Husk mig
▼ Indhold

Global nedkøling!



Side 2 af 2<12
20-02-2021 10:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Frank123 skrev:
@Jørgen Petersen

Jeg tror du misforstod mit indlæg om Michael Mann.
Større platugle, uvederhæftigt personnage skal man lede længe efter.
Bare den omstændighed at han i sit søgsmål mod Mark Steyn, kan påstå at han er nobelprismodtager. Søgsmålet gik netop på tilsværtning af Nobelpristager Michael Mann.
Alle slår sig på lårene af grine over hans skryden af lånte fjer.


Jamen er det ikke navnlig en af de personer som står for den forskning vi skal lytte til og blive klogere.
20-02-2021 10:27
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Have no fear Michael Mann is here

Man troede i lang tid, at Jordens klimasystem havde en anseelig 'forsinkelseseffekt', hovedsageligt fordi CO2 forbliver i atmosfæren og holder på varmen i mange årtier efter udledningen.
Selv hvis vi helt holdt op med at udlede CO2, ville de globale temperaturer fortsat stige, og hedebølger, tørke, storme og andre effekter ville fortsætte med at intensivere 'i omkring 25 til 30 år', sagde Sir David King, tidligere videnskabelige rådgiver til den britiske regering, i 2006.

Michael Mann fortæller, at det seneste årtis forskning har underkendt denne fortolkning.

Ved hjælp af nye mere detaljerede computermodeller udstyret med en interaktiv CO2-cyklus, 'forstår vi nu, at hvis vi øjeblikkeligt stopper med at udlede CO2... begynder oceanerne at optage CO2 hurtigere', ifølge Michael Mann.
Oceanernes CO2-lagring opvejer 'for det meste' opvarmningseffekten af den mængde CO2, der stadig er tilbage i atmosfæren.
Så den faktiske forsinkelse mellem, at vi stopper med at udlede CO2, og at vi bremser temperaturstigningen, er ikke 25 til 30 år, forklarer han, men snarere '3 til 5 år'.
Det leverer 'en dramatisk ændring i vores forståelse' af klimasystemet, som giver menneskeheden 'større handlefrihed', siger Mann.

I stedet for at blive fastlåst i flere årtier med ubønhørligt stigende temperaturer kan menneskeheden nærmest øjeblikkeligt skrue ned for varmen ved omgående at skære ned på udledningen


https://videnskab.dk/kultur-samfund/topforsker-spillet-er-forbi-for-klimaet-hvis-vi-faar-endnu-en-periode-med-trump-som
20-02-2021 10:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Forlyder der noget om manden kan gå på vand
20-02-2021 11:03
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Ved hjælp af nye mere detaljerede computermodeller udstyret med en interaktiv CO2-cyklus, 'forstår vi nu, at hvis vi øjeblikkeligt stopper med at udlede CO2... begynder oceanerne at optage CO2 hurtigere', ifølge Michael Mann


Hvis vi stopper udledningerne, starter oceanerne et hurtigere optag. Den mann gør os bare så meget klogere og klogere, så det er godt vi lytter.og lytter og lytter.
20-02-2021 11:19
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Den mann gør os bare så meget klogere og klogere,


...Den mann gør os klar til landing.

Når kloden snart vil opleve stagnerende , endda faldende temperaturer , vil modellernes beregninger af de menneskelige udledninger , ikke målingerne på Mauna Loa, og ikke mindst modellernes beregninger under covid nedlukningerne, blive brugt som forklaring.

Måske endda som forklaring på at nu kan politikerne, de progressive , klappe i hænderne over sejren , og slappe lidt af med investeringerne fremover

Lidt ligesom ozon-hullerne...

(hvor de seneste års udvikling mod større huller dog ikke rigtig kan forklares med datidens logik, videnskab og politiske tiltag. Men den tid den sorg. )
RE: Pseudovidenskab20-02-2021 11:46
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Interessante betragtninger. De seneste indlæg i denne tråd fik mig til at tænke på dette tidligere indlæg i en anden tråd.

Se eller gense denne korte video, hvor en af de helt store videnskabsmænd fra sidste århundrede beskriver situationen med pseudovidenskab:

Richard Feynman on Pseudoscience @ YouTube

Pseudovidenskab florerer i stor stil, også på vores universiteter i Danmark.
Jeg ved det, for jeg har studeret på et af dem i årevis.


Redigeret d. 20-02-2021 11:47
05-03-2021 10:53
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Lige p. t. står planeterne Jupiter og Saturn meget tæt i samme position i solsystemet og modsat jordens position.
Dette vil naturligvis, og veldokumenteret, afstedkomme at Solen p.t. er rykket maksimalt ud fra solsystemets barycenter.
Da jorden også kredser omkring solsystemets barycentret, vil det sige at jordens afstand til solen er øget betragteligt da solen er trukket nærmere de store gasplaneter. Det vl igen sige at solens indvirkning på jorden p. t. er reduceret.
RE: Afstanden til Solen05-03-2021 22:24
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Afstanden mellem Jorden og Solen er idag, d. 5-Feb-2021, 0.991992 AU, d.v.s. lidt mindre end en standard Astronomisk Unit.

Kilde: How Far is The Sun from Earth?

Jordens placering i Solsystemet idag er på den halvdel modsat Solen i forhold til Jupiter og Saturn, og vil over de næste måneder bevæger sig om på samme side som Jupiter og Saturn, og afstanden mellem Jorden og Solen vil øges.

Kilde: theplanetstoday.com

Frank123 skrev:
Lige p. t. står planeterne Jupiter og Saturn meget tæt i samme position i solsystemet og modsat jordens position.
Dette vil naturligvis, og veldokumenteret, afstedkomme at Solen p.t. er rykket maksimalt ud fra solsystemets barycenter.
Da jorden også kredser omkring solsystemets barycentret, vil det sige at jordens afstand til solen er øget betragteligt da solen er trukket nærmere de store gasplaneter. Det vl igen sige at solens indvirkning på jorden p. t. er reduceret.

Dette er en misforståelse af, hvad gravitation er. Gravitation trækker ikke, da gravitation ikke er en kraft, som Newton beskrev det. Solen og planeterne er i frit fald omkring det fælles massemidtpunkt. Når Jupiter og Saturn er i samme retning, bevæger Solen sig længst væk fra massemidtpunktet, men i modsat retning end Jupiter og Saturn.

Einsteins beskrivelse af gravitation som krumning af rum og tid er den mest præcise beskrivelse af gravitation, vi har.
Redigeret d. 05-03-2021 22:26
06-03-2021 07:54
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@John Niclasen

Du har ganske ret. Jeg forhastede mig med mit indlæg.
Det var en dårlig forklaring og så havde jeg også fået byttet om på plus / minus.
Pointen er at bevægelsen af barycenter har jeg aldrig set indlæg beskrive.
Det må i sagens natur påvirke temperatur / vejr / klima her på jorden.
Tak for rettelsen.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Global nedkøling!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Global nedkøling1328-12-2010 10:07
Bilderberg: Fødevareproblemer og global nedkøling701-10-2010 16:33
Nedkøling.717-08-2008 08:03
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik