Husk mig
▼ Indhold

GISS/GCHN temperatur-homogenisering og AMO


GISS/GCHN temperatur-homogenisering og AMO25-10-2020 17:17
kfl
★★★★★
(2167)
GISS/GCHN temperaturhomogenisering og AMO
GISS og GCHN står for henholdsvis "Goddard Institute for Space Studies" og "Global Historical Climatology Network (GHCN)". Bag temperaturmåleserien fra GISS/GCHN ligger der en omfattende homogenisering. Dette foretages vedhjælp af en algoritme "Pairwise Homogeneity Algorithm (PHA)". Jeg har flere uafklarede spørgsmål vedr. homogenisering af temperaturdata. Her er et af dem: Skal man foretage en homogenisering mht. AMO ?

Jeg har forsøgt med flere forsøg på "single stations homogenization", men det kniber, at nå frem til sammen resultater både med breakpoints, breaks og trend.

GISS V4 arbejder med 4 type af temperaturdata:

unadj: monthly means created by NOAA/NCEI from raw data, quality controlled but not adjusted yet.
adj by NOAA/NCEI for station moves and other non-climatic effects.
adj – cleaned: adjusted data after removing some outliers and duplicate records
adj – homogenized: urban stations in "Cleaned data" are dropped or adjusted to have the same long term trend as the surrounding rural stations

Der er flere forskellige former for homogeniseringer:

1.flytning af en målestation
2.nye målemetoder/målehuse
3.ændring af tidspunkt for en temperaturmåling
4.korrektion for UHI
5.træbevoksning
6.etc

Der er intet sted omtalt, at man har foretaget en homogenisering i forhold til AMO, dvs. "Atlantic Multivariante Oscillation Index". Her er en graf for AMO for perioden 1856- 2020:



Bag AMO ligger der et stort arbejde med at fjerne de klimatiske påvirkninger fra indekset. Derfor er AMO udtryk for ikke-klimarelaterede udsving til temperaturen over Atlanten. Derfor kan man hævde, at en homogenisering bør omfatte AMO.

Variationen i AMO minder om variationen af temperatur på flere islandske målestationer.

Af ren og skær nysgerrighed har jeg undersøgt korrelationen mellem temperaturen for Reykjavik og AMO. Dette fremgår af følgende graf:




Denne figur viser både temperaturen og AMO i sammen graf. Den lodrette akse til venstre viser temperaturen i Celsius. Temperaturen svinger mellem 3 °C og 7 °C. Den lod rette akse til højre viser AMO også målt i Celsius, men den svinger kun mellem -0.4 °C og +0.4 °C.

Der er en korrelation mellem Reykjavik og AMO på ca. 57%. Dette betyder, at en del af variationen i Reykjavik kan forklares ved AMO.

De samme data er optegnet på en lidt anden måde i følgende graf, hvor enheden er i Celsius.




Den følgende tabel viser en multipel regression. Der er både en udvikling i tid og i AMO, der kan forklare udsvingene i de ikke justerede data.




Den følgende graf viser udviklingen unadjusted korrigeret for AMO.




Det bemærkes, at der er et breakpunkt i 1978 på ca. 0.35 C. Det ikke signifikant. Dette fremgår af følgende tabel.



Hvad har jeg så lært af dette ?
For det første, at AMO påvirker de målte temperaturer på Island. Hvorvidt man skal homogeniserer i forhold til AMO er et spørgsmål jeg ikke kan redegør for.

En "single station homogenization" giver ikke samme resultater som PHA-algoritmen.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 25-10-2020 17:19
Deltag aktivt i debatten GISS/GCHN temperatur-homogenisering og AMO:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO2219-01-2021 12:36
Klimarealisterne slår til igen mod GISS/GHCN45008-12-2020 12:05
Klimarealisterne og NASA/GISS nu igen501-09-2020 12:10
Jens Morten Hansen og AMO - Atlantic Multidecadenal Oscillation004-02-2020 16:09
Southern Ocean: Udviklingen i Sea Surface Temperature. Analyse af data fra GISS102-08-2014 10:10
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik