Husk mig
▼ Indhold

Er det okay at spise ris?


Er det okay at spise ris?09-02-2014 22:13
Julian
☆☆☆☆☆
(1)
Vi er holdt op med at spise kød. Det er dårligt for Jorden og det er heller ikke særligt sundt..

Men vi spiser en del ris her i familien! Er det noget med at rismarkerne udleder så meget metan som græssende køer? Det var der en der sagde for nyligt! Og det skal transporteres langt for at komme i vores maver. Bør vi spise brød og pasta i stedet?

Håber I kan hjælpe. Vil gerne leve så klimavenligt som muligt.
10-02-2014 12:14
Jakob
★★★★★
(9211)
.




@Julian


Nu husker du vel, at der også er andre hensyn end klima, når I sammensætter menuen..?
Hvis I virkelig vil være madklimadukse og køre den helt til grænsen, så vil jeg nok anbefale, at I starter med at spørge en ernæringsekspert om, hvad I kan nøjes med.
Det vil jo være en katastrofe, hvis alle de klimavenlige mennesker dør af fejlernæring eller får en underudviklet hjerne, fordi de får for lidt fedt osv.
Så har de sorte svin da først for alvor vundet slaget om klodens fremtid, og et væsentligt formål er dermed gået tabt.

Så hvis du spørger mig, er svaret ja. I må spise al den ris I kan æde uden at blive for tykke.

Jeg ved ikke så meget om ernæring, men hvis man dropper kød, så er det måske klogt alligevel at tillade æg og fisk.
Der er som regel også æg i pasta.
Og præmien i den sidste ende kan være hønen, som har lagt æg. Den bør ikke gå til spilde, men kan bruges til en stor grydefuld suppe mv., og der kan blive mange gode forretter ud af den.
Og de hanekyllinger, som kommer ud af hønseproduktionen, de skal jo også spises.

Leder jeg dig i fordærv..?



Men jeg forstår også godt dit spørgsmål. Her kan du se og selv vurdere, hvad Greenpeace skriver:

http://www.greenpeace.org/denmark/da/vores-arbejdsomraader/stop-klimaaendringerne/Klimaforandringer-og-energilosninger/problemer/drivhuseffekten-naturlig-og/
Også metan (CH4) og lattergas (N2O) er drivhusgasser, der har en kraftigere effekt på klimaet end CO2. Metan er over 20 gange kraftigere og lattergas er næsten 300 gange så kraftigt som CO2. Lattergas udledes primært via landbrugets brug af kunstgødning. Den menneskeskabte metan dannes også mest i landbruget. Det drejer sig om udslip fra rismarker, samt bøvser og prutter fra drøvtyggere (køer og får).

Industrilandene skal mindske overforbruget af kunstgødning og produktionen af kød for at reducere deres drivhusgasudslip.




.
Redigeret d. 10-02-2014 12:15
10-02-2014 14:51
John Niclasen
★★★★★
(6207)
Oplysning er godt!

Julian skriver:
Vi er holdt op med at spise kød. Det er dårligt for Jorden og det er heller ikke særligt sundt.

Greenpease skriver:
Den menneskeskabte metan dannes også mest i landbruget. Det drejer sig om udslip fra rismarker, samt bøvser og prutter fra drøvtyggere (køer og får).

Industrilandene skal mindske overforbruget af kunstgødning og produktionen af kød for at reducere deres drivhusgasudslip.

Så man mener, kød er noget skidt, for det leder til udledning af metan, der skulle gå ud over klimaet.

Lad os først se på i hvilke lande i Verden, der er flest køer:
Cattle Population

Indien er på 1. pladsen med 285 mio. stykker kvæg (opgjort 2003).
På 2. pladsen Brasilien med 187 mio. stykker kvæg.
3. pladsen Kina med knap 140 mio. stykker kvæg.

Først på 4. pladsen kommer et industriland, USA, med knap 97 mio. stykker kvæg. I USA var der før europæernes indtog rigtig mange Amerikansk bison. Der var anslået til at være op mod 100 mio. stk, hvor der idag er ca. 350 tusinde. Der er altså idag ca. samme antal kvæg i USA, nu blot ikke bison men malke- og kød-kvæg, som der altid har været. (Jeg så da gerne, der kom mere af den oprindelige bison i stedet for landbrugskvæg, men det er en anden snak.)

På 5. pladsen kommer EU med knap 88 mio. stykker kvæg. Lad os sammenligne EU med Indien mht. mængden af kvæg pr. arealenhed.

Indien har et areal på 3.287.590 km2, hvilket giver knap 87 stykker kvæg per kvadrat kilometer.
EU har et areal på 4.381.376 km2, hvilket giver 20 stykker kvæg per kvadrat kilometer.

Der er altså mere end fire gange så meget kvæg per areal i Indien som i Europa. Køer er betragtet som et helligt dyr i Indien og bliver ikke spist mange steder.

I tidligere tider var der meget mere vildt kvæg i Europa, f.eks. i form af uroksen, som vi ikke har idag, og europæisk bison. Til gengæld har vi så fået malke- og kød-kvæg.

I må hjælpe mig her! Hvorfor er det, at det er dårligt for Jorden, at vi spiser kød?

Nu er det ikke kun dyr, der bøvser og prutter. Det gør mennesker også. Mon en vegetar udleder mere eller mindre metan end en dedikeret kødspiser?

Og så mht. sundhed. Nogle folkeslag i Verden lever næsten udelukkende af kød- og mælke-produkter, f.eks. Masai folket i det centrale Afrika. Deres diet er nogle steder kun mælk, blod og råt kød.

Er Masai folket usunde og dårligt for Jorden?

Hvis du mener det, så kan du jo tage ned og forsøge at udrydde dem for Jordens skyld. Men du skal være fair og gøre det på deres præmisser. Dvs. du må kun bruge spyd, bue og pil. Så kan vi se, hvordan det kommer til at gå.

Oplysning er godt!
Redigeret d. 10-02-2014 15:07
10-02-2014 17:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
I må hjælpe mig her! Hvorfor er det, at det er dårligt for Jorden, at vi spiser kød?


Jamen vi iler da til med denne hjælp! Det er fordi ellers har Ida Auken og andre grønne fanatikere ikke et 'fjende-billede' og så kan deres psyke ikke fungerer..
16-02-2014 00:20
Jakob
★★★★★
(9211)
.



@John Niclasen


Ja, det er godt med oplysninger, hvis de ikke er alt for misvisende og forvirrende.


Klimamæssigt er det jo egentlig ganske enkelt, at jo mindre kød vi spiser, jo færre produktionsdyr vil der være, og jo mindre drivhusgas vil der blive lukket ud.

Men en ko er heller ikke bare en ko. Jeg mener, at der er stor forskel på de gamle nøjsomme racer og de moderne grovædere, som er fremavlet specielt til produktionen.
Derfor kan det måske være temmelig misvisende blot at sammenligne antal.

Er det hjælp nok..?
Jeg gider ikke anstrenge mig mere nu, for jeg tror dybest set, at du bare holder fis.
Men jeg er dog lidt nysgerrig efter at vide, hvorfra du har fået mandat til at udstede tilladelser til at jagte Masai folk med bue og pil..?




.
17-02-2014 08:47
John Niclasen
★★★★★
(6207)
Jakob skrev:
Klimamæssigt er det jo egentlig ganske enkelt, at jo mindre kød vi spiser, jo færre produktionsdyr vil der være, og jo mindre drivhusgas vil der blive lukket ud.

I Indien er der mere end 4 gange så mange køer pr. areal som i Europa.

Hvis din logik holder, vil hver inder spise meget mere kød end hver europæer.

Din logik holder ikke.
17-02-2014 14:33
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Køer er ikke blot mistænkt for at være skyld i klimaforandringerne,de er også direkte eksplosive.


http://www.berliner-zeitung.de/panorama/-stallgeruch-extrem-pupsende-kuehe-produzieren-stischflamme,10808334,26010800.html




Deltag aktivt i debatten Er det okay at spise ris?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ris til Risø..?823-04-2009 13:35
NyhederDato
Ris i cement reducerer CO2-udledningen14-04-2010 10:32
Ris-produktionen vil styrtdykke på Filippinerne01-05-2009 06:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik