Husk mig
▼ Indhold

Energimærkningsundersøgelse


Energimærknings undersøgelse11-03-2012 12:51
Andrea Cardenas
☆☆☆☆☆
(4)
Hej

I forbindelse med min kandidatafhandling på Aarhus Universitet gennemfører jeg en undersøgelse vedrørende danske holdninger til energimærkningen. Det vil være en stor hjælp, hvis du vil udfylde et af mine spørgeskemaer.

Der er to spørgeskemaer, så du må vælge mellem:

http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=KNXFE51S1JCN

eller

http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=2JRW71993612

Det tager mellem 10 og 15 min at besvare på det. Vær tålmodig.

Der er mulighed for at deltage i lodtrækningen om 2x150 kr.

Med venlig hilsen

Andrea Cardenas
11-03-2012 13:56
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Andrea

Skriver du om energibesparelser eller om elbesparelser - det er der faktisk stor forskel på!

Der er også stor forskel på, om energibesparelserne går ud på, at spare på fossil energi eller energi generelt.

Hvis man bor i et hus med 1 til 1 elvarme, og skifter til LED-lys eller sparepærer mv., så vil man i den periode, hvor der er behov for opvarmning opleve, at elforbruget ikke ændrer sig - det der spares af el på belysning vil elradiatorerne bruge.

Når energimærkningen ikke tager hensyn til disse forhold, så er den faktisk ubrugelig - og den viser kun en mulig elbesparelse.

Venligg hilsen
Formand for Sammensluttede Danske Energiforbrugere.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
11-03-2012 20:56
Andrea Cardenas
☆☆☆☆☆
(4)
Hej Boe

Tak fordi du har besvaret et af mit spørgeskemaer. Jeg skal nok tage hensyn til dine kommentarer, når jeg skriver mit speciales konklusioner.

Med venlig hilsen

Andrea
12-03-2012 10:27
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det forekommer ulogisk, at man skal oplyse 'reaktion' på afmærkning, man tilkendegiver aldrig at have set, jf. nedenstående.

De (16) skemaer, hvor man igen (igen!) skal vælge mellem fire muligheder, virker (for) monotone/'trælse' - det er nok tvivlsomt i hvor høj grad respondenterne opretholder højt opmærksomhedsniveau hele vejen igennem!?

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-03-2012 10:33
12-03-2012 19:35
Andrea Cardenas
☆☆☆☆☆
(4)
Hej


Tusind tak fordi du har besvaret mit spørgeskema. Men hensyn til dine kommentarer på mit skema, for det første, er der mange survey softwares man kan bruge med forskellige funktioner. Dette software jeg har brugte, tilbyder ikke en god funktion så det vil give mere mening når udfylder besvarer "Jeg har aldrig set mærkning før". Jeg er bare ked af det.

For det andet, måler jeg hvor vigtige forskellige fjernsynsegenskaber er til danskerne med en sammensat analyse. I denne type af analyse, bruger man et "experiment design" hvor softwaren kalkulerer en bestemt antal af muligheder i følge numre af egenskaber. Som du kunne se, jeg har 4 egenskaber med 4 niveauer i hver. Så jeg fik en design med 16 muligheder. Der var mulighed for, at dele muligheder og viser kun 8 pr. besvarelse. Til gengæld skulle jeg have flere besvarelser. Men da jeg skriver mit speciale som en pre-undersøgelse, skal jeg kun have 100 besvarelser pr spørgeskema jeg har lavet. Jeg tror, at det kunne lade sig gøre hvis man ville skrive en Phd eller et projekt med en større tidshorisont, end den jeg har.

Ydermere viser en dansk undersøgelse at de numre af muligheder man kan håndtere på en web survey er 17. Undersøgelsen hedder: Does the number of choice sets matter? Results from a web survey applying a discrete choice experiment. Health Economics, 20: 273–286. doi: 10.1002/hec.1587 af Bech, M., Kjaer, T. and Lauridsen, J. (2011).
12-03-2012 21:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
Til gengæld skulle jeg have flere besvarelser. Men da jeg skriver mit speciale som en pre-undersøgelse, skal jeg kun have 100 besvarelser pr spørgeskema jeg har lavet...

- og det er også bare helt fint! Min pointe er, at hvis man som respondent føler sig 'fanget i et morads' af repetitive spørgsmål, vil man være stærkt fristet til:
1. At afbryde forløbet.
2. At lægge en mini-strategi for at slippe hurtigst/lettest muligt igennem skærsilden - fx. ved konsekvent at vælge 'billigste tosser' hele vejen igennem, uden at nærlæse de øvrige beslutningsparametre!
12-03-2012 23:21
Andrea Cardenas
☆☆☆☆☆
(4)
Hej

Jeg glemte, at skrive at selvføligelig vil jeg have flere end 100 svar




Deltag aktivt i debatten Energimærkningsundersøgelse:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik