Husk mig
▼ Indhold

Forårets komme


Forårets komme10-02-2010 15:51
sg17a
★★☆☆☆
(378)
En engelsk undersøgelse har kortlagt forårets komme.

Her har man set på biologiske faktorer som dato for biologiske begivenheder for dyr (eks. æglægning) og planter (eks. løvspring). Man har set på 25.000 data fordelt på 726 forskellige plante- og dyrearter i perioden 1976 - 2005

Konklusionen er at foråret er rykket 11 dage frem. 80% af de undersøgte arter viser at foråret kommer tidligere.

http://www.ceh.ac.uk/news/2010_news_item_04.html

Herfra er der links til mere detaljerede dele af undersøgelsen.

Politiken nævner også undersøgelsen (på dansk)
http://politiken.dk/videnskab/article897064.ece


~thomas wernberg
10-02-2010 15:57
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
Jeg ved at bøgen er sprunget tidligere og tidligere ud. Men det tror jeg ikke at den gør i år.
10-02-2010 17:51
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg ved at bøgen er sprunget tidligere og tidligere ud. Men det tror jeg ikke at den gør i år

- den spådom bliver nok svær at be-/afkræfte entydigt!?


Jeg tror til gengæld ikke meget på, at det er temperaturen, der afgør datoen for løvspringet - i så fald burde bøgen (i Danmark) vel være sprunget gradvist senere ud i perioden 1950 -80, jf. nedenstående:



Og dét gjorde den mig bekendt ikke!?

(Så her kunne måske være et eksempel på, at atmosfærisk CO2-koncentration 'styrer tingene'??).
10-02-2010 23:31
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
Mon dog. Fejlen ved din graf er at bøgetræerne både er følsomme overfor lyset, fugtigheden, og temperturen. Dels vokser træerne bedst ved 15'C. Hvis det bliver varmer og der med tørre så har træerne ingen glæde af varmen. Træerne i Danmark og Norge følger derfor solpletterne med et halvt års forsinkelse, og ikke temperturkurverne.


10-02-2010 23:40
Kosmos
★★★★★
(5371)
Træerne i Danmark og Norge følger derfor solpletterne med et halvt års forsinkelse, og ikke temperturkurverne

- lyder interessant! Har du på denne baggrund et mere konkret bud på 'løvspringsdato anno 2010' for danske bøge?
11-02-2010 08:42
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
En uge sener end normalt. Det kommer også an på om vi får meget sol i marts april. Åringens bredten står i forhold til skudstrækning og hvis vi for et hurtigt og plusenligt tøvejr så løber alt smeltevandet væk uden at sive ned i jorden. Hvilket vil sige at jorden er meget tør, og træerne har svært ved at vokse..


11-02-2010 08:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
En uge sener end normalt

- OK, vi får se; hvad er forresten 'normalt'?
11-02-2010 09:24
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Forårets komme er jo må mange måder en af de facit for klima man kan diskutere, idet det er biologiens respons på faste størrelser, som temperatur og nedbør vi normalt diskuterer.
Den omtalte forårsoptælling kan eksempelvis se sådan ud:
http://www.snatur.dk/Naturog.html

Dette billede viser bøgens løvspring ved Vejle. Man kan se at basale klimaparametre som forårstemperatur og solskinstimer er betydende. jordfugtighed er selvfølgelig også.





(kilde: http://videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/klimaforandringer_far_bogen_til_at_springe_tidligere_ud)


Desuden er der dette fra TV2 nyheder:
http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-6533524.html

Noget helt andet: Jeg har altid fået af vide at bøgen springer ud omkring min fødselsdag. Det er d. 10 maj. Men de seneste 15 år har børen stort set sprunget ud før første maj, så noget har flyttet sig
11-02-2010 10:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
Konklusionen er at foråret er rykket 11 dage frem. 80% af de undersøgte arter viser at foråret kommer tidligere

- ups! Jeg ser først nu, at jeg beklageligvis er 'hoppet ind' uden at være opmærksom på trådens første indlæg!

Rart at vide, at spørgsmålet har været undersøgt mere systematisk.

Jeg har altid fået af vide at bøgen springer ud omkring min fødselsdag. Det er d. 10 maj

- ja, det er også min 'barnelærdom' (anno ~1950); samt at egen springer ud ca. to uger senere.
RE: Sultne biller gnasker OL's skove rustrøde11-02-2010 13:05
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
http://politiken.dk/sport/article898495.ece

Det er jo en sandhed med modifikationer...

Contortafyr (Pinus Contorta) har et meget kompliceret sexliv, koglerne åbner sig først efter en skovbrand og derved kan frøene kastes og dette meget nøjsomme træ kan så føre de kommende generationer videre, idet contortafyrren er tilpasset til at kunne udnytte de gode etableringsmuligheder umiddelbart efter en brand.

Så Hr. og Fr. Pinus Contorta prøver blot at formere sig, ganske vist på en meget dramatisk måde, den ypperste form for selverkendelse, nemlig kollektivt selvmord. Træerne har nået den maximale tykkelse og en størrelse på omkring ca. 11 meter, og nu er tiden kommet til næste generation. Der kun kan etableres ved en skovbrand... træerne tørrer ind og taber nålene og venter kun på selvantændelse eller en uforsigtig turist der smiger et cigaretskod... eller måske et lyn.

I Moder Naturs uskrevne klima-wikipedia er der med småt anført, at så må barkbillerne gerne overtage træet og føre deres næste generation videre.

Contortafyrren blomstrer i en tidlig alder. Blomstringen finder sted i maj. Splintveddet er hvidgult og kerneveddet lyst gulbrunt. Træet sælges overvejende til cellulose- og spånpladefabrikker.

»De olympiske lege er en perfekt katalysator, så Canada kan tage klimaændringer seriøst på den lange bane«, siger Ian Bruce, chefforsker i miljøtænketanken Suzuki Foundation, til CBC News.

Når et klima-topmøde i København ikke er i stand til at virke overbevisende må de sportslige topmøder inddrages i klimadebatten og fyrretræernes privatliv bruges så som argument.
Redigeret d. 11-02-2010 13:09
12-02-2010 17:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
Kosmos skrev:
En uge sener end normalt

- OK, vi får se; hvad er forresten 'normalt'?


Det er dette som er det store spørgsmål, da det gør en stor forskel hvilket træ som du måler på. Det er altid det samme bøgetræ som er det første.


12-02-2010 18:22
sg17a
★★☆☆☆
(378)
kulden-varmen skrev:
Kosmos skrev:
En uge sener end normalt

- OK, vi får se; hvad er forresten 'normalt'?


Det er dette som er det store spørgsmål, da det gør en stor forskel hvilket træ som du måler på. Det er altid det samme bøgetræ som er det første.


Her er jeg faktisk uenig.

Jo, tidlige træer har det med at springe tidlige ud altid og sene træer springer også sent ud. Men hvis man så følger det samme træ år for år så får man en klar tendens, idet træet - af forskellige faktorer fra genetisk til klimatiske forhold (fugtighed, skygge, læ, etc) giver de styrende faktorer, så er klimaet en styrende faktor.

Nå man så laver en test af rigtig mange arter og individer så har man et statistisk grundlag man kan snakke om.

Lidt ligesom man i landbruget i DK for første gang sidste år kunne have 2 vækstsæsoner. Ligesom majs i landbruget i DK er den afgrød der er størst vækst i i øjeblikket. Ligesom vin og solsikker er begyndt at dukke op. Ligesom Oliventræer ud over at være på mode også har nogle klimatiske krav, men kan overleve. Og der er sikker også en del fugle som har fundet vej til DK som normalt ikke vil komme.

Alle disse faktorer er jo netop sekundære klima indikatorer - og meget vigtigere end kun at se på hvordan temperatur og nedbør fordeler sig.

Pointen er at mennesket er nød til at se naturen (og klimaet) som værende en dynamisk størrelse, og lære hvad der er vigtigt og ikke er vigtigt.


~thomas wernberg
12-02-2010 22:50
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
sg17a skrev:
Jo, tidlige træer har det med at springe tidlige ud altid og sene træer springer også sent ud. Men hvis man så følger det samme træ år for år så får man en klar tendens, idet træet - af forskellige faktorer fra genetisk til klimatiske forhold (fugtighed, skygge, læ, etc) giver de styrende faktorer, så er klimaet en styrende faktor.

Nå man så laver en test af rigtig mange arter og individer så har man et statistisk grundlag man kan snakke om.


Til dette vil jeg sige at bøgetræets løvspring er langt det mest stabile. Udentiden kan trækfugle vende om, fordi de kom for tidligt og mange træer kan helt tage fejl af årstiderne og blomstre om efteråret. Erantis kan komme i december o. s. v.


12-02-2010 23:40
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
sg17a skrev:
Lidt ligesom man i landbruget i DK for første gang sidste år kunne have 2 vækstsæsoner.

En landman som et forsøg.

Ligesom majs i landbruget i DK er den afgrød der er størst vækst i i øjeblikket.

som grønt afgrøde, eller som en særlig Cananattisk sort

Ligesom vin

Den vin som trives i Danmark er amerikansk vin og ikke den sydeuropæiske.
solsikker er begyndt at dukke op.

Dem havde jeg også som barn

Ligesom Oliventræer ud over at være på mode også har nogle klimatiske krav, men kan overleve.

Jeg gad nok se hvilke Oliventræer som klare denne vinter.


RE: Tidligere forår, et tungt GW-bevis.13-02-2010 14:57
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Når foråret kommer tidligere, så mener jeg, at det må regnes for endnu et tungt bevis for global opvarmning (GW).

Jeg kan da godt se, at det må være lidt træls at se alle sine GW-skeptiske argumenter blive fejet af bordet af en blåmejse.

Men kære GW-skeptikere, der er ikke noget at gøre ved det.

Er der vel..?


Jeg er meget enig i, at man ikke skal tage alt for gode varer, men sjældent har jeg set et GW-bevis, som enhver må kunne forstå, og som det er så svært at drage i tvivl.

Kan man gøre sig forhåbninger om, at GW herefter vil blive betragtet som et faktum af alle klimadebattører..?


Put up or shut up..!




.
13-02-2010 15:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2595)
Jakob skrev:
Når foråret kommer tidligere, så mener jeg, at det må regnes for endnu et tungt bevis for global opvarmning (GW).


For det første er det Global Fugtighed(GM) som styre klimaet og ikke temperaturen.

Dels er en lokal tildens ikke global. Hvis en global opvarmning slår igennem i Danmark så skal middelaldervarmen også havde været global. Du må vælge.






Deltag aktivt i debatten Forårets komme:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik