Husk mig
▼ Indhold

Energiruder


Energiruder13-06-2008 11:51
Jakob
★★★★★
(9213)
 



Min gamle bolig skal isoleres efter princippet "mest mulig isolering for færrest mulige penge". Jeg har derfor valgt at beholde de gamle vinduer, og nøjes med at udskifte de punkterede termoruder med energiruder. Dette skulle reducere varmetabet fra rudearealet med cirka 40%.

Når det kombineres med tætningslister forventer jeg, at det bliver næsten ligeså godt som helt nye vinduer og cirka 90% billigere.


Jeg har fundet dette firma, som i øjeblikket sælger 1 kvm energirude (26 mm tyk) for 495 kr incl moms (+ 355 kr for fragt uanset antal):
http://www.glas-direkt.dk/rude.php?p_id=21


Det er så billigt, at jeg ikke kunne undslå mig for at bestille et prøveparti.

Jeg bestilte den 2/6-2008 og fik hurtigt en mail om, at ruderne ville blive leveret den 12/6
Men i dag er det fredag den 13., og fragtmanden har endnu ikke været her.
Jeg er ikke overtroisk, men jeg må alligevel hellere lige vente lidt med at prale mere med min handel, indtil jeg har fået ruderne hjem i god behold.  




 
13-06-2008 15:05
Jakob
★★★★★
(9213)
 

Nu har fragtmanden været her, og der var kun en enkelt rude, der havde taget lidt skade i et hjørne.
Det synes jeg er meget godt gået, når man tager i betragtning, at det er fredag den 13. ... (nej, jeg er ikke overtroisk.! (7-9-13))  



 
13-06-2008 15:56
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvor meget energi er der i disse ruder?
Hvor meget energi er der brugt til fremstilling af disse ruder?

Jeg har selv for år tilbage skiftet de fleste af mit hus termoruder ud med lavenergiruder, men kun fordi de gamle ruder var ved at falde ud af rammerne.

Det hjælper desværre ikke ret meget med lavenergiruder, hvis der er store utætheder og mange kuldebroer, de vinduer jeg har valgt er tætte, meget tætte og kræver derfor at jeg lufter ud 2 til 3 gange pr. døgn.
I stedet for dug på indersiden får vinduerne nu dug på ydersiden.

Held og lykke med din udskiftnings proces.
Redigeret d. 13-06-2008 15:57
13-06-2008 17:13
Jakob
★★★★★
(9213)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Held og lykke med din udskiftnings proces.



Tak, det får jeg nok brug for, det bliver sikkert mindst en 2-årsplan.  


Jeg skal også først have skaffet nogle glaslister, og jeg synes måske, at 15 kr pr. meter er lidt for dyrt..?
http://www.billigbyg.dk/shop/glasliste-be-275-12846p.html


Men jeg har købt glasbånd, glasspartel, rudeløfter og styreklodser.
http://www.glas-direkt.dk/side3.php?p_id=46

Stemmejern og hammer har jeg i forvejen, og jeg overvejer at skrue glaslisterne på i stedet for at sømme dem.



 
13-06-2008 21:03
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
jeg overvejer at skrue glaslisterne på i stedet for at sømme dem.


Så husk at bruge envejsskruer af forsikringshensyn.
13-06-2008 21:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Hvor stort er dit hus?
Hvor meget varme bruger du?
Hvilken varmekilde forsyner dit hus?
13-06-2008 22:40
Jakob
★★★★★
(9213)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Så husk at bruge envejsskruer af forsikringshensyn.


Tror du virkelig, at det er nødvendigt..?

Jeg mener da, at det må være noget hurtigere og nemmere for tyven, hvis han bare kan rykke listerne af med et koben, og det bliver jo noget sværere, hvis der er brugt skruer.


 
13-06-2008 22:54
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Tror du virkelig, at det er nødvendigt..?


Tyven kan jo bare skrue listerne på efter besøget => intet bevis på indbrud => simpelt tyveri => mindre forsikringsdækning om nogen dækning.
25-06-2008 08:56
Jakob
★★★★★
(9213)
 


Angående måltagning til ruder (glasmål), så vil jeg anbefale, at man er grundig.
http://www.glas-direkt.dk/side2.php?p_id=47
http://www.sparvinduer.dk/Tips/a41.aspx

Jeg kunne kun måle på rammen, som den gamle rude sidder i, og dertil beregnede jeg, at ruderne skulle have 3 millimeter luft hele vejen rundt.
Højde og breddemål på ruden bliver så hver 6 millimeter mindre end rammen.

Jeg pluggede mine rammemål ind i et regneark og trak de 6 millimeter fra alle længder og højder og afgav min bestilling.
Men netop i dette trin var jeg lidt for hurtig og lod øjets talblinde plet kontrollere regnearket, for PC'en troede, at jeg mente 6 centimeter...
Det er altså en dum fejl at lave, hvis man ikke har lyst til at stå med nye ruder, der er lige til at smide ud af vinduet.


 
10-07-2008 21:33
Jakob
★★★★★
(9213)
 



Jeg besluttede selv at save listerne.
Det var noget et stykke arbejde, før jeg var færdig med at save, pudse, bore, undersænke og male, men så sparede jeg da de penge, og samtidig var det hele godt forberedt til montagen.


1 stk trillebørefuld lister:








Selve udskiftningen går egentlig noget nemmere, end jeg frygtede.

Jeg står gerne til rådighed med fusketips til interesserede.  



Denne glasspartel vil jeg f.eks. gerne anbefale til at banke ind mellem ramme og liste, når gamle sømmede lister skal afmonteres:

http://www.glas-direkt.dk/side3.php?p_id=46&prod_id=155

Den er så bred, at det med lidt øvelse kan gøres næsten uden at lave mærker i rammen.  




 
10-07-2008 22:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Dejligt at se at nogen kan selv og udvikle sig med det.
RE: Termorude02-01-2013 22:09
Jens Nielsen
☆☆☆☆☆
(1)
Hej
Har prøvet at finde noget om termoruder uden meget held, så fandt jeg denne side og googlede køb af termoruder, jeg fandt en side der hedder [link fjernet af admin pga. mistanke om reklame] som sælger lavenergi termoruder til kr. 289.-/ m2 inkl moms, jeg fik dem leveret før jul og har nu monteret dem, og det kan virkeligt mærkes at rummet bliver varmere med de nye ruder. Hvis man ikke regner arbejdsløn med er de efter beregning tilbagebetalt på 2 år, det er bedre investering end solceller med tilskud.
Godt Nytår Jens Nielsen
Redigeret af branner d. 03-01-2013 19:56




Deltag aktivt i debatten Energiruder:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik