Global opvarmning og kosmisk stråling25-12-2012 18:50 | |
kfl★★★★★ (2167) |
Der er lige kommer et indlæg på RealClimate om den globale opvarmning og det kosmiske stråling: A review of cosmic rays and climate: a cluttered story of little success Realclimate linker til følgende artikel, hvor det er min fremhævningen i sidste linie. A cosmic ray-climate link and cloud observations Jeg glæder mig til at høre reaktionen på denne artikel ! KFL Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til. Redigeret d. 25-12-2012 18:52 |
26-12-2012 09:48 | |
kulden-varmen★★★★★ (2597) |
Det er i dag flyene som skaber skyer. Før i tiden var det træerne som skabte skyer sammen med den kosmiske stråling. |
26-12-2012 13:18 | |
N A Nielsen★★★☆☆ (991) |
kfl, en review-artikel er et opkog af "gammel" forskning. Det er et forsøg på at beskrive "state of the art" indenfor et givet område. Hvorfor forventer du nogen særlig reaktion på det? Jeg glæder mig til at høre reaktionen på denne artikel ! Jeg forventer i hvert ikke nogen særlig reaktion, når jeg serverer rester fra dagen i forvejen ;-) Derimod burde der være en stor reaktion på, at den nye IPCC-rapport nedjusterer det bedste estimat for aerosol-forcing. Det betyder, at nettoforcingen opjusters, og det betyder også, at klimasensitiviteten må nedjusteres. Bedste estimat for nettoforcingen pt er ifølge IPCC nu ca 2,35 W/m2. Hvis de folk, der laver klimamodeller, blev bedt om at bruge IPCC's bedste estimater for forcingværdier, ville det være helt tydeligt, at modellerne forudsiger alt for høje temperaturer. Det er tilmed i forvejen klart, at den observerede temperaturtrend er signifikant lavere end klimamodellernes gennemsnitlige forudsigelse. Den nettoforcing pt, som GISS bruger i deres klimamodeller er kun på 1,6W/m2 - klima-modellørerne vælger nemlig selv deres inputdata!!. Men prøv at bede James Hansens flok på GISS sætte nettoforcingen op til 2,35 W/m2 og se, hvad der sker med klimamodellens temperaturforudsigelse... |
26-12-2012 13:53 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Hvis de folk, der laver klimamodeller, blev bedt om at bruge IPCC's bedste estimater for forcingværdier, ville det være helt tydeligt, at modellerne forudsiger alt for høje temperaturer. Det er tilmed i forvejen klart, at den observerede temperaturtrend er signifikant lavere end klimamodellernes gennemsnitlige forudsigelse. James Hansen taler om en forcing nu på 0,6 w/M^2 se http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fWInyaMWBY8 Og i samme åndedrag! At verdenshavene stiger minimum 5 m. Er dog ikke helt på det rene med hvornår! Redigeret d. 26-12-2012 14:40 |
26-12-2012 15:34 | |
N A Nielsen★★★☆☆ (991) |
Delphi, du kan se den nettoforcing som GISS bruger her. Der er en figur nederst og du kan få en fil med data. ca. 1,6 W/m2 indtil nu og altså langt fra de 2,35W/m2, som er IPCC's seneste bedste estimat. Kommer James Hansen til at sige noget forkert i klippet eller? Redigeret d. 26-12-2012 15:35 |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Cepos og Svensmark - Solens og kosmisk strålings påvirkning af jordens klima | 4 | 04-07-2021 14:28 |
Global opvarmning, CO2, Solpletter og Kosmisk stråling | 15 | 13-01-2015 23:00 |
Grafer over solpletter, solaktivitet og kosmisk stråling? | 14 | 26-04-2009 16:56 |
Kunstig kosmisk stråling..? | 4 | 27-03-2008 18:41 |
Artikler |
Kosmisk stråling |
Global opvarmning |