Husk mig
▼ Indhold

Et håbløst foretagende


Et håbløst foretagende15-03-2018 09:59
Niels Colding
★☆☆☆☆
(54)
Klimaet ændrer sig. Det kan være menneskeskabt eller en funktion af astronomiske forhold. Jeg ved det ikke. Man kræver grøn omstilling, men den virker ikke. Snarere tværtimod:

Der er en nær sammenhæng mellem energiforbrug og penge. Jeg viser grafen under Tilknyttet fil. Hver gang vi bruger penge, udløser vi et tilsvarende energiforbrug et eller andet sted. Hver gang vi stifter gæld, og betaler af i fremtiden, svarer det til at vi trækker på et fremtidigt energiforbrug. Penge er blot en proxy for energi. Når dette er sagt, tager jeg Anholt Vindmøllepart som et krystalklart eksempel på et håbløst foretagende.

Du bygger parken. Den kost godt 10 mia. Så skal du nok betale renter på lånet, og du skal betale omkostninger i forbindelse med vedligeholdelse og drift. Så mon ikke en slutpris på omkring 12 mia. kroner er nogenlunde korrekt.
I stedet for at bygge vindmølleparken, kunne du købe industristrøm direkte fra kraftværkerne - det vil i dette tilfælde koste ca. 50 øre per kwh, idet industrien betaler nogenlunde dette beløb i Europa, hvor møllerne fremstilles. Det svarer til 24 mia. kwh. Hvor meget kan parken producere i sin levetid?

Kapaciteten er 400 MWh - men regn med cirka halvdelen i faktisk produktion. Levetiden er ca. 25 år, så parken kommer til at producere (200 x 24 x 365 x 25) ca. 44 millioner MWh. Og har dermed så vidt en energibalance på (44 : 24) knap 2. Dette skal ses i forhold til de globale fossilers energibalance, der trods alt stadig ligger og svæver et sted mellem 12 og 15 (men faldende!!!). Men der er flere udgiftssider ved vindmølle strøm. Dens intermitterende natur gør, at den er svær at integrere i strømnettet, nogen gange for meget strøm, nogen gange for lidt. Alt sammen enten spild eller omkostningskrævende. Med dette in mente glider parken under 1 i energibalance og forurener med sine omkostninger mere end den bidrager med sit energitilskud.

Forholdet mellem penge (det globale bruttonationalprodukt) og energi (globalt energiforbrug) vises under Gennemse.
18-03-2018 20:00
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Hvis vi ønsker at begrænse udslippet af CO2 bør vi se på vort forbrug og hvor varerne produceres.
For en del år siden hørte jeg at Dat schaub sender svinetarme til Kina for at få dem renset, Bagefter sejles de tilbage og bruges til pølseskind. AFSIND i energiøkonomisk forstand, men OK mine benklæder er fremstillet i Bangladesh. da jeg var barn kom tøjet fra det Midtjyske.

Måske kunne vi skrue ned for forbruget, men hvad skal en stresset dansker dog stille op med sig selv i fritiden- andet end at shoppe i storcenteret?

Lad os heller blive ved med at svælge i energi.
Deltag aktivt i debatten Et håbløst foretagende:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Et lukrativt foretagende619-03-2018 19:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik