Husk mig
▼ Indhold

Global formørkelse


Global formørkelse04-07-2007 23:46
FlemmingLeerProfilbillede☆☆☆☆☆
(26)
Jeg har tidligere blogget om det på min egen hjemmeside http://www.denmarkonline.dk/node/1127 om global diming eller global formørkelse, som jeg har valgt at kalde det.

Et program i BBCs udsendelsesrække Horizon sætter spørgsmålstegn ved den gængse opfattelse af global opvarmning og via Gerry Stanhill bosat i Israel gør de opmærksom på en ny effekt af forurening. Nemlig Global dimming eller global formørkelse.

I løbet af 50 år er antallet af soltimer i Israel faldet med 22 %

Tallene kommer som skrevet fra et BBC Horizon program fra 2005, hvor der står mere om programmet her på BBCs hjemmeside:
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/dimming_prog_summary.shtml

Er det nyt for jer herinde eller har i debatteret det med andre fagtermer ?


Spred Glæde...trods alt :/

PH; "Det er svært at spå, Især om fremtiden"
flj, "Selv en skildpadde når sit mål"
RE: Global hjerneformørkelse05-07-2007 14:47
manse42
★★★☆☆
(633)
Global formørkelse var i 70erne den faktor der skulle betyde at verden faldt ind i en ny istid.
IPCCs forskere bruger den til at forklare hvorfor temperaturen ikke stiger i samme takt som CO2 udledningen.
Men hvordan de får den drejet hen til at vi vil se en stigning på 10 C i løbet af 100 år, hvis ikke engang paleoklimatologer estimerer temperaturen 8 grader hjere ved en 10 gange mere CO2 i atmosfæren kan jeg ikke forstå...





Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
Redigeret d. 05-07-2007 14:49
05-07-2007 18:07
FlemmingLeerProfilbillede☆☆☆☆☆
(26)
Næh, det kan du have ret i.

God vinkel på det.

Er de grafer fra en af IPCCs rapporter ? (Jeg har ikke læst dem - endnu)




Spred Glæde...trods alt :/

PH; "Det er svært at spå, Især om fremtiden"
flj, "Selv en skildpadde når sit mål"
"dimming" ???10-08-2009 12:52
Tikra
☆☆☆☆☆
(3)
Mener at have læst, at skydækket er øget. Har vist læst det i bladet Naturens verden. Hedder det dimming? Er jeg helt forkert på den og hvordan hænger det sammen med klimaforandringerne? Kan du give mig et svar???

Vh Tina
RE: "dimming" ???10-08-2009 15:41
Kosmos
★★★★★
(5371)
Mener at have læst, at skydækket er øget

- det afhænger (som meget andet) af, hvilket tidsrum du tænker på. Men i dette årtusind ser det ganske rigtigt ud til at være øget:





Du kan læse meget mere om skyer og klima her.
RE: "dimming" ???11-08-2009 12:16
Tikra
☆☆☆☆☆
(3)
Mange tak for dit hurtige svar


Vh Tina
RE: "dimming" ???14-08-2009 11:12
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hej Tina,

Lidt mere baggrund her:

SCIENCE DAILY: Role Of Solar Radiation In Climate Change (11/8-09)
RE: "dimming" ???21-08-2009 12:02
Tikra
☆☆☆☆☆
(3)
Mange tak for indlægget
)

VH Ti
na
RE: "dimming" ???23-08-2009 00:38
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ Tina

Ordet 'dimming's egentlige betydning er 'dæmpe' eller 'blænde ned' og bruges normalt i forbindelse med lys, i klimasammenhænge om solens indstråling på jorden 'Sun-dimming'

I forbindelse med skyer bruges normalt ordet 'albedo' (evnen til at reflektere lyset tilbage til rummet)...Hvide skyer reflekterer bedre end mørke skyer o.s.v.

SMOG (et sammensat ord af 'smoke and fog') virker dæmpende på solindstrålingen, det ses i særlig grad i f.eks. Kina og andre steder med stor luftforurening samtidig med tåge, England (London) er et godt eksempel på vore breddegrader.

Selvom det hedder 'sun-dimming' (altså dæmper solens direkte indstråling) kan det faktisk godt virke 'opvarmende' statistisk....Solens indstråling hæmmes i dagtimerne og nattens tilbagestråling (IR) holdes tilbage, således at minimumtemperaturerne faktisk bliver betydelige højere end normalt og dermed bliver gennemsnitstemperaturen højere....I Kina's store byer taler man åbenlyst om + 1 C, nogle kaldet det Urban Heat Island (UHI), men resultatet er nogenlunde det samme .....en højere gennemsnitstemperatur.

Vil en renere luft så give mindre temperaturstigninger ?

Nej næppe, så vil dagtemperaturen stige og nattenmperaturen falde en smule...men stadigvæk et positivt resultat.

'Dimming' er et meget kompliceret område i klima-og vejrvidenskaben, det er et utal af forklaringer på hvordan det virker... og mindst lige så mange forskellige resultater.

Held og lykke med din videre søgen efter viden om viden om emnet.

Her er et godt eksempel fra USA:
http://c3headlines.typepad.com/.a/6a010536b58035970c0120a50fce55970b-pi

De angivne temperaturer er pr. årti

Mvh

GLAR
Redigeret d. 23-08-2009 00:45




Deltag aktivt i debatten Global formørkelse:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik