Husk mig
▼ Indhold

Har du gasfyr.?


Har du gasfyr.?26-07-2022 17:31
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Der er nok en del gasfyrsejere, som pt arbejder på at finde ud af, hvordan de skal klare vinteren, hvis prisen på gas bliver for høj.

Er der nogle af dem her, så må de gerne komme til tasterne og fortælle om deres problemer, overvejelser og eventuelle handlinger i den forbindelse.


Jeg mener, at der tales for meget om besparelser og tilskud, mens omstilling får alt for lidt opmærksomhed.
Det er ikke fordi, det ikke er relevant, men det er usjovt, og det kan være meget usundt at spare for meget på varmen, og tilskud giver jo endnu flere penge til Putins afskyelige krigsmaskine.
Vi burde kunne gøre det bedre.





­
27-07-2022 19:26
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvis prisen på naturgas bliver tilstrækkelig høj, så bliver de udskiftet helt af sig selv.
04-08-2022 06:21
Jakob
★★★★★
(9287)
­





Nu kan man vist desværre allerede godt sige, at tidspunktet for at udvise rettidig omhu er forpasset.

Tyskland er vågnet op, og det må få prisen på biobrændsel til at stige yderligere.
Hvis man som dansker stadig overvejer at installere brændeovn, pilleovn, pillefyr eller fastbrændselsfyr til den kommende vinter, så vil jeg nok anbefale, at man begynder med at købe brændsel.


3. aug 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/producent-af-braendeovne-melder-om-vild-efterspoergsel
Producent af brændeovne melder om vild efterspørgsel
Der er travlt som aldrig før hos den nordjyske brændeovnsproducent Rais, efter der i store dele af Europa er kommet et ønske om at blive mindre afhængig af russisk gas.
Det skriver Nordjyske.
Lige nu er brændeovnene nærmest "deres vægt værd i guld", siger fabrikschefen Anders Kajgaard og tilføjer:
- Juli og august plejer jo at være mere stille, når det handler om nye ordrer. Men det hele er gået fuldstændig amok efter det her med den russiske gas. Vi har fået ligeså mange nye ordrer ind her i sommerferien, som vi plejer at få i vores højsæson.
De fleste af Rais' brændeovne sælges til Tyskland.
I 2019 havde virksomheden et overskud på 2,4 millioner kroner efter skat. Sidste år lød det tal på 16,1 million kroner.




Vil man i stedet supplere eller erstatte sit gasfyr med en varmepumpe eller elvarme, så bør man nu være opmærksom på, at prisaftaler med elselskaberne ikke mere er pålidelige:

3. aug 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/energiselskab-suspenderer-alle-fastprisaftaler-kan-godt-forstaa-hvis-kunderne-foeler
Energiselskab suspenderer alle fastprisaftaler: Kan godt forstå, hvis kunderne føler sig snydt


Men derfor kan det måske alligevel være en ganske god idé.




For fire år siden valgte jeg at sætte forsyningssikkerhed højest på prioriteringslisten for mit centralvarmeanlæg.
Dengang ville de fleste nok betegne det som noget fråseri eller som at skyde gråspurve med kanoner. Men i dag høster jeg frugten, fordi jeg kan vælge den billigste varmekilde.
Fjernvarme bliver også dyrere, og jeg er i den lykkelige situation, at jeg kan tillade mig at sige nej tak.
Vil man se mere om min strategi, så blev den udviklet her:
https://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php
Det vil være forskelligt i hvor høj grad, jeg vil anbefale den samme strategi til andre.
Jeg forestiller mig nok, at den nuværende energikrise vil virke udjævnende på alle priser, så den økonomiske fordel bliver mindre.
Men generelt vil jeg anbefale, at man tænker sig godt om, før man skrotter en varmeproducerende enhed, som kan holde mange år endnu. Måske er det bedre at supplere den.




­
07-08-2022 12:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Med de høje strømpriser, som vi har nu, er fordelen ved en varmepumpe begrænset.
12-08-2022 11:15
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Med gasfyr udskiftet med varmepumpe og elbil er besparelsen ved at skifte til varmepumpe omkring 20.000 dkk pr år.
Gasforbruget var 1400m3.
Min nabo ser nu på varmepumpe, min genbo ligeså, så det er for mange både farvel til Putins gas og store besparelser.
12-08-2022 14:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Problemet opstår når det er vindstille, for så laver møllerne ingens strøm. Og når det er vinter, hvor strømforbruget er størst, så laver solcellerne heller ingens strøm.
12-08-2022 23:17
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Man skal se på gennemsnits prisen. Både for gas og el.
Det er derfor varmepumpe leverandørerne ikke kan følge med efterspørgslen.
12-08-2022 23:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Prisen på steg før prisen på olie og gas gjorde det. Det viser helt klart at der er store problemer i den nuværende elforsyning.
Tilknyttet billede:

13-08-2022 04:39
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Der er ingen problemer i elforsyningen.
Der er krig i Europa, og der er en nødvendig grøn omstilling i gang.
13-08-2022 08:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvorfor var det lige at el-priserne steg kraftigt i år 2021? Dette kan ikke forklares med stigende priser på kul, olie og gas.
15-08-2022 10:26
Jakob
★★★★★
(9287)
­





Jørgen Petersen skrev:
Hvorfor var det lige at el-priserne steg kraftigt i år 2021? Dette kan ikke forklares med stigende priser på kul, olie og gas.



Årsagen er især, at vi har alt for få store landvindmøller i Danmark.

Underligt, at du ikke selv ved det, når du ellers i din egen optik lader til vide ALT om energiproduktion.
Men hvad har dit spørgsmål egentlig at gøre med at hjælpe borgerne med udfase eller neddrosle deres gasfyr inden vinter.?
Hvordan mener du selv, at det hjælper dem.?




­
15-08-2022 18:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Er det økofascisten, som igen stikker sit grimme fjæs frem?
Landbefolkningen skal med andre ord trynes af store generende vindmonstre.
15-08-2022 20:21
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jørgen Petersen skrev:
Er det økofascisten, som igen stikker sit grimme fjæs frem?



Jeg tror egentlig bare, det var en mand, der venligt besvarede dit spørgsmål, selvom det var langt udenfor emnet, og selvom du udmærket ved, at svar fra dig generelt er uønskede af trådstarter.

Men de spørgsmål, som han samtidigt stillede dig vedrørende emnet, ignorerer du.

Det er temmelig typisk for debattrolde at opføre sig sådan, især for de overvægtige med lange haler og massive alkoholskader på hjernen.



­
15-08-2022 21:51
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Nu er det ikke mig, som vil tvinge store generende vindmonstre ned over hovedet på befolkningen i landdistrikterne.
19-08-2022 19:55
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jørgen Petersen skrev:
Nu er det ikke mig, som vil tvinge store generende vindmonstre ned over hovedet på befolkningen i landdistrikterne.


Er der da nogen, der vil det.?


­
­
19-08-2022 20:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Du ville da gerne hvis du kunne. Landvindmøllerne skal jo stå på land, og så kan de kun blive i landdistrikterne at de skal stå.
20-08-2022 08:28
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jørgen Petersen skrev:
Du ville da gerne hvis du kunne.



Igen tager du helt fejl i din projektion.

Den perverterede fornøjelse ved kontinuerligt at genere andre mennesker på en groft uanstændig måde tilhører din karakter, ikke min.

Jeg vil gerne trække en sæk ned over hovedet på dig, fordi du fortjener en straf for at chikanere og afspore emner, men det er noget andet, som handler om retfærdighedssans.
Jeg finder det også helt utilstedeligt, som du f.eks. her tvinger debatten om gasfyr til at handle om vindmøller.

Landvindmøller skal ikke trækkes ned over hovedet på nogensomhelst. De skal opstilles, fordi det er det rigtige og nødvendige at gøre, ikke andet.
Det er en politisk beslutning, ligesom når der skal bygges veje og broer osv.
Man har flyttet folk og væltet gamle slægtsgårde, fordi veje ikke måtte slå et sving, så tilsvarende kan selvfølgelig også lade sig gøre for vindmøller, hvis det skal være.
Det handler om almenvellets interesser.
Men det bliver dyrt, og jeg ville selvfølgelig ønske, at det havde været bedre forberedt. I hvert fald de sidste ti år, mener jeg, at det har været helt tydeligt, at det er den vej, vi skal.




­­
20-08-2022 08:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Du ville da gerne tvinge vindmøllerne ned over hovedet på landbefolkningen, hvis du kunne. Landvindmøllerne skal jo stå på land, og så kan de kun blive i landdistrikterne, at de skal stå.
20-08-2022 08:36
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@Jørgen Petersen


Prøv lige at læse mit svar i stedet for at gentage dig selv.

­

Jakob skrev:
­
Jørgen Petersen skrev:
Du ville da gerne hvis du kunne.



Igen tager du helt fejl i din projektion.

Den perverterede fornøjelse ved kontinuerligt at genere andre mennesker på en groft uanstændig måde tilhører din karakter, ikke min.

Jeg vil gerne trække en sæk ned over hovedet på dig, fordi du fortjener en straf for at chikanere og afspore emner, men det er noget andet, som handler om retfærdighedssans.
Jeg finder det også helt utilstedeligt, som du f.eks. her tvinger debatten om gasfyr til at handle om vindmøller.

Landvindmøller skal ikke trækkes ned over hovedet på nogensomhelst. De skal opstilles, fordi det er det rigtige og nødvendige at gøre, ikke andet.
Det er en politisk beslutning, ligesom når der skal bygges veje og broer osv.
Man har flyttet folk og væltet gamle slægtsgårde, fordi veje ikke måtte slå et sving, så tilsvarende kan selvfølgelig også lade sig gøre for vindmøller, hvis det skal være.
Det handler om almenvellets interesser.
Men det bliver dyrt, og jeg ville selvfølgelig ønske, at det havde været bedre forberedt. I hvert fald de sidste ti år, mener jeg, at det har været helt tydeligt, at det er den vej, vi skal.

­­





­
20-08-2022 11:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er ikke i almenvellets interesse, at plastre de tyndtbefolkede egne til med store vindmøller.




Deltag aktivt i debatten Har du gasfyr.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Luft til vand varmepumpe vs. gasfyr113-05-2019 12:34
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik