Husk mig
▼ Indhold

Er vi ved at være tæt på at knække koden til fussionsenergi?


Er vi ved at være tæt på at knække koden til fussionsenergi?08-05-2017 19:48
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
http://mfgtalkradio.com/uk-takes-big-step-toward-commercial-fusion-energy/

Det vil åbne op for en løsning der vil få os helt væk fra fossilt brændsel, da dette vil være langt bedre. Men er det for optimistisk at satse på vi inden længe kan få vores energi fra Fusions energi?.

Mvh.
08-05-2017 19:56
Kosmos
★★★★★
(5370)
Men er det for optimistisk at satse på vi inden længe kan få vores energi fra Fusions energi?

- iflg. debatten her synes der at være en del vanskeligheder, der skal overvindes!?
08-05-2017 21:04
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Vi er meget langt fra en fungerende prototype.
08-05-2017 22:06
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Den primære udfordring ved fusion kraft er,at fusionsprocesserne kun kan foregå ved en temperatur på 100 mio. K eller højere.
Det betyder bl.a. at der skal tilføjes store mængder energi ,før der kommer noget ud.
09-05-2017 10:14
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Kjeld Jul skrev:
Den primære udfordring ved fusion kraft er,at fusionsprocesserne kun kan foregå ved en temperatur på 100 mio. K eller højere.

Og det hele bliver nemmere med de enorme tryk, der findes i centrum af stjerner som vores Sol.

På jorden skal fusion foregå ved tæt på vacuum, ellers smelter hele apparaturet. Det er dermed nærmest en umulig opgave at få fusion til at fungere under jordiske forhold.

Når en kold sky af gas og støv ved en temperatur på 10 Kelvin et sted i Mælkevejen begynder at falde sammen under sin egen tyngde, så stiger temperatur og tryk naturligt. Når skyen er faldet i nogle mio. år, så har man en protostjerne med et enormt tryk og høje temperaturer i midten. Energien er alene kommet ved at omdanne potentiel energi (skyen fylder meget) til kinetisk energi (hastigheden stiger i faldet), og fusions-processer starter helt af sig selv.
09-05-2017 12:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
ITER fusion reaktoren,forventes at være klar til forsøg i 2035.Den vil da have kostet EU mere end 200 mia.kr.
Som John nævner,vil det være så godt som umuligt,at fremstille mere energi end der bruges til at opstarte fusionsprocesserne.
09-05-2017 15:46
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
ITER fusion reaktoren,forventes at være klar til forsøg i 2035.Den vil da have kostet EU mere end 200 mia.kr.
Som John nævner,vil det være så godt som umuligt,at fremstille mere energi end der bruges til at opstarte fusionsprocesserne.


Hej Kjeld jul og tak for dit bitdrag og samme med jer andre. Har ikke forstand på dette, men fik sådanset indtrykket af der var sket et gennembrud? men det som nævnt før nok en kende for optimistisk.

Hvis det lykkedes, vil denne teknologi overflødiggøre alt det andet vi har og forsøger at satse på af energikilder, men måske det ikke er noget man skal sætte sine penge på mht. nye energi kilder til at forsyne os med energi?.

Mvh.
09-05-2017 16:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej Christian

Det er nok de nye generationer af kernekraftværker du forveksler det med. Det kan vel godt betragtes som et gennembrud at man kan avende affald fra atomkraftværkerne som brændsel og at der ikke længere er tale om en kerne som skal køles for ikke at smelte ned. Denne teknologi er i virkeligheden rigeligt til at løse verdens energibehov i laangt ud i fremtiden. Og risikoen ikke særlig høj heller.
09-05-2017 17:07
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
Det er forbundet med store praktiske vanskeligheder at igangsætte en el -og varme produktion,som bygger på en kontrolleret fusion.
Da der fortsat investeres så store summer i Projektet tror forskere dog på, at der engang vil være muligt at udvikle en kontrolleret fusions teknologi ,hvor der kan skabes en netto energieffekt ved fusion mellem brint isotoperne deuterium og tritium.
Skulle det lykkes, ville vi have en næsten uudtømmelig energi.
09-05-2017 18:29
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej Morten og Kjeld.

Det lader til der i så fald endnu er lange udsigter før det rigtig kan lade sig gøre omvendt, så der håb for vi en dag kan få ud og have som du skriver Kjeld en næsten uudtømmelig energikilde, hvilket vil være optimalt med fremtidens energi behov taget i betragtning.
Hvis jeg har blandet noget sammen beklager jeg, faldt over at der kom lidt gang i snakken om fusions energi igen, om der nu var sket noget nyt på det område efter så mange års forskning i det, men vi må se om det bliver i min eller de næste generationer det bliver aktuelt.

Jeg enig med dig morgen Kernekraft er langt at fortrække, så nok der vi bør se hen til hvis vi skal lede efter andre energiformer end dem vi har i dag.

Så vidt jeg kan læse mig frem til vel og mærke så er kineserne ved at gå over fra Kul til kernekraft, men har ikke gjort mit gravearbejde i dette emne tilstrækkelig nok grundet manglende tid desværre.

https://www.extremetech.com/extreme/239588-starting-2018-china-will-begin-turning-coal-plants-nuclear-reactors


Vi burde gå samme vej herhjemme, men det er mig indtryk at vi stadig lever under 1970ernes atomforskrækkelse?.


Mvh.l
09-05-2017 20:53
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Kjeld Jul skrev:
Christian-
Det er forbundet med store praktiske vanskeligheder at igangsætte en el -og varme produktion,som bygger på en kontrolleret fusion.
Da der fortsat investeres så store summer i Projektet tror forskere dog på, at der engang vil være muligt at udvikle en kontrolleret fusions teknologi ,hvor der kan skabes en netto energieffekt ved fusion mellem brint isotoperne deuterium og tritium.
Skulle det lykkes, ville vi have en næsten uudtømmelig energi.


Jeg tror ikke at forskerne har regnet på prisen for deuterium og tritium plus anlægget. Det er ikke sikkert at det kan klare sig imod andre energikilder.
10-05-2017 11:35
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kulden-varmen-
Når forskerne og ingeniørerne har fremlagt så overbevisende resultater for at et fusionsprojekt kan lykkes,at EU (Danmark deltager med ca. 1 mia Kr. ),USA,Kina,Rusland,Japan,Indien og Sydkorea,har besluttet at investere så store beløb,kan man vel forvente at projektet på et tidspunkt må føre til et positivt resultat.
Jeg synes det er uforståelig,at Danmark deltager i dette projekt(kerne fusion),men ikke politisk vil deltage i videreudviklingen af fissions teknologien(kerne spsltning) med generation IV kernekraft anlæggene.
Redigeret d. 10-05-2017 12:11
11-05-2017 07:40
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Kjeld Jul skrev:
Kulden-varmen-
Når forskerne og ingeniørerne har fremlagt så overbevisende resultater for at et fusionsprojekt kan lykkes,at EU (Danmark deltager med ca. 1 mia Kr. ),USA,Kina,Rusland,Japan,Indien og Sydkorea,har besluttet at investere så store beløb,kan man vel forvente at projektet på et tidspunkt må føre til et positivt resultat.
Jeg synes det er uforståelig,at Danmark deltager i dette projekt(kerne fusion),men ikke politisk vil deltage i videreudviklingen af fissions teknologien(kerne spaltning) med generation IV kernekraft anlæggene.


Når Danmark og andre lande deltager, så er det fordi forskningen markedsføres, som en ren energikilde, som kan gøre os uafhængige af Saudi-Arabien.
Hverken politikere eller embedsmænd har forstand på teknik, men de vil gerne købe en energikilde som kan gøre verden uafhængig af Saudi-Arabien.
Der er ingen som fortæller at hvis Danmark skal have del i et fusions anlæg så skal det stå i Hamborg eller Berlin, fordi der ikke er mennesker nok i Danmark.
11-05-2017 13:07
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
...det virker også som om at et gennembrud i superlederteknologi er nødvendig for at få fussions reaktorerne kommercielle og rentable.
Og har man først superlederteknologi...
11-05-2017 14:55
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det undrer mig,at den danske stat deltager med et milliardbeløb i et spektakulært energi-fusionsprojekt - kernefusion,hvor nettoenergiudbyttet er tvivlsomt,og som i så fald først kan indgå i en energiforsyning om mange mange år,
- mens man ikke vil deltage sammen med bl.andre Norge og Sverige i en videreudvikling af den allerede afprøvede fissionsteknologi - som er baseret på kernespaltning.
Fissions-letvandsreaktorer har været i drift i mange år,og nu er man på forsøgsstadiet ved at opstarte pilotanlæg med generation 4-thorium reaktorer,hvis kommercielle drift forventes i lande som Rusland,Kina og Indien indenfor de næste 10-15 år.
Thorium er muligvis fremtidens kernekraft,og vil være en fuldgyldig erstatning for de fossile brændsler,efterhånden disse udfases.
Der er fem gange mere thorium i verden end uran.
I verden er der thorium til flere tusinde års el-produktion,alene i Sydgrønland er der nok til 8500 års el-produktion i Danmark.
Thorium skaber mindre langlivet affald.
En MSR-thorium reaktor er ikke under tryk og kræver ikke en sikker tryktank,reaktoren kan ikke løbe løbsk og føre til en kernenedsmeltning,som følge af en fejlbetjening.
Thorium reaktorer kan anvende det deponerede affald fra de nuværende letvandsreaktorer.




Deltag aktivt i debatten Er vi ved at være tæt på at knække koden til fussionsenergi?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik