Husk mig
▼ Indhold

FAOSTAT - Antal bistader i EU og Colony Collapse Disorder


FAOSTAT - Antal bistader i EU og Colony Collapse Disorder13-02-2019 18:54
kfl
★★★★★
(2167)
I forbindelse med diskussionen om udviklingen i antal bistader herunder forekomsten af Colony Collapse Disorder (CCD), bliver FAOSTAT's statistikker brugt i stor udstrækning. Disse statistikker bruges til at sige, at bestanden af bistader er konstant eller voksende og at der slet ikke er nogen kriser for bierne og slet ikke på grund af CCD.

Man kan ikke umiddelbart benytte FAOSTAT på aggregeret niveau til at vurdere om bestanden af bier er i krise eller ej på grund af datakvaliteten. På grund af manglende indberetninger fra medlemslandene, har FAOSTAT være nødt til at estimere ca. 28% og 50% af henholdsvis antal bier i EU og på verdensplan. FAOSTAT har skabt kunstige trends i tallene. Det er desuden nødvendigt at se på de enkelte lande hver for sig og inddrage nogle mellemregninger.

Selv om der tilsyneladende på basis af FAOSTAT er en vækst i antal bistader kan denne vækst hidrøre fra

at flere lande indberetter
at der har været større fokus på indberetningerne til FAOSTAT end tidligere
at systemerne til at optælle bistader er forbedrede

Det er svært at afgøre, hvad de rigtige tal er på aggregeret niveau.

De sidste års udvikling i antal bistader er sat i perspektiv ved at se på nogle historiske tidsrækker med antal bistader. Det er lykkedes at finde statistikker over antal bier i Danmark 1860-2016,Sverige 1920-2016, Canada 1924-2017, USA 1939-2016

Du kan læse mere her.

Der vil med den globale opvarmning være en påvirkning af insekter herunder bier. Jeg ved blot ikke i hvilken retning. Den centrale emne i denne post er misbrug af FAOSTAT i forbindelse med CCD, pesticider de kemiske koncerners og landbrugstrolde. Der behandles også andre mener, som jeg er faldet over i forbindelse med min researche. Mere kan følge, men det afhænger af reaktionen her på klimadebat. God læsning.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
13-02-2019 20:03
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
kfl skrev:

Man kan ikke umiddelbart benytte FAOSTAT på aggregeret niveau til at vurdere om bestanden af bier er i krise eller ej


Jeg kan (videnskabeligt) bekræfte krisen på baggrund af, at insekterne er forsvundet fra min baghave. Jeg behøver ikke engang briller for så simpel en konstatering.



.


RE: Tilføjelse af keywords14-02-2019 10:28
kfl
★★★★★
(2167)
Keywords.
FAOSTAT, Antal bier, Colony Collapse Disorder, EU, Bisygdomme, Bihygiejne, Bayer Chemical, BASF, Syngenta, Bjørn Lomborg, Landbrugstrolde, Bæredygtig Landbrug, Canada, New Zealand, Manuka-honning, Tyskland, Sverige, Kartel, Misinformation, historiske statistikker.

FOASTAT -Antal bistader og Colony Collapse Disorder (CCD)
14-02-2019 11:10
helios
★★☆☆☆
(314)
Hvad har det med klima at gøre
14-02-2019 16:10
kfl
★★★★★
(2167)
En ændring i klimaet har konsekvenser for bierne og landbruget.

Climate change: Impact on honey bee populations and diseases

Although we do not know the precise impact of potential environmental changes on honey bees as a result of climate change, there is a large body of data at our disposal indicating that environmental changes have a direct influence on honey bee development. In this article, the authors examine the potential impact of climate change on honey bee behaviour, physiology and distribution, as well as on the evolution of the honey bee's interaction with diseases. Conservation measures will be needed to prevent the loss of this rich genetic diversity of honey bees and to preserve ecotypes that are so valuable for world biodiversity.
14-02-2019 18:01
kfl
★★★★★
(2167)
Vanskelighederne ved at tolke FOASTAT ligger i, at der ikke er stabilitet i indberetningerne fra medlemslande til FAOSTAT.

FAOSTAT arbejde med flere typer af data bl.a.:

a indberetninger fra medlemslandene
b FOASTAT's estimater
c Total= a+b

Der er ikke stabilitet i antal medlemslande, der indberetter til FAOSTAT. Se den midterste graf .

Der er ikke stabilitet i antal bistader, der er indberettet til FAOSTAT. Se grafen til venstre.

Der er ikke stabilitet i andelen af indberetningerne dvs a/(a+b). Se grafen til højre.



Hvis nu forsøgte at konkludere fra disse grafer over udviklingen i antal bistader,vil jeg blive overfaldt selv i dagslys.

Man kan håbe på at der engang til i fremtiden er stablitet nok til at bruge dem til fremskrivninger.

Er der nogen der vil forsøgt, at komme med en tolkning af de viste grafer mht. en historisk udvikling og en prognose for fremtiden ?

Det er helt sikkert, at landbrugstroldene med stor patos vil konkludere, at der er masse bier i EU. De kemisk koncerner, Bæredygtig Landbrug og Bjørn Lomborg har allerede gjort det.
Redigeret d. 14-02-2019 18:04
14-02-2019 22:36
UlrikePielmeier
★☆☆☆☆
(117)
aehmm... nu er vi ikke alle biavler... kfl kan du ikke hjælpe med lidt mere udførlige forklaringer, hvad er det de her grafer viser ???




Deltag aktivt i debatten FAOSTAT - Antal bistader i EU og Colony Collapse Disorder:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Udviklingen i antal bistader i New Zealand/Manuka- og raps- honning.505-08-2019 14:01
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik