Husk mig
▼ Indhold

Forbrug og penge - en anden måde at se det på


Forbrug og penge - en anden måde at se det på02-01-2015 16:02
Bissen
☆☆☆☆☆
(3)
Det drejer sig ikke kun om at skifte de sparepærer og sætte en varmepumpe op. Det er selvfølgelig alt sammen godt, men det vigtigste er, at de penge vi sparer, ikke bare går til noget andet CO2-forbrug!

Hvis vi har flere penge til overs, går de ekstra penge så til flyrejser og røde bøffer? Så er vi jo lige vidt.

Det er hvad vi vælger at bruge vores overskud/rådighedsbeløb til, der er vigtigt. Med mindre man da bare sparer alle pengene op, hvilket nok er det mest klimavenlige. Set fra klimaets synsvinkel så er problemet, at vi har for mange penge. Hvis vi får endnu større rådighedsbeløb, så bliver det kun værre, det siger alt hidtidig erfaring...

Derfor er det skidt for klimaet, hvis folk køber discount, for det giver dem flere penge mellem hænderne. Hvilket også er et klima-argument for at købe øko og kvalitet. Det giver dig kort sagt færre penge!

Pointen er: Det gælder om at få folk til at fyre deres penge af på noget, der ikke belaster klimaet. For hvis de ikke gør det, så går pengene til noget andet, der er værre!
02-01-2015 16:30
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Undskyld mig - men det lyder som en reklame for idioti - så længe pengene er mine, så skal ingen klimaprofet bestemme, hvordan jeg bruger dem - punktum.

Hvad andre gør med deres penge, er helt deres egen sag - men en evt. besparelse fra reduktion af energiforbrug går vel først og fremmest til at betale for de investeringer, der er grundlaget for besparelsen, og så giver besparelsen ikke et større økonomisk råderum her og nu. Hvis den enkelte vælger at udskyde tilbagebetalingen af investeringen for at få skiftet frikadellen ud med rødt oksekød så er og bliver det deres eget valg. Alternativet til at købe oksekød mv. er netop ikke at lade være, fordi det måske og måske ikke øger CO2-udledningen. Hvad sker der med f.eks. oksekød, der blot rådner op - udleder det ikke nøjagtig samme mængde CO2, selv om det sker over længere tid ?

Måske vi skulle komme til den fælles erkendelse, at vi ikke kan banke en pæl i jorden uden at ødelægge begge - så kunne vi måske med åre komme frem til, hvad der ødelægger mindst.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
04-01-2015 16:23
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Undskyld mig - men det lyder som en reklame for idioti - så længe pengene er mine, så skal ingen klimaprofet bestemme, hvordan jeg bruger dem - punktum.


For at blive i kødproduktions-analogien, er det så rimeligt at ens skattepenge skal gå til forøgede sundhedsudgifter for at løse de problemer som kommer med multiresistente bakterier fra landbruget? - fordi folk ikke kan finde ud af at betale det som en korrekt produktion koster?

CO2 udledningen er nok den samme om man spiser kødet eller jeg, men presset på skovene i de sojaproducerende lande er ikke. Så en (global) reduktion i kødproduktionen vil mindske skovrydningen, og dette kan have effekt på både CO2 regnskab og klima!


~thomas wernberg
05-01-2015 00:47
Bissen
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Boe

Jeg taler slet ikke om at tvinge folk til noget her. Konstaterer blot hvad der belaster klimaet mindst. Måske i næste række kan vi diskutere lovgivning. Vil gerne have folk med på tankegangen først.


Det du skriver om at kødet rådner op er da fuldstændig ulogisk. Selvfølgelig produceres der mindre oksekød, hvis efterspørgslen falder. Hvis man er modstander af børnearbejde køber man da heller ikke tøjet lavet af børn bare fordi "nu er det alligevel allerede lavet".
06-01-2015 18:49
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Sikke noget nonsens-
det er da kun i vores del af verden,hvor vi mæsker OS i et overflod af fødevarer og kun tænker.på velfærd,at man spekulerer i indtag af fødevarer i relation til klimaforandringer - den største del af verdens befolkning har langt alvorligere problemer at tænke på.
07-01-2015 22:14
strømfisk
☆☆☆☆☆
(4)
Ja men hvad er velfærd og kunne man få den på en anden måde end via olie, penge, arbejdsmarkedløn arbejde, forbrug. Handler det ikke i bund og grund om hvem har ressourcerne: energi, materialer, viden, kreativitet mm ?




Deltag aktivt i debatten Forbrug og penge - en anden måde at se det på:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Anvend potentielt graphene til at reducere forbrug af beton og stål109-07-2023 12:11
Kinas forbrug af CO2402-02-2010 09:31
Artikler
Mennesker, stigende forbrug og CO2-udledning (Mernilds Klumme, februar 2009)
NyhederDato
Klimatiltag overhales af forbrug28-10-2010 06:03
I-landenes forbrug bag 23 procent af u-landenes CO210-03-2010 08:50
Fogh vil omlægge produktion og forbrug af energi12-06-2008 12:18
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik