Husk mig
▼ Indhold

Great Barrier Reef tæt på blegningsdøden



Side 5 af 5<<<345
21-05-2018 12:53
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
kfl skrev:
John Niclasen påstand jf. 22-06-2016 09:38

Der findes ikke nogen målbar understøttelse af påstanden, at Jorden globalt er opvarmet grundet udledning af CO2!


Ifølge Berkeley Earth Summary of findings er der en tæt sammenhæng mellem den globale temperatur og CO2+Vulkaner:




Dette kunne nok være den anden vej rundt. At vulkaner sænker temperaturen, ikke bare tre år, men i en længere efterfølgende periode. Og når temperaturen så stiger så afgiver havet mere CO2, fordi det bliver varmere.



kfl skrev:
Med hensyn til vurderingen af den globale temperaturudvikling, benytter John Niclasen, som metode, nogle enkelt målestationers temperaturudvikling til at konkludere, at teorien om den globale opvarmning passer ikke.


Dette er ikke rigtigt. John Niclasen har delt de ukorrigerede målinger i to grupper. De målestationer, som er meget påvirket af hav-temperaturerne og dem, som er mindre påvirket af hav-temperaturerne. Da de målestationer som er mindst påvirket af hav-temperaturerne viser mindst effekt af CO2, så er der ingen eller kun en afkølende effekt af CO2.
21-05-2018 17:53
Jakob
★★★★★
(9281)
­



kulden-varmen skrev:
Dette er ikke rigtigt.


Det rigtige er, at et stort koralrev er næsten dødt grundet CO2, men det anfægter dig åbenbart ikke, at klimabenægterne tog fejl angående denne havdød, så du vælger i stedet at servere endnu en selvklog tynd kop te.
Sådan er det ofte med med svin.




­
21-05-2018 18:34
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jakob skrev:
­Det rigtige er, at et stort koralrev er næsten dødt grundet CO2, men det anfægter dig åbenbart ikke, at klimabenægterne tog fejl angående denne havdød, så du vælger i stedet at servere endnu en selvklog tynd kop te.
­


Jeg er sikker på at det genopstår når havtemperaturerne bliver normale.
21-05-2018 18:46
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Jakob skrev:
­Det rigtige er, at et stort koralrev er næsten dødt grundet CO2, men det anfægter dig åbenbart ikke, at klimabenægterne tog fejl angående denne havdød, så du vælger i stedet at servere endnu en selvklog tynd kop te.
­


Jeg er sikker på at det genopstår når havtemperaturerne bliver normale.


Det meste akkumulerede energi som følge af drivhuseffekten er endt i oceanerne. Det tager selvfølgeligt mange år at hæve oceanernes temperatur.
Havtemperaturerne bliver aldrig "normale" igen. De vil fortsat stige i og med CO2 udledningen/koncentrationen fortsat er stigende.
Der vil gå århundreder før oceanerne har overfladetemperaturer, som vi kendte i sidste århundrede.

Mvh Niels
21-05-2018 19:01
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Jakob skrev:
­


@Niels K Sørensen


Tak for din opfølgning.

Du nævner kun den stigende temperatur som årsag. Men jeg kan se, at videnskaben også peger på forsuring grundet CO2 udledninger, som noget der gør det vanskeligere for koralrevene at overleve.
Har du evt. et bud på, hvor meget forsuringen betyder for koralrevenes død.?



https://phys.org/news/2018-05-pct-japan-biggest-coral-reef.html?utm_source=nwletter&utm_medium=email&utm_campaign=daily-nwletter
Coral reefs are also under pressure from ocean acidification linked to CO2 emissions, scientists warn.

Corals make up less than one percent of Earth's marine environment, but are home to more than 25 percent of marine life.




­­


Jeg har ikke noget bud på hvor meget de enkelte konstaterede trusler spiller indbyrdes.
Det omtales oftest, at koralrevene er truet af øgede havtemperaturer, forsurede oceaner, rovdrift og forurening.
De seneste års skader på Great Barrier Reef er kommet i forbindelse med meget høje temperaturer omkring revet (coral bleaching).
Det er vigtigt at få nævnt, at omkring 500 millioner mennesker er direkte eller indirekte afhængige af indtægter, der kommer som følge af koralrevene verden over.

Mvh Niels
22-05-2018 10:56
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Niels K Sørensen skrev:

Det meste akkumulerede energi som følge af drivhuseffekten er endt i oceanerne. Det tager selvfølgeligt mange år at hæve oceanernes temperatur.
Havtemperaturerne bliver aldrig "normale" igen. De vil fortsat stige i og med CO2 udledningen/koncentrationen fortsat er stigende.
Der vil gå århundreder før oceanerne har overfladetemperaturer, som vi kendte i sidste århundrede.


Koralerne har levet i 100.000.000 år og overlevet langt højere temperature og mere CO2 end i dag.

Det er kun i de sidste 5.000.000 at vi har haft så så lave hav-temperature.
22-05-2018 18:14
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:

Det meste akkumulerede energi som følge af drivhuseffekten er endt i oceanerne. Det tager selvfølgeligt mange år at hæve oceanernes temperatur.
Havtemperaturerne bliver aldrig "normale" igen. De vil fortsat stige i og med CO2 udledningen/koncentrationen fortsat er stigende.
Der vil gå århundreder før oceanerne har overfladetemperaturer, som vi kendte i sidste århundrede.


Koralerne har levet i 100.000.000 år og overlevet langt højere temperature og mere CO2 end i dag.

Det er kun i de sidste 5.000.000 at vi har haft så så lave hav-temperature.


Hbornår var det sidst vi havde koralrev placeret som nu, samme temperaturstigninger helt analogt til nu, og hvor er det skrevet ned, hvad der skete med revene kloden rundt, da havtemperaturerne blev presset op og havene forsuredes som nu frem mod år 2100?
Hvilke rev overlevede, hvilke arter var det, der gik til grunde?
De arter,der overlevede, hvorfor gjorde de det?


Mvh Niels
23-05-2018 15:30
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Niels K Sørensen skrev:
Hbornår var det sidst vi havde koralrev placeret som nu, samme temperaturstigninger helt analogt til nu, og hvor er det skrevet ned, hvad der skete med revene kloden rundt, da havtemperaturerne blev presset op og havene forsuredes som nu frem mod år 2100?
Hvilke rev overlevede, hvilke arter var det, der gik til grunde?
De arter,der overlevede, hvorfor gjorde de det?


I største delen af denne denne mellemistid har været varmere end nu. Men også Eem-mellemistiden var meget varmer end nu.
24-05-2018 22:30
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Hbornår var det sidst vi havde koralrev placeret som nu, samme temperaturstigninger helt analogt til nu, og hvor er det skrevet ned, hvad der skete med revene kloden rundt, da havtemperaturerne blev presset op og havene forsuredes som nu frem mod år 2100?
Hvilke rev overlevede, hvilke arter var det, der gik til grunde?
De arter,der overlevede, hvorfor gjorde de det?


I største delen af denne denne mellemistid har været varmere end nu. Men også Eem-mellemistiden var meget varmer end nu.


Svaret på spørgsmålene får selvfølgeligt lov at blafre i vinden.
Sammenligning med tidligere tiders højere og lavere temperaturer er meningsløs, når de væsentligste oplysninger udelades eller er ukendte.

Vores koralrev er truet, og truslen øges med øget temperaturer i oceanerne.
Det er bevist bla med undersøgelsen ved Japans største koralrev.

Mvh Niels
30-05-2018 23:19
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Ny undersøgelse viser, at Great Barrier Reef transformeres af klimaændringerne (global warming).
Revet vil tænkeligt aldrig blive, som det var før.
Det tager 15 år for revet at komme sig over den hedebølge i havet, der ødelagde specielt en stor del af den nordlige del af revet.
Læs om undersøgelsen her:
https://insideclimatenews.org/news/19042018/coral-bleaching-great-barrier-reef-die-off-climate-change-ocean-temperatures-australia
Mvh Niels
31-05-2018 09:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Ny undersøgelse viser, at Great Barrier Reef transformeres af klimaændringerne (global warming).
Revet vil tænkeligt aldrig blive, som det var før.
Det tager 15 år for revet at komme sig over den hedebølge i havet, der ødelagde specielt en stor del af den nordlige del af revet.
Læs om undersøgelsen her:
https://insideclimatenews.org/news/19042018/coral-bleaching-great-barrier-reef-die-off-climate-change-ocean-temperatures-australia
Mvh Niels


Hej Niels.
Jeg vil anbefale
dig at læse Kristian Leths nye bog HÅB.
Måske har du hørt Kristian Leth omtale bogen i radio og tv2 i går?
Den handler om sortsyn og pessimisme på mange områder - også klima.
Mvh
Kjeld
31-05-2018 17:48
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
hej Kjeld,
tak for dit råd. Jeg kan ikke tilslutte dig dine tanker om sortsyn og pessimisme.
Måske det er dig, der ikke rigtigt kan klare at høre om, hvad der sker i virkeligheden med vores klima??

mvh Niels
31-05-2018 18:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
hej Kjeld,
tak for dit råd. Jeg kan ikke tilslutte dig dine tanker om sortsyn og pessimisme.
Måske det er dig, der ikke rigtigt kan klare at høre om, hvad der sker i virkeligheden med vores klima??

mvh Niels


Hej Niels.
Jeg har ikke skrevet bogen - som alle kan drage nytte af -
så læs den.
Mvh
Kjeld
31-05-2018 19:31
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Niels K Sørensen skrev:
hej Kjeld,
tak for dit råd. Jeg kan ikke tilslutte dig dine tanker om sortsyn og pessimisme.
Måske det er dig, der ikke rigtigt kan klare at høre om, hvad der sker i virkeligheden med vores klima??

mvh Niels


Hej Niels.
Jeg har ikke skrevet bogen - som alle kan drage nytte af -
så læs den.
Mvh
Kjeld


Ja, det er fint med håb. Men så længe fx Danmarks CO2 udledninger er stigende, som det er sket under nuværende regering, så ser jeg ikke nogen grund til at begynde et naivt håb om mirakler.

Håbet kommer, når en statsminister en dag går ind i kampen og erkender problemets omfang offentligt og desuden lover, at han vil arbejde for, at vi får styr på ikke blot elproduktionen, men også transport, flytransport og landbrug.
Det kunne f.eks. ske gennem det simple princip: forureneren betaler.
Og selvfølgeligt - befolkningen bakker op.
Det er det virkelige HÅB.
Men lige nu ligger det længere ude i fremtiden.
mvh Niels
31-05-2018 20:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Kjeld Jul skrev:
Niels K Sørensen skrev:
hej Kjeld,
tak for dit råd. Jeg kan ikke tilslutte dig dine tanker om sortsyn og pessimisme.
Måske det er dig, der ikke rigtigt kan klare at høre om, hvad der sker i virkeligheden med vores klima??

mvh Niels


Hej Niels.
Jeg har ikke skrevet bogen - som alle kan drage nytte af -
så læs den.
Mvh
Kjeld


Ja, det er fint med håb. Men så længe fx Danmarks CO2 udledninger er stigende, som det er sket under nuværende regering, så ser jeg ikke nogen grund til at begynde et naivt håb om mirakler.

Håbet kommer, når en statsminister en dag går ind i kampen og erkender problemets omfang offentligt og desuden lover, at han vil arbejde for, at vi får styr på ikke blot elproduktionen, men også transport, flytransport og landbrug.
Det kunne f.eks. ske gennem det simple princip: forureneren betaler.
Og selvfølgeligt - befolkningen bakker op.
Det er det virkelige HÅB.
Men lige nu ligger det længere ude i fremtiden.
mvh Niels


Løsning:
Ombyg alle krafrværkerne til gasfyring - de 3 resterende kulfyrede og de ombyggede til fyring med flis/træpiller, og reducer CO2 udledningen med 50%.
Kostpris 5 mia kr til last for skatteyderne.
31-05-2018 21:19
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Løsning:
Ombyg alle krafrværkerne til gasfyring - de 3 resterende kulfyrede og de ombyggede til fyring med flis/træpiller, og reducer CO2 udledningen med 50%.
Kostpris 5 mia kr til last for skatteyderne.

Ja, så er flyverne co2 neutrale, bilparken og landbruget ligeså ...?
mvh Niels
31-05-2018 21:31
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Løsning:
Ombyg alle krafrværkerne til gasfyring - de 3 resterende kulfyrede og de ombyggede til fyring med flis/træpiller, og reducer CO2 udledningen med 50%.
Kostpris 5 mia kr til last for skatteyderne.

Ja, så er flyverne co2 neutrale, bilparken og landbruget ligeså ...?
mvh Niels


Niels -
Jeg taler her om elforsyningen - lidt har dog også ret.

Mvh
Kjeld
Redigeret d. 31-05-2018 21:37
Side 5 af 5<<<345





Deltag aktivt i debatten Great Barrier Reef tæt på blegningsdøden:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
The great barrier reefs undergang104-04-2021 18:09
Interactions between sea-level rise and wave exposure on reef island dynamics in the Solomon Islands015-05-2016 22:49
NyhederDato
Great Barrier Reef overlever kun ved 90 procents reduktion19-11-2009 07:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik