Husk mig
▼ Indhold

Forsvarsforbeholdet


Forsvarsforbeholdet08-05-2022 01:41
Jakob
★★★★★
(9261)
­





11. apr 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/regeringen-lover-ny-folkeafstemning-hvis-der-kommer-overstatslig-haer
Regeringen lover ny folkeafstemning, hvis der kommer overstatslig hær
Regeringen garanterer, at der vil komme en ny folkeafstemning i Danmark, hvis forsvarssamarbejdet i EU skulle blive overstatsligt.
- Det er fuldstændigt utænkeligt, at der kommer et forslag om en traktat med en overstatslig hær. Det vil Europas lande aldrig gå med til, siger udenrigsminister Jeppe Kofod (S) til Ritzau.
- Men selv hvis det skulle ske, så garanterer jeg, at regeringen vil insistere på en folkeafstemning. Og regeringen vil anbefale, at man stemmer nej.
Udmeldingen kommer, efter at Jyllands-Posten har skrevet, at regeringen afviser at give garanti for en ny folkeafstemning.
Et overstatsligt samarbejde vil være mere forpligtende end det nuværende samarbejde, som danskerne skal stemme om 1. juni.
Det nuværende mellemstatslige forsvarssamarbejde i EU betyder, at EU-landene skal være enige, før soldater fra EU-landene kan sendes ud. Med andre ord har EU-landene veto mod at sende soldater ud på EU-missioner, skriver Ritzau.




Det beroligede mig egentlig så meget, at jeg var indstillet på at stemme ja til at afskaffe Danmarks EU-forsvarsforbehold.


Men nu er Enhedslisten kommet med et forslag, som jeg synes er ganske godt:

6. maj 2022
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning/forslag-fra-enhedslisten-soldater-skal-kun-paa-eu-missioner-med-et
Forslag fra Enhedslisten: Soldater skal kun på EU-missioner med et bredt flertal i ryggen
--
- At sende soldater i krig eller på militære operationer er noget af det mest alvorlige, som Folketinget kan gøre. Derfor foreslår vi nu, at man skal have et kvalificeret flertal, altså to tredjedeles flertal, for at kunne gøre det i fremtiden, også med EU's militære operationer, siger Mai Villadsen, politisk ordfører for Enhedslisten.
Danskerne skal den 1. juni ved en folkeafstemning afgøre, om forsvarsforbeholdet skal bevares. Forbeholdet betyder, at Danmark ikke kan deltage i militære operationer under EU.
Lovforslaget er i disse dage ved at blive behandlet i Folketinget. Enhedslisten vil skrive det ind i Folketingets Forretningsorden, at deltagelse i EU-missioner skal have et bredt flertal bag sig.
- Vi har set det før med Irak-krigen, hvor et snævert blåt flertal sendte soldater i krig. Vi synes, det er så alvorlig en ting, at der skal være bred opbakning i befolkningen og i Folketinget. Jeg synes heller ikke, man kan være det bekendt over for de soldater, man sender af sted, at der er så snævert et flertal, som der var under Irak-krigen.




Selvom jeg erkender, at timingen ikke er den bedste, så er jeg alligevel tilbøjelig til at tænke, at jo mere de andre partier er imod forslaget, jo vigtigere er det nok, at det bliver vedtaget.
Jeg tænker også, at det var en fejl, at vi ikke tog et større internt opgør om krigen i Irak, når forslaget afvises så arrogant.
Det er bestemt heller ikke mit indtryk, at danske politikere generelt siden krigen i Irak er blevet mere tilbageholdende med at sende Danmark i krig.
Det kan nok være nødvendigt, men jeg vil dybest set hellere, at Danmark bliver kendt for at vinde og holde fred frem for at medvirke til krig.

Nogle tror, at vi skylder verden at vise, at vi ikke er bange for at slås, og det er vigtigt, fordi Danmark kapitulerede uden kamp tidligt under 2. Verdenskrig.
Det mener jeg er en særdeles syg tankegang, og det var netop den, der var stærkt medvirkende til, at Danmark gik med i krigen i Irak.



Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal stemme.






­
18-05-2022 10:47
Jakob
★★★★★
(9261)
­



Partilederdebat om forsvarsforbeholdet:

11. maj 2022
https://www.dr.dk/drtv/episode/debat-om-danmarks-forsvarsforbehold_-foer-vi-stemmer_314700
Debat om Danmarks Forsvarsforbehold: Før vi stemmer
Hvad skal Danmarks forsvar bruges til i fremtiden? Gør forsvarsforbeholdet overhovedet en forskel? Og er det vigtigt for Danmark og Europas sikkerhed? Det er nogle af de spørgsmål, Kåre Quist tager fat i, når han inviterer til den første partilederdebat op til folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet den 1. juni. Med i studiet er også en gruppe danskere i tvivl om, hvad de skal stemme og en række af DR's korrespondenter, der besvarer spørgsmål undervejs. Det er LIVE fra Krigsmuseet i København på DR1 kl. 19:30 - 21:00. Udløber: 11. maj 2024




Jeg savnede især svar på, hvor mange penge, der skal bruges til oprustning, og i hvilket regi.

Der blev talt om en del forskellige operationer i Afrika og Bosnien, og man kan se Grækenland for sig, hvor noget ulmer i forhold til Tyrkiet osv. osv.
Det er alt sammen operationer, som fordrer offensive styrker og offensive våben.
Altså offensiv oprustning med endnu flere våben, som vi allerede har i forvejen.

Men jeg mener tværtimod, at de senere års krige har vist os, at Danmark mangler defensive våben.

Jeg ønsker derfor en defensiv oprustning, som i høj grad også afhjælper energimangel og dermed gør Danmark uafhængigt af at sende penge til lande, som vil skade os:
https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php

Men luftmeldeposter og droneforsvar imod terror og krig i Danmark kan ikke indsættes i Afrika, og derfor ser jeg en mulig og meget alvorlig strategisk interessekonflikt, når midlerne til oprustning skal fordeles.



­
­
29-05-2022 08:59
Jakob
★★★★★
(9261)
­


Opsummering for og imod:

https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-skal-du-stemme-ja-eller-nej-til-forsvarsforbeholdet_316721
Cirka en tredjedel af danskerne er stadig i tvivl om, hvor de skal sætte deres kryds, når vi den 1. juni skal stemme om, hvorvidt vi skal afskaffe forsvarsforbeholdet eller ej. For hvilken forskel gør det egentlig om man stemmer ja eller nej? I denne video får du argumenterne for og imod.




­




Deltag aktivt i debatten Forsvarsforbeholdet:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik