Husk mig
▼ Indhold

Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé?


Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé?25-05-2023 17:43
kristo
☆☆☆☆☆
(2)
Hej alle i klimadebat,

Jeg går meget op i at blive mere CO2 neutral og gøre mit for en grønnere hverdag.

Jeg har derfor kigget på et solcelleanlæg fra https://astroenergi.dk/
De har været super gode til at guide mig til hvilken str. anlæg jeg skal have og jeg er endt med at købe et https://astroenergi.dk/collections/batteri-solcelleanlaeg/products/12-kwp-solcelleanlaeg-med-batteri

Som I kan se har jeg købt et med et batteri, tror I at det er en god investering? eller skulle jeg have gået med et uden et batteri?

Jeg ser frem til at høre jeres tanker omkring ovenstående,
27-05-2023 15:20
Euro
★★★☆☆
(443)
Hej Kristo, jeg kender ikke det specifikke anlæg, men kan se at det ligger i den dyre ende selv om det er på tilbud. Det er lidt svært at se størrelsen på anlægget, men det angives at der er 58m2 solpaneler. Med en årlig produktion på 12500kwh så svarer det til et gennemsnitligt forbrug på 1,5kwh og så kan man gennemsnitligt set klare sig med et 36kwh batteri, men mon ikke det er lidt større så det kan dække dit forbrug hele året.
Jeg vil tro at et batteri ligenu koster 150dollar/kwh og så har batteriet potentielt kostet 60-70000kr. og det vil betyde, at solpanelerne koster ca. 1000kr/m2 inkl. udstyr og opsætning, det er nok ikke helt urimeligt.
Dit system er nok bygget til at betale sig selv tilbage over ca. 5år og så får du nok gratis strøm i yderligere 15år.
Du burde nok have ventet med at købe batteri til du kunne få sodium ion til 100dollar/kwh næste år, men jeg vil tro du bliver tilfreds med dit køb.
Prisen på el vil falde og solcelle ejerne vil derfor fremadrettet få mindre end i dag når de sælger, men når de køber betaler man ofte en markant overpris, dels fordi der netop ikke er noget sol til at presse prisen ned men også fordi forbruget ofte stiger når solen mangler.
Så istedet for at få lav salgpris og høj købspris med betaling af transport, afgifter, moms og andet så lagrer du måske 50kwh til 100kr. til eget forbrug, som du ellers ville modtage ca.10 kr. for. så du forbedrer din økonomi med noget der ligger afhængigt af forbrug på måske 60-90kr efter skat per dag. Men på de gode dage må du altså også producere nok el til at sælge noget, når du har 58m2.
Ofte har man blot en tendens til at glemme, at man producerer meget solenergi i juni/juli hvor privatforbruget er lavt, og så er produktionen af solenergi meget lav i vinter månederne, hvor det private elforbrug er ultrahøjt. Med det i mente, så havde jeg nok valgt et anlæg i mindre dimensioner, så jeg køber energi om natten hvor den er billig, sælger mellem 7 og 9 morgen hvor el er dyrt. Lader batteriet indtil kl. 17 hvor man sælger strømmen dyrt indtil kl. 20, undtagen den strøm man skal bruge indtil strømmen igen er billig ved 1 tiden.
Med 58m2 så gætter jeg på du laver ca. 20kwh - må man det? Tidligere måtte man ikke sætte mere end 8kwh op hvis man vil sælge til nettet, men det er jo nok lavet om (?)
30-05-2023 11:58
kristo
☆☆☆☆☆
(2)
Hej Euro,

Tak for et rigtig godt svar :-)

Jeg har spurgt dem og man må godt lave mere end 8kwh.

Derudover, har jeg også søgt rundt på nettet og jeg tror at i det long run er det en god idé med batteri da jeg kan oplade det om natten og derfra bruge det når jeg kommer hjem om aften.

Tarifferne bliver jeg aktiveret igen her om et par mdr.




Deltag aktivt i debatten Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nyt vandbaseret batteri der er bedre end Li ion307-08-2023 18:32
Varmt vand og centralvarme på batteri.1606-02-2017 18:02
Et bæredygtigt batteri..?622-12-2016 14:35
Afbetalingstid for solcelleanlæg3609-11-2013 14:49
Må jeg stille dig et par spørgsmål til dit solcelleanlæg?328-06-2012 22:01
NyhederDato
Nordens største solcelleanlæg i Ørestaden05-10-2009 10:28
Elbiler skal skifte batteri - ikke lade op19-05-2009 11:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik