Husk mig
▼ Indhold

Er CO2 hovedårsagen til Global Warming?

Side 1 af 6123>>>
Er CO2 hovedårsagen til Global Warming?17-11-2025 18:50
Euro
★★★★☆
(1787)
Jeg vil gerne lige teste en ny teori på forum vedr. GW.

Min hypotese er, at CO2 er længere nede i rækken af årsager til klimaforandringer og GW.

Vi har tidligere haft en debat om istid, og i takt med at isen er smeltet, der er vandet i havet blevet fortyndet, og vi har derfor kendt store dele af verden som det store blå hav.

Men sådan er det ikke mere, præcist hvornår det ændrede sig ved vi ikke, men det har ændret sig. Fra at store dele af havet var krystalblåt, så er vandet i takt med at det er blevet varmere i længere perioder, blevet mere mørkegrønt pga. alger.

Når solen rammer havisen så reflekteres ca. 90% tilbage mod himlen. Når solen rammer det mørke hav, så absorberes ca. 93% af solens stråler i havet.

Og alger har det sådan at når vandet er varmt nok så formerer de sig, så hvis sommeren er varm i flere dage, så har algerne bedre mulighed for at formere sig.

Og jo flere alger der er i havet jo mere energi vil solen tilføre havet, så det har en selvforstærkende effekt.

Så hvis det meste af havene rundt omkring på jorden er blevet bedre til at optage energi, så er det et ret stort batteri vi har liggende, som løbende afgiver noget af sin varme til luften, når luften ellers er koldere end havet.

Så hvis vi stopper bundskrab efter østers og muslinger, og i stedet farmer dem i havet, så vil der være langt flere m3 vand der bliver renset for alger, og så vil vi have mindre iltsvind, og i princippet vil temperaturen falde, men det er jo lidt af en supertanker der skal vendes.
18-11-2025 13:06
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Jeg er enig i at bundskrab efter østers og muslinger burde forbydes, da østers og muslinger er rigtig gode til at rense vandet.
18-11-2025 15:37
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Hvordan forskningen kommer frem til CO2s 'climate sensitivity'.

https://www.carbonbrief.org/explainer-how-scientists-estimate-climate-sensitivity/#:~:text=Different%20methods%20produce%20different%20estimates%20in%20part,different%20estimates%20even%20if%20each%20is%20accurate.

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun uvidende og uforstående nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-11-2025 11:40
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Alt det om klimasensitiviteten er ikke særligt interessant.

Det interessante er derimod at muslinger og østers er enormt gode til at rense havvandet. Vi burde derfor forbyde bundskrab efter muslinger og østers totalt og i øvrigt gøre hvad vi kan, for at få så mange af dem som muligt.
19-11-2025 15:35
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Jørgen Petersen skrev:

Det interessante er derimod at muslinger og østers er enormt gode til at rense havvandet. Vi burde derfor forbyde bundskrab efter muslinger og østers totalt og i øvrigt gøre hvad vi kan, for at få så mange af dem som muligt.

I en tråd, der handler om hvorvidt CO2 er årsag til global opvarmning, er det nok mere muslinger, der er uinteressant...

https://www.carbonbrief.org/explainer-how-scientists-estimate-climate-sensitivity/#:~:text=Different%20methods%20produce%20different%20estimates%20in%20part,different%20estimates%20even%20if%20each%20is%20accurate.

Live long and prosper.

Kun uvidende og uforstående nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 19-11-2025 15:36
19-11-2025 15:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Alt det om klimasensitiviteten er ikke særligt interessant. Det har vi snakket om gud ved hvor længe.

19-11-2025 16:54
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Jørgen Petersen skrev:

I en tråd, der handler om hvorvidt CO2 er årsag til global opvarmning, er det nok mere muslinger, der er uinteressant...

Eller rettere, din typiske måde på at afspore debatten.

Live long and prosper.

Redigeret d. 19-11-2025 16:56
19-11-2025 23:49
Euro
★★★★☆
(1787)
Hvor ondt det end gør på mig her Robert, så er det altså Jørgen der har ret i denne snak.

Det er alger der er hovedårsag til at vandet bliver mørkegrønt, fordi de med sollys bliver mørkegrønne pga klorofyl, og jo flere alger der er i vandet jo mørkere bliver det, og dermed des varmere bliver det.

Der er kun ganske få ting der vil være effektive til at bekæmpe dette, og en af disse ting er netop som Jørgen pointerer, at muslinger filtrerer 120 liter vand i døgnet mens østers de ordner 200 liter i døgnet.

Så som Jørgen siger, hvis vi stopper alt bundtrawl efter muslinger og østers, og i stedet farmer både østers og muslinger, så vil der være langt flere skaldyr der renser vandet for alger, og når det så bliver sommer og vandet varmt, så vil algerne formere sig, men når 98% af dem er spist af skaldyr, så avles der kun få alger, og så er der ikke iltsvind.

Og med tiden vil det vise sig, forudsat at vi alle gør det, at vandet bliver renere og mere krystalblåt, og så vil havet ikke længere optage den samme mængde energi, som den kan frigive til den gennemsnitlige lufttemperatur...

Jeg havde faktisk forventet du forstod det her Robert, prøv at læs det igen hvis ikke du er enig.

Jeg tror det her er en større årsag til GW end CO2...
20-11-2025 07:19
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Helt enig.

hvis vi stopper alt bundtrawl efter muslinger og østers, og i stedet farmer både østers og muslinger, så vil det have en mærkbar indvirkning på vandkvaliteten.
21-11-2025 18:27
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Euro skrev:
Hvor ondt det end gør på mig her Robert, så er det altså Jørgen der har ret i denne snak.

Det er alger der er hovedårsag til at vandet bliver mørkegrønt, fordi de med sollys bliver mørkegrønne pga klorofyl, og jo flere alger der er i vandet jo mørkere bliver det, og dermed des varmere bliver det.

Der er kun ganske få ting der vil være effektive til at bekæmpe dette, og en af disse ting er netop som Jørgen pointerer, at muslinger filtrerer 120 liter vand i døgnet mens østers de ordner 200 liter i døgnet.

Så som Jørgen siger, hvis vi stopper alt bundtrawl efter muslinger og østers, og i stedet farmer både østers og muslinger, så vil der være langt flere skaldyr der renser vandet for alger, og når det så bliver sommer og vandet varmt, så vil algerne formere sig, men når 98% af dem er spist af skaldyr, så avles der kun få alger, og så er der ikke iltsvind.

Og med tiden vil det vise sig, forudsat at vi alle gør det, at vandet bliver renere og mere krystalblåt, og så vil havet ikke længere optage den samme mængde energi, som den kan frigive til den gennemsnitlige lufttemperatur...

Jeg havde faktisk forventet du forstod det her Robert, prøv at læs det igen hvis ikke du er enig.

Jeg tror det her er en større årsag til GW end CO2...

Den har du vist ikke tænkt helt igennem.

Når sollys rammer vandet og der er ikke alger i, hvor ender energien så hen? Forsvinder den bare?

Live long and prosper.

21-11-2025 22:00
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Opvarmningen er bare ikke noget problem, og det slet ikke for os i det kolde Nord. Det er problemerne med havvandet derimod.
22-11-2025 16:09
Euro
★★★★☆
(1787)
Hvis der ikke er alger i vandet, så er det klart og dermed lysere, og så optager vandet mindre af energien fra solen.
22-11-2025 17:15
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Med mindre vandoverfladen virker som et spejl, så vi energien fra sollyset havne i vandet.
22-11-2025 19:03
Euro
★★★★☆
(1787)
Det vil jeg også tro at den gør, hvis der ikke er noget der kan absorbere energien, så må den jo reflekteres tilbage, men der vil nok altid være noget af energien der absorberes.

Men jeg tror normalt algerne dannes på det lavere og lidt varmere vand, hvor de foretrækker at formere sig. Og hvis der er færre alger, så vil noget af lyset nå helt ned til bundlivet, hvor planterne vil vokse bedre mens de sørger for at rense bunden.

Dermed går noget af energien til den fotosyntese der foregår på bunden. Der er sikkert også mere der reflekteres væk, og så vil der jo altid være noget der optages af de microalger der altid vil være der, men jo mindre der er, jo længere nede vil energien nå, og så vil den mindre energimængde blive fordelt over en større vanddybde, og derfor varme vandet mindre op.

Og varmes vandet mindre op, så vil den sæson hvor algerne formerer sig blive kortere.

Giver det mening?
22-11-2025 22:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
I klar vand vil solstrålerne når længere ned før det bliver til varme. Modsat i uklart vand.
22-11-2025 23:06
Euro
★★★★☆
(1787)
Ja det er det jeg skriver, og en del af solens stråler vil nå ned til bundplanterne og indgå i fotosyntesen. Dermed vil energien IKKE blive brugt på at varme vandet, og den energi der normalt ville varme de øvre vandlag, vil nu blive fordelt over mange meter vand.

Da havet om sommeren er koldere jo dybere du kommer ned, så vil det nærmest være uden betydning når 10-15meter vand opvarmes med en microskopisk stigning, i forhold til en algesuppe hvor al energien ligger i de øverste 2-3meter.
22-11-2025 23:18
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Euro skrev:
Ja det er det jeg skriver, og en del af solens stråler vil nå ned til bundplanterne og indgå i fotosyntesen. Dermed vil energien IKKE blive brugt på at varme vandet, og den energi der normalt ville varme de øvre vandlag, vil nu blive fordelt over mange meter vand.

Da havet om sommeren er koldere jo dybere du kommer ned, så vil det nærmest være uden betydning når 10-15meter vand opvarmes med en microskopisk stigning, i forhold til en algesuppe hvor al energien ligger i de øverste 2-3meter.

Så du siger det er bedre med flere alger nu, istedet for mindre? Alger laver nemlig også photosyntese...

Live long and prosper.

23-11-2025 09:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)

23-11-2025 10:25
Euro
★★★★☆
(1787)
Robert - de fleste alger flyder rundt i de øvre vandlag, fotosyntesen gør dem mørkegrønne og selv om de vokser en smule, så omdannes hovedparten af energien til varme, bl.a. fordi alger ikke vokser uhæmmet - de formerer sig når forholdene er til det.

Så det er også noget pladder, når vi har den store snak om kvælstof. Kvælstof får alger til at vokse lidt mere, det får dem ikke til at formere sig. Men når solen har varmet vandet nok op, er der risiko for at algerne formerer sig.

Men er der mange alger, så bliver energien i det øverste vandlag der varmes mere op, end hvis det f.eks. var en vandsøjle på 10-15meter som energien blev fordelt over.

Så nej, jeg vil bekæmpe alger.

I New York har et problem med dårligt vandmiljø, der er langt værre end i Danmark. Der er man godt igang med at sætte 1mia østers ud som man har opdrættet. Fordi man da NY blev etableret havde kæmpe østersbanker ud for kysten, som indbyggerne dyrkede rovdrift på indtil der ikke var flere, om med industrialiseringen så blev vandet forurenet og der var intet der kunne rense det. Nu gør man en indsats for at udlede mindre forurening, og for at rense vandet bedre. Og give bedre plads til dyreliv.
23-11-2025 10:53
Euro
★★★★☆
(1787)
Jørgen, her er vi bedre på bølgelængde...

Man kan købe 10tons 50% udviklede østers i Frankrig ca. 10000kr. plus transport. Hvis der går 40 østers på 1kg så koster de 2,5øre stykket.

Dvs. vi kan købe 100mio østers og sætte ud for ca. 2,5mio kr. plus transport (der sikkert koster det samme).

Regeringen kunne sige de leverer østers til alle, der vil lave østersfarming, og så håbe en masse f.eks. spejdere ect. vil lave østersfarme ved alle vores fjorde.

Men jeg mener ikke vi renser vores spildevand godt nok. Det kan vi gøre en del bedre, problemet er ikke den smule overløb der er ved regnvejr, problemet er alt det vi kunne rense bedre for hvis vi ville, f.eks. medicinrester og fosfor mv.
23-11-2025 11:07
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Problemet er, at politikkerne ikke har røv i bukserne til at forbyde bundskrab efter østers og muslinger. Det skyldes, at der er et mindre antal fiskere, som har levet af dette i lang tid. Herved nedlægger man deres erhverv.

På andre områder har man ikke haft tilsvarende fine fornemmelser. F.eks. var man hurtige til at forbyde mink-erhvervet i Danmark.
23-11-2025 11:17
Euro
★★★★☆
(1787)
Enig...

De har nu næsten forbudt bundskrab i fjordene nu, til gengæld kompenserer man bundskrabsfiskerne ved at give dem tilladelse i bælterne i stedet. Et sted hvor man ikke tidligere skrabede, så nu kan vi vel forvente at man pløjer vegetationen, og der med dyrenes gemmesteder væk i bælterne.

PS. Jeg ved godt at du er lige glad med CO2, men muslinger og østers fanget ved bundskrab har ca. samme CO2 aftryk som oksekød, men man er fritaget for CO2 afgift forårsaget af produktionen på skaldyr.
23-11-2025 11:26
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Det er vanvittigt, at man ikke tør lave et total forbud i mod bundskrab efter østers og muslinger.
27-11-2025 22:48
Euro
★★★★☆
(1787)
Jeg tror faktisk jeg nærmer mig at kunne bevise at CO2 ikke er årsag til GW.

I år 1900 var CO2 indholdet ca. 295ppm som i dag er vokset til 420ppm. Altså i runde tal 33%.

Siden år 1900 siger man at temperaturen er steget med ca. 1,3grader. altså nærmere 5%.

Men i år 1900 var vi ca. 1,6mia mennesker på jorden, i dag er vi 8mia og er vokset til 500%.

I de 100år er folk over hele verden blevet rigere, de bor færre sammen i større boliger og man har bedre mulighed for at købe varme og transport, så forsigtigt sat så bruger hver borger sikkert 500% mere energi end man gjorde i år 1900.

Så selv om man bruger renewables, så er det jo forsvindende lidt i det store billede, og hvis vi lige ser bort fra at en lille del kommer fra renewables, så er udledningen af CO2 altså steget med mere end 2500%, mens CO2 indholdet kun er steget med 33%.

Til gengæld så er stigningen på 2500% sket ved at afbrænde sort energi, der afgiver varme når det brændes af, varme som ledes ud i naturen i en løbende process.

Jeg nævnte at der er 500% flere mennesker, og disse spiser sikkert 100% mere kød end i år 1900, så der må være 1000% flere dyr i verden.

Hvis alle dyr og mennesker konstant afgiver 37graders varme, så er der 50gange så mange varmeapparater eller man kan omskrive det til, at der udledes 5000% mere kropsvarme i dag end der gjorde i år 1900.

Jeg synes jeg er i stand til at fremvise ret tydeligt, at der udledes ualmindeligt meget varme pga jordens tiltagne befolkningsvækst i perioden, og der synes at være nul sammenhæng mellem ændring i CO2 udledning sammenlignet med temperaturstigninger.

Og lagt sammen med den tidligere debat i denne tråd, så er jeg ret sikker på, at CO2 er en endnu mindre årsag til GW, end jeg tidligere kunne tro...
28-11-2025 08:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Jeg er helt enig i at CO2 spiller ikke den rolle som man tillægger den i forhold til temperaturen.

Der er heller ikke den sammenhæng imellem temperaturen og CO2-indholdet i atmosfæren som man siger. Eksempelvis sket der et mindre flad i den globale temperatur i perioden fra 1945 - 1975.

I denne periode skete der en betydelig stigning i CO2-udledningen på grund af det økonomiske opsving. "das wirtschaftswunder" og "the post war economic boom" var i denne periode. Her skete der en kraftig stigning i industriproduktionen.
28-11-2025 15:59
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Euro skrev:
Jeg tror faktisk jeg nærmer mig at kunne bevise at CO2 ikke er årsag til GW.

I år 1900 var CO2 indholdet ca. 295ppm som i dag er vokset til 420ppm. Altså i runde tal 33%.

Siden år 1900 siger man at temperaturen er steget med ca. 1,3grader. altså nærmere 5%.

Men i år 1900 var vi ca. 1,6mia mennesker på jorden, i dag er vi 8mia og er vokset til 500%.

I de 100år er folk over hele verden blevet rigere, de bor færre sammen i større boliger og man har bedre mulighed for at købe varme og transport, så forsigtigt sat så bruger hver borger sikkert 500% mere energi end man gjorde i år 1900.

Så selv om man bruger renewables, så er det jo forsvindende lidt i det store billede, og hvis vi lige ser bort fra at en lille del kommer fra renewables, så er udledningen af CO2 altså steget med mere end 2500%, mens CO2 indholdet kun er steget med 33%.

Til gengæld så er stigningen på 2500% sket ved at afbrænde sort energi, der afgiver varme når det brændes af, varme som ledes ud i naturen i en løbende process.

Jeg nævnte at der er 500% flere mennesker, og disse spiser sikkert 100% mere kød end i år 1900, så der må være 1000% flere dyr i verden.

Hvis alle dyr og mennesker konstant afgiver 37graders varme, så er der 50gange så mange varmeapparater eller man kan omskrive det til, at der udledes 5000% mere kropsvarme i dag end der gjorde i år 1900.

Jeg synes jeg er i stand til at fremvise ret tydeligt, at der udledes ualmindeligt meget varme pga jordens tiltagne befolkningsvækst i perioden, og der synes at være nul sammenhæng mellem ændring i CO2 udledning sammenlignet med temperaturstigninger.

Og lagt sammen med den tidligere debat i denne tråd, så er jeg ret sikker på, at CO2 er en endnu mindre årsag til GW, end jeg tidligere kunne tro...

Held og lykke med at forklare ændring I kulstof isotop sammensætningen i atmosfærisk CO2. Har du allerede glemt det?

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

Redigeret d. 28-11-2025 15:59
28-11-2025 16:20
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Ændringerne i kulstof-isotoperne sammensætning i atmosfærisk fortæller ikke noget om temperaturen. Det fortæller kun, at vi mennesker har udgravet og afbrændt el-gammelt kulstof.
28-11-2025 17:11
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Jørgen Petersen skrev:
Ændringerne i kulstof-isotoperne sammensætning i atmosfærisk fortæller ikke noget om temperaturen. Det fortæller kun, at vi mennesker har udgravet og afbrændt el-gammelt kulstof.

Tværtimod, det fortæller nemlig noget om temperaturen.
Det er påvist igen og igen I jordens klimahistorie, at stigning I temperatur fører til stigning af CO2 og stigning af CO2 fører til stigning af temperatur.

Stigning af temperaturer af naturlige årsager påvirker dog ikke den observerede ændring af isotop forhold.

Og nu kan du vist kun gentage dit evindelige forvrøvlede: Jamen mere varme er jo kun godt., selv om det jo heller ikke passer, men andet har benægterkirken jo ikke at byde på...

Live long and prosper.

28-11-2025 21:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Der er jo ikke noget nyt i, at stigninger i temperaturen fører til stigninger af CO2-indhold i atmosfæren på grund af afgasningen fra havene.
29-11-2025 08:05
Peter Villadsen
★★★★★
(3113)
Der er en direkte sammenhæng mellem CO2 og global temperatur: stigende CO2-niveauer i atmosfæren forstærker drivhuseffekten, hvilket holder mere varme tilbage og fører til en global temperaturstigning. Dette sker, fordi CO2 fungerer som et tæppe omkring Jorden, der forhindrer varme i at slippe ud i rummet. Menneskelige aktiviteter som afbrænding af fossile brændstoffer er den primære årsag til den nuværende stigning i CO2-koncentrationen.
Mekanismen bag sammenhængen
Drivhuseffekten: Jordens atmosfære indeholder naturligt drivhusgasser, herunder CO2, der opfanger varme og holder Jorden varm nok til at leve på.
Forstærket effekt: Når koncentrationen af CO2 øges (primært fra afbrænding af kul, olie og gas), bliver dette "tæppe" tykkere.
Øget opvarmning: Et tykkere tæppe holder på mere varme, hvilket fører til, at den gennemsnitlige temperatur på Jorden stiger, et fænomen kendt som global opvarmning.
Beviser og konsekvenser
Historiske data: Forskere kan analysere iskerner fra indlandsisen for at se fortidens atmosfæriske sammensætning og CO2-niveauer flere hundrede tusinde år tilbage og har fundet en stærk korrelation mellem CO2 og temperatur.
Moderne målinger: Siden industrialiseringen er CO2-koncentrationen steget markant, hvilket korrelerer med en observerbar global temperaturstigning.
Konsekvenser: Stigende temperaturer fører til klimaforandringer, der påvirker alt fra havniveau og ekstremt vejr til landbrugets afgrøder.
29-11-2025 08:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
CO2 er en drivhusgas, men det er en meget svag en af slagsen. Vanddampe og metan er f.eks. meget stærkere drivhusgasser end CO2.

Der er mange andre forhold end CO2, som spiller en stor rolle i forhold til klimaet og temperaturen på denne klode. CO2 spiller således ikke den store rolle, som mange går og tror.

Eksempel skete temperaturstigningen på denne klode længe før vi i større stil begyndte at afbrænde fossile brændstoffer, for det gjorde vi først efter anden verdenskrig.

Temperaturstigningen begyndte derimod for ca. 300 år siden, hvor den Lille Istid var på det koldeste.
Tilknyttet billede:

29-11-2025 08:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Her ses udviklingen i temperaturen igennem de seneste 1100 år.
Kurven stammer fra IPCC,s First Assessment Report.
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 29-11-2025 08:34
29-11-2025 08:34
Peter Villadsen
★★★★★
(3113)
Drivhusgasser er den primære årsag til de stigende temperaturer, fordi de fanger varme i atmosfæren, hvilket fører til global opvarmning. Menneskelige aktiviteter som afbrænding af fossile brændstoffer (kul, olie og gas), landbrug og industri har øget koncentrationen af drivhusgasser som CO2 og metan betydeligt, hvilket forstærker den naturlige drivhuseffekt. Denne øgede effekt betyder, at mere af Solens varme bliver tilbageholdt på Jorden, hvilket resulterer i en stigning i den globale gennemsnitstemperatur og relaterede klimaforandringer.
Sådan virker det
Naturlig drivhuseffekt: Drivhusgasser, der findes naturligt i atmosfæren, som vanddamp, fanger en del af Solens varme og holder Jorden varm nok til at være beboelig.
Menneskeskabt drivhuseffekt: Mennesker udleder store mængder drivhusgasser til atmosfæren, hvilket skaber et "tykkere tæppe" omkring Jorden.
Varme opfanges: Dette tæppe fanger mere varme fra Solens stråler og forhindrer det i at undslippe ud i rummet.
Resultat: Den ekstra fastholdte varme øger Jordens temperatur, hvilket fører til global opvarmning og ændringer i klimaet, som f.eks. hedebølger og ændrede nedbørsmønstre.
Vigtige drivhusgasser
Kuldioxid (CO2): Den mest udbredte drivhusgas, primært fra forbrænding af fossile brændstoffer.
Metan (CH4): En potent drivhusgas fra f.eks. landbrug og affald.
Lattergas (N2O): Kommer hovedsageligt fra landbrugsjord og industrielle processer.
F-gasser: Fluorholdige gasser fra industrielle processer, der har en ekstremt høj opvarmningspotentiale, ofte tusindvis af gange kraftigere end CO2.
29-11-2025 08:38
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Det er ikke rigtigt, hvad du skriver, for CO2 er ikke den vigtigste og mest betydningsfulde drivhusgas, for det er vanddamp, som er det.

Vanddamp er der dels meget mere af i atmosfæren end der er CO2, og dels er vanddamp en meget stærkere drivhusgas molekyle for molekyle.
Redigeret d. 29-11-2025 08:40
29-11-2025 08:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
I følge ChatGPT:

1. Vanddamp er den stærkeste drivhusgas

Vanddamp står for ca. 50–60 % af den naturlige drivhuseffekt.
CO₂ står kun for ca. 20–25 %, resten er metan, ozon osv.

2. Der er meget mere vanddamp end CO₂

Vanddamp varierer fra næsten 0 % til flere procent af atmosfæren, mens CO₂ er ~0,04 %.
29-11-2025 11:20
Peter Villadsen
★★★★★
(3113)
ChatGPT kan også tilbagevise teorien om de 0,04 procent.

Se her

Det virker umiddelbart ulogisk, at så små koncentrationer som CO₂ (~0,04 % = 400 ppm) og metan (~0,0002 % = 2 ppm) kan have så stor effekt. Men der er tre centrale fysiske forklaringer, som gør det muligt:

1. Det handler ikke om mængden – men om hvordan gasmolekylerne opfører sig

CO₂ og CH₄ er drivhusgasser, fordi deres molekylestruktur kan absorbere og genudsende infrarød varme (langbølget stråling).
* Atmosfærens hovedgasser (N₂ og O₂) kan ikke det – de er næsten "gennemsigtige" for varmeudstråling.
* CO₂ og CH₄ virker som "varmefangere", selv i små mængder.

Det svarer til at putte lidt farve i vand: selv en meget lille koncentration absorberer næsten alt lys ved bestemte bølgelængder.

2. CO₂ absorberer varme i præcis de bølgelængder, hvor Jorden udstråler energi

Jorden sender sin varme ud i rummet omkring 10–20 μm (infrarød langbølge).
CO₂ har meget stærke absorptionsbånd ved bl.a.:
* 15 μm
* mindre bånd ved 4,3 μm

Netop 15 μm er et af de vigtigste "vinduer", hvor Jorden køler sig af.

→ Når CO₂ absorberer strålingen her, bremser det varmeudstrålingen effektivt, selv i meget små mængder.

3.Atmosfæren fungerer som et lagdelt system

Opvarmning sker ikke kun ved, at CO₂ absorberer varme "én gang".

Når et CO₂-molekyle absorberer varme:
1. Det bliver exciteret
2. Det kolliderer med N₂ og O₂ og overfører energien → luften bliver varmere
3. Det udsender stråling igen – men halvdelen sendes ned mod Jorden

Dette gentages millioner af gange pr. sekund i hele atmosfæren.

Det er denne tilbagekobling, der giver drivhuseffekten.

4. Selv meget små ændringer i CO₂ giver stor fysisk effekt

Før industrialiseringen var CO₂ ca. 280 ppm.
I dag ca. 420 ppm.

Det er en stigning på:
~50 %

Selvom tallene virker små, er stigningen enorm i energibudgettet, fordi drivhuseffekten afhænger logaritmisk af CO₂-koncentrationen.

Hver fordobling af CO₂ giver ca.:
~3 °C global opvarmning (inkl. feedbacks)

5. Metan er endnu stærkere

Selv om metan er ekstremt sjældent (ca. 2 ppm):
* CH₄ fanger varme ~30 gange mere effektivt end CO₂ (over 100 år)
* ~80 gange mere effektivt på kort sigt (20 år)

5. Drivhuseffekten er målt direkte

Der findes direkte målinger fra både satellitter og jordoverflade af:
* hvor meget infrarød varme der absorberes af CO₂
* hvordan energibalancen ændres, når CO₂ stiger
* ændringer i tilbage-stråling (downwelling IR) gennem årtier

Det er ikke kun teori – det er målt fysik.

Kort forklaring

Selv om CO₂ er kun 0,04 % af atmosfæren, absorberer den varme:
* i de vigtigste bølgelængder for Jordens afkøling
* ekstremt effektivt
* med enorme effekter gennem gentagen absorption og re-emission

Derfor kan selv små koncentrationer ændre planetens energibalance markant.
29-11-2025 11:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Man kan ikke bare sætte den temperaturstigning, som der har været igennem de seneste 50 år, også sammenligne det med stigningen i atmosfærens CO2-indhold. Det er det samme som at sige, at hele temperaturstigningen skyldes CO2. Det gør den bare ikke.

Temperaturstigningen fra år 1700 (hvor den Lille Istid var koldes) og til omkring år 1950 kan f.eks. ikke forklares med CO2, da CO2-udledning på dette tidpunkt var meget lav.
Redigeret d. 29-11-2025 11:36
29-11-2025 12:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Temperaturstigningen fra år 1700 til år 1950 er sket på baggrund af altovervejende naturlige årsager. Man kan således ikke udelukke, at temperaturstigningerne efter år 1970 også er sket på baggrund af mere eller mindre naturlige årsager.
29-11-2025 12:28
Peter Villadsen
★★★★★
(3113)
Du burde spørge ChatGPT før du poster nye forkerte antagelser, som du har læst på klimarealisme.dk og andre ekkokamre.

Her er resumé, der er en længere redegørelse på ChatGPT om årsager til lille istid, der viser, at du igen tager fejl.

Opsummering (kort)

Den lille istid skyldtes primært:
1. Lav solaktivitet
2. Gentagne store vulkanudbrud
3. Ændrede havstrømme

Og i mindre grad:
4. Lidt lavere CO₂ pga. genvækst af skov
5. Is–albedo-feedbacks

Det var en naturlig, langsom afkølingsperiode, ikke en global istid som dem, vi kender fra istidscyklerne.
Redigeret d. 29-11-2025 12:29
29-11-2025 12:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Ja de naturlige variationer må man ikke glemme. Dem havde vi i fortiden. Dem har vi i nutiden, og dem vil vi også have i fremtiden.

Man kan ikke bare sige, at det hele skyldes CO2.
Side 1 af 6123>>>

Deltag aktivt i debatten Er CO2 hovedårsagen til Global Warming?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik