, og man sover himmelsk i en himmelseng.
Men husk ventilation og pas på brandfaren, og installerer man en katapultkontakt, så vil jeg bestemt anbefale, at man anbringer den i stor afstand fra lyskontakten.



Har du før oplevet, at der er OK temperatur i et soveværelse, men om morgenen finder du ud af, at du har sovet i træk..?
Sådan noget forventer jeg at få 100% under kontrol i alkoven/himmelsengen.

Har du før hørt om mand og kone, som ikke kunne blive enige om temperaturen i soveværelset..?
Det kan løses ved at gøre halvdelen af dobbeltsengen til en alkove og trække et gardin for, når der er sagt godnat.


Alkoven og himmelsengen i nye versioner må nok være en af de mest forsømte genopfindelser i moderne tid.

Den kan beskytte imod gigt, hjælpe klima og miljø, spare penge og redde ægteskabet.

Overdriver jeg..?

Har du et lidt for koldt soveværelse, så kan du jo bare selv prøve det.

­



­
09-01-2016 20:23
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Varmetæppet

Kan et varmetæppe gøre det samme som en alkove eller en isoleret himmelseng..?

Det korte svar er nej.

Statistisk set måske ja.
Hvis man ligger med et tændt varmetæppe og får brandvabler på ryggen, og man samtidigt ligger med hoved og blottede slimhinder ude i frosten, så har man det måske statistisk set gennemsnitligt godt. Men objektivt set har man det altså ikke særlig godt.

Er man forkølet eller har lungebetændelse eller kæbe- eller pandehulebetændelse, så kan et varmetæppe måske ligefrem være den rene gift i forhold til en alkove med et godt indeklima.

Et varmetæppe er nok som regel bedst egnet, hvor der kun er behov for en forvarmning af sengen lige før sengetid.



Brandfare

Min erfaring med varmetæppe er, at brandfaren kan være betydelig.
Derfor har jeg indført to sikkerhedsforanstaltninger, når jeg benytter varmetæppe.
Jeg skruer det aldrig helt op, og jeg har sat et tænd-sluk-ur imellem, så det pauser hvert 15. minut.



I alkoven kan man klodse sengen op, indtil man opnår den ønskede sikkerhedsafstand imellem EL-radiator og sengebund.

Husk røgalarm.

Er der mulighed for det, så er en almindelig radiator selvfølgelig langt at foretrække med hensyn til brandrisiko.





­
14-01-2016 19:38
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Efterhånden, som jeg har arbejdet videre med min alkove, er den mere og mere kommet til at ligne en "flamingohytte".

150 mm flamingoplader som byggeklodser.


Nogle gode idéer til, hvordan man kan overfladebehandle flamingoplader og få dem til at hænge tæt og stabilt sammen..?






@Frank123


Har du et seriøst bud på, hvordan man nemt i praksis måler, om ventilationen er rigelig..?

En minimering af ventilationen vil jo være ønskelig i forhold til optimering af energiforbruget, men det er på den anden side heller ikke sagen at blive kvalt.
Så det er jo faktisk et dilemma, som det vil være godt at få styr på.
(kanariefugl og stearinlys er på forhånd udelukket.)





­
14-01-2016 19:59
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob


Der findes en del CO2 målere på markedet.
Jeg har ingen erfaring med CO2 målere men de fås i flere prislejer, jeg vil mene fra 7-800 til et par tusinde.

Lad mig høre hvordan det går.

HUSK NU DU UDÅNDER MELLEM 44.000-55.000 ppm CO2, 16 liter i minuttet, det bliver hurigt til rigtig høje koncentrationer i små rum.
15-01-2016 17:07
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Frank123


Tak for din interesse.

Jeg tror måske, at jeg alligevel har fundet nogle tommelfingerregler til at indpejle ventilationen.
4 mand bliver ikke kvalt i en folkevogn, og jeg har heller aldrig hørt om, at nogen er blevet kvalt under en dyne.
Ergo mere space end i 25% folkevogn og et par dynebetræk eller lign. som forhæng, så er man nogenlunde sikker på ikke at dø.

Men for at sikre komfort skal der mere til. Man spiser 5 rå jordskokker eller brunkål, før man går i seng. Og så sætter man vækkeuret til at ringe midt om natten og står ud af sengen i 5 minutter og tækker frisk luft. Hvis man derefter stikker hovedet ind i alkoven, men hurtigt beslutter, at man hellere vil blive stående ude i kulden, så har der været for lidt ventilation i alkoven.




Jeg kigger også lidt på temperaturen i værelset omkring. Den er ca. 10'C, og stiger kun 2-3'C i løbet af natten, selvom der er sommer og hedebølge i alkoven.

Mere mål behøver jeg heller ikke for at vide, at det sparer energi, og i mit tilfælde er besparelsen særlig stor, fordi alkoven betyder, at jeg kan tillade natsænkning og brændeovnen derved kan holde resten af huset frostfrit, så oliefyret slet ikke behøver at supplere med varmt vand, som først skulle løbe en lang vej under en kold gårdsplads.

Jeg mangler stadig at optimere varmefordeling og brandsikring i alkoven. Men alt ialt går det faktisk rigtig godt med projektet.






­
15-01-2016 19:36
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob

Du kan finde links der fortæller at 10.000ppm var øvre grænse for de amerikanske ubåde under anden verdenkrig. Det er i følge vidner forekommet at folk har ophold sig i 40.000 ppm, men jeg tror ikke det er særligt sundt. Vidner påstår at man bliver døsig ved 40.000 ppm.
Faktisk tror jeg at 10.000 ppm nok er den øvre grænse hvor man ikke påvirkes.
Ps.: De fleste danske hjem har ca. 650-1100ppm i dagligdagen afhængigt af udluftning.

Men du har store muligheder for at dyrke tomater i din akove. :-)
16-01-2016 23:19
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jeg har nu monteret en supplerende termostat ved hovedgærdet (pil på billede peger på termostaten).

Den sidder i serie med EL-radiatoren på gulvet, så den slukkes, hvis der bliver for varmt ved hovedgærdet, selvom EL-radiatorens egen termostat stadig holder tændt.

Dette giver en dobbeltsikring imod overophedning, og det forbedrer indeklimaet betydeligt.


Melder de om 10 graders frost i nat..? ... Hvad kommer det mig ved..??





­
Tilknyttet billede:

17-01-2016 13:39
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Udendørstemperatur: minus 10-20'C

Soveværelsetemperatur: ca. 10'C

Totalt EL-forbrug i soveværelse incl 8 timers søvn med 24'C varme i alkoven:

3kWh/døgn





Fordele:

Til gavn for klima

Til gavn for miljø

Til gavn for råstofbevarelse

Til gavn for helbred

Til gavn for økonomi

Bedre komfort.




Ulemper:

Endnu ingen fundet nævneværdige.




En "6 x win situation", det er slet ikke så ringe endda.



Jeg må nok hellere vente lidt med at gøre mere, hvis jeg vil undgå at blive beskyldt for at være grådig.





­
17-01-2016 13:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
­
Ulemper:

Endnu ingen fundet nævneværdige.



Ulemper har det med at komme snigende, og i dit tilfælde vil jeg være bange for skimmelsvamp, udslip fra isoleringsmaterialet mv.

NB: Samme resultat kunne have været opnået for hele huset med automatisk udluftning med genindvinding ved hjælp af en varmepumpe, accumulering af udskudsvarme mv.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
17-01-2016 19:58
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Boe Carslund-Sørensen


Ja, der skal da nok vise sig behov for mere optimering.

Flamingo kan brænde, men er vel ellers et godkendt isoleringsmateriale, eller har du et bedre forslag..?

Angående fugt, som kan give svamp, så har du en pointe.
Der skal luftes meget ud i soveværelset om dagen, og måske bør jeg flytte alkoven så meget fri af hjørnet, at væggene bliver bedre ventileret.

Det er meget dyrt at isolere hele huset optimalt, og bliver det undladt, så vil det andet du skriver om aldrig kunne give samme resultat ( 3 kWh/døgn ).


Jeg har tænkt lidt på at montere en krydsvarmeveksler på alkoven og derved få bedre ventilation, minimere fugt i soveværelset og reducere EL-forbruget yderligere. Men det bliver noget mere kompliceret, blandt andet fordi der så nok også bør være en sikring i tilfælde af strømsvigt.





­
17-01-2016 20:33
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Derudover anvendes polystyren (flamingo) til isolering af terrændæk og fundamenter.


https://www.bolius.dk/generelt-om-efterisolering-17526/

Jakob - måske du skulle overveje at skifte flamingoen ud med et andet isoleringsmateriale.
17-01-2016 22:15
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Boe Carslund-Sørensen

Der er flere muligheder, men flamingo er nemt at bygge af, når man eksperimenterer.
Du husker vel nok flamingohuset.dk

Jeg ville på en måde foretrække halm.
Men det ender måske nærmere med nogle træmoduler med papiruld.
Eller jeg går tilbage til tæpper og dyner lagt ovenpå et træskelet, som jeg nu ved mere om, hvordan skal se ud.

Men jeg må vist hellere sove på det....






­
12-08-2016 23:18
Jakob
★★★★★
(9287)
­





Et soveværelse med Irriterende fluer og myg, som man skal bruge energi på at jagte..?

Nej, det problem eksisterer ikke, når man sover i en klimavenlig alkove.
*zzz*





­
Redigeret d. 12-08-2016 23:20
18-08-2016 22:28
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jakob skrev:
Jeg har tænkt lidt på at montere en krydsvarmeveksler på alkoven og derved få bedre ventilation, minimere fugt i soveværelset og reducere EL-forbruget yderligere.
­


Den bliver måske ikke så nem at finde i lille størrelse:
http://www.klimadebat.dk/forum/en-lille-luft-varmeveksler--d20-e3056.php#post_53541





­
18-08-2016 22:41
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kan man ikke genanvende indmaden fra et gammelt køleskab? Det er jo en lille varmepumpe.

Ulempe: Hvis man knækker rørsystemet, frigør man freon; og det er jo altså ikke så godt for ozonlaget.




.
19-08-2016 09:58
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Et køleskab afgiver jo, som sagt, varme. Kunne man evt. placere køleskabet udenfor alkoven? Og lede varmen ind i alkoven - f.eks. med en flexslange? - med køleskabsdøren på klem om vinteren.




.
19-08-2016 10:24
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jakob >
Det kunne være interessant at høre, hvad du vil bruge de penge til, som du derved sparer? Noget kinesisk, dekorativt? Evt. vodka?



.
19-08-2016 12:08
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
PS: Hvis det er en stor alkove, kan du jo også bare tage køleskabet med i seng.



.




Deltag aktivt i debatten Energiforbruget i soveværelset:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Forøg energiforbruget med 100 % og opvarm 100 % CO2-fri.1405-01-2008 21:20
NyhederDato
Voldsom stigning i energiforbruget i 201014-06-2011 14:23
Energiforbruget vil stige 40 procent på 20 år11-02-2011 10:27
Nu kan Google bruges til at tjekke energiforbruget05-03-2010 09:31
Energiforbruget i kontorer foran eksplosiv vækst03-11-2008 14:32
Staten skal skære energiforbruget med 10 procent26-09-2008 07:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik