Husk mig
▼ Indhold

Håndtering af klimaproblemer


Håndtering af klimaproblemer13-12-2013 18:37
Tuttal
☆☆☆☆☆
(5)
Hej alle
Jeg er i gang med at skrive en opgave om klimaændringer, med fagene naturgeografi og samfundsfag. Til dette har jeg fået et spørgsmål der lyder:

Der ønskes en diskussion af om håndtering af klimaproblemerne varetages bedst af det internationale samfund eller markedet. Herunder ønskes en vurdering af hvilken betydning ændringerne i den internationale magtbalance kan have i denne sammenhæng.

Jeg har godt styr på markeds delen, dog kan jeg ikke finde meget om klimaproblemerne i det internationale samfund. Jeg skal jo helst have stor viden for at kunne komme med fordele og ulemper, i diskussionen. Jeg har dog også vanskeligheder vedr. den internationale magtbalance. Håber I kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
13-12-2013 19:02
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Hvad er et klimaproblem? En klimaændring er vel kun et problem hvis det er til et kolder og tørre klima.
13-12-2013 19:11
Tuttal
☆☆☆☆☆
(5)
Klimaproblem såsom stigninger i udledningen af CO2-gasser. Jeg har nemlig inden da, skulle redegøre for væsentlige klimaændringer hvor jeg f. eks har inddraget global opvarmning, drivhuseffekten, smeltning af is i Arktis mm.
13-12-2013 19:25
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvad med de klimaændringer, som vi har haft de sidste 200 - 300 år? Har den temperaturstigning, som vi har haft i vores del af verden i denne periode været en ulempe?
13-12-2013 19:28
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Tuttal skrev:
Der ønskes en diskussion af om håndtering af klimaproblemerne varetages bedst af det internationale samfund eller markedet.


Vi har jo efterhånden empirisk evidens for at det internationale samfund ikke formår at løse noget som helst.

Ergo: Markedet.
Men ikke bare "markedet" som i en laissez-faire ideologisk verden som det meste af benægter-kulturen er centreret omkring (se Naomi Oreskes "Merchants of doubt").
Problemet er at markedet kun løser ting, hvis der relt er tale om frie markeder, der indpriser alt. Dvs. at der ikke er nogen negative eksternaliteter. Og det er der netop med klima-problemet. Der er tale om et stort "Tragedy of the commons" ... og i forhold til det Internationale samfund et stort spil "Prisoners dilemma" (begge dele kan slås op på både wikipedia og youtube)

Så at tro at "markedet" urørt kan løse sådan et problem er naivt. Det kræver at man indpriser de negative externaliteter, der er ved CO2 udledning i energi-produktionen, så de forskellige måder at lave energi på reelt konkurrerer på et frit marked.
Jeg vil anbefale dig at se James Hansens mange forklaringer på hvordan han mener en fee-n-dividend kulstofafgift kan løse problemet.

F.eks. ved at slå det op på youtube.
Eller her:
http://citizensclimatelobby.org/carbon-fee-and-dividend-faq/
13-12-2013 19:39
Tuttal
☆☆☆☆☆
(5)
Mange tak for svaret, det hjalp!
Har I et foreslag til sidste del: vurder hvilken betydning ændringerne i den internationale magtbalance kan have i denne sammenhæng?




Deltag aktivt i debatten Håndtering af klimaproblemer:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Afbødning af klimaproblemer
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik