Husk mig
▼ Indhold

Fremtidens vandressourcer i Danmark


Fremtidens vandressourcer i Danmark30-06-2009 11:34
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Geoviden-2-2009 omhandler klimaændringer og fremtidens vandressourcer i Danmark.

http://geocenter.dk/xpdf/geoviden-2-2009.pdf
03-07-2009 23:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej sg17a



Jeg har læst rapporten det jeg umiddelbart hæfter mig ved at den meget flotte og professionelle fremstilling af grafiske udlægninger.

Illustrative tegninger som denne det er meget flot.


Redigeret d. 03-07-2009 23:38
09-07-2009 12:02
sg17a
★★☆☆☆
(378)
For at holde mig til samme emne fandt jeg denne artikel over fortiden vandressource i det københavnske.

Artikel er fra Vand og Jord, 1 2007, af Jan Jeppesen
http://www.vand-og-jord.dk/Oversigt%20-%20artikler/2007-pdf/VJ_107_pdf%20final/VJ107_s28_31_grundvandsmodel.pdf

Artiklen beskriver modelberegninger af vandressourcen i københavnsområder for perioden 1850-2003. Der er altså tale om en tidsserie på 153 år, for hvilket modellen er kalibreret og valideret. Dette er en usædvanlig lang tidsserie og værd at betragte idet den viser, hvorledes klimaændringer og urbanisering har påvirket vandressourcen og vandløbsafstrømning gennem tiden.

Klimadata er fra eksisterende observationer, og inkluderer temperatur og nedbør i perioden. Man har herefter benyttet DAISY til at beregne den aktuelle fordampning.

Modellen inkluderer byudvikling, dvs landlige områder hvor befæstede arealer senere er kommet og derved ændret på hydrologiske forhold (hurtig overfladisk afstrømning fremfor langsom grundvandsdannelse).

Jeg vil holde mig til at kommentere figur 5 og 6 i artikelen.

Figur 5 viser at nedbøren er steget i perioden. I samme periode stiger vandindvindingen således at de to nærmest ophæver hinanden og den samlede afstrømning er nær konstant. Grundvandsbidraget er dog faldet på grund af indvinding og mængden af den hurtige afstrømning (regnafstrømning) er steget i takt med urbanisering.

Artiklen er et eksempel på fortidig klimaændringer og bør give inspiration til alle der arbejder med fremtidig klima scenarier.
10-07-2009 01:35
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
sg17a skrev:

Artiklen beskriver modelberegninger af vandressourcen i københavnsområder for perioden 1850-2003. Der er altså tale om en tidsserie på 153 år, for hvilket modellen er kalibreret og valideret. Dette er en usædvanlig lang tidsserie og værd at betragte idet den viser, hvorledes klimaændringer og urbanisering har påvirket vandressourcen og vandløbsafstrømning gennem tiden.



Ja det er lidt interessant. Og det er en så lang tidsserie, at vi må tage den alvorlig.

Jeg vil holde mig til at kommentere figur 5 og 6 i artikelen.

Figur 5 viser at nedbøren er steget i perioden. I samme periode stiger vandindvindingen således at de to nærmest ophæver hinanden og den samlede afstrømning er nær konstant. Grundvandsbidraget er dog faldet på grund af indvinding og mængden af den hurtige afstrømning (regnafstrømning) er steget i takt med urbanisering.


Og det er måske også interessant, at indbyggertallet er ca 3-doblet i perioden. Så det er ikke bare en urbanisering, der er sket. Men det er jo logisk, at når mennesker klumper sig sammen i store byområder, ja så kan grundvandet på et tidspunkt ikke følge med. I mange af Verdens storbyer er der udbredt mangel på ordentlig drikkevand. Så selv om naturen gør, hvad den kan for at følge med, så har det sin grænse. Specielt da når man i dag også bruger drikkevand til tøjvask og toiletskyl mv! Det gjorde man næppe i 1850!!

Venligst brinch
Redigeret d. 10-07-2009 01:41




Deltag aktivt i debatten Fremtidens vandressourcer i Danmark:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik