Husk mig
▼ Indhold

Første eller andet valg


Første eller andet valg07-12-2015 10:09
Birgit
☆☆☆☆☆
(1)
Aj, den overskrift var bare for kryptisk, og bare for at lokke dig til at læse dette:
Nu er det snart jul. Vi er alle vokset op med at så skal der ædes dyr.
Hvorfor ikke sætte blodtørsten lidt ned i år. Tænk på Risalamande, brunede kartofler-i år med palmesukker- måske. Lækre ovnbagte jordskokker, Ristet kastanjekage, Brunekager, ja, jeg kunne blive ved med at opskrive juletraditionelle lækkerier uden kød.
Vi bliver først et lykkeligt folk den dag vi har det, der på engelsk kaldes "Right Conduct" :ret vandel!
Under dette hører: at tale sandhed, ikke skade noget levende væsen, gøre sit bedste, hvad enten det er med arbejde eller som selvstændig, som mor eller far, som søn eller datter. Dyrene blev ikke sat på jorden for at udgøre underholdning eller føde for mennesket. De har et liv, på deres måde, på deres stade, som er "lige så vigtigt" som dit og mit. Vi må ikke forstyrre dyrene, gøre dem til vore venner, vi må ikke dræbe dem, for så griber vi ind i deres liv, på samme måde som hvis nogen har dræbt en af vore. Dyrene ved det ikke bevidst, som jeg nu siger det, men konsekvensen, følelsen, er den samme hos dyrene som hos mennesker.
Hvad er den kødret egentlig værd, i form af nydelse? Er den al denne sorg værd?
Nydelse, hvad er det andet end en illusion? Illusion er det en sandhed?
Undertryk ikke sandheden for at fremme løgn og illusion.
Jeg ønsker alle en God Jul!
PS: var lige ved at glemme det: Der er gratis vegetaropskrifter på min hjemmeside, måske når jeg at lave en "julemenu" som så vil være at se på forsiden af bloggen, ikke?
http://www.birgitshjemmeside.dk/vegetarretter/#home


Heart to heart
07-12-2015 20:20
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
.

Birgit >

- dejligt at se én, der tør bekende sig som vegetar her i debatten. Emnet møder som regel stor modstand her - mest sarkastisk chikane - ingen gyldige modargumenter. Jeg er ikke selv blevet helt vegetar; men det er indtil videre lykkedes mig at sætte mit kødforbrug gevaldigt ned.

Du har en bog om soja.. Kunne man ikke, i stedet for den raffinerede soja, begynde at spise sojaskrå i stedet for at køre al sojaskrå igennem dyr? Det smager dejligt, og prisen frister gevaldigt.
- ser også frem til at kunne købe danske, økologiske sojabønner.

.
08-12-2015 00:27
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Emnet møder som regel stor modstand her - mest sarkastisk chikane


Det er måske fordi det ikke lægges frem som noget der skal være op til den enkelte. Så hvem starter egentlig konflikten og dermed den ufredelige tone her ??
08-12-2015 23:09
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Birgit skrev:
Lækre ovnbagte jordskokker


Hvordan kan det lade sig gøre..?





­




Deltag aktivt i debatten Første eller andet valg:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik