Husk mig
▼ Indhold

Havstrømmene


Havstrømmene25-11-2017 01:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jeg vil gerne høre mere om havstrømmene og mindre om CO2!
Tilknyttet billede:

05-12-2017 15:27
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@kulden-varmen


Jeg gætter på, at det er havstrømme, der holder havet koldt og dermed er skyld i, at nogle undrer sig over, at vi endnu ikke har set mere havstigning.

Måske husker du en lærer i fysik, som fortalte dig, at når der er is i kalorimeteret, så er vandet 0'C
Vandet bliver tungere, når det køles af isen, og det får det til at synke ned, så noget varmere vand sendes op, og på den måde strømmer vandet rundt, indtil det har næsten samme temperatur som isen.

De fleste kender det nok også fra en drink med isterninger, at den hurtigt skifter fra kold til lunken, så snart den sidste is er smeltet.

På samme måde med havet, når isen på Nordpolen er væk eller er nået ned på en meget lille berøringsflade med havet, så kan det pludselig begynde at gå meget hurtigere med hav opvarmningen, og det dybe hav vil stige tilsvarende præcist ligeså meget hurtigere.


Kan du godtage den forklaring..?



­
RE: Nej05-12-2017 16:57
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jakob skrev:
­På samme måde med havet, når isen på Nordpolen er væk eller er nået ned på en meget lille berøringsflade med havet, så kan det pludselig begynde at gå meget hurtigere med hav opvarmningen, og det dybe hav vil stige tilsvarende præcist ligeså meget hurtigere.

Kan du godtage den forklaring..?
­


Nej, det er polarnatten som afkøler ishavet, og da polarnatten ankommer med urværks præcision hver vinter, så derfor kan en mellemistid vare længe, med kun forholdsvis små klimaudsving. Modsat den sidste istid som var meget ustabil.

En cyklus rundt i verdenshavene tager omkring 800 år.
05-12-2017 17:15
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kulden-varmen skrev:
Nej, det er polarnatten som afkøler ishavet, og da polarnatten ankommer med urværks præcision hver vinter, så derfor kan en mellemistid vare længe, med kun forholdsvis små klimaudsving. Modsat den sidste istid som var meget ustabil.

Jeg er enig!

Temperaturen i Arktis sniger sig kun op over frysepunktet nogle få måneder om sommeren. Resten af året er temperaturen langt under frysepunktet. Vand - også det salte havvand - fryser til is, når det er så koldt.

Vedhæftede graf viser disse fakta med temperaturen.

Kilde: Daglige middeltemperaturer i Arktis 1958 - 2017 @ DMI

Læg mærke til, hvor stabil temperaturen er om sommeren - og tæt på frysepunktet. Enhver forbipasserende varme- eller kold-front betyder bare, at der enten smelter is eller dannes is. Dvs. varme-energien går til at omdanne vand mellem flydende og fast form.

Om vinteren er alt frosset til, og fronter vil ændre temperaturen, fordi der er alt for koldt til, at is kan smelte.

Der er ikke udsigt til, at temperaturen i Arktis om vinteren kan komme op i nærheden af frysepunktet i længere perioder, da Arktis mere eller mindre ligger i konstant mørke i vinterhalvåret. Det bliver vanskeligt - nogle mener umuligt - at holde næste glaciale periode med iskapper ned over Nordeuropa og Nordamerika, for døren. Det er en udfordring, mennesket på et tidspunkt må tage alvorligt. For tiden er der nogle hystader, der råber op om en masse sludder omkring katastrofal menneskeskabt global opvarmning. Og det spilder vi så en masse tid med, mens vi bliver røvet for vores penge i en grad, så nogle må slukke for strømmen, fordi de ikke kan betale deres elregninger.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-12-2017 17:15
05-12-2017 17:39
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Et spørgsmål:
Er der ikke en kobling mellem havstrømmen fra det tunge saltholdige vand i dybden fra Atlanterhavet til Stillehavet,som returnerer i overfladen til Atlanterhavet,og Golfstømmen?
Holder havstrømmenes bevægelsesenergi ikke hinanden igang,uanset afkølingen af Golfstrømmen?
Redigeret d. 05-12-2017 17:56
05-12-2017 19:18
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Er der ikke en kobling mellem havstrømmen fra det tunge saltholdige vand i dybden fra Atlanterhavet til Stillehavet,som returnerer i overfladen til Atlanterhavet,og Golfstømmen?

Det ved jeg ikke.

Holder havstrømmenes bevægelsesenergi ikke hinanden igang, uanset afkølingen af Golfstrømmen?

Jorden roterer. Enhver bevægelse på en roterende sfære er underlagt den fiktive Coriolis kraft, så det på overfladen ser ud som om, at bevægelser drejer. Og bevægelser drejer i et fast jordisk koordinatsystem.

Når en havstrøm flytter vand, så må det da påvirke tilstødende vandmasser.

Jeg kan ikke se noget argument for, at havstrømme skulle stoppe, så længe Jorden roterer.
05-12-2017 19:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Tak for svaret,jeg mener også,at der vil være en fortsat rotation af vandmasserne,faktisk uafhængig af vægtforskelle og temperatur.
05-12-2017 21:44
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
John-
Et spørgsmål:
Er der ikke en kobling mellem havstrømmen fra det tunge saltholdige vand i dybden fra Atlanterhavet til Stillehavet,som returnerer i overfladen til Atlanterhavet,og Golfstømmen?

Jo, bortset fra at strømmene hedder noget forskelligt.

Kjeld Jul skrev:
Holder havstrømmenes bevægelsesenergi ikke hinanden igang, uanset afkølingen af Golfstrømmen?


Ja/nej
Ja. Golfstrømmen (den Nordatlantiske strøm) er kedelig stabil set over en fireårig periode. Fordi mindre vand betyder varmere vand og omvendt.
Nej Under en istid synker det kolde vand ved Afrikas kyst i stedet for nord for Norge. Hvilket vil sige at ishavet når ned til Skotland og havisen bevæger sig rundt i cirkler.
05-12-2017 21:55
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jakob skrev:
­De fleste kender det nok også fra en drink med isterninger, at den hurtigt skifter fra kold til lunken, så snart den sidste is er smeltet.

På samme måde med havet, når isen på Nordpolen er væk eller er nået ned på en meget lille berøringsflade med havet, så kan det pludselig begynde at gå meget hurtigere med hav opvarmningen, og det dybe hav vil stige tilsvarende præcist ligeså meget hurtigere.
­


Her er problemet at glasset med isterningerne stå i en stor stor dybfryser i 11 af årets 12 måneder.
Når man taler om at ishavet er isfrit så er det normalt i skib-teknisk forstand, at et stort skib med beskyttet skrue kan sejle i gennem isflagerne.
Havisen smelter først når den kommer ud i det varme Nord Atlant hav.
06-12-2017 15:56
Jakob
★★★★★
(9287)
­



kulden-varmen skrev:
Jakob skrev:
­De fleste kender det nok også fra en drink med isterninger, at den hurtigt skifter fra kold til lunken, så snart den sidste is er smeltet.

På samme måde med havet, når isen på Nordpolen er væk eller er nået ned på en meget lille berøringsflade med havet, så kan det pludselig begynde at gå meget hurtigere med hav opvarmningen, og det dybe hav vil stige tilsvarende præcist ligeså meget hurtigere.
­


Her er problemet at glasset med isterningerne stå i en stor stor dybfryser i 11 af årets 12 måneder.




Nej, sammenligningen med glasset skal ikke trækkes for langt. Jeg ønsker kun at bruge det til at fortælle, at såfremt der pågår en jævn energitilførsel til væske opvarmning, da vil opvarmningen gå betydeligt hurtigere, så snart isen i væsken er smeltet væk.

Dit valg af miljø til glasset, kan jeg dog godt følge, men så må det høre med, at der skal være en sol, som stråler voldsom varme ned i centrum af glasset og opvarmer væske overfladen der.

Is kan sagtens smeltes af varmt vand, der strømmer, selvom glasset står i en fryser. I havet kan man sige, at Golfstrømmen er et eksempel på den magi.




­­




Deltag aktivt i debatten Havstrømmene:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik