Husk mig
▼ Indhold

Forbrugerne i dialog med forhandlerne


Forbrugerne i dialog med forhandlerne28-06-2010 23:02
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Vi er en lille gruppe fra Frederikshavn som nu er gået i dialog med danske forhandlere som sælger regnskovstræ, salget med ulovligt træ køre fint uden der er nogen der siger noget til det, og forhandlerne siger det er os forbrugere der vil have det, de skubber hele ansvaret over på os men nu skal det være slut.

Jeg heder Martin Bruun er 41år far til 3 dejlige børn og tømre det er mig der ringer til forhandlerne og lige nu har vi 14 forhandlere på hjemmesiden Regnskovsforbrugerinfo som gerne vil være med på en dialog og det er firmaer som COOP Silvan Jysk Bygma Optimera Harald nyborg osv det der er sket lige nu er at dansk supermarked har afvist os som den eneste så de er nu på en rød liste, og COOP på en grøn så det bliver sjovt at se om dansk supermarked syntes om det.

Det vi vil er at skabe overblik og få flyttet forhandlernes indkøbs politik hen mod FSC, vi håber der er nogen som vil være med til at hjælpe eller følge en forhåbentlig positiv udvikling/dialog, og på den måde være med til at gøre noget for regnskovene mennesker dyr biodiversitet global opvarmning og kommende generationer.
Hilsen Martin
Redigeret d. 28-06-2010 23:15
03-07-2010 09:35
Jakob
★★★★★
(9261)
.



@Martin Bruun


Super godt initiativ.

http://regnskovsforbrugerinfo.dk/

Jeg kan se i forbrugerguiden, at disse virksomheder foreløbigt ikke ønsker at medvirke:
http://regnskovsforbrugerinfo.dk/forbrugerguide.htm

Dansk Supermarked:
- Føtex
- Bilka
- A-Z
- Netto


--


Kan du sige noget om, hvilken begrundelse de har givet for ikke at ville medvirke..?

Hvilke produkter drejer det sig om..?

Er det generelt kun havemøbler, der er problemet, eller er der også andre ting, som forbrugerne skal passe på..?


.
03-07-2010 17:53
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Erik Eisenberg, informationschef fra Dansk Supermarked har mailet, at de altid gerne vil være i almindelig dialog med forbrugere om deres varer og service.

Hans begrundelse for at de ikke vil være med er at de mener vores Forbrugerguide, er en form for karaktergivning, som de betragter som uacceptabel og misvisende - og som de derfor ikke er interesseret i at medvirke i.

Vi vil have overblik og dialog/debat i gang og de 14 andre forhandlere som er med syntes det er ok at køre dialogen, COOP syntes Forbrugerguiden er god da den giver overblik, de er i hopla da de er på den grønne liste.

Næste gang der kommer en reklame fra A-Z så prøv at se på havemøblerne nogle er FSC certificeret som de fint reklamere og skilter med og det er super, så er der andre havemøbler også lavet af hårdttræ som der ikke står noget på, hvorfor gør der ikke det ? hvad er det certificeret med ? hvor kommer det fra ? er det gået ud over mennesker og dyr da det blev fældet ?

Jeg har en del eksempler A-Z er bare en det er det samme med Stark Silvan Jysk osv jeg syntes vi skal begynde at stille spørgsmål og vise dem at vi forbrugere kan lægge to og to sammen, lige nu køre salget fint med uvidende forbrugere der ikke stiller spørgsmål til noget.

Terrasse brædder er nok noget af det slemme, Bauhaus for at nævne en har Terrasse brædder i IPE Jatoba Cumaru Bangkirai træ som alle er fra regnskoven og bestillingsvare lidt skræmmende.

Det vi snart skal til er at spørge pænt som forbrugere om hvad træet er certificeret med, hvor kommer det fra land og område, måske få lavet et Verdens kort med firma navne på, er der nogen der har nye ideer tiltag til dialogen der kan gøre os lidt klogere så er de velkommen til at være med.
03-07-2010 23:08
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
Jeg kan se i forbrugerguiden, at disse virksomheder foreløbigt ikke ønsker at medvirke:
http://regnskovsforbrugerinfo.dk/forbrugerguide.htm

Dansk Supermarked:
- Føtex
- Bilka
- A-Z
- Netto


Hvis jeg ikke tager fejl har de alle samme ejerkreds, hvor Mærsk nok er den største aktionær.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
04-07-2010 00:12
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Ja det er rigtigt det er Mærsk og vi har valgt at skrive navnene der høre ind under Dansk Supermarked, og det samme har vi gjort med COOP da det giver bedre overblik og styr på hvem de høre under, jeg har også ringet til Mærsk for at få dem i tale men det er lige som at ringe til FBI eller KGB så de henviser til Dansk Supermarked de vil ikke snakke.

Det er lidt trist at Mærsk aktionære skal tjene penge på salg af træ fra regnskovene, De har skrevet til mig at de bestræber sig på at have så meget så muligt FSC certificeret træ hvad med det der ikke er FSC ? COOP køre 100% FSC uden problemer så hvad er problemet det må være noget med priser penge og indtjening så må klima mennesker dyreliv og regnskove komme i anden række.

Vi venter stadig på svar fra 6 forhandlere som vi gerne vil have med da de kan være med til at få Dansk Supermarked på bedre tanker lige nu står de alene, det er ikke smart at stå der alene som en forhandler der ikke vil snakke med forbrugerne gennem en info forbruger hjemmeside, når der er 15 -20 andre forhandlere der gerne vil.
04-07-2010 12:26
Jakob
★★★★★
(9261)
.



@Martin Bruun


Jeg synes, at det er fint, at dansk supermarked gerne vil i almindelig dialog med deres kunder.
Men det er da ikke sikkert, at kunderne har lyst til at stå og diskutere selvfølgeligheder med dem om og om igen og igen.

For mig er det f.eks. en selvfølge, at et lavprissupermarked som Netto er en butik med lave avancer og ikke en politisk støtteorganisation.
Derfor har jeg aldrig diskuteret med Netto, at de støtter Venstre med penge. Det tilkommer jo strengt taget heller ikke mig at blande mig i.
Så jeg holdt ganske enkelt op med at handle hos dem i et halvt år, og jeg kommer der stadig kun sjældent.

Hvis de nu også udviser ligegyldighed overfor regnskovsfældning, så må det nok blive mindst et halvt års karantæne igen.
Men det er jo en sanktion, som koster Netto mange 1.000 kr i tabt omsætning, så jeg vil godt høre lidt mere om, hvad det er for nogle varer.
Har Netto kun dummet sig en enkelt gang med havemøbler, eller er det nærmere en vane..?

Vil du også undersøge Aldi og diverse byggemarkeder som f.eks. XL-byg..?



Varerne vil jo nok have en tilbøjelighed til at søge andre steder hen.
Jeg forstår godt, at du går efter butikkerne, fordi det er kontaktfladen mellem forbrugeren og de odiøse varer.
Kan varerne fjernes fra det led, så må det løse problemet i Danmark.
Men hvis du i dit arbejde begynder at få greb om nogle af de bagvedliggende selskaber, så synes jeg, at du skal nævne dem.
Det vil ikke forbavse mig, hvis der kan findes skovfældningsselskaber, som vi alle er tvungne medaktionærer i via obligatorisk ATP-pensionsopsparing.
Det ved jeg f.eks. er tilfældet med en kemisk fabrik som Cheminova. Det er politisk bestemt, og du må ikke spørge mig om, hvordan det kan lade sig gøre i et demokrati, for jeg begriber det ikke.

Jeg synes bare, at du skal klø på, og jeg tager hatten af for dit arbejde.
Men dybest set mener jeg nok, at problemet er politisk.
Der er sikkert også mange politikere, som synes, at du gør et godt arbejde.
Men det, som du skal knokle mange måneder for, det kunne de folkevalgte nok hurtigt klare ved simpelt at forbyde handel med træ, som ikke er fældet på bæredygtig vis..?



Er FSC-mærkningen altid tydelig også på brugte møbler..?
Vi må jo ikke glemme at give kunderne medansvar, så hvis vi kommer på besøg et sted, hvor havemøblerne ikke er i orden, så tager vi selvfølgelig ståpladsen eller går hjem igen.
Det vil nok gøre indtryk på supermarkedet, hvis nogle højtråbende kunder stiller op en travl dag og vil returnere deres havemøbler, fordi deres bekendte ikke vil sidde i blodstole.


Jeg håber, at du vil give opfølgende informationer her i tråden, så vi kan følge slagets gang.





---
FSC:
http://www.fsc.dk/
04-07-2010 15:04
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Dansk supermarked vil gerne snakke med kunderne når det er nede i kunde service, men de vil ikke snakke med os gennem hjemmesiden fordi vi kommer for tæt på noget som de ikke kan lide at snakke om.

Det som Regnskovsforbrugerinfo hjemmesiden handler om er at få lavet klarhed over hvor man trygt kan handle træ fra regnskoven uden man har været med til at skadet små indianer stammer biodiversitet og klimaet, det er da ikke for meget at forlange som ansvars bevist forbruger.

En forretning som Netto har sikkert ikke meget træ fra regnskovene lidt små ting engang i mellem så det vil være super nemt at udmelde at i Netto kan man trygt handle små træ ting uden at fælde regnskov, man kan se COOP som et super eksempel at det kan køre.
Jeg snakkede med Erik Eisenberg i telefonen om det, han mener det er alt for besværligt at kontrollere derfor vil de ikke køre den linje, og at det køre for COOP uden problemer det gad han ikke høre på, så det er noget med vilje og penge at gøre.

Dem vi mangler svar fra om de vil være med på dialogen omkring salg af regnskovstræ er.

Kvik
XL-Byg
Trip Trap
Jem & Fix
Bauhaus
Svane Køkkenet
Vordingborg Køkkenet
Biva
Ikea

Det tager lidt tid for dem at tage stilling til om de vil være med da det er lidt nyt at forbrugerne nu vil i dialog gennem nettet, nogle af dem er noget nervøse for at være med og en der vilde have på skrift at de ikke røg på den røde liste ellers så var de ikke med.
Er der nogen der mangler så kom med et tip.

Og Jakob du er inde på noget meget vigtigt om vi alle er tvungne medaktionærer til skovfældningsselskaberne, og ja det er vi en af top bosserne i Verdensbanken har lækket at de støtter nogle af de alle værste firmaer i Indonesien gennem deres udviklings penge så det ser skidt ud for Verdens klima når det køre på den måde og vi alle er med til af betale til regnskovsfældningen.

Jeg mener også at problemet er politisk og de skal jo beslutte om salget med ulovligt fældet regnskovstræ skal stoppe i EU jeg tror det er på Onsdag D7/7 så det bliver lidt spændende om det lykkes denne gang for de har jo snart snakket i 10 år om det, nogle af dem der skal stemme er blevet truet på livet flere gange da der er mange milliarder på spil til korrupte træ firmaer.

Jeg har snakket med WWF og Nepenthes om lovforslaget og de har ikke de store forhåbninger da der mangler sanktioner til dem der ikke følger den nye lov, og så er det en lov med en masse smut huller, så de syntes vi skal køre videre med siden da der er brug for den.
Loven træder i kraft om over 2 år vist den vedtages, det afhænger nok af om de tør stemme uden at blive skudt, ja det er lige som en god aktion film.

FSC-mærkningen forsvinder når man køber brugte møbler, men er ikke sikker men man skal være FSC certificeret forhandler for at må bruge mærket, så det er ikke nemt med brugt, det er igen noget med penge.

Og jeg vil meget gerne skrive om denne Davids kamp mod Goliat som man nok kan kalde det, her på Klimadebat.dk det er det sjove vi snart skal i gang med, så det skal nok blive sjovt at følge og er der nogen som direkte vil være med så er de velkommen til at kontakte mig på martinbruun69@gmail.com
07-07-2010 15:49
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Det er gået rigtigt godt med regnskovsforbruger hjemmesiden de sidste par dage, Nordjyske Stifttidende har skrevet en fin artikel om siden, vi har fået Invita med på den grønne liste og Kvik Trip Trap og XL-byg med på dialogen på den gule så det ser godt ud nu.

Det var en spændende snak jeg fik med Trip Trap de var glade for at blive ringet op og syntes det er tiltrængt at der kommer dialog i gang, og de vil gerne sende materiale som kan gøre os lidt klogere på dem, så det ser vi frem til at modtage, de mener også at dialog er vejen frem.

Vi har også snakket med RPI Rainforest protection initiative og de var også meget positive, de sælger regnskovs træ med meget strenge krav til bæredygtighed.

Linket her handler om regnskovs fældning http://www.greenthefilm.com/ en lidt skrap film men giver en god forståelse af hvad der sker, se rulleteksterne til sidst så falder brikkerne på plads.
21-07-2010 09:46
Jakob
★★★★★
(9261)
.



@Martin Bruun


Har du tjekket tilbudsavisen fra Jem og Fix i denne uge forsiden øverst..?
http://www.jemogfix.dk/

Det er nok ikke altid helt nemt for kunden at se, om møbler er fremstillet af regnskovstræ..?



.
21-07-2010 10:51
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Ja Jakob jeg har set den det er meget spændende at se deres tilbudsaviser nu når man er begyndt at undersøge lidt om hvordan det hele hænger sammen, og det er jo meget nemt for dem når det er FSC så er de gode til at fortælle det, og når det ikke er FSC så lader de bare være med at skrive noget, og det er i samme avis de gør det, jeg ved ikke om de regner med at forbrugerne er snot dumme eller ligeglade?

Lige nu har de forhandlere som mangler at give besked om de vil med på forbruger hjemmesiden ferie, så vi holder også lidt fri, efter ferien går det løs igen med tre møder, et D 9/8 med natur vejledere i Frederikshavn omkring skovrejsning i kommunen, gennem en dansk gruppe som heder A forest of open doors/ En skov af åbne døre, de holder til i Mariager og har gang i noget stort og har mailet til os om vi skal samarbejde og muligvis sammenlægge os, og dem holder vi møde med D 11/8.

Så har jeg snakket med Arla omkring palme olie info til forbrugerne noget som er meget teknisk men noget som Arla er vilde for at arbejde sammen om og vil derfor have et møde på plads, vi er ikke eksperter på palme olie området men forbrugere der vil have info ud derfor vil de mødes og arbejde med os, de arbejder hårdt på at være gennemsigtig som de kalder det.

Lige nu bliver bæredygtigt og ikke bæredygtigt blandet sammen i samme tank, da det kræver penge at holde det separat, så at få lavet en liste med 100 % bæredygtigt produceret palmeolie er ikke muligt lige nu.
21-07-2010 16:32
Jakob
★★★★★
(9261)
.



@Martin Bruun


Du kan nok roligt regne med, at forbrugerne er dumme.
Man kan selvfølgelig spørge i butikken, men jeg vil f.eks. nødigt påtage mig at se på et stykke træ, om det kommer fra en regnskov eller ej.
Og det må vel være ok at købe havemøbler uden FSC-mærke, hvis blot træet ikke kommer fra en regnskov..?
Eller skal f.eks. fyr, pil, bøg, eg, ahorn og ask også være FSC-mærkede..?
Det kan måske være lidt uheldigt, hvis den dumme forbruger køber møbler fremstillet af regnskovstræ, fordi han ikke kan finde en FSC-mærket pilekurvestol.

Giver andre mere kendte mærker som svanemærket og fair trade ikke en god regnskovsbeskyttelse..?



.
22-07-2010 00:48
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
FSC-mærket gælder for alle træ sorter og er det eneste mærke for træ som grønne organisationer peger på, så det kan altid anbefales at købe FSC træ uanset om det kommer fra regnskoven eller ikke.

Vi har valgt at lave vores hjemmeside og liste kun med regnskovstræ fordi det ser meget skidt ud for verdens regnskove og måden som fældningen sker på går direkte ud over mennesker og dyreliv, der forsvinder planter og dyr som vi ikke engang kender, der er muligvis planter der kan kurere kraft vi ved det ikke vi fælder bare videre.

Der er en dansk flagstangs producent som har sent en reklame ud, hvor de skriver at deres smukke eksotiske støtter lavet af Iroko mahogni fra vest Afrika, kommer fra træer der er ca. 90 år gamle når de bliver fældet, og der bliver genplantet nye træer, og det lyder jo også fint spørgsmålene er bare om de gamle træer bliver fældet i skove hvor der er stærkt udrydnings truede gorillaer.? bliver de gamle træer/skove erstattet af plantager hvor der ikke kan leve et varieret og rigt dyreliv.? Hvad for et mærke har træet.? De skriver intet, igen de må regne med at forbrugerne er torske dumme.

Spørgsmålet er om vi bare skal bladre videre i reklamerne og lade som ingen ting. ? eller skal vi forbrugere begynde at stille spørgsmål.? lige nu virker det lidt som om vi er ligeglade, kan vi tillade over for vores børn at være ligeglade, nej det kan vi ikke og som det køre nu så ender det med at de må opleve dyrene i ZOO når de bliver store, er det godt nok NEJ det er bare ikke godt nok.

Jakob jeg har ikke gravet så meget i svanemærket endnu men det skulde være godt, fair trade har lidt problemer med at den lille bonde ikke ser så meget til lidt ekstra penge, den med den lille lykkelige bonde holder ikke helt, men det er en start.

Se lige den her det er min 8årig datter i Sommer summarum hvor hun fortæller om regnskoven. http://www.dr.dk/Ramasjang/SommerSummarum/se_programmet.htm#/745ce33a-290f-4210-b3a6-0bd6734d7522
30-07-2010 16:06
Jakob
★★★★★
(9261)
.




Det ser ud til, at Jysk er kommet godt på vej angående havemøbler:

http://www.jysk.dk/165/ag/catalog/
Citat:
----------------------
Ønsker du bæredygtige havemøbler, skal du købe FSC-certificerede møbler. I JYSK er alle vores havemøbler i hårdttræ FSC-mærket.

Læs mere om FSC havemøbler

Få tips til hvordan du plejer dine havemøbler
----------------------


.
31-07-2010 00:17
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Tak for ny info Jakob, det er svært at følge med i alt det som forhandlerne roder med så tak for det.

Jeg er lidt forvirret nu først skriver de.

Ønsker du bæredygtige havemøbler, skal du købe FSC-certificerede møbler. I JYSK er alle vores havemøbler i hårdttræ FSC-mærket.

Og så kommer det jeg er forvirret over.

Cirka 75 procent af alle vores træhavemøbler har FSC-mærkningen.
De resterende 25 procent er møbler i teak, men da der er begrænsede mængder egnet FSC-teak på verdensplan, svinger prisen og kvaliteten meget. The Forest Trust arbejder dog på at få udvidet antallet af plantager, der har FSC-certificeret teak.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Grunden til at det ikke stemmer er jo at teak også er hårdttræ som de får fra Java i Indonesien, så jeg følger op på det mandag og for en forklaring på deres tekst på JYSK hjemmesiden.

De vil gerne fremstå som et firma der køre hele vejen men svært når det kommer til teak da det handler om kroner øre, spørgsmålet er også hvor meget FSC, Lars bruger i et land som Kina hvor han også åbner forretninger, det vil jeg også høre mere om mandag, jeg regner da med at han køre samme FSC politik i alle de lande han har forretninger i, men det kan vi jo høre dem om, så vi kan finde ud af hvordan det hænger sammen.
03-08-2010 21:21
Martin Bruun
☆☆☆☆☆
(9)
Vi har nu snakket med Jysk og fået svar på vores spørgsmål om deres salg af hårdttræ.

De skriver på deres hjemmeside at alt deres hårdttræ 100% er FSC certificeret, samtidig skriver de at cirka 75% af alle deres træhavemøbler er FSC de resterende 25% er møbler i teak, grunden til at de kan få det til at se så fint ud er at de ikke vil definere teak som værende hårdttræ.

Deres problem er at de ikke kan få FSC i teak endnu derfor vil de ikke kalde teak for hårdttræ, og på den måde kan de sige at alt deres hårdttræ er FSC, jeg er selv tømre og teak ER hårdttræ og har altid været det og personen jeg snakker med kunde godt se problemet i deres definering af teak, som de får fra Java i Indonesien og der hvor regnskovsfældningen køre på fuld kraft.

Men Jysk kunde også fortælle at inden for to år vil alt deres træ være FSC så det er jo positivt.

De køre samme FSC politik i alle deres udenlandske forretninger så det er også positivt, de er en af de dygtigste til at bruge FSC vist man ser bort fra deres teak.
06-05-2011 23:39
Jakob
★★★★★
(9261)
.




@Martin Bruun


Hvordan går dialogen med Harald Nyborg..?

Jeg ville købe en havebænk til min gamle mor, men da jeg for en sikkerheds skyld spurgte til træet, så viste det sig, at det ikke var FSC certificeret.
Jeg tror nok, at de var lidt flove over det, men det hjælper jo ikke så meget på resultatet. De skulle gerne kunne styre deres egne indkøb.
Måske er det et godt tidspunkt nu at videreføre dialogen..?


Men hvorfor vedtager politikerne egentlig ikke bare en lov med passende sanktionsmuligheder..?
Så skulle virksomhederne nok snart lære det, og det ville blive langt nemmere at være forbruger.




.




Deltag aktivt i debatten Forbrugerne i dialog med forhandlerne:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nå, nu må jeg tage bladet fra munden og vil gerne starte en dialog omkring rotter.107-09-2016 15:57
Connie Hedegaards dialog med Afrika og arabiske lande1110-11-2009 21:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik