Husk mig
▼ Indhold

Flyrejser og proportionssans


Flyrejser og proportionssans27-02-2008 21:03
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Noget, der har irriteret mig mere og mere på det sidste, er manglen på proportionssans, når det gælder privat handling (og manglen på handling) her i Danmark.
Det lader til, at de fleste politisk bevidste/korrekte danskere render rundt og tror, at de kan redde verden ved at udskifte et par glødepærer og drikke et par glas økologisk minimælk, alt imens de flyver titusindvis af kilometer på kulturelle dannelsesrejser til Østen eller Sydamerika.
Især blandt unge mennesker er der en fuldstændig mangel på proportionssans og ofte fordømmelse, hvis man kritiserer rejser til den anden ende af verden.
Det er en dobbeltmoral, der skriger til himlen.
For mig at se, er der tale om en livsstil, der ikke er meget bedre for klimaet end den fordømte firhjulstrækker-livsstil.
For de af jer, der er på Facebook, så prøv at læg mærke til, hvor mange der på deres profil, ved siden af støtteikonet "Stop global warming" med stolthed har indsat et kort overstrøet med krydser alle de steder i verden, de har besøgt.
"Se, jeg er medlem af Mellemfolkeligt Samvirke og jeg er kulturel åben og rejser rundt og besøger alle verdens hjørner! Se, jeg er politisk korrekt og tilhører den kreative klasse og vil redde verden!"
Et eller andet sted, er der altså noget, der har slået klik...
Ikke et ondt ord om Mellemfolkeligt Samvirke o.l.
. Men hvorfor er flyrejser blevet en hellig ko???

(det var så dagens sure opstød fra min hånd...)
Redigeret d. 27-02-2008 21:05
RE: Du glemmer, branner28-02-2008 00:00
Kosmos
★★★★★
(5370)
Se, jeg er politisk korrekt og tilhører den kreative klasse og vil redde verden

..., at omtalte klasse altid ta'r for givet, at andre gør indsatsen/lider afsavnene - a...aldrig lille ma...aj!
28-02-2008 18:24
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Problemet er at politikere ikke har gjort noget som helst for at motivere folk til ikke at flyve.
Når det er billigere at flyve til berlin end at køre med tog gennem DK så er det sguda klart at der ikke sker en ****
.
Ved at sende det signal til befolkninge siger politikerne at det skam er helt i orden og politisk korrekt at flyve jorden rundt.
28-02-2008 18:37
Kosmos
★★★★★
(5370)
Ja, og ydermere ser vi ofte travle/effektive klima-Connie gi' et hastigt interview fra lufthavnen - undervejs til/fra en fjern destination {eller Oslo!
}
28-02-2008 19:32
manse42
★★★☆☆
(633)
jeg vil også være med
At det for os som familie på 4 kan betale sig at leje en bil for at køre til jylland i stedet for at tage toget! Vi har jo som jeg tidligere har nævnt fravalgt bil og har for tiden 18 ° i stuen,

og det som skeptiker – verden er af lave ...

Grobut dør
28-02-2008 20:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kosmos

Ja, og ydermere ser vi ofte travle/effektive klima-Connie gi' et hastigt interview fra lufthavnen - undervejs til/fra en fjern destination {eller Oslo! }


JA! Hellere komme galt afsted (Med fly forstås) end slet ikke komme afsted!!
Redigeret d. 28-02-2008 20:18
01-03-2008 13:09
Jakob
★★★★★
(9216)
 


Men hvorfor er flyrejser blevet en hellig ko???



Det er et godt spørgsmål, som nok også har mange gode forklaringer.  


Jeg tror, at Kosmos har fat i noget af det.
Måske har det noget at gøre med, at alle, der er noget ved musikken, flyver.
Selv en Klimaminister kan ikke finde andre udveje, og så tænker folk måske, at det ikke er så slemt.

Det kan også være dumme kampagner, der gør folk dumme.
Nu har Lille Lise meget dygtigt slukket lyset efter sig hele året, og hun har faktisk siddet og anstrengt sine øjne og fumlet i halvmørke hele vinteren for ikke at bruge strøm, så nu har hun bestemt også fortjent en flyrejse.....

Men hvordan ser CO2-regnskabet mon ud, hvis en gennemsnitsdansker undlader at bruge lys i et år, men i stedet flyver en retur til USA..??


 
01-03-2008 20:59
Michael
★★☆☆☆
(196)
Da jeg var ude for at foretage mit dagligvareindkøb fik jeg overrakt en tulipan med samtidig tilbud om gratis fly rejse til Amsterdam inkl. retur. Et nyt hollandsk lavpris selskab vil ind på det danske marked. Men jeg er nu aldrig blevet tilbudt en gratisk, taxa, bus eller tog tur...


Hvad angår flyrejser fremstår de arrangerede drukture, mig allermest perverst, der velsagtens ligeså godt kunne være fundet sted hvorsomhelst.
Redigeret d. 01-03-2008 21:04
13-04-2018 22:07
Kosmos
★★★★★
(5370)
Noget, der har irriteret mig mere og mere på det sidste, er manglen på proportionssans, når det gælder privat handling (og manglen på handling) her i Danmark

- DR P1 havde i formiddags en ganske interessant udsendelse, 'Klimatestamentet'. Programmet varer 30 minutter - men orker man ikke så meget, kan det anbefales at lytte 18m 50s fra begyndelsen!

Redigeret d. 13-04-2018 22:11




Deltag aktivt i debatten Flyrejser og proportionssans:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.125807-02-2024 12:19
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
Artikler
Flytrafik
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik