Husk mig
▼ Indhold

Global opvarmnings betydning for de 7 samfundsøkonomiske mål? SRP !


Global opvarmnings betydning for de 7 samfundsøkonomiske mål? SRP !09-12-2009 16:13
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Hej sidder med mit Studieretningsprojekt ( SRP ) hvor jeg skal fortælle hvad der sker med de 7 samfundsøkonomiske mål når de bliver påvirket af den globale op varmning.

Problem formuleringen:
Analyse af konsekvenserne af den globale opvarmning – inddrag her de samfundsøkonomiske mål.

De 7 samfundsøkonomiske mål:

Miljø
Stabile priser
Social lighed
Ligevægt på betalingsbalance
Fuld beskæftigelse
overskud på statens budget
Stabil vækst


Kan i hjælpe mig her? har besvaret den første med miljøet.
Redigeret d. 09-12-2009 16:39
09-12-2009 17:10
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Jesper
Det kommer jo helt an på hvilke politiske tiltag man vælger for at imødegå problemstillingen. Du bliver nødt til at opstille et scenarie for at det giver mening at svare. F.eks. sige hvad er effekten af Kyoto og den politik vi har haft de senere år og tage udgangspunkt i det hvor du identificerer og generaliserer tiltag lidt i grove træk for at passe din brede problemstilling.
Isoleret for sig selv giver global opvarmning grobund for nye industrier/markeder og problemer for andre. Men hvordan det går som helhed giver ingen mening at regne på uden en form for beskrivelse af den økonomiske politik som udgangspunkt for din opgave.

Mht. betalingsbalancen bliver du nødt til at danne dig et overblik over hvilke varer vi primært sælger og køber (bare generelt) for at kunne gå mere i dybden med den del.

En vinkel du kan overveje er det typiske problem i statens behov for provenu (statens budget) og problemet i at afgifter helst skulle medvirke til at vi forbruger mindre af det afgiftspålagte hvilket skaber reduceret provenu (afgifter samt moms direkte og i 2.-led evt. skattekroner (firma- som personskat) hvis det involverer outsourcing af produktionen. Tag f.eks. effekten på statens budget ved at 20% af benzinforbruget forsvinder pga. indførsel af el-biler (hypotetisk eksempel). Afgifterne fra benzin kan du finde på skats hjemmeside, obs husk momsen fra benzin-salget udover afgiften. Find så afgifter og moms per kWh el og påregn 8 kWh per kørt km. Alternativt kan du tage udganspunkt i "Transportøkonomiske enhedspriser" (google det) der burde have tal for afgifter per kørt km.

Dertil en typisk faldgrubbe. Husk at "stabile priser" betyder "lav inflation" på samfundsniveau. Pris-variation på enkelte markeder er i sig selv ikke noget mål at bekæmpe, op som ned.

Og så et spørgsmål. Første gang jeg ser "stabil vækst" fremfor "økonomisk vækst" i forbindelse med "de 7 mål", er du sikker på det er den rigtige formulering?

Lidt det samme med ligevægt og overskud for henholdsvis "statens budget" og "betalingsbalance". Er de ikke byttet om?
Endeligt har jeg også stødt på dem som "problemstillinger" fremfor "mål" men det er vidst nede i afdelingen for ordkløveri.

Mvh.
Mikkel
09-12-2009 17:29
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Det er mig der har skrevet dem fejlt fordi det gik lidt stærkt:

* Miljø (Bæredygtig udvikling)
* Stabile priser(Lav inflation = max 2-3 %)
* Balance eller overskud på betalingsbalancen
* Social lighed
* Balance/overskud på statens budget
* Lav/ingen arbejdsløshed(Fuld beskæftigelse = 3-5 %)
* Stabil vækst

sådan der står de også i min opgave.
09-12-2009 17:58
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Men du kunne ikke komme med et lidt mere enkelt svar?

foreksempel: bliver inflationen , højere eller lavere af global opvarmning , bliver betalnings balancen forringet eller forbedret osv. det er bare så jeg har noget at gå udfra og starte med.
09-12-2009 18:52
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Jesper
Des mere simpelt svaret des mindre nøjagtigt for så komplekst et område - hvor de 7 punker derudover også påvirker hinanden.

Som udgangspunkt er der ingen grund til at hævde øget inflation pga. global opvarmning i sig selv. Politiske tiltag kan så evt. medføre stigende pris-inflation hvis vi f.eks. forestiller os de smider yderligere afgifter på energi-forbrug, madvarer, importerede varer og alt hvad man på nogen måde kan forbinde med CO2. (i et overdrevet eksempel). Det vil så udmønte sig i lønpres med forringet konkurrenceevne som følge. Specielt inden for service-området (f.eks. finans og rådgivning) der er relativt mindre automatiseret.

Betalings-balancen vil lide når først vi hører op med at eksportere olie og naturgas hvilket kan fremskyndes pga. klimapolitik.
Vindmøller er et eksempel på forhåbning om øget eksport men som det tydeligt fremgår af f.eks. Vestas hjemmeside (se under pressemeddelelser) åbner de masser af nye fabrikker rundt om i verden. Det skaber ikke eksport fra DK. Hvorvidt service og komponenter fra DK via øget eksport opvejer dette er nok positivt for en kortere periode men ikke pålideligt på sigt som udlandet får opbygget kompetencer.
Generelt har Danmark svært ved at være attraktiv på mange måder for eksport orienterede firmaer (dvs. ikke DK som primært marked). Vi er et dyrt land at befinde sig og vi arbejder ikke fokuseret på at forbedre dette. Global opvarmning vil ikke umiddelbart have en yderligere effekt på dette med mindre DK mener vi skal være "forgangsland" og indføre afgifter eller begrænsninger signifikant udover hvad andre gør. Så er det logisk vi bliver relativt mere belastet end dem økonomisk. Men generelt set er vi relativt vidende og teknologisk dygtige så der ligger måske et eksport potentiale på en række områder hvis miljø-/klima- kommer endnu mere på dagsordenen hos vores handelspartnere.


Mht. statens budgetter er det tvivlsomt hvordan de vil håndterer overgangen med fald i provenu fra afgifter efterhånden som grøn teknologi slår igennem. Men i forvejen er vi belastet af strukturelle voksende udgifter i mange år frem med de mange ældre relativt til yngre. Det vil presse statens udgifter til f.eks. pension og sygepleje og samtidigt give et reduceret beskatningsgrundlag. Dvs. udgifter op, indtægter ned helt forsimplet. Hvorvidt global opvarmning direkte belaster budgettet afhænger igen af de politiske tiltag. Des mere politikerne som stat vil investere i bliver de nødt til at skære andre steder på budgettet eller mere belejligt bare låne (dvs. køre med underskud på budgettet).

Et forsøg på nogle hurtige tanker du kan benytte som udgangspunkt.

Mvh
Mikkel
09-12-2009 20:54
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Siger mange tak , denne forklaring virkede meget bedre


Mvh Jesper.
13-12-2009 20:17
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Hej igen


der er 3 af målene som jeg ikke helt fik fat i:

Social lighed
Lav/ingen arbejdsløshed(Fuld beskæftigelse = 3-5 %)
Stabil vækst

kan du uddybe dem hvad der sker for de mål? ellers siger jeg mange tak hjælp med de andre mål
14-12-2009 21:29
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Læs og denne her:

http://www.180grader.dk/vis/eurozonen-er-en-oekonomisk-ruin

Det er situationen før COP 15 udfaldet
15-12-2009 15:41
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Kan ikke helt se at det link omhandler hvordan målene bliver påvirket af global opvarmning ?
15-12-2009 20:30
jesper-1234
☆☆☆☆☆
(17)
Det er disse 3 samfundsøkonomiske mål jeg er i tvivl om hvad der sker med når de bliver påvirket af den globale opvarmning.
Social lighed
Lav/ingen arbejdsløshed(Fuld beskæftigelse = 3-5 %)
Stabil vækst

er der nogen der kan hjælpe med dette ?




Deltag aktivt i debatten Global opvarmnings betydning for de 7 samfundsøkonomiske mål? SRP !:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Konkret emne i SRP om "Den politiske debat om klima"110-12-2019 08:02
SRP - klimaflygtninge119-12-2018 18:00
Samfundsøkonomiske konsekvenser af VE1807-03-2018 21:12
Klimaaftaler og ulighed - SRP307-12-2016 18:36
SRP-hjælp: COP151314-12-2010 18:15
Artikler
Hvor meget bør Danmark reducere sit CO2-udslip i de kommende årtier, og med hvilke midler skal vi nå dette mål?
NyhederDato
Bilproducenterne når ikke EU's CO2-mål27-08-2008 08:42
Test: Biler overholder ikke lovede CO2-mål21-05-2008 08:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik