Husk mig
▼ Indhold

Havstigning i fremtiden..


Havstigning i fremtiden..08-12-2009 20:55
rick_uk
★★★★☆
(1140)
12/07/2009 - A new scientific study warns that sea level could rise much faster than previously expected. By the year 2100, global sea level could rise between 75 and 190 centimetres, according to a paper published today in the Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.

Joint Press Release by the Helsinki University of Technology and the Potsdam Institute for Climate Impact Research

Kilde:

Sea Level Rise could reach 1.9 Metres this century

Potsdam Institute for Climate Impact Research


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
31-01-2010 23:25
Ali Abdul Ghani
☆☆☆☆☆
(13)
Efter at projekt jeg fik lavet, vil jeg kunne bekræfte at en følge af global opvarmning er vandstigning, som vil fremvises på to måder.
Den første er den generelle, som siger at når isen smelter, vil vandstanden stige.
Den anden siger at varmt vand fylder mere end koldt:
http://ing.dk/artikel/93873-hvorfor-stiger-verdenshavene-naar-isen-smelter
Det varme vand fås fra den stigende mængde stråler der opfanges at CO2-laget.
Redigeret d. 31-01-2010 23:26
01-02-2010 00:47
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Det varme vand fås fra den stigende mængde stråler der opfanges at CO2-laget.


Prøv lige at forklar det på en anden måde!!!
01-02-2010 01:29
Ali Abdul Ghani
☆☆☆☆☆
(13)
@GLAR:
Dvs. at når der er mange solstråler som optages af den stigende mængde CO2, der danner et lag om jordkloden, vil varmen fra strålerne der fanges opvarme vandet.
Håber det var forklaring nok.
01-02-2010 20:11
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Velkommen til debaten, Ali


DMI forklarer mere på deres hjemside hvordan drivhuseffekten virker:

Jorden modtager hele tiden energi fra Solen...Noget af solstrålingen (ca. 30%) kastes tilbage til verdensrummet fra skyerne... ca. 50% absorberes af land og oceaner, som derved varmes op. Man kan sige, at en stor del af Solens strålingsenergi omdannes til varmeenergi.

Jordoverfladen slipper af med varmen gennem varmestråling til atmosfæren og til verdensrummet. I atmosfæren absorberes varmestrålingen af skyerne og af forskellige gasser, især vanddamp og kuldioxid. Når varmestrålingen fra jordoverfladen absorberes af skyer og gasser, varmes atmosfæren op. Gasserne virker derfor som en slags isolerende lag, der lader Solens stråler komme ind og forhindrer varmen i at slippe ud

Uden drivhuseffekten ville jordoverfladens temperatur alt andet lige være ca. 33°C koldere, end den er, dvs. –19°C i stedet for +14°C, og Jorden ville ikke have liv i den form, vi kender.

KILDE: Hvad er drivhuseffekten?
22-02-2010 11:05
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
Puha, Forskningen kommer til hjælp. Det er endnu uklart om der kommer en havstigning.

http://wattsupwiththat.com/2010/02/21/2009-paper-confirming-ipcc-sea-level-conclusions-withdrawn-mistakes-cited/
22-02-2010 11:57
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Rune skrev:
Puha, Forskningen kommer til hjælp. Det er endnu uklart om der kommer en havstigning.


Når jeg nærlæser dit link, så får jeg noget helt andet ud af teksten:

Many scientists criticised the IPCC approach as too conservative, and several papers since have suggested that sea level could rise more. Martin Vermeer of the Helsinki University of Technology, Finland and Stefan Rahmstorf of the Potsdam Institute for Climate Impact Research in Germany published a study in December that projected a rise of 0.75m to 1.9m by 2100.

Siddall said that he did not know whether the retracted paper's estimate of sea level rise was an overestimate or an underestimate.


De bygger deres resultater på paloe-temperaturer og havniveau (koraller og lign). Årsagen til at de trækker deres resultater tilbage skyldes til dels at deres temperaturhistorik har været for usikker.

Så de trækker ikke deres artikel tilbage, fordi de afblæser en stigning i havniveauet, men fordi deres konklusion ikke er videnskabeligt velfunderet.


~thomas wernberg
23-02-2010 10:21
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
Hvilket jo er det jeg skriver.

"Det er endnu uklart om der kommer en havstigning."

Den første del af min kommentar "Forskningen kommer til hjælp" er baseret på at denne artikel blev brugt til at bekræfte IPCCs teori om havstigninger. Men at de kære forfattere udviser god videnskab ved at trække artiklen da de finder udaf den ikke holder vand. Det bedste ville jo have været at de ikke havde publiceret til at begynde med, men en rettelse af fejl er aldrig at foragte.

...

Så de trækker ikke deres artikel tilbage, fordi de afblæser en stigning i havniveauet, men fordi deres konklusion ikke er videnskabeligt velfunderet.
15-04-2010 11:27
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Fra politiken - http://politiken.dk/klima/klimakloden/article946797.ece :

Verdenshavene vil stige langt mere end hidtil antaget af FN's klimaeksperter.

Sådan lyder det i hvert fald fra flere forskningsgrupper, herunder forskere ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Forskerne fra Danmark, Kina og England mener alle, at havene vil stige med op til 1,2 meter i løbet af de næste 100 år.

Det er tre gange mere end den forudsigelse, som FN's klimapanel kom med i sin seneste store klimarapport fra 2007.


Jeg har ikke kunne finde original-artiklen som politikens forfatter henviser til. Men det er da interessant at en havstigning opskrives fra ca. 70 cm på 100 år (IPCC A2 scenariet) til 1.2 m
Redigeret d. 15-04-2010 11:28
15-04-2010 17:03
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
rick_uk skrev:
Uden drivhuseffekten ville jordoverfladens temperatur alt andet lige være ca. 33°C koldere, end den er, dvs. –19°C i stedet for +14°C, og Jorden ville ikke have liv i den form, vi kender.


Problemet er at jorden overflade til rummet er atmosfæren. Og du skal ikke så højt op før at tempereturen er under –19°C.


15-04-2010 18:38
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
http://www.dmi.dk/dmi/index/klima/drivhuseffekten_2008/hvad_er_drivhuseffekten_2008.htm

Ja...uanset hvordan tallene vendes og drejes er indkomne og udgående stråling lige stor, så der forekommer ingen akkumulering hverken ved jordoverfladen (troposfæren) eller i de højere luftlag (tropopausen).
27-10-2010 11:31
BBisballe
☆☆☆☆☆
(2)
Havstigning og oppumpet grundvand


Gængs forklaring har været, at indtil for få år siden var den årlige havstigning jævnt gennem mange år på ca. 1,8 mm, indtil den begyndte at stige yderligere på grund af nettoafsmelning af landbaseret is fra Grønland, Antarktis og diverse gletchere. Forklaringen på de 1,8 mm skulle være, at de stammer fra varmeudvidelse af havvand.

Personligt har jeg ikke endnu fuldt ud kaperet den forklaring, men nu kommer der ny viden - og skal man nu tro på den?

Jeg læser i Information 25. november en henvisning til et forskerteam fra universitetet i Utrecht under ledelse af Marc Bierkens, at hele 0,8 mm af verdenshavet årlige stigning stammer fra oppumpet grundvand. Dette er nyt og hvis det er sandt, er jeg mindre forvirret end jeg var før, eller måske alligevel mere, for de 1,8 mm var vel førhen regnet ordentligt ud eller var varmeudvidelse blot den nemme, hurtige forlaring man gav, fordi man ikke havde andre?

Er der måske nogen her, der troværdigt og på overskuelig måde kan redegøre for en årlig havstigning på 1,8mm baseret alene på varmeudvidelse af oceanernes vand?
27-10-2010 14:53
BBisballe
☆☆☆☆☆
(2)
http://www.uu.nl/faculty/geosciences/NL/Organisatie/medewerkers/actueel/nieuws/Pages/DasGrundwasserschwindetdieMeeresteigen.aspx
27-10-2010 18:46
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er der måske nogen her, der troværdigt og på overskuelig måde kan redegøre for en årlig havstigning på 1,8mm baseret alene på varmeudvidelse af oceanernes vand?

- jeg fandt en interessant artikel om havstigning her.
(Men siden 2003 - 04 har der jo ikke været nogen væsentlig stigning af havtemperaturerne, iflg. Argo-data).
Redigeret d. 27-10-2010 18:49
27-10-2010 21:09
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Hvad er sandheden?

Svaret er at havet tager 800år at blive gemnemvarmet eller afkølet. Den opvarmning vi har set i 1900 tallet i forhold til 1600 tallet vil brede sig ned i havet og først stoppe omkring år 2700. Men den vil aftage i virkning.

Hvis der kommer en udbredt afkøling, så vil den efter nogen år slå igennem og sænke havet lidt.






Deltag aktivt i debatten Havstigning i fremtiden..:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Medvirker havstigning til havdød..?203-05-2018 06:14
Vandindvinding bidrager med global havstigning306-06-2012 17:31
DMI svarer igen i strid om havstigning: Vores tal holder020-04-2012 15:51
Dorthe Dahl-Jensen: 70 cm havstigning i dette århundrede1720-12-2007 10:22
NyhederDato
Lavlandstigere trues af havstigning25-01-2010 15:25
Vulkaner og sol er uden betydning for havstigning30-10-2009 05:54
Ny rapport: Havstigning truer Manhattan07-01-2009 09:54
Havstigning truer afrikanske storbyer24-11-2008 10:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik