Husk mig
▼ Indhold

Er 2025 året hvor det er rentabelt at investere i batterier?

Side 4 af 4<<<234
05-05-2025 23:06
Euro
★★★★☆
(1422)
Nu er det vidst på tide at du kommer med lidt dokumentation for hvor meget man i gennemsnit får i direkte tilskud til selve batteriet i Tyskland!!!

Du kan ikke dreje debatten hen på hvad du finder sandsynligt - nu må der tal på bordet med en kildehenvisning, for det er jo noget du kan dokumentere ikke sandt?

Jeg har jo inddirekte givet dig tallet på hvorfor det er en fed forretning at købe og drive et batteri - lige pt - ulempen er, at du ikke ved hvor mange år det er så fed en forretning. Og det er jo altså først netop NU, at batteriet er næsten klimaneutralt, prisen på batteriet er faldet med 33% det seneste år og garantiperioden er hævet med 67% fra 6000 cyclus til 10000cyclus.

Dvs. at bare det seneste år er prisen på batterier faldet med mere end 60%, og godt nok kan der være 2års tilbagebetalingstid på investeringen, men det svarer altså til en årlig rente på 50%.
06-05-2025 09:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Hvis det var muligt på markedsvilkår (uden statsstøtte) at investere i store batterier, så ville det blive gjort af private investorer. Men dette er ikke muligt, og derfor bliver dette ikke gjort.
06-05-2025 11:38
Euro
★★★★☆
(1422)
Nu er det vidst på tide at du kommer med lidt dokumentation for hvor meget man i gennemsnit får i direkte tilskud til selve batteriet i Tyskland!!!

Du kan ikke dreje debatten hen på hvad du finder sandsynligt - nu må der tal på bordet med en kildehenvisning, for det er jo noget du kan dokumentere ikke sandt?
06-05-2025 11:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Hvis det var muligt på markedsvilkår (uden statsstøtte) at investere i store batterier, så ville det blive gjort af private investorer. Men dette er ikke muligt, og derfor bliver dette ikke gjort.

Læs markedet. Se hvad der konkret sker.
09-05-2025 16:46
Euro
★★★★☆
(1422)
Prøv nu at følg med i hvad jeg skriver.

1) batteriet der skal gøre det muligt, bliver indtil videre kun bygget til biler og blev først præsenteret for 14dage siden.

2) Regeringen har sagt at de vil lave al overskudsel om til brint så længe det kan betale sig. Hvis regeringen kan sælge brint til 40kr. så vil de nok betale ca. 50øre/kwt. Jeg ved ikke helt præcist hvad det vil betyde for elpriserne, andet end de vil stige markant, hvilket regeringen håber på, for har vi meget dyr el, så vil der være rift om at investere i vindmøller.

Men jeg håber Frankrig vil sælge brint langt billigere, så brint ikke får lov til at ødelægge den økonomiske fordel ved at bruge el.
11-05-2025 13:00
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Hvad du skriver, er helt irrelevant.

Læs markedet. Se hvad der konkret sker.
11-05-2025 15:39
Euro
★★★★☆
(1422)
Jørgen har du svært ved at følge med...

Teknologien til de priser jeg taler om er jo ikke til salg endnu!!! De skal i første omgang kunne dække bilmarkedet.

CATL er ved at bygge 3 fabrikker (tror jeg) i EU og du kan jo ikke bygge store batterier før fabrikkerne kan levere dem, og de skal skabe efterspørgsel før de kan starte produktionen, og den får de nemmest gennem bilfabrikker.

Men NU har regeringen jo fundet ud af, at vores overskudsel skal bruges til brint, så stiger mindsteprisen på el til måske 50øre, det er en alvorligt lavere profit til batteriejerne.

Men lad os nu se, jeg ved ikke hvordan markedet ser ud, og om brintfabrikker blot køber strøm i det frie marked, eller om de kører på kontrakter fra vindmøller, og hvordan de kontrakter i så fald ser ud.

Men der er jo grund til at tro at priserne på el vil være stigende når mindsteprisen potentielt hæves til 50øre/kwt uden at på nogen måde har løst problemet med at elprisen løber løbsk af og til.

Men det kan jo betyde at de høje priser også stiger, så der stadig er et marked for batterier, men så er det jo fordi at mølleejeren hellere vil gemme el på sit batteri end at sælge sin strøm til brint.

Men du kan jo se at der investeres stort i Tyskland, men vores regering ser på det på den måde, at den brint vi investerer, den kommer i statens lomme, den merpris vi kommer til at betale for vores el fra Norge, det er en pris forbrugerne betaler, og så får staten lidt ekstra ind i moms på dyr el end på billig el.
11-05-2025 16:19
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Teknologien til de priser jeg taler om er jo ikke til salg endnu. Og kommer den ikke til salg i dette årtusind, så gør den det i det næste.
12-05-2025 12:15
Euro
★★★★☆
(1422)
Vrøvl at lukke ud, teknologien er til salg, den sidder blot i kinesiske elbiler.

Du kunne jo starte med at se de videopresentationer, du bliver præsenteret for i stedet for at afholde gættelege hvor du blot udstiller dig selv som komplet idiot.
12-05-2025 12:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
I morgen kommer der ny teknologi som vi løse alle vore problemer. Det har man sagt i 20 - 30 år nu så det skal nok passe.
12-05-2025 15:32
Euro
★★★★☆
(1422)
Ja der kommer fremskridt hele tiden, du har bare for travlt med at være fornærmet over, at man af og til fortæller verden om succesfulde laboratorieforsøg, der beviser hvad der er muligt, men som kan have lang vej til at være marketready. Og det er altså kun 1/10 af alle opfindelser, der ender ud i en større produktion.

Og for 30år siden var en vindmølle en dyr sag der kunne lave 100kw, og en elbil kunne køre 30km/t og havde en distance på 50km og tog så 8-10timer at lade igen. I dag kan man gå ind i et supermarked uden ansatte blot ved at vise sit betalingskort, kan man tage de varer man mangler. Der sker fremskridt hele tiden.

Men det her batteri sidder i kinesiske biler NU, men selvfølgelig ikke i ALLE kinesiske biler.

De siger allerede nu at der kan være fordele ved at sammensætte forskellige batterityper i et batteri...

Og nogen forventer at priserne falder markant, jeg har hørt at man kan producere til priser ned omkring 40-50dollar/kwt. Men hvis et 80kw batteri vejer 500kg, så går der hroft sagt 6kg salt på 1kw, så selve saltet burde kunne købes for 2dollar/kw så der er masser af rum til at presse priserne.

Fremskridt kan jo både være teknologisk, eller prismæssigt, klima/miljørigtigt oma, der sker jo fremskridt overalt, man fjerner bly fra benzin og sætter catalysator på biler, det er jo over hele linien, man kan bare ikke deltage i det hele konstant. Skifter jeg min 13år gamle bil om 5år så kan jeg da være ret sikker på, at det er et andet køretøj jeg skal vænne mig til.
12-05-2025 17:27
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Ja der sker fremskridt hele tiden, men der er ingen grund til at være jubeloptimist.
13-05-2025 12:31
Euro
★★★★☆
(1422)
Og netop i dag, tager man danmarks største batteri i brug på Bornholm, et batteri der har været 2år om at blive bygget...

https://ekstrabladet.dk/penge/danmarks-stoerste-batteri-skal-udligne-priserne-paa-stroem/10614486

Jeg håber da at journalisten tager fejl i den forventede anvendelse, for ifølge Ritzau, så skal batteriet ikke bruges dagligt, det skal lade når strøm er gratis og levere når der er underproduktion af el i flere dage hvor strøm er ekstra dyrt. Men de vil vidst ikke i konkurrence med kraftværker om at levere strøm.

De kan kun levere Bornholms forbrug i 90minutter, så hvis Ritzau har ret, så bliver der tale om meget dyr batteristrøm. Det er jo også 2år siden man indgik kontrakt og måske med et EU firma, så det er sikkert et markant dyrt batteri.

Så jeg vil ikke vurdere at det er rentabelt, og det er næppe godt for miljøpåvirkningen med teknologi fra 2023...men nu er vi igang! Og ifølge vores energi professor er der flere på vej.

Det er faktisk lidt komisk at man må betegne batteriet som et 30MW batteri der kan levere 43MWt - det læser jeg som at det er gammel teknologi, der er for lang tid om at levere strøm.
13-05-2025 14:02
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Så mangler vi bare at få oplyst hvem der skal betale for dette show.
Side 4 af 4<<<234

Deltag aktivt i debatten Er 2025 året hvor det er rentabelt at investere i batterier?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Batterier baseret på radioaktivitet326-02-2025 18:02
Sand batterier til lagring af varme1802-12-2024 19:58
Fremtidens udvikling af batterier625-10-2020 20:03
Artikler
Guide: Fordelene ved at investere i en elbil
NyhederDato
ATP vil investere hver 10. krone i klima og miljø25-09-2009 05:59
Norge vil investere 17 milliarder i ren teknologi15-04-2009 21:29
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik