Husk mig
▼ Indhold

Flere danske vindmøller skader klimaet


Flere danske vindmøller skader klimaet01-02-2012 19:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Her gengives en relevant artikke fra Børsen d. 08-11-2011


En storstilet dansk satsning på vindmøller vil ikke gavne klimaet, men risikerer tværtimod at virke mod hensigten.

På trods af at vindmøller producerer CO2-fri elektricitet, vil den ekstraordinære satsning, som den nye regering lægger op til, ikke gavne klimaet. Den vil reelt kun medføre, at danske elkunder ender med en større milliardregning, uden at hverken Danmark eller klimaet opnår noget som helst. Sådan lyder det fra overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, formand for Det Økonomiske Råd.

Den kontroversielle melding rammer en pæl igennem den danske regerings politik om at lade vindmøller levere mindst halvdelen af den danske elektricitetsproduktion fra 2020. Satsningen vil koste langt over 40 mia. kr., har den danske regering varslet, men overvismanden advarer.

Kun hvis energiselskaberne selv ønsker en sådan omstilling for at producere elektriciteten billigere, er der fornuft i det. Ellers er pengene til klima brugt langt bedre andre steder. For den danske satsning svækker det fælleseuropæiske klimatiltag med CO2-kvoter, der skal sænke CO2-udledningen.

CO2-kvoterne dækker de største CO2-udledere, kraftværker samt meget store virksomheder. Det samlede antal udstedte kvoter lægger et loft over, hvor meget CO2 der udledes fra den samlede kvotesektor.

En del af kvoterne uddeles gratis, men har eksempelvis et kraftværk brug for at udlede mere CO2, end det har kvoter til, er kraftværket tvunget til at købe en ny kvote for hver ton CO2, som værket ønsker at udsende.

"Er priserne på kvoter høje, vil energiselskaberne blive animeret til at foretage en omstilling mod vedvarende energi. Men falder priserne, kan det bedst betale sig at fortsætte afbrændingen af fossile brændsler," siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
01-02-2012 20:47
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Jeg kan i så fald slet ikke se, at det er vindmøllerne, der er problemet, men derimod EU's CO2-kvotepolitik, der er skruet for dårligt sammen.
At vismanden vælger at vende kritikken imod vedvarende energi betragter jeg som tendentiøst. Men han savner vel noget opmærksomhed og forsøger ligesom så mange andre desværre at få den på vindmøllernes bekostning.





.
01-02-2012 21:55
Kosmos
★★★★★
(5371)
At vismanden vælger at vende kritikken imod vedvarende energi betragter jeg som tendentiøst

- han har dog sikkert en mere realistisk tilgang til tingene end du, fx. ved at erkende, at EUs kvotepolitik kan hverken han eller Mor Danmark gøre ret meget ved!?




Deltag aktivt i debatten Flere danske vindmøller skader klimaet:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik