29-04-2025 23:45 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Vi burde nok forbyde brændeovne i byerne, men har vi ikke allerede gjort det? Det er vidst stadig diesel og benzin biler udstødning der er det største problem. Mest i byerne dels fordi de holder i kø så der er mange biler på samme tid der udleder gasser i et område hvor der bor mange mennesker. Det er ikke fordi jeg er imod biler, det er bare en dårlig cocktail at have mange mennesker hvor der er mange gasser. Men jeg er nu ikke imod biler, jeg ser blot store fordele i f.eks. Tesla Cybercab og lignende. Teknologi vil løse mange problemer i fremtiden. Og mht. brændeovne i byerne, så er det nok på tide at man udskifter dem med de nye R290 baserede varmepumper der sender 70grader varm luft ud i lokalet. Det burde kunne erstatte mange brændeovne, hvis blot el blev solgt billigt så det var billigere end brænde. |
30-04-2025 08:15 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6683) |
Brændeovne udgør fortsat en meget betydelig kilde til luftforurening i Danmark, og det især i byområder. Dette problem kunne vi løse meget let og meget hurtigt ved at forbyde brændeovne i byområderne. Fra moderne benzin- og dieselbiler er partikelforureningen derimod yderst minimal. I byer med smog, er udstødningsluften fra moderne benzin- og dieselbiler således bedre, end den luft bilerne suger ind. Hvis man forbød benzin- og dieselbiler ville dette koste statskassen rigtig mange mia. kr. hvert år. Dette indtægtstab står langtfra mål med omkostningen (indtægtstabet for statskassen). Også er der i øvrigt også rigtig mange andre miljøproblemer med el-bilerne og ikke mindst deres batterier. |
30-04-2025 12:51 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Nå ja for få minutter siden viste jeg en video af CATLs nye batteri der er lavet af salt og så vidt jeg ved uden cobolt. https://www.youtube.com/watch?v=Na1AwsUcyQY Der er meget få brændeovne i byerne, og mig bekendt er det ikke et generelt problem for de færreste bruger brændeovn når det er plusgrader, men man bruger biler året rundt, men jeg ønsker nu hverken forbud mod brændeovne eller biler. Problemet på den front vil løse sig selv med tiden, når el bliver så billigt, at man synes træ er dyrt, og man derfor hellere vil få varmen fra de nyere varmepumper der leverer 70graders varme og kunne være billigere at bruge. Og både elbiler og ICE cars VIL med tiden blive erstattet af førerløse biler i stil med Cybercab, som jeg dog ser som er dårligt eksempel fordi bilen var uattraktiv, men førerløse delebiler/taxi er fremtiden. Og der kan kørsel skabes så billigt at mange kan køre i en ny Tesla S til langt lavere pris end en benzin glad skoda ejer skal betale for at køre sin 30år gamle benzinoser... Der vil altid være nogen der ikke kan råbes op, og i mine øjne er det ikke et problem, så er det et større problem at skabe forbud mod alt man ikke kan lide. |
30-04-2025 13:10 | |
I byerne (og det specielt i de store parcelhuskvarterer rundt om bykernen) er der rigtig mange brændeovne. Og de bruges også når det er plusgrader. I hele fyringssæsonen bruges de således i stor stil. |
30-04-2025 20:25 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Jeg mener gasvarme er det foretrukne omkring byerne...men det er da rigtigt at mange har mulighed for at fyre med træ. Jeg har familie der bor sådan som kan få gratis træ, men de vil hellere bruge deres gas, fordi det er nemmere og det sviner mindre i hjemmet. Men om der er så mange der fyrer med træ at det er et problem, det ved jeg ikke...måske? Men som så meget andet, så skal der jo træde noget andet i stedet for brændeovnen, og det er muligvis lidt ligegyldigt hvis alternativet er enten gas eller fjernvarme, som jo også er et problem. Men varmepumper kan være en løsning... |
30-04-2025 21:01 | |
I byerne er der rigtig mange brændeovne, og det specielt i de store parcelhuskvarterer, som der er rundt omkring bykernen. De bruges også når det er plusgrader. I hele fyringssæsonen bruges de således i stor stil. Og det giver en meget stor luftforurening. Det kan man ikke snakke sig fra. |
30-04-2025 21:10 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Jo men som jeg spørger, hvad ønsker du de skal varme sig med, og hvad sparer man ved det? Gasfyr giver stort set samme problem, fjernvarme flytter ganske vidst det meste af røgen til udkanten af byen og noget af varmen laves på el, men fjernvarme er frygteligt dyrt man taler om 300000per husstand plus forbrug. (der kan man tale om vanvittige tilskud i klima navnet) Jeg kan ikke lide at tvinge folk til noget, men det er mest hensigtsmæssigt med varmepumper pt. |
30-04-2025 21:56 | |
I byerne er der rigtig mange brændeovne, og det specielt i de store parcelhuskvarterer, som der er rundt omkring bykernen. De bruges også når det er plusgrader. I hele fyringssæsonen bruges de således i stor stil. Og det giver en meget stor luftforurening. Det kan man ikke snakke sig fra. Brændeovne er i dag ikke den primære varmeforsyning. Det er mere hygge. Så godt som alle huse har en anden og bedre varmeforsynning. |
30-04-2025 22:19 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Argumentet rimer på hygge, men sandheden er, at hvert år har de en del have affald som de kan vælge at brænde for at få gratis varme, og så kan andre varmekilder ikke følge med hvis de skal have 5kr. i timen for at give dig varme og du faktisk kan selvforsyne gratis med brænde. Men hvis du først skal give 2500kr. for et bur brænde med 600stykker brænde, så koster brændet også penge, så hvis regeringen reelt ønskede at få folk til at vælge el, så kunne de jo fjerne deres egne afgifter og tariffer, så skulle folk reelt set betale spotprisen plus transport på can 40% og gebyret til mellemhandleren, altså noget i stil med 54øre plus 20øre plus 5øre eller knap 80øre/kwt. Så ville det koste ca. 35øre i timen at have et varmt hus i foråret sommer og efterår...om vinteren ville prisen nok nærme sig 150øre. Men jeg har selv varmepumpe og brændeovn, og det er primært varmepumpen jeg må spare på, fordi varmen føles bedre til prisen fra en brændeovn - men jeg bor på landet. Men prisen på el kunne få mig til at ændre visse vaner, var el billigere ville jeg bruge mindre brænde. |
30-04-2025 23:12 | |
I byerne er der rigtig mange brændeovne, og det specielt i de store parcelhuskvarterer, som der er rundt omkring bykernen. De bruges også når det er plusgrader. I hele fyringssæsonen bruges de således i stor stil. Og det giver en meget stor luftforurening. Det kan man ikke snakke sig fra. Brændeovne er i dag ikke den primære varmeforsyning. Det er mere hygge. Så godt som alle huse har en anden og bedre varmeforsynning. |
01-05-2025 22:44 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Når det er under nul grader er brændeovnen god at have, når det er under minus 8 så er den nødvendig at have - for os med ældre varmepumper. Men med de nye varmepumper kan man klare sig gennem en dansk vinter. |
02-05-2025 15:45 | |
I byerne er der rigtig mange brændeovne, og det specielt i de store parcelhuskvarterer, som der er rundt omkring bykernen. De bruges også når det er plusgrader. I hele fyringssæsonen bruges de således i stor stil. Og det giver en meget stor luftforurening. Det kan man ikke snakke sig fra. Brændeovne er i dag ikke den primære varmeforsyning. Det er mere hygge end noget andet. Så godt som alle huse har i dag en anden og væsentligt bedre varmeforsyning. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
El-afgifter | 29 | 16-07-2017 12:44 |
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne | 9 | 14-06-2009 14:16 |
Typisk effekt af afgifter | 6 | 24-08-2008 21:45 |
Artikler |
Hvad mener du om yderligere afgifter for bilister, herunder en betalingsring om København? |
Nyheder | Dato |
Her er de grønne afgifter i regeringens skattereform | 24-02-2009 23:05 |