14-09-2024 21:57 | |
Euro★★★☆☆ (619) |
Jakob kan du ikke bare prøve at respektere det Peter Villadsen skriver til dig, du kan jo bare undersøge om han har ret, i stedet begynder du på dit sædvanlige fletteri om at det jo kan være forkert. Bevis det dog istedet for dit ordvås! I øvrigt har Peter ret! Jeg ved heller ikke præcist hvad jeg betaler, men fik oplyst på et tidspunkt at hver KWt kostede mig 1,10kr., ud over 4000, men ved ikke om det faktisk er prisen på el plus 40øre, eller om det er 1,10kr/Kwt, men er det knap 40øre i afgift svarer det til 50% rabat på afgift, og det ville være relativt naturligt, så staten aldrig taber penge. Man taler om CO2 afgifter der skal erstatte almindelige afgifter på sort brændsel, ved du hvor latterligt et system vi har, der er i dag en afgift på diesel, nu bliver jeg i tvivl om det er per udledt kg CO2, på 43øre per liter diesel, men afgiften på diesel er ca. 5kr. og når man hæver CO2 afgiften nedsætter man diesel afgiften tilsvarende. CO2 afgift er uden betydning, det er blot en anden midlertidig kasse konto som pengene går igennem. I forstår det ikke, men vores regeringer i verden arbejder ikke nødvendigvis for at få mere clean energy, de gør det KUN hvis det bevirker at de tjener flere penge på det end hvis man brugte sort energi. Det er ikke nødvendigt at lægge mere afgift på sort energi, de sidste 10år er prisen på solenergi reduceret med 90%, og som jeg nævnte forleden, så vurderer den første fabrik af solcellemaling, at prisen på solenergi falder med 90% over de næste 10 år fra nuværende leje. Hvis du i dag kan lave solenergi til 8øre/kwt så kan vi forvente at prisen kommer ned på 0,8øre/Kwt. Hvis der går 8KWt på en liter diesel, så skal vi om 10år kunne producere og sælge en liter diesel til 6,4øre for at konkurrere med den pris en privat villaejer kan producere energi til! Og jo flere der går over til el biler og varmepumper jo mindre afhængige vil vi være af sort brændsel, og det vil blive mere og mere udbredt med batterier, så prisen på sort energi vil stige i takt med at markedet daler, og jore mere attraktivt bliver ren energi. Det er ikke nødvendigt at regulere så meget på energiafgifter, andet end, at det ville være fornuftigt at fjerne alle energiafgifter og erstatte dem med CO2 afgifter. Hvorfor afgiftpålægge vind og solenergi? |
14-09-2024 23:42 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Euro skrev: Han berørte et emne, som jeg finder interessant. Og da han er en begavet mand, så benyttede jeg lejligheden til at prøve at spørge uddybende. Mere er der såmænd ikke i det. |
14-09-2024 23:58 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Men efter eltimepriserne at dømme, så er det nogle dage mere primetime om morgenen end om aftenen: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-09-10¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1 Hvis man gør afgiften procentuel af den rå eltimepris, så må det dæmpe efterspørgslen både morgen og aften. |
22-09-2024 10:52 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Ny Skatteminister: Rasmus Stoklund https://da.wikipedia.org/wiki/Rasmus_Stoklund Vil det hjælpe.? Heja Rasmus..! |
29-09-2024 14:52 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-1-oktober-kan-du-spare-penge-ved-flytte-dit-stroemforbrug Prisstigninger varierer alt efter selskab og landsdel. For eksempel stiger tariffen mellem klokken 17 og 21 hos Nord Energi med 97 procent, mens den hos TREFOR El-net på Bornholm stiger med 75 procent. Sikke dog noget skrammel.. Det er endnu en forstyrrende afgift i selvsving, som er med til yderligere at udvande den gode regel om, at billig strøm er grøn strøm. Og prøv at se de rå elpriser for i morgen: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-09-30¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1 Ligner det, at der er mest belastning kl. 17 - 21 ? I følge FDM ser det ud til, at der er god korrelation imellem belastning og pris. Det er da også naturligt, at mere efterspørgsel får prisen til at stige. Så hvorfor ikke også bare ændre tariffen, så den på landsplan bliver en simpel procentsats af den rå eltimepris.? På den måde vil tariffen virke hele døgnet uanset, hvilke timer der er mest efterspørgsel, og det vil blive meget mere gennemskueligt for elforbrugerne. |
01-10-2024 17:30 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-1-oktober-kan-du-spare-penge-ved-flytte-dit-stroemforbrug Ifølge elnetselskabet N1's direktør, Lise Bering, så sker prisstigningen, fordi selskabet ønsker at få deres cirka 800.000 kunder til at flytte deres elforbrug væk fra de perioder, hvor elnettet belastes allermest. Tyder det ikke på dårlig planlægning og mangel på rettidig omhu.? Hvorfor ikke forstærke nettet og udføre det dyre kabelarbejde om sommeren i godt vejr.? Men den største bekymring må nok være, at nettet stadig er i miserabel forfatning. Derfor kan det ikke bære primetime om vinteren, og derfor skal kunderne skræmmes væk med en markant afgift. Det tegner ikke godt for fremtiden, hvor VE i perioder i højere grad kan sænke elprisen, så efterspørgslen eksploderer til gavn for trivsel og videre grøn omstilling. De elforbrugere må så også skulle skræmmes væk fra nettet. Det dur jo ikke... Netselskaberne skal nok bruge endnu flere penge, og det kan de sagtens få med en procentsats af den rå elpris. Men Danmark må se at få styr på de el-afgifter, så de ikke afholder den billige grønne strøm fra at blive brugt og gøre gavn. Hvis der ikke snart sker seriøse fremskridt, så må spørgsmålet nok blive, om man af hensyn borgernes økonomi ligefrem bør anbefale især yngre mennesker ganske enkelt at gå off-grid. |
02-10-2024 22:47 | |
Oildriller1★☆☆☆☆ (106) |
Jakob skrev: Tåbeligheden er som vanligt, indhyllet i et tæt dække af naivitet, når vores studentikose ven søger tilbage til sine rødder hos den ekstremistiske venstrefløj. Jeg har op til flere gange erklæret mig helt og aldeles enig i hans klarsyn på konflikterne i Ukraine og Israel, men hvad angår klima agendaen, er der langt igen... En elektrificering af det danske samfund, i klimaets navn, har længe stået øverst på ønskelisten hos venstrefløjen. En opskalering af alt fra el-biler, el-tog, el-busser & lastbiler til varmepumper, har efterladt en dansk elsektor med guldrandede kontrakter og en manglende regulering, der kun har set sit lige i det gamle Klondike. På trods af at vi alle var lovet en næsten gratis energiforsyning fra de uendelige vedvarende energier, er virkeligheden jo, at alt lige fra el til fjernvarme er langt dyrere end for blot få år siden, derudover har vi nu gjort os afhængige af energiforsyning udefra, de dage hvor solen ikke skinner og vinden ikke blæser. Nu kommer så den egentlige regning fra el baronerne - for nu er elnettet ikke længere stort nok til elektrificeringen og skal udbygges. Hvem står tilbage med regningen - igen det gør skatteborgerne med endnu højere afgifter, og hvis du i din naivitet tror den også kan "tørres" af på de fossile bæster, så får du for alvor et problem med sammenhængskraften i det danske samfund, udover at samfundsøkonomien kun i en vis årrække med højkonjunktur kan indeholde et ideologisk løfte om afgiftsfrie elbiler og strøm. Virkeligheden venter, pas på hvad du ønsker dig. |
03-10-2024 08:53 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Oildriller1 skrev: Jeg ved ikke, hvem du betegner som "fossile bæster". Vi er alle elforbrugere, og el-nettet har været for svagt i årtier, og det regeres ikke af baroner. Men der er et meget simpelt og vigtigt faktum, som du åbenbart ikke har forstået endnu. Hvis du betaler 1 kr i afgift for en portion strøm, som koster 1 kr, så betaler du 100% afgift. Men hvis du på et andet tidspunkt kan få den samme portion strøm for 50 øre, og du stadig skal betale 1 kr i afgift, så betaler du 200% afgift. Kan du efterhånden begynde at forstå denne forskel.? Og da det er den grønne strøm, der er billig, er det den, der bliver brandbeskattet, mens den fossile strøm til sammenligning slipper alt for billigt. Sådan et betonkommunistisk markedsmanipulerende afgiftssystem lader det indtil videre til, at du har det udmærket med, når det bare er Putin og din branche, der får socialhjælpen. Hvordan synes du egentlig selv, det ser ud.? |
03-10-2024 15:42 | |
Euro★★★☆☆ (619) |
Og som Jakob ganske rigtigt indikerer, så ville det være mere klimarigtigt at lægge en % som afgift i stedet for et fast beløb, som han siger fordi det er ren energi der beskattes højest, men med en procentvis afgift, så bliver forskellen mellem billig og dyr el stor, og så opnår man et bedre udbytte ved at lade et batteri når det er billigt og forbruge fra batteriet når el er dyrt. |
03-10-2024 23:11 | |
Oildriller1★☆☆☆☆ (106) |
Jakob skrev: https://avisendanmark.dk/erhverv/energi-danmark-indgaar-bonusforlig-med-energihandlere-faar-meget-mindre-beloeb-end-det-de-kraevede 75 millioner kroner, fordelt over tre personer, er dog immervæk også en sjat, men tja...når udgangspunktet var 1.1 milliard. Og hvad dit forsimplede regnestykke angår, så er det vel hverken forskelligt eller urimeligt fra de afgifter der altid har eksisteret, akkurat som på køretøjer...nå nej, de er jo frataget når blot de er eldrevne - vægtafgift lader til at være afskaffet. Tilbage står stadig - når solen ikke skinner, når vinden ikke blæser - skal vi så brandbeskatte den strøm vi er nødt til at importere, i tilfælde af at den er fra energikilder vi ikke bryder os om? I mellemtiden kan vi jo blot læne os tilbage i osteklokken og erklære vores klimamål alt imens samfundet bliver fattigere. Hvad Euro angår - det er vel stadig alt sammen på forsøgsbasis. Om ikke andet er der lang vej fra et selvforsynende "Tesla hus" til en fungerende samfundsorden. Af samme årsag er det jo klogeligt nok kaldt PTX. "Greenwashing" er det nye forbudte "heyword". Alle benytter sig af det, velvidende at blot man sætter en grøn dagsorden eller hælder et stænk af biofuel i tanken så er det business as usual. Senest illustreret ved Maersk og deres methanol skibe, der sørme også kan fungere på normal heavybunker fuel. Ørsted var hurtig til at trække sig fra deres Flagship 1 i Sverige, da de indså omkostningerne ved deres methanol fabrik, og det faktum at kun en fabrik af denne størrelse kunne levere til et skib på årsbasis. Så kan man jo selv gange handelsflåden op.... Det er på tide at realismen også rammer ideologien. |
04-10-2024 08:00 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
Oildriller1 skrev: Det vil jeg ikke helt udelukke, at jeg godt kan overtales til at være med på engang. Men det er ikke det, der er lagt op til. For det første må det være helt forkert at tale om at brandbeskatte en bestemt slags strøm, når der faktisk tales for, at alle typer strøm skal beskattes med den samme procentsats. Så hvis de fossile kraftværker vil betale mindre afgift, så skal de blot sænke prisen. Og når VE-strøm er dyr, så lægges der tilsvarende høj afgift på den. Til gengæld, når strømmen er billig, så vil elforbrugerne få glæde af det, og det er faktisk pointen. Den billige grønne strøm skal blive til reel gavn og glæde for folket. Det vil betyde, at elprisen vil svinge mere og til tider blive meget høj. Det vil slå igennem, så borgerne begynder at snakke om elprisen, som de snakker om vejr og fest. "Uha, den var høj i aftes" ... får en helt ny betydning. lol Og du vil se, at borgerne har evner til at flytte deres elforbrug væk fra dyr strøm i en grad, som ingen havde forestillet sig muligt. Og så vil problemet med dyr lagring af strøm blive langt mindre, så der kan opstilles flere landvindmøller, og når der opstilles flere landvindmøller, så bliver dækningen endnu bedre, og behovet for lagring bliver endnu mindre osv.. |
05-10-2024 10:45 | |
Euro★★★☆☆ (619) |
Oildriller1 skrev: Tilbage står stadig - når solen ikke skinner, når vinden ikke blæser - skal vi så brandbeskatte den strøm vi er nødt til at importere, i tilfælde af at den er fra energikilder vi ikke bryder os om? Oildriller, olie, og gas er ikke dyr energi, og det er dansk. Jeg kan købe diesel til 200dollar per ton, eller 1,40kr. per kg. Diesel får en CO2 afgift på ca. 43øre/liter, så en liter diesel koster ca. 1,90kr/literen, hvilket du kan producere ca. 8kwt af. El lavet af kul koster nærmere det halve. Jeg vurderer ikke hvad der er bedst, men hvordan forbrugerne vil reagere, og her vurderer jeg, at man snart vil se en fordel både klimamæssigt og prismæssigt, i at købe salt baserede batterier. Og det kan man vel ikke kalde forsøgsbasis, selv om det er nyt at elselskaberne køber de store batterier. Tesla Powerwall er vel mere end blot et forsøg. Jeg er pt ikke i stand til at sige om PTX kan klare sig prismæssigt, men jeg tvivler... |
12-10-2024 19:00 | |
Jakob★★★★★ (9467) |
https://www.dr.dk/nyheder/politik/moderaterne-vil-presse-ny-skatteminister-til-lavere-moms-paa-frugt-og-groent Moderaterne vil presse ny skatteminister til lavere moms på frugt og grønt https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-analyse-lavere-moms-paa-frugt-og-groent-er-dyrt-og-boevlet-men-sundere Ny analyse: Lavere moms på frugt og grønt er dyrt og bøvlet - men sundere Det er da også meget unuanceret... Det beløb, som de vil lette momsen med, må kunne omregnes til tilskud, som de i stedet kan give til danske økologiske grøntsager. Vi går snart ind i vinteren, hvor vi nærmest dagligt burde guffe lækker dansk grønlangkål. Og hele sommerens danske palette af grøntsager burde være billigt til rådighed på frost. Jeg tror måske ikke, at jeg synes om, at spanske tomater, suppeurter fra Ungarn eller oliven fra Sydamerika skal have en momsrabat, og skal man til at gøre forskel på det med momsen, så forstår jeg godt, hvis Skatteministeren mener, at det bliver for kompliceret for alle parter. Så det bør han nok ikke bruge en masse tid på.? Når den grønne trepart er færdig, så må han hædre Jakob Ellemanns bedste forslag og lægge en solid afgift på kød i køledisken, men det er en anden sag og (shh..) ikke endnu. Derimod må han meget gerne rubbe negle med dette: https://www.klimadebat.dk/forum/flere-afgifter-paa-antioekologi-tak--d7-e4277-s160.php#post_98318 ændre tariffen, så den på landsplan bliver en simpel procentsats af den rå eltimepris.? Det er diskuteret, og den er sendt videre til klimaaktivisterne: https://www.klimadebat.dk/forum/virker-noedbremsen--d12-e4423-s40.php#post_98408 Kære DR og Skatteminister, vågn op.! Håber, det virker. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
El-afgifter | 29 | 16-07-2017 12:44 |
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne | 9 | 14-06-2009 14:16 |
Typisk effekt af afgifter | 6 | 24-08-2008 21:45 |
Artikler |
Hvad mener du om yderligere afgifter for bilister, herunder en betalingsring om København? |
Nyheder | Dato |
Her er de grønne afgifter i regeringens skattereform | 24-02-2009 23:05 |