| Grønnere svar fra AI..?10-03-2026 22:28 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
I forbindelse med de kommende datacentres energiforbrug har jeg spurgt ind til noget AI energistyring, som har undret mig. Det førte til nedenstående modspørgsmål, som jeg gerne vil give videre til læserne.
Hvad tror du, og hvad ville du selv vælge, hvis du havde muligheden.? |
| 10-03-2026 22:43 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7987) |
Dunkelflaute betyder, at der er lange perioder uden strøm, hvor man ikke kan bruge de forskellige it-systemer, hvis der ikke er en effektiv og bekostelig backup. |
| 13-03-2026 22:25 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Datacentrene får mange forskellige opgaver, men det meste af energien går til at servicere den brede befolkning. Det er en service, som de værner om, og hvis Danmark lægger for store bånd på dem, så finder de et andet land. Datafolk tænker typisk, at svartid er afgørende, og derfor får det en meget høj prioritet at gøre den kort. Jeg er meget imponeret og imponeret igen og atter flere gange imponeret. Imidlertid tror jeg, at det er en forfejlet default. Det kan i nogle situationer også virke koldt, overfladisk, dominerende, arrogant eller stressende. Hvis den kan spare noget ved 8 sekunders pause med nogle gerne underholdende små beskeder, så tror jeg måske, at det i de fleste tilfælde ligefrem kan gavne et reflekteret samspillet med brugerne. F.eks.: Tak for dit spørgsmål, jeg tænker... Det blev så hele 10 sekunder... og den nåede ikke engang at fortælle en vits. Hvor meget, der kan spares på den måde, ved jeg ikke præcist. Hvis man tænker at skulle følge sol og vind, så gør 8 sekunder umiddelbart nok ikke den store forskel. Men for processorens spidsbelastning kan der til gengæld være en verden til forskel. Så snart den bliver mindre, så behøver datacenteret ikke at have så meget computerkraft up running, og så kan der måske være mulighed for, at besparelsen vokser dramatisk. Der er utallige muligheder for at reducere elforbruget periodisk, hvis brugerne vil ønske det, og jeg tror som sagt, at det for mange endda vil give en betydeligt sundere og bedre brugerflade, at svartempoet pr. default kommer lidt ned til fordel for et klogere energiforbrug. |
| 13-03-2026 22:39 | |
Folkene i de store it-virksomheder ved godt, hvordan deres kunder tænker og prioriterer. Ud fra det indretter de deres virksomhed og produkter. |
| RE: Energiforbrug til DMI's Vejrprognose dag for dag.?14-03-2026 00:16 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Hvis der er behov for at spare strøm, så kan vi vel også godt nøjes med den gode gamle femdøgner i stedet for en 9-døgns vejrprognose fra DMI.? Jeg ville måske være glad, hvis blot udsigten fra dag til dag var lidt mere pålidelig. Andre her ved nok mere om DMI som virksomhed, men for mig kunne det godt ligne et bundløst hul, der unyttigt skal fyldes op med energi, hvis der ikke holdes måde med "galskaben"?: Spørgsmål til AI: Har du et kort svar på, hvor meget el-energi det koster at fremstille de forskellige dage enkeltvis i rækkefølge (1-9døgn) i DMI's vejrprognose på et datacenter.? Svar: DMI offentliggør ikke data over strømforbruget for hver enkelt prognosedag, men beregningsomkostningerne stiger eksponentielt fra dag 1 til 9 på grund af ensemble-beregninger. De senere døgn kræver betydeligt mere datakraft og energi for at håndtere usikkerhed i modellen, og DMI's supercomputer er en af landets største elforbrugere. For mere indsigt, besøg dmi.dk. |
| 14-03-2026 08:35 | |
Bare rolig. Strømforbruget vil helt sikkert stige meget kraftigt fremover. Det kan vi lige så godt indstille os på. Det er dels elektrificeringen af samfundet, som gør det. Og det er i højgrad også it-, cloud- og Ai-revolutionen, som kræver enorme mængder af strøm. Vi vil se en udvikling, som ingen for få år siden troede var mulig. Mange arbejdsopgaver vil blive overtaget af Ai. Og mange mennesker vil miste deres job. Spørgsmålet er ikke, om det kommer, for det gør det. Spørgsmålet er kun, hvor hurtigt det kommer, og hvor gode vi er til at tilpasse os den nye virkelighed. |
| RE: OT14-03-2026 09:16 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jo, goddag igen økseskaft... emnet handler netop om, hvordan man som privatperson kan hjælpe datacentre og AI med at tilpasse sig, så der kan spares energi på en klog måde. Men vi er åbenbart til stadighed der, at sådanne emner ikke må diskuteres, fordi en klimabenægterkraftidiot og et debatsvin som dig ønsker mere GW, og så er det i øvrigt ligegyldigt med prepping til orkan og den storkrig, som du arbejder for. |
| 14-03-2026 10:07 | |
Hold op med det ideologiske Ævl. Du kan lige så godt se i øjnene først som sidst, at el-forbruget vil stige meget kraftigt fremover. |
| RE: OT20-03-2026 10:21 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen Jeg bad om grønnere svar fra AI og ikke om flere svar fra en klovn, som hellere vil spamme noget andet. Du ved godt, at dine indlæg er uønskede her og imod reglerne. Hvordan kan du være så dårligt opdraget hjemmefra.? Skribenter som du, der af usammenhængende ideologiske grunde hæmmer en problemløsende debat, er ren gift for en faglig udvikling, og det har jeg intet sted set være en del af forumdefinitionen. Angående det sociale aspekt i forum, så kender jeg ikke et værtshus, hvor din vedvarende dårlige opførsel ikke ville have ført til karantæne, bortvisning og/eller værre skærmydsler. Forsvind venligst for bestandigt fra mine emner. Find et andet bord, hvor de vil finde sig i dit konstante malplacerede hærværksspam imod enhver meningsfuld debat. Jeg ser frem til, at der kommer skribenter, som i overensstemmelse med emnet er interesserede at forbedre AI-brugerfladen. |
| 20-03-2026 10:51 | |
Jfr. ChatGTP: Er det rigtigt at det har en positiv indvirkning på plantevæksten, at atmosfærens CO2-indhold stiger? Ja — stigende CO₂ i atmosfæren har i sig selv en positiv effekt på plantevækst. Det er veldokumenteret i både laboratorier, markforsøg og satellitdata. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| AI-hjælp til klimadebat.dk | 10 | 12-04-2026 09:48 |
| Jorden bliver grønnere | 42 | 31-07-2025 10:32 |
| Jorden bliver brunere, ikke grønnere ? | 1 | 21-11-2019 10:04 |
| Jorden bliver grønnere | 103 | 13-03-2017 10:02 |
| Bliver SF grønnere eller rødere..? | 3 | 11-12-2012 07:20 |
| Artikler |
| Sådan får du en grønnere hverdag |
| Bliv en grønnere virksomhed med ventilationssystemer fra NTEK |