Husk mig
▼ Indhold

Et lille bitte boble marked.


Et lille bitte boble marked.19-10-2018 14:50
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Vi lukker grænserne og gør det danske marked til "en lille bitte boble".

Ikke af nationalistiske årsager, men for at opnå en økologisk ansvarlig produktion.

Det kan blive konklusionen på nedenstående debat i hvert fald, hvad angår fødevarer:

Debatten: Skal vi droppe kødet?
https://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatten-dr2/debatten-2018-10-18#!/

Er der andre muligheder, hvis demokratiet skal komme veganerne i møde..?



Jeg må sige, at jeg glæder mig meget over at se veganere i debatten.
Det kan virke som langt mere ægte humanisme, end når humanister taler for mere velfærd, flere penge, flere goder og mere frihed, som næsten altid er groft på dyrenes, økosystemets og de fremtidige generationers bekostning. Liberalismen er kørt i grøften, så nu må de dygtige og strenge smagsdommere tilbage på banen og rette skuden op. Veganerne hjælper med at sætte dagsorden, og man må nok føle sig lille, hvis man vælger at håne deres forsøg på at skabe et smukkere og mere retfærdigt etisk kodeks, blot fordi man ved, at man selv kan få svært ved at leve op til det.


En nations storhed og moralske udvikling kan måles på, hvorledes den behandler sine dyr.
- Mahatma Gandhi





­
19-10-2018 21:42
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jakob >

Men udenfor din boble skal vi nok til at kigge på den førte politik.

I ejendomsrettens navn sidder der nogle få personer på toppen og udpiner 2/3 af kloden.

Den sidste 1/3 er os - lakajerne. Vi udgør flertallet i den del af verden, der har magten.

Og flertallet stemmer for systemet, for ellers skal vi jo ned i forbrug/indkomst.

- herligt at leve i et demokrati, ikke?



.


20-10-2018 07:46
Jakob
★★★★★
(9213)
­




@crank


Jeg kender godt typen, der altid vil noget andet, så resultatet bliver, at intet sker.
Prøv dog at forestille dig konsekvenserne.

Danmark kaster håndklædet i ringen med hensyn til kødeksport, fordi dyrevelfærden bliver for ringe, hvis vi fortsat skal klare os i den internationale konkurrence.

Kødeksporten vil dermed falde drastisk, og Danmark vil alt andet lige blive et mindre rigt land, som udbytter mindre.

Hvad du ønsker, får du meget af på et sølvfad. Du skal blot finde dig i, at dyr i fremtiden skal behandles mere værdigt.
Nå ja, du kommer også til at undvære din franske foie gras. Det er måske der skoen trykker..?



­
­
20-10-2018 09:07
Jakob
★★★★★
(9213)
­



crank skrev:

Og flertallet stemmer for systemet, for ellers skal vi jo ned i forbrug/indkomst.




Mere dyrevelfærd kan føre til højere priser på fødevarer.
Det vil vi nok delvist vælge at imødegå med rationeringsmærker for at sikre, at de fattigste også har råd til en god basis kost.
Men derud over, hvis danskerne bruger flere penge på mad, så må det øvrige forbrug gå ned til fordel for klima, miljø og råstofforbrug ( og til fordel for global lighed, som vist er det, der optager dig mest.?).




­
20-10-2018 09:20
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jakob skrev:
­



crank skrev:

Og flertallet stemmer for systemet, for ellers skal vi jo ned i forbrug/indkomst.




Mere dyrevelfærd kan føre til højere priser på fødevarer.
Det vil vi nok delvist vælge at imødegå med rationeringsmærker for at sikre, at de fattigste også har råd til en god basis kost.
Men derud over, hvis danskerne bruger flere penge på mad, så må det øvrige forbrug gå ned til fordel for klima, miljø og råstofforbrug ( og til fordel for global lighed, som vist er det, der optager dig mest.?).
­


Jeg foreslår, at vi starter med at gasse alle huskatte. Så bliver der måske lidt mere fugleliv.


.



Redigeret d. 20-10-2018 09:22
20-10-2018 14:10
Jakob
★★★★★
(9213)
­




crank skrev:

Jeg foreslår, at vi starter med at gasse alle huskatte. Så bliver der måske lidt mere fugleliv.




Jeg vil ikke afvise, at der findes veganere, som med hensyn til målet ( at nedbringe mængden af katte på arbejde i naturen ) vil være dem, der kommer dit forslag bedst i møde.

Jeg tvivler på, at man kan etablere et økologisk bæredygtigt kattehold, som både kan overleve, og veganerne vil finde dyreetisk forsvarligt. Dertil trives katten for dårligt alene i naturen.
Konsekvensen må blive færre katte.

Når det gælder kæledyr generelt, så må vi nok også forvente ønsker om kraftige stramninger. F.eks. må det være slut med at anskaffe et dyr, før man har fået et statskontrolleret bevis på, at man har gennemført et stort kursus for at lære, hvordan dyret skal behandles.
Konsekvensen må blive færre hunde, heste, katte osv.



­
17-11-2018 18:55
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Særligt med henblik på situationen, når kød bliver rationeret og kødeksporten stopper.
http://www.klimadebat.dk/forum/stop-dansk-koedeksport-nu--d7-e3477-s40.php

Da kan en uhyrlig konsekvens måske blive, at danske beværtninger vil tjene milliarder på at sælge stegt krølbacon fra superøkologiske grise.
Mindst 400kr pr. skive til turister kan vel ikke være for meget, når det ikke kan købes andre steder i hele verden, og vi selv har det på rationering..?





­




Deltag aktivt i debatten Et lille bitte boble marked.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lever vi i en boble?904-03-2016 19:26
Artikler
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik