Husk mig
▼ Indhold

GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO


GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO07-09-2020 11:58
kfl
★★★★★
(2167)
GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO
Prof Ole Humlum har i en videopræsentation kritiseret GISS for ikke at kunne redegøre for, hvilke data der benyttes. Specielt fremhæves temperaturmålingerne fra Reykjavik. Prof Ole Humlum har ikke været i stand til at afstemme data mellem GISS og Iceland Met Office(IMO).Han hævder desuden, at IMO ikke forstår afvigelserne mellem GISS og IMO.

Ingeniør Frank Lanser har med stor energi og mange spagetti grafer undersøgt Giss temperatur registreringer fra Island med den klare konklusion, at data ikke stemmer med IMO, men uden nogen forklaringer er søgt andet end konspirations teorier .

Ingeniør Søren Hansen hævder med henvisning til Ole Humlum, at GISS/NASA er den værste til at ændre i gamle temperatur data. GISS har en lang historie med justeringer af fortidens temperaturer.

Så alt i alt foretager Klimarealisterne i samklang med alle de klimaskeptisk hjemmesider et angreb på GISS/NASA uden at læse den fyldige dokumentation, der er for udarbejdelsen af GISS.

Island og specielt Reykjavik er blevet et ikon for alle klimaskeptiker og videnskabs benægtere. Derfor vil jeg i det følgende forsøge at afstemme GISS Station data med IMO station data for Reykjavik.

Ifølge GISS Station data(v4) arbejde man med 4 versioner af GISS temperatur serier:

GISS Surface Temperature Analysis (v4):

GISS-unadjusted: quality controlled monthly means constructed by NCEI and other groups from raw data

GISS-adj: data after NCEI adjustments for station moves and other non-climatic effects.

GISS-adj-cleaned: adjusted data after removal of some outliers and duplicate records.

GISS-adj-homogenized: adjusted, cleaned data, homogenized by GISS to account for urban effects.


Afstemningen viser, at der kun er GISS homogeniserings algoritme, der er årsagen til afstemnings-forskellene.

IMO temperatur serien og GISS unadjustet stemmer overens.

Herom senere.

Udgangspunkt for afstemningen er årlige data fra IMO IMO Rejkajvik årlige Celcius og data fra GISS Station Data(V4).

Den følgende graf viser en sammenstilling af Giss homogenized og Giss unadjusted




Giss homogenized ligge under Giss unadjusted og justeringerne skaber en voksende trend.

Afstemningen mellem Giss station data og IMO data fremgår af følgende graf



Grafen øverst til venstre viser forskellene mellem Giss unadjusted og IMO. Der er tale om marginale afvigelser.

Grafen øverste til højre viser forskellen men GISS unadjustet og GISS adjustet. Der er 4 justeringer af ikke klimarelateret årsager dvs. flytning af målestationer / målemetoder.

Grafen nederst til venstre viser forskellen mellem GISS cleaned og GISS adjustet. Ingen forskelle.

Grafen nederst til højre viser forskellen mellem GISS homogenized og GISS cleaned. Her er der en forskel som kan henregnes til GISS Homogeniserings algoritme, der bl.a. justerer for Urban Heat Islands.

I de to følgende grafer har jeg vist en afstemning i detaljer af Giss unadjusted og IMO data



Der er en korrelation på 0.9971 mellem Giss unadjusted og IMO Celcius. Om ikke identisk data så er der en rimelig god overensstemmelse mellem de to temperaturserier. Forskellen kan ligger i formodentlig i beregning af middeltemperature ud fra t_min og t_max.

Konklusion
Det er muligt, at opsplitte afstemnings-forskellene.

Forskellen mellem Giss Stations data(V4) og data fra Iceland Met Office(IMO) skyldes Giss homogeniserings algoritmen.

Det er selvfølgeligt ønskeligt at forstå, hvorfor algoritmen foretager en korrektion.

Det er en selvfølge at efterspørge en dokumentation for denne. Det agter jeg at gøre.

Det vil være af interesse at producere de viste grafer for alle islandske stationer.


Med forbehold for en opdateret version af denne post senere.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 07-09-2020 12:01
07-09-2020 14:28
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Spændende læsning - som altid.

Jeg synes følgende, ret nye men måske uvidenskabelige, links giver lidt perspektiv i forhold til Danmark.

Først tv2s opgørelse af august temperaturer
https://vejr.tv2.dk/2020-08-24-vi-er-paa-vej-mod-varmeste-august-i-18-aar
Dernæst DMI's opgørelse over danske sommertemperaturer over de seneste hundrede år.
https://www.dmi.dk/?id=1774

Hovedsagen er (IMHOP)

- at den overordnede kurve fra Island - som til dels udviskes af GISS homogeniseringerne - genfindes i DMI's data for Danmark.

-At temperaturstigningerne , stigningerne i sommertemperaturer, er nede på 0,8 grader over de seneste 120 år hvis man alene tager 'topstigningerne'. Hvilket , hvis sinuskurveforløbet fortsætter de næste 30 år kunne indikere at vi skal forvente sommertemperaturer på omkring 15,8 grader for 2020 til 2050.

Så min position er stadig klar - jeg tror på en overordnet trend med lave temperaturstigninger over tid og så en sinuskurve , der ikke udvisker men til tider forstærker (de seneste 30 år) og til tider giver temperaturfald ( de næste 30 år. )

Og jeg tror fortsat på at denne naturlige udvikling forsøges udvisket af GISS med deres homogeniseringer.

Men jeg glæder mig til at følge debatten her.
07-09-2020 15:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Den følgende graf viser en sammenstilling af Giss homogenized og Giss unadjusted


Men hvor er de officielle GISS temperaturdata for Reykjavik. På GISS' hjemmeside er de fjernet https://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/gistemp_station.py?id=620040300000&data_set=1&num_neighbors=1
Redigeret d. 07-09-2020 15:04
07-09-2020 16:42
kfl
★★★★★
(2167)
Hej delphi

Du kan finde alle GISS Stations data her:

https://data.giss.nasa.gov/gistemp/

og her vælg Stations data

https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/

Derefter kan du søge på en given vejr stations.

Vær opmærksom på at linket til en station forsvinder efter en tid.
07-09-2020 20:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Kfl

Det er jo rigtig nok de data se



som f.eks. Ole Humlum mener er de rigtige og registrerede data på Island og det er små korrektioner GISS har lavet, som det ses af grafen.

Det kan du jo givet ikke svarer på men de data Ole Humlum mener ligger til grund for GISS' overordnede beregning af den samlede temperaturudvikling for hele jorden er jo markant anderledes. Humlum' graf se



Det røde skulle være GISS' korrigerede temperaturdata i følge Ole Humlum
Redigeret d. 07-09-2020 20:27
07-09-2020 23:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det er Giss' Global Annual Mean Surface Air Temperature



Når man prøver at se på de forskellige målestationer f.eks. denne på Påskeøerne i stillethavet se



Så er der mange målestationer som udviser et fald i temperatur siden 1920.

Mange stationer som Reykjavik viser en varmeperiode i 40'erne som er på højde med udviklingen i dag se



Derfor er spørgsmålet jo så hvordan vægtes de forskellige vejrstationers data i forhold til den endelige worldwide temperaturgraf, er der gennemsigtighed i dennes tilblivelse og kan man gennemskue databearbejdningen.
RE: GISS IMO Akureyri afstemning08-09-2020 13:01
kfl
★★★★★
(2167)
Akureyri er Islands 4.største by med ca 17.500 indbyggere.

Plot af Giss Homogenized og IMO data



Afstemning GISS vers IMO




Det ser ud til, at der temperaturmålingerne er påvirket af Urban Heath Islandrs.

Plot af GISS unadjusted og IMO data




Der er en korrelation på 99.96% mellem Giss unadjusted og IMO.


Generelt forstår jeg ikke klimaskeptikernes/videnskabs-fornægteres angreb på GISS/NASA, der i principper bygge på konspirations teorier.

Hvis man vil noget, skal tallene afstemmes,som overfor, og forklaringer søges på afvigelserne, men det evner man åbenbart ikke.
08-09-2020 13:20
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...men hvis man tog en sinuskurve fra 0 til 2,5 pi - og forsøgte at lave korrektioner så den lignede en ret linie - ville din afstemning så falde markant anderledes ud?
08-09-2020 13:23
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
ret linie - y=1/2,5pi*x
08-09-2020 13:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Fra siden https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4/



Denne compressed text file skulle indeholde alle stationsdata. Hvis man åbner filen i hvilken som helst text editor så er det bare en masse binær volapyk. Måske fordi filen er så stor.

Ved nogle hvordan man får fat i de data filen indeholder??
Redigeret d. 08-09-2020 13:29
08-09-2020 14:40
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Delphi

Når du har downloaded den compressed text file, skal den unzippes. Den vil så ligge som en stor textfil. Der er ikke decimalkommaer. Derfor skal tallene dividers med 100 at få Celcius.

Ved tekstsøgning kan du fat fat i den station du kender navnet på.

Jeg har ikke selv prøvet det.
08-09-2020 14:57
kfl
★★★★★
(2167)
Vestmanaøen er en ø syd for Island. Den meteorologisk station på øen hedder Storhofdi

Plot af Giss Homogenized og IMO data



Afstemning GISS vers IMO



Det ser ud til, at der er justeringer vedr. flytning/ændringer ved stationen, men ikke nogen homogenisering.



Der er en korrelation på 99.42% mellem Giss unadjusted og IMO.

Det skulle i princippet være muligt, at finde frem til årsagen til justeringerne.
08-09-2020 21:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
kfl skrev:
Hej Delphi

Når du har downloaded den compressed text file, skal den unzippes. Den vil så ligge som en stor textfil. Der er ikke decimalkommaer. Derfor skal tallene dividers med 100 at få Celcius.

Ved tekstsøgning kan du fat fat i den station du kender navnet på.

Jeg har ikke selv prøvet det.


Hej Kfl

Så lang så godt!

1,2 mio. posteringslinjer



ZIXLT622116 er givet identifikation af stationen og længe- og breddegrad.

Men hvilken kolonne er den ujusterende temperatur. Der er jo ikke umiddelbart noget som ligner reelle temperaturer.
Redigeret d. 08-09-2020 22:04
08-09-2020 22:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
delphi skrev:
kfl skrev:
Hej Delphi

Når du har downloaded den compressed text file, skal den unzippes. Den vil så ligge som en stor textfil. Der er ikke decimalkommaer. Derfor skal tallene dividers med 100 at få Celcius.

Ved tekstsøgning kan du fat fat i den station du kender navnet på.

Jeg har ikke selv prøvet det.


Hej Kfl

Så lang så godt!

1,2 mio. posteringslinjer



ZIXLT622116 er givet identifikation af stationen og længe- og breddegrad.

Men hvilken kolonne er den ujusterende temperatur. Der er jo ikke umiddelbart noget som ligner reelle temperaturer.


Jo nu har jeg fundet ud af det.

Det er identifikation af stationen og længde og breddegrad.

Linjerne herunder er årstal og de 12 mdr. hvor f.eks. 2020 = 20,2 C.
Redigeret d. 08-09-2020 22:05
20-09-2020 20:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kfl

Så har der været gang i databehandling/træne de gamle pascal programmeringsfærdigheder.. Der er 14 mio. målinger i GISS-filen.

Nu har jeg behandlet hver linje og hvis det står -9999 i en måned så er det fordi målingen ikke er der eller er forkert. Og den måned tæller så ikke med.

NU har jeg behandlet alle målinger fra en ende af i programmet og opsummeret for hver måned og talt hvor mange gange der for hver måned er lagt et tal til opsummeringsfeltet og til sidst så divideret antal optællinger op i summen for hver måned

Og det er resultatet se



Stor Link

når der startes i 1925. Og da 90 % af alle målestationer er på den nordlige halvkugle så er det klart der er sommer- og vinterudsvingninger.

Selv om det ikke er retvisende da hovedparten af målestationerne er på den nordlige halvkugle og på fastlandet i navnlig Nordamerika og Europa så er det alligevel påfaldende at der i det store og hele ikke er nogen temperaturstigning over perioden, i de rådata GISS har opsamlet.
Redigeret d. 20-09-2020 21:11
20-09-2020 23:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis man for hvert år udregner et gennemsnit og tager årsværdien og afbilleder. Så ser det sådan ud for de 95 år siden 1925


Redigeret d. 20-09-2020 23:56
21-09-2020 09:51
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Delphi

Jeg var meget glad for Pascal på universitet, men senere blev jeg fascineret af APL, SAS og siden R-programmet.

Bruger kun R-program i dag.
21-09-2020 10:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg er ikke helt klar over om det er Pascal eller det er C++. Det er dette gamle Borland program se https://www.youtube.com/watch?v=A27cG4dUCWQ
17-01-2021 22:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
kfl skrev:
GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO
Prof Ole Humlum har i en videopræsentation kritiseret GISS for ikke at kunne redegøre for, hvilke data der benyttes. Specielt fremhæves temperaturmålingerne fra Reykjavik. Prof Ole Humlum har ikke været i stand til at afstemme data mellem GISS og Iceland Met Office(IMO).Han hævder desuden, at IMO ikke forstår afvigelserne mellem GISS og IMO.

Ingeniør Frank Lanser har med stor energi og mange spagetti grafer undersøgt Giss temperatur registreringer fra Island med den klare konklusion, at data ikke stemmer med IMO, men uden nogen forklaringer er søgt andet end konspirations teorier .

Ingeniør Søren Hansen hævder med henvisning til Ole Humlum, at GISS/NASA er den værste til at ændre i gamle temperatur data. GISS har en lang historie med justeringer af fortidens temperaturer.

Så alt i alt foretager Klimarealisterne i samklang med alle de klimaskeptisk hjemmesider et angreb på GISS/NASA uden at læse den fyldige dokumentation, der er for udarbejdelsen af GISS.

Island og specielt Reykjavik er blevet et ikon for alle klimaskeptiker og videnskabs benægtere. Derfor vil jeg i det følgende forsøge at afstemme GISS Station data med IMO station data for Reykjavik.

Ifølge GISS Station data(v4) arbejde man med 4 versioner af GISS temperatur serier:

GISS Surface Temperature Analysis (v4):

GISS-unadjusted: quality controlled monthly means constructed by NCEI and other groups from raw data

GISS-adj: data after NCEI adjustments for station moves and other non-climatic effects.

GISS-adj-cleaned: adjusted data after removal of some outliers and duplicate records.

GISS-adj-homogenized: adjusted, cleaned data, homogenized by GISS to account for urban effects.


Afstemningen viser, at der kun er GISS homogeniserings algoritme, der er årsagen til afstemnings-forskellene.

IMO temperatur serien og GISS unadjustet stemmer overens.

Herom senere.

Udgangspunkt for afstemningen er årlige data fra IMO IMO Rejkajvik årlige Celcius og data fra GISS Station Data(V4).

Den følgende graf viser en sammenstilling af Giss homogenized og Giss unadjusted




Giss homogenized ligge under Giss unadjusted og justeringerne skaber en voksende trend.

Afstemningen mellem Giss station data og IMO data fremgår af følgende graf



Grafen øverst til venstre viser forskellene mellem Giss unadjusted og IMO. Der er tale om marginale afvigelser.

Grafen øverste til højre viser forskellen men GISS unadjustet og GISS adjustet. Der er 4 justeringer af ikke klimarelateret årsager dvs. flytning af målestationer / målemetoder.

Grafen nederst til venstre viser forskellen mellem GISS cleaned og GISS adjustet. Ingen forskelle.

Grafen nederst til højre viser forskellen mellem GISS homogenized og GISS cleaned. Her er der en forskel som kan henregnes til GISS Homogeniserings algoritme, der bl.a. justerer for Urban Heat Islands.

I de to følgende grafer har jeg vist en afstemning i detaljer af Giss unadjusted og IMO data



Der er en korrelation på 0.9971 mellem Giss unadjusted og IMO Celcius. Om ikke identisk data så er der en rimelig god overensstemmelse mellem de to temperaturserier. Forskellen kan ligger i formodentlig i beregning af middeltemperature ud fra t_min og t_max.

Konklusion
Det er muligt, at opsplitte afstemnings-forskellene.

Forskellen mellem Giss Stations data(V4) og data fra Iceland Met Office(IMO) skyldes Giss homogeniserings algoritmen.

Det er selvfølgeligt ønskeligt at forstå, hvorfor algoritmen foretager en korrektion.

Det er en selvfølge at efterspørge en dokumentation for denne. Det agter jeg at gøre.

Det vil være af interesse at producere de viste grafer for alle islandske stationer.


Med forbehold for en opdateret version af denne post senere.


Alt det er efter GISS er taget med Bukserne nede.

Frank Lansner' papir om GISS' manipulering af grunddata https://klimarealisme.dk/2019/05/22/the-original-temperature-project-iceland/

Og Ole Humlums foredrag om samme emne https://www.youtube.com/watch?v=6MWwIKV3KG0&t=1041s



Og det her er så rigtig GISS V4 homogeniseret temperaturer som de ser ud i dag på https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/ se



Men grafen så sådan ud da Ole Humlum og Lansner lavede deres undersøgelser tilbage i 2018 se



Efteråret 2018 korrigerer GISS de Homogeniserede data tilbage så varmeperioden under krigen igen er med.
Det tilbageværende spørgsmål er så om GISS har husket af rette datainput til den overordnede temperaturberegning for hele jorden.
Redigeret d. 17-01-2021 22:50
18-01-2021 11:55
Robert Wagner
★★★★★
(3514)
delphi skrev:
Jeg er ikke helt klar over om det er Pascal eller det er C++. Det er dette gamle Borland program se https://www.youtube.com/watch?v=A27cG4dUCWQ

Gode gamle Borland.
De hedder Embarcadero nu.
I deres RAD Studio kan du alt efter licens programmere c++, c#, delphi, pascal...

Videoen du linker til er vist om delphi, Borlands delphi units have .pas extension.

Hvis du f.eks. programmerer et c++ program til Windows i Borland/Embarcadero RAD Studio, kan compileren bruge både delphi og pascal units til implementering af de underliggende funktioner og objekter.
18-01-2021 19:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja det var noget af et Scoop da det kom frem. Jeg downloadede en 30 dages prøveperiode hos Embarcadero for at lave ovenstående undersøgelse. Det jeg mest bed mærke i var hvor hurtigt det arbejder i dag. Hvis man skulle bearbejde alle de data for 20 år siden så havde det taget flere dage med de daværende CPU hastigheder.

Det smarte var brugerfladen til at lave brugerinterfacet til enten et Windows program eller et hjemmesiden og så forholdet med procedurer og funktioner som kan kaldes via forskellige programforløb som dengang var virkelig et fremskridt.
Redigeret d. 18-01-2021 19:07
19-01-2021 11:49
Robert Wagner
★★★★★
(3514)
Jo, det er et supergodt produkt, især editor features.
Har stadig licens til en lidt ældre version (XE3 Pro.)

Bruger det ikke så meget længere, da jeg programmerer det meste direkte i Dynamics NAV nu.
19-01-2021 12:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Yep og en meget snild tilgang til SQl-databaserne med brugerfladerne. I nullerne kom så Visual Studio som var mere weborienteret som var bygget omkring visual basic.




Deltag aktivt i debatten GISS – Stations Data – Reykjavik – afstemning IMO:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Afstemning: Livet på kloden må slutte om...6907-08-2022 12:07
Afstemning mellem tidvandsmålinger og satellitmålinger8520-01-2021 16:54
Klimarealisterne slår til igen mod GISS/GHCN45008-12-2020 12:05
GISS/GCHN temperatur-homogenisering og AMO025-10-2020 17:17
Klimarealisterne og NASA/GISS nu igen501-09-2020 12:10
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik