01-12-2009 22:39 | |
Morten Riber★★★★★ (2298) |
Huraaaa, nu må politikerne da reagerer. |
01-12-2009 23:28 | |
palle22☆☆☆☆☆ (39) |
Selv Berlingske Tidende tager nu fat i sagen (er den artikel oversat vha googletranslate? Kvaliteten er overraskende dårlig. Måske har de bare haft travlt med at komme med på vognen, efter BBC og CNN har nævnt sagen, og Phil Jones er smidt ud for en tid...) http://www.berlingske.dk/klima/den-store-skandale-og-de-forsvundne-raadata Redigeret d. 01-12-2009 23:29 |
02-12-2009 07:39 | |
hestpåhjul☆☆☆☆☆ (41) |
Jeg tror jeg har fundet en benchmark for hvor reelle medierne er. De der IKKE bruger ordet climategate (og dermed giver alle en chance for at søge på nettet) dækker kun historien nu (små 3 uger senere) fordi at presset fra neden bliver for stort at ignorere. |
02-12-2009 12:30 | |
ASKF☆☆☆☆☆ (41) |
DanBib (bibliotekerne.dk) har endnu ikke nogen artikler indekseret hvor ordet "climategate" indgår. Hvis nogen har adgang til Infomedia må I meget gerne prøve at lave en fuldtekstsøgning der, så vi kan se hvilke danske medier som bruger ordet. |
02-12-2009 12:39 | |
Boe Carslund-Sørensen★★★★★ (2942) |
Fra JP, debat: Debatten er afsluttet http://jp.dk/opinion/breve/article1905298.ece Uddrag: Jeg har netop erfaret, at et videnskabeligt arbejde af Lindzen og Choi efter peer review (videnskabeligt checket), er blevet offentliggjort i et videnskabeligt anerkendt tidsskrift. |
02-12-2009 13:17 | |
ASKF☆☆☆☆☆ (41) |
Det er et ret ligegyldigt debatindlæg uden en reel reference til artiklen og/eller tidskriftet. |
02-12-2009 13:21 | |
Kosmos★★★★★ (5397) |
Det er et ret ligegyldigt debatindlæg uden... - det kan man mene; substansen er tidligere behandlet her. |
02-12-2009 14:01 | |
Frank Lansner★★★★★ (5727) |
CBS NEWS:"it looks like climate change skeptics have finally found their voice. And scientists and politicians endorsing dramatic limits on economic growth to limit carbon dioxide have been reminded where the burden of proof properly lies. " http://www.cbsnews.com/blogs/2009/12/02/taking_liberties/entry5860171.shtml |
02-12-2009 14:50 | |
sorenb☆☆☆☆☆ (1) |
New York Times har en god artikel om climategate: http://www.nytimes.com/2009/12/01/science/01tier.html?_r=1 |
02-12-2009 19:40 | |
rødOghvid☆☆☆☆☆ (36) |
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Klima/ scroll ned i Klimakorrespondent-indslag og start med Nye argumenter fundet på dr det første indslag er dog fra 2005 så vit jeg kan se og i næste indslag ser vi vores egen frank spille bas =P Redigeret d. 02-12-2009 19:45 |
02-12-2009 21:47 | |
Michael★★☆☆☆ (196) |
Har i læst Kafka's Processen?
Redigeret d. 02-12-2009 21:48 |
02-12-2009 23:05 | |
Om Franz Kafkas meningsløse univers Et telefonopkald til en offentlig instans som fx skattekontoret kan få et menneske til at føle sig placeret i et rum, hvor der ingen mulighed er for forståelse af nogen art. Telefonopkaldet bliver videresendt i det uendelige for til sidst at ende hos den person, der oprindeligt tog telefonen. Og så kan denne pludselig godt svare på spørgsmålet. Denne absurde procedure kan få enhver til at føle sig umyndiggjort og ude af stand til at gennemskue, hvad magtinstanserne foretager sig. Situationer som denne er siden blevet rubriceret som " kafkask". http://www.litteratursiden.dk/analyser/kafka-franz |
03-12-2009 02:52 | |
zippen☆☆☆☆☆ (3) |
Nu har Jon Stewart fra The Daily Show også taget Climategate op til behandling - og det på en ret underholdende måde... http://www.youtube.com/watch?v=FgPUpIBWGp8 Redigeret d. 03-12-2009 02:52 |
03-12-2009 09:21 | |
Skrevet til CBH ovre på videnskab.dk:CBH Du skriver: ""Could you explain what exactly "will be artificially adjusted to look closer to the real temperatures" means"? Jeg beklager det lidt grovkornede sprogbrug fra min side, men det sker nogen gange for mig når det er CBH i den anden ende |
03-12-2009 10:08 | |
Kosmos★★★★★ (5397) |
Jeg beklager det lidt grovkornede sprogbrug fra min side - det gør da ingenting, så længe "alt det Frank Lansner skriver, er håbløst i modstrid med kendsgerningerne"! {Lidt frit citeret fra værket 'Verden ifølge Bugge'}. |
03-12-2009 12:58 | |
Jeg har set en del om Von Storch i disse mails. Han har prøvet at være mere nuanceret i forhold til klimadebaten, har siddet på et board der skal bedømme hvilken litteratur der kommer gennem nåleøjet til CR (Climate Research). Læs nu hvordan de flinke fyre - helt undtagelsesvist - overvejer at få Storch til at miste sin stilling fordi han har begået "synd", mørk middelalder: " Redigeret d. 03-12-2009 12:58 |
04-12-2009 22:03 | |
ASKF☆☆☆☆☆ (41) |
I den første halve time af Mennesker og medier d. 4/12-09 er emnet klimajournalistik. De kommer ind på Climategate og vi får nogle forklaringer på hvorfor de danske MSM ikke har brugt tid på emnet. Min konklusion er at de er blevet spunnet, da de nævner konsensus mellem videnskabsfolk for CO2 som skyld i AGW, Peer-review og IPCC som neutral kilde. Jeg var ved at få kaffen galt i halsen, da det blev nævnt at når noget var peer-revieved betyder det at data og beregninger er blevet kontrolleret af andre forskere. *host* *host* Piltdown-man - hockey-stick graf - koldfussion i et syltetøjsglas.... Lasse Jensen nævner også at han har modtaget ca. 25 mails om Climategate, men at det ikke er derfor han har valgt at bringe indslaget. Hvilket også fint passer med det svar jeg fik mandag d. 23/11 kl. 22:22. |
05-12-2009 13:47 | |
@ASKF Et eller andet er der i hvert fald gået galt. Lars From fra JP siger efter min mening mange fornuftige ting, men Lars Henrik Aagaard og Jørgen Steen Nielsen siger så det modsatte nogle ekstra gange og Lars får ikke taget fat i uenigheden og argumenteret. Jeg tror han holder en lav profil fordi hans viden er begrænset. I en sådan situation er det ikke let at være uenig med 2-3 andre, og som han selv siger så dækkede han ikke selv sagen, fordi han ikke havde tid. Når de snakker om validitet af den peer-revievede videnskaben det er brand ærgerligt at han ikke får nævnt at det netop er her der er noget galt og det er derfor de skal give mere plads til det sketpiske synspunkt. |
05-12-2009 16:28 | |
svenski☆☆☆☆☆ (4) |
2 interssante Thor P - artikler i Berlingske fra fredag aften. Den mest interssante: "Ny klimastrid i Venstres top" http://www.berlingske.dk/klima/ny-klimastrid-i-venstres-top Den sjoveste: "Tror du, Thor kan styre El Nino?" http://www.berlingske.dk/klima/tror-du-thor-kan-styre-el-nino Jeg læste dem lørdag morgen men kunne ikke genfinde dem her lørdag eftermiddag. Jeg måtte google dem for at finde deres adresse. Hmm. Måske er jeg bare blind eller måske er det bare noget teknisk? Men nu til indholdet. Her er en interessant passage fra den første artikel. De Radikales leder, Margrethe Vestager, kalder sagen »pinlig«. Atlså Vestager: »Skaden er allerede sket. Min mailboks er fyldt med mails om, at det hele nok skyldes solpletter og andre ting,« Og Kjærsgaard: "kaldte til gengæld Thor Pedersen for »lidt af en helt« og mente, at han talte på vegne af store grupper i alle partier". Måske skulle alle (skeptikere) skrive/maile til det parti man normalt sympatiserer mest med og på den måde være med til at fylde politikernes mailbokse. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre. |
05-12-2009 18:04 | |
IPCC, nu er det NOK: IPCC -formidler grafer der er vendt på hovedet, -formidler resultater om UHI hvor forfatteren ikke kan addere og iøvrigt ikke kan sortere byer i hhv land og by, -formidler historiske data hvor der bruges computer programmer der selv tilfører varme trend på ethvert data set der bruges, -formidler historiske grafer de har fundet på nettet uden at orientere amatør-forfatteren -formidler data hvor varme peak stort set kan tilskrives ét træ og bruger så denne undersøgelse i stort set alle undersøgelser i 10 år osvosv og Nu: IPCC har - som BBC gengiver det - "taget fejl", har gengivet at gletchere er truet i år 2035 selvom deres reference havde skrevet år 2350!! http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/8387737.stm Hvor meget har IPCC lov til af krampagtige budskaber? Og hvorfor er hele "peer reveiw maskinen" sat på stand by og lader disse fuldstændigt ebberød bank "resultater" gå glat igennem? En ekspert kalder IPCC´s syn på Himalayahs gletchere for "En håndbog i fejl om gletchere". Her iøvrigt en ok artikel: Hvad prøver Global warming tilhængere at skjule? http://www.foxnews.com/opinion/2009/12/04/john-lott-climate-gate-secret-data/ Redigeret d. 05-12-2009 18:13 |
06-12-2009 18:16 | |
kfl★★★★★ (2167) |
Boe Carslund-Sørensen skrev: Prøv at undersøg på nettet hvad opfattelsen af denne artikle er og kom tilbage og fortæl mig det ! KFL Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til. |
06-12-2009 18:50 | |
Boe Carslund-Sørensen★★★★★ (2942) |
Prøv at undersøg på nettet hvad opfattelsen af denne artikle er og kom tilbage og fortæl mig det ! KFL Hvis du mener, at jeg skal have informationer om hvad der skrives på nettet om artiklen, så kommer du til at bringe dem i debatten, så alle kan deltage. |
06-12-2009 18:55 | |
kfl★★★★★ (2167) |
Frank Lansner skrev: Hej Frank Som jeg forstår dit synspunkt kaster du alt væk, der vedrører IPCC. Dette betyder, at stort set alle peer-reviewede artikler smides væk. Tilbage er så hvad Climteaudit, Whats up with that, Heartland Institut, American Interprise Institut, Fraser Institut , ExxonMobile og andre olie finansierede tredjeparts organisationer og de skeptisk blogs kan producere. Fælles for disse er en tanke konspiration fra alamisternes side. Du opfatter selvfølgelig ikke, at de omtalte organisationer tilhører Tvivlsindustrien, der blev grundlagt af Big Tobacco. Jeg skal nok vende tilbage og behandle Tvivlindustrien i et senere indlæg. Tilbage i 1960'er var der store modsætninger på Universiteterne mellem på den ene side Maxister/KAP/SAP/DKP'er og så alle os andre. Det var så slemt, at man blot konstaterede, hvor man nu stod og derefter var der ingen diskussion og dialog. Al debat døde. Med din næste hadske opfattelse af IPCC og dine "beviser" om konspiration, kan det ende på samme måde, nemlig at du lever videre i din konspiratoriske verdensopfattelse. Alt hvad, der ikke passer ind i denne opfattelse afvises. Derfor er det sandsynligt, at debatten her på Klimadebat uddør. På lidt længere sigt, når alle de hacked e-mail er gennemgået og vurderet ikke kun af det skeptisk miljø, vil mange få en bedre opfattelse af hvordan videnskaben fungerer. Svaret på de hacked e-mails er ikke, at nogen hacker tilbage, men derimod, at man fortæller mere om processerne i de forskellig forskningemiljøer. KFL Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til. |
06-12-2009 19:06 | |
PonziPanda☆☆☆☆☆ (7) |
De har klima kogebogen på tilbud i Kvickly |
06-12-2009 19:59 | |
Jakob★★★★★ (9442) |
. @branner Nu er der gået en vis tid, og jeg håber, at du måske kan give en lille foreløbig status. Er der indtil videre dukket afsløringer op, som giver anledning til, at du skal ændre på stamdata eller andre ting, som før blev regnet for fakta her på siden..? Hvis ja, da hvilke..? Hvis nej, har du så et gæt på, om det sandsynligvis vil ske senere eller ej..? . |
07-12-2009 04:00 | |
Michael★★☆☆☆ (196) |
Det var kun spændende et kort øjeblik. Så meget postyr over ingenting
Redigeret d. 07-12-2009 04:01 |
07-12-2009 07:57 | |
manse42★★★☆☆ (633) |
@Michael Og din grundige bedømmelse af situationen beror på hvad? At du ikke læser om det i MSM af Danmark? At COP15 ikke blev aflyst? At Al Gore alligevel ikke behøvede at komme til DK for at vise flaget? At Phil Jones arbejde er så godt og gennemført, at han ikke behøver møde på jobbet mere? Jeg er spændt på at høre dit svar... |
07-12-2009 11:01 | |
Kosmos★★★★★ (5397) |
Så meget postyr over ingenting - i så fald ved vi nu, at topmødet drøfter 'ingenting'! |
07-12-2009 11:28 | |
Jakob★★★★★ (9442) |
. @Kosmos Tak for linket. Det ser ikke ud til, at der er afsløret noget epokegørende nyt. http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Klima/Klimanyheder/Nyheder/20091207092220.htm Citat fra siden: -------------------------- Det er godt, at sagen bringes op og kritiseres i medierne,« sagde Yvo de Boer, som dog understregede, at han mener, at det videnskabelige grundlag for FNs klimapolitik ikke er anfægtet af sagen. FN-chefens udtalelser er de hidtil stærkeste fra FN-systemet, efter at nyheden om de omstridte e-mails brød ud for tre uger siden. -------------------------- Så mangler vi måske bare at se skeptikernes indbakker for at få den åbne og ærlige videnskab, som de hævder at ønsker sig..? . |
07-12-2009 11:55 | |
Kosmos★★★★★ (5397) |
Tak for linket. Det ser ikke ud til, at der er afsløret noget epokegørende nyt - næh da, der er skam intet fejet ind under gulvtæppet! Og dog?: No longer able to ignore the scandal and its efforts to quell the furor failing, the United Nations has announced it will launch a probe into the release of more than a thousand emails from the world's top scientists. The contents of the archive, illegally obtained and released on the Internet two weeks ago, have caused an uproar in the debate about manmade climate change.(Kilde) 'Punditokraterne' tager iøvrigt i denne tid 'gaten' under grundig og 'kærlig' behandling! |
07-12-2009 12:41 | |
galoredk☆☆☆☆☆ (41) |
Dette betyder, at stort set alle peer-reviewede artikler smides væk. Tilbage er så hvad Climteaudit, Whats up with that, Heartland Institut, American Interprise Institut, Fraser Institut , ExxonMobile og andre olie finansierede tredjeparts organisationer og de skeptisk blogs kan producere Sjovt du nævner det, men det lader til at Hadley CRU har søgt og fået finansiering af Exxon, BP og Shell. Betyder det at deres forskning nu er 100% ugyldigt? From: "Mick Kelly" <m.kelly@xxxxxxxxx.xxx> OG From: Mike Hulme <m.hulme@xxxxxxxxx.xxx> OG At 20:30 07/01/00 BST, you wrote: Betryggende at vide at klimaalarmister med den ene hånd forsøger at gå efter manden og påstå at skeptikeres forskning er ugyldig fordi enkelte har modtaget støtte fra et olieselskab alt imens alarmisterne selv sponsoreres af op til flere af slagsen. |
07-12-2009 13:34 | |
Jakob★★★★★ (9442) |
.galoredk skrev: Har du aldrig hørt om kontraspionage..? Hvis videnskaben og IPCC var infiltreret og delvist betalt af olieselskaber, så ville det sætte hele sagen i et nyt lys. Det kunne muligvis forklare, hvorfor det kunne lykkes at hacke dem, og det kunne forklare, hvorfor de skriver angribelige ting i mails, og det kunne forklare, hvorfor IPCC har så svage forudsigelser med hensyn til havvandsstigning og worst case scenarier i forhold til NASA. Hvis man vil være objektivt skeptisk og ikke bare imod den bestående videnskab og CO2-teorien, så må det bestemt også være en mulighed, der skal tages i betragtning. Konsekvenserne af GW kan måske blive langt mere ødelæggende, end vi er blevet advaret om af IPCC. . Redigeret d. 07-12-2009 13:35 |
07-12-2009 13:58 | |
Gubisoul★☆☆☆☆ (116) |
Men er det ikke ligegyldigt Jakob? du går jo ind for dramatisk befolkningsreduktion. Altså så i din termonologi, så er der faktisk intet galt med at der kommer katastrofale følger af klimaforandringer. De vil jo netop føre til dit ultimative mål, nemlig færre mennesker på kloden. Basalt set er det jo heller ikke kloden vi prøver og passe på, men mennesket. Kloden er dybest set ligeglad med om vi er skyld i mere varme, mere kulde etc. Kloden skal nok overleve menneskets påvirkninger. |
07-12-2009 14:31 | |
Ekstrabladet giver en hånd: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1265886.ece Cheers! |
07-12-2009 15:48 | |
Jakob★★★★★ (9442) |
.Gubisoul skrev: Hvis du vil diskutere overbefolkning med mig, så synes jeg, at du skal gå ind i den aktuelle tråd om emnet: http://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-er-det-stoerste-problem-d7-e443-s80.php#post_8325 Jeg tror, at du vil finde det umuligt at finde dokumentation for, at jeg synes om katastrofer, så din troværdighed er allerede belastet. En befolkningsreduktion vil give et mindre pres på resurser og miljø, så vi bedre kan modstå klimaforandringer og dermed undgå så store katastrofer. Det er sådan det hænger sammen. Man kan ikke passe på mennesket uden også at passe på dets omgivelser. Men det er kun en lille del af den store økologiske driftsomstilling, og det har da egentlig kun meget lidt med mit indlæg vedr. de hackede mails at gøre. . |
07-12-2009 15:55 | |
hestpåhjul☆☆☆☆☆ (41) |
@Frank L Ekstrabladet bliver ved med at gemme det i 'nationen' sektionen. Stadig ingen forsider. Danmarks "rå" avis. Når myndigheder skriger 'HOP!' brøler de et rebelsk 'HVOR HØJT?'. Jeg har mistet al respekt for den Danske presse oven på det her. Jeg holdte ellers en vis respekt for den i min naive tro på at de var uafhængige og kritiske journalister, men ak.... |
07-12-2009 17:11 | |
manse42★★★☆☆ (633) |
@ jacob vedrørende kontraspionage du skriver Hvis videnskaben og IPCC var infiltreret og delvist betalt af olieselskaber, så ville det sætte hele sagen i et nyt lys.' hvad prøver du at sige? Som jeg læser det mener du at Jones osv. var betalt af olieindustrien for kontraspionage. Mener du det eller er du bare sarkastisk? Men det forklarer stadig ikke hvorfor de har holdt møde med olieselskaberne. Er det slet ikke faldet dig ind at disse klimaaftaler gør det muligt for olieselskaberne at hæve prisen på deres olie, og imod, at de vil investere pengene i udviklingen af alternative energikilder, så behøver de ikke at betale "aflad". På den måde får de penge til at kunne forblive i energisektoren på bekostning af forbrugerne som betaler overpris for olien mens en flok aktionærer får et pænt afkast og en mindre flok "opfindere" driver den af, mens de venter på at kunne "genopdager" opfindelser der er mange år gamle og som muligvis er løsninger til energiproblemet (som VIRKELIG ER ET PROBLEM). Alternativet ville være at prisen på olien følger udbud og efterspørgsel, og når prisen så er tilstrækkelig høj, kommer de alternative løsninger på markedet. Nye spillere på banen uden at pengene og magten forbliver på samme (olie/kul)hænder. Opkøb og monopolisering af intellektuelle frembringelser og patenter for forbrugernes penge reguleret af en overnational myndighed er konsekvensen. Eksempler fra det virkelige liv hvor staten til sidst måtte gribe ind: Standard Oil (Rockefeller), AT&T. PS: Jeg regner egentlig ikke med at du kan følge med her. |
07-12-2009 18:00 | |
David Johansen★☆☆☆☆ (123) |
Hej Alle. Fuldstændigt ny bruger her. Jeg syntes at denne CRU sag er interessant - er tråden gledet fuldstændigt ud af den oprindelige diskussion eller snakker vi stadig om det? Jeg syntes jeg ser noget mystisk om overbefolkning længere oppe Anyway jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad jeres syn er på dem? Jeg er på ingen måde blevet overbevist om at disse her emails gendriver den videnskabelige research som CRU har foretaget sig, men da visse ubehagelige bekendtskaber i min omgangskreds derved mener at jeg er idiot, ville jeg da lige høre folks mening herinde og eventuelt se om jeg kan få noget at skyde igen med.. Jeg undskylder på forhånd min dovenskab - jeg kan ikke lige få mig selv til at læse 18 sider igennem. Redigeret d. 07-12-2009 18:06 |
07-12-2009 18:19 | |
hestpåhjul☆☆☆☆☆ (41) |
Dine ubehagelige bekendtskaber har formodentligt ret. Beklager. Sagen er stadigvæk i færd med at folde sig ud og har spredt sig til bla. New Zealand hvor der også er blevet fusket med varme data, af en med tilknytning til CRU teamet forståes. NASA CISS er også berørt og det ser ud til at forskerne i panik nu er i færd med at smide hinanden for tyren så at sige. Flere 'vi undersøger lige os selv' undersøgelser er trådt i gang. Med andre ord, hvidvaskningen er begyndt. Du kan starte her http://wattsupwiththat.com og spole tilbage til 'CRU HACKED' atiklen og så bevæge dig frem derfra. Der er ingen nem vej til viden. "Prisen for frihed er evig årvågenhed" hvis ikke man forstår dette citat, må man finde sig i at blive hevet rundt i manegen ved næseringen fra man bliver født til man dør, af dem der godt kan forstå det. |
07-12-2009 18:32 | |
David Johansen★☆☆☆☆ (123) |
De har ret i at jeg er en idiot? haha jeg er sikker på at det ikke var det du mente. Jeg har læst en hel det RealClimate skriver, og så er jeg også habil kommentator på treehugger.com hjemmesiden. Jeg mente skam ikke jeg ikke har læst de der emails - har læst et par stykker. Og citaterne som "deniers" gør brug af for at bevise. Jeg er bare ikke overbevist - snarere har Realclimate overbevist mig om at de her sætninger etc er taget ud af context. Og så mener jeg ikke at emails kan modbevise videnskab. Det mener jeg kun videnskab kan . Men du siger at de fleste mener det modsatte herinde hestpåjul? Interessant. Jeg vil læse det du har linket til for at sætte mig bedre ind i det. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
CRU Translate | 1 | 14-02-2010 12:29 |
Artikler |
Tvivlsindustrien og balladen om de hackede e-mails |
Indbruddet i CRU |