Husk mig
▼ Indhold

Geolog Jens Morten Hansen "Hokus Pokus katten gør æg"


Geolog Jens Morten Hansen "Hokus Pokus katten gør æg"15-01-2020 11:24
kfl
★★★★★
(2167)
Ifølge Klimarealisternes hjemmeside Klimarealister, der en velorganiseret og professionel side, har Klimarealisterne oplyst, at de har "en forsknings- og viden baseret tilgang til klimaudfordringen". Det er selvfølgelig glædeligt at læse, men hvor meget dette forpligter dets medlemmer er et åbent spørgsmål.

Hvis vi ser på en af de fremtrædende medlemmer, nemlig geolog Jens Morten Hansen(JMH), kommer man i tvivl. I en udsendelse fra Radio24/7 i forbindelse med hans epokegørende artikel om, at Månen styrer vandstanden omkring Danmark og ikke den globale opvarmning, har han udtalt:

Forskellen på geologer, som mig, og matematikere og fysikere er, at de arbejder med formler og hypotetisk tal, hvordan det bliver. Hokus pokus katten gør æg.

Vi andre arbejder med et tilbageblik på mange millioner år, hvor vi kan se, hvordan det har været, og hvilke svingninger, der har været. Og der kan vi se, at de svingninger vi har nu, har vi haft før, og det er der ikke ske noget videre ved det


Jens Morten Hansen, Citat fra 9.juli 2017 Radio 24/7, https://www.facebook.com/24syv/videos/2116406525138430/

Der udtrykkes foragt for alle andre discipliner end hans egen, nemlig geologien. Det er en barnlig og følelsesladet udtalelse. Der er ikke lagt op til nogen dialog.

Der er efter min opfattelse en modsætning mellem "en forsknings- og viden baseret tilgang" og man håner andre forskere med "Hokus Pokus katten gør æg". God forskning fordrer en positiv dialog med andre forskere og ikke hån og foragt.

Det bemærkes, at Klimarealisterne er domineret af personer med tilknytning til Venstre og Liberal Alliance. Dette leder til en mistanke om, at målsætningen om "en forsknings- og viden baseret tilgang til klimaudfordringen" kun er et politisk skalkeskjul.

Når Jens Morten Hansen bruger et så nedladende sprogbrug overfor andre videnskabelige discipliner, må han selv tåle "at få noget igen af samme type".

Det er ganske spændende at læse den debat Jens Mortens Hansen har haft med forskere fra DMI og Niels Bohr Instituttet. Hvorvidt denne hypotese er af typen "Hokus Pokus katten gør æg ", kommer jeg tilbage til i endnu ikke skrevne poster inkl. en referenceliste i Klimadebat.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 15-01-2020 11:26
17-01-2020 17:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det citat illustrerer meget godt problemstillingen:

"Forskellen på geologer, som mig, og matematikere og fysikere er, at de arbejder med formler og hypotetisk tal, hvordan det bliver. Hokus pokus katten gør æg.

Vi andre arbejder med et tilbageblik på mange millioner år, hvor vi kan se, hvordan det har været, og hvilke svingninger, der har været. Og der kan vi se, at de svingninger vi har nu, har vi haft før, og det er der ikke ske noget videre ved det"

Problemstillingen er at den, at der er en afgrundsdyb forskel på om man snakker om fremtiden eller fortiden. Fortiden kan man som bekendt ikke lave om på. Den er som den er. Fremtiden derimod kan enhver beskrive som man lyster. Her er der ingen facitlister eller lignende, som man skal forholde sig. Her kan enhver har sine forventninger. Her er enhver i sig gode ret til at fremsætte alle mulig dommedagsprofetier.

Når Jens Morten Hansen med flere har undersøgt fortiden godt og grundigt, så når der frem til et resultat, som står i et åbenlyst modsætning til alle de langsigtede prognoser, som er lavet af folk, som har en stor interesse i at overdrive problemerne.
17-01-2020 23:07
kfl
★★★★★
(2167)
Jens Morten Hansen ønsker ikke dialog, men sidder i sit elfenbenstårn og håner alle andre end geologer.

Selv om det er nogle interessante hypoteser han er fremsat, har de næppe nogen validitet, men det kommer jeg tilbage til .

Jeg gider ikke politik og konspirationsteorier, men naturvidenskab er jeg med på.
18-01-2020 10:15
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kfl

Du slipper ikke for at forholde dig til den kendsgerning, at der er en afgrundsdyb forskel på at kigge bagud og fremadrettet. Dette er således fundamentalt to forskellige ting.
18-01-2020 15:01
kfl
★★★★★
(2167)
Det er en selvfølgelighed.
Man skulle helst udnytte fortiden til at forstå, hvad der sker fremadrettet.
Det er lige præcis det klimaforskerne gør og undertegnede forsøger det samme.
18-01-2020 15:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Klimaforskerne har da i hvert tilfælde ikke forstået hvordan klimaet var under f.eks. Holocæn Klimatisk Optima, og hvilken gunstig indflydelse et sådant klima har for både plante og dyrelivet.
19-01-2020 22:14
kfl
★★★★★
(2167)
Fjendskabet mellem Jens Morten Hansen og DMI
Man kan undre sig over den skarpe tone både JMH og DMI anvender i deres meningsudvekslinger. Ovenfor kan man se hvad JMH siger om DMI, nemlig "Hokus Pokus katten gør æg". Følgende artikel håner JMH med artiklen fra 2015 Sea Level, Moon, Frankenstein.

Så vidt jeg kan regne ud, stammer kontroversen fra en prognose for vandstanden fra DMI tilbage i 2012, hvor DMI og GEUS fremlagde modstriden prognoser DMI svarer igen i strid om havstigning: Vores tal holder.

Det er oceanograf Kristine Skovgaard Madsen, DMI og Jens Morten Hansen, der er statsgeolog ved GEUS og adjungeret professor ved KU, der var oppe at toppes.

Denne kontrovers er så accelereret med skarpe/polemiske artikler ikke fra Kirsten Skovgaard Madsen, men derimod fra Aslak Grindsted, NBI i 2015.

Hvis man vil nå en gensidig forståelse er det ikke OK, men en skarp og polemisk dialog.

Jens Mortens Hansen har fremsat nogle kreative hypoteser, som er interessante, men som næppe har videnskabelig dækning, men det kommer jeg tilbage til.
20-01-2020 17:32
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg anerkender Jens Morten Hansens arbejder med opmålinger af landhævninger på Læsø de sidste 4900 år. Ikke tvivl om det. Helt OK.

Når det drejer sig om hans hypotese om at Månen styrer vandstanden i havet omkring Danmark, men jeg det er en skævert på grund af manglende viden og manglende kritiske sans. Jeg tillader mig, at betegne hans artikler om emnet som "Hokus Pokus katten gør æg"-forskning.

Oven på det kommer hans politisk angreb på IPCC og DMI, som jeg finder helt uantagelige.

Der er så mange spændende emner i relation til hypoteser, som jeg ikke umiddelbart kan holde mig fra - ren naturvidenskab. Derfor min interesse.

Jens Morten Hansen: Kattegats havniveau gennem de sidste 4900 år: Adskillelse af eustasi, isostasiog geologisk baggrundsstøj belyst med 4000 km strandlinjer på Læsø




Deltag aktivt i debatten Geolog Jens Morten Hansen "Hokus Pokus katten gør æg":

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Søren Hansen - "klimarealist" deler junk news6223-10-2020 19:29
10 teser om klimaforskningen af civilingeniør Søren Hansen412-08-2020 18:17
Jens Morten Hansen – Måne artiklen - Konklusioner213-02-2020 22:12
Jens Morten Hansen og AMO - Atlantic Multidecadenal Oscillation004-02-2020 16:09
Jens Morten Hansen og NAO028-01-2020 14:15
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik