Husk mig
▼ Indhold

Henrik Svensmark på Radio 24-7



Side 2 af 3<123>
09-07-2013 13:33
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
Eyvind Dk skrev:
Fra email <3205> [http://foia2011.org] Climategate
Jones:
"Useful ones [for IPCC] might be Baldwin, Benestad (written on the solar/cloud issue - on the right side, i.e anti-Svensmark), Bohm, Brown, Christy (will be have to involve him ?)"

Hvorfor denne paniske angst (had?) til Svensmark.

Der er hverken tale om panik eller angst, men om at HS i dén grad har oversolgt sin teoris gyldighed på de korte (årtier til århundreder) tidsskalaer, og at det derfor vil være decideret fjollet at invitere ham med til et sagligt review af emnet. Som det fremgår klart af de ovenfor linkede grafer og artikler er der i dag ikke nogen observationel støtte for HS's teori på de tidsskalaer, som er relevante for den nuværende klimaudvikling.
09-07-2013 13:36
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Flere og flere mennesker vil i højere grad lytte til en som Svensmark som er forståelig og logisk i det han siger, hele vejen igennem...

Mon ikke også Rasmus Brygger får mulighed for at gentage sin holdning i andre sammenhænge?
09-07-2013 13:38
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev:
Men hvis du ikke har ret, vil din stemme stille og roligt dø ud efterhånden som ...


Det er selvfølgelig korrekt.

Det samme vil være tilfældet med evolutionsbiologien, hvis kreationisterne faktisk har ret. Så skal folk som Richard Dawkins nok flette næbet. Man kan drømme sig til meget...
09-07-2013 13:44
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
kristofferszilas skrev:
Som jeg hører det er Svensmark ganske konservativ i sin fremlægning...


Det sagde jeg heller ikke at han ikke var. Han vægter tydeligvis sine ord nøje for ikke eksplicit at sige noget, der i sig selv kan skade hans vidneskabelige integritet ang. den.

Men det forhindrer ham ikke i tilsyneladende bevist at lade Rasmus Brygger bruge ham til sin politikse agenda med fortielser, insinueringer og halve sandheder. Og jeg gav nogle eksempler.

Men igen... jeg anser mængden af fortielser, insinueringer og halve sandheder i det interview for så stor at den eneste meningsfulde måde at imødegå det på ville være at tage det sætning for sætning med fingerne på pause-knappen.
09-07-2013 13:51
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Peter Mogensen skrev:
Morten Riber skrev:
Men hvis du ikke har ret, vil din stemme stille og roligt dø ud efterhånden som ...


Det er selvfølgelig korrekt.

Det samme vil være tilfældet med evolutionsbiologien, hvis kreationisterne faktisk har ret. Så skal folk som Richard Dawkins nok flette næbet. Man kan drømme sig til meget...


Det er en totalt grinagtig sammenligning. Du finder heller ikke nogen udvikling som undergraver Darwins teori, eller?


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
Redigeret d. 09-07-2013 13:57
09-07-2013 13:59
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev:
Peter Mogensen skrev:
Morten Riber skrev:
Men hvis du ikke har ret, vil din stemme stille og roligt dø ud efterhånden som ...


Det er selvfølgelig korrekt.

Det samme vil være tilfældet med evolutionsbiologien, hvis kreationisterne faktisk har ret. Så skal folk som Richard Dawkins nok flette næbet. Man kan drømme sig til meget...


Det er en totalt grinagtig sammenligning


Grin du bare...
Du gør dig til fortaler for en videnskabelig påstand og siger at hvis dem der er uenige tager fejl, så skal de nok tie stille efterhånden. Er der nogen videnskabelige påstande man ikke kan sige det om?
"Jeg tager godtnok eklatant fejl, men hvis jeg har ret, så skal dem, der modsiger mig nok holde kæft" ... Det er ret intetsigende Morten.
09-07-2013 14:04
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Men igen... jeg anser mængden af fortielser, insinueringer og halve sandheder i det interview for så stor at den eneste meningsfulde måde at imødegå det på ville være at tage det sætning for sætning med fingerne på pause-knappen.


Ja, og igen, det ved vi godt du kan, men alligevel ikke bedre end at meget stadig kan diskuteres, fx at varmen nu muligvis gemmer sig i havet. Den slags er jo ikke overbevisende. Samlet set er din "historie" besværlig at fortælle. Den mangler logik som er forståelig for almindelige mennesker, hvorimod Svensmark "fortælling" går rent hjem. Derfor står flere og flere mennesker af drivhusteorien.
09-07-2013 14:04
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
Morten Riber skrev:
Peter Mogensen skrev:
Morten Riber skrev:
Men hvis du ikke har ret, vil din stemme stille og roligt dø ud efterhånden som ...


Det er selvfølgelig korrekt.

Det samme vil være tilfældet med evolutionsbiologien, hvis kreationisterne faktisk har ret. Så skal folk som Richard Dawkins nok flette næbet. Man kan drømme sig til meget...


Det er en totalt grinagtig sammenligning.

Det er egentligt mere pinligt end egentligt grinagtigt, så meget som "skeptiker"-fløjens argumentations-stil ofte ligner kreationisters. Men ok, det giver da basis for et fint grin i ny&næ
09-07-2013 14:13
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Grin du bare...
Du gør dig til fortaler for en videnskabelig påstand og siger at hvis dem der er uenige tager fejl, så skal de nok tie stille efterhånden. Er der nogen videnskabelige påstande man ikke kan sige det om?
"Jeg tager godtnok eklatant fejl, men hvis jeg har ret, så skal dem, der modsiger mig nok holde kæft" ... Det er ret intetsigende Morten.


...som 99 % af dine lindlæg
09-07-2013 14:14
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
Morten Riber skrev:
Samlet set er din "historie" besværlig at fortælle. Den mangler logik som er forståelig for almindelige mennesker...

Hvordan har du det med kvantefysik? -DEN historie er besværlig at fortælle, og jeg tør godt satse en bajer på, at de færreste "almindelige mennesker" forstår det....og alligevel er det en umådeligt korrekt og detaljeret beskrivelse af vores omverden.
09-07-2013 14:46
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev: Samlet set er din "historie" besværlig at fortælle. Den mangler logik som er forståelig for almindelige mennesker, hvorimod Svensmark "fortælling" går rent hjem. Derfor står flere og flere mennesker af drivhusteorien.


Men gør det en "historie" korrekt at den er let at forstå?

Er det ikke meget nemmere at forstå hvorfor vi ikke falder af jorden, hvis vi blev fortalt "historien" at den var flad?
Er det ikke meget nemmere at forstå hvor alle dyrene kommer fra, hvis historien var at "gud" skabte dem, end at de havde udviklet sig over tidsrum så store at de var svære at forholde sig til?

Tror du kun på simple historier, der "går rent hjem"?
09-07-2013 15:24
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kristoffer Haldrup skrev:
Morten Riber skrev:
Samlet set er din "historie" besværlig at fortælle. Den mangler logik som er forståelig for almindelige mennesker...

Hvordan har du det med kvantefysik? -DEN historie er besværlig at fortælle, og jeg tør godt satse en bajer på, at de færreste "almindelige mennesker" forstår det....og alligevel er det en umådeligt korrekt og detaljeret beskrivelse af vores omverden.


Ja, og hvis du selv synes det er en god og relevant sammenligning, så hold dig til det.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
09-07-2013 15:33
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Tror du kun på simple historier, der "går rent hjem"?


Næ, ikke jeg personligt. Jeg stikker gerne et spadestik dybere. Ellers var jeg formegentlig slet ikke skeptiker. Men tag nu politik. En politiker som fortæller en kompliceret historie, får ingen succes, uanset det han siger er rigtigt nok. Den problematik tales der meget om i mediedebatten, hvis du ellers følger lidt med der også.
09-07-2013 15:48
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev:
Ellers var jeg formegentlig slet ikke skeptiker.


http://www.huffingtonpost.com/michael-shermer/what-is-skepticism-anyway_b_2581917.html

Men tag nu politik.


Mener du det er et politisk spørgsmål om jeg har ret da?
09-07-2013 16:04
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Undskyld jeg ikke læser dit link til hvad en skeptiker er. Hvis du ikke er enig i at en skeptiker dykker en lidt ned i substansen i forhold til den store masse, er det fint nok med mig.

Forstår du ikke mit eksempel ang. politik?
09-07-2013 16:20
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Jeg er enig med Michael Shermer i hvad det vil sige at være "skeptiker".
Jeg er uening i at man er "skeptiker" blot fordi man betviler noget. Man er ikke skeptiker, hvis man samtidig er dogmatiker.

Du kan placere dig selv på den skala som du vil, men hvis du vil kalde dig "skeptiker", så praktiser det.
09-07-2013 16:41
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Undskyld, endnu engang, men alt det der med at placerer mig ind på en skala, interesserer mig ikke. Du kan påstå jeg slet ikke er skeptiker, om du vil, men din insisteren på at fange mig i en eller anden latterlig lille detalje, så du kan skrive en masse af disse
siger mere om dig selv end det siger om mig.


...men så forstod du måske alligevel godt det med at vi skeptikere har fået lettere ved at kommunikerer vores budskab, samtidig med det er blevet sværere for dig og dine.



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
09-07-2013 16:45
Morten Riber
★★★★★
(2298)
...men så forstod du måske alligevel godt det med at vi skeptikere har fået lettere ved at kommunikerer vores budskab, samtidig med det er blevet sværere for dig og dine.


Måske er det i virkeligheden dette faktum der har gjort at Svensmark endelig har sagt ja til at deltage i dette interview. Han har jo ellers været meget tilbageholden.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
09-07-2013 19:11
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev:
Du kan påstå jeg slet ikke er skeptiker, om du vil, men din insisteren på at fange mig i en eller anden latterlig lille detalje, så du kan skrive en masse af disse
siger mere om dig selv end det siger om mig.


Hvordan kan du udtale dig om hvad jeg mener og insisterer på eller hvad formålet med det skulle være, når du eksplicit siger at du ikke agter at læse det link, er beskriver hvad jeg mener?
Tror du ikke nærmere du sidder og pumper dine egne fordomme op?

...men så forstod du måske alligevel godt det med at vi skeptikere har fået lettere ved at kommunikerer vores budskab, samtidig med det er blevet sværere for dig og dine.


Du kan mene at du er "skeptiker" og du kan mene at du har fået lettere ved at kommunikere dit "budskab" ... men det får altså ikke virkeligheden til at gå væk.
09-07-2013 19:33
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Okay Mogensen. Så er vi altså enig om at skeptikerne har fået lettere ved at kommunikerer deres holdning. Lad os sige at vi fik sagt hvad vi ville, og stoppe inden det bliver for kedeligt. Undskyld hvis jeg har generet dig med mine fordomme. Nej, virkeligheden går ikke væk over nat, så alarmisterne har stadig råderetten over de mange forskerkroner.
Redigeret d. 09-07-2013 19:38
09-07-2013 21:19
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Morten Riber skrev:
Okay Mogensen. Så er vi altså enig om at skeptikerne har fået lettere ved at kommunikerer deres holdning. .


Jeg tror hverken at jeg fik mig erklæret enig i præmisset for det udsagn eller udsagnet i sig selv.
09-07-2013 21:47
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Okay, men jeg er egentlig også ligeglad om du er enig eller ej... Gaab


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
12-07-2013 20:29
SRJ
★★★☆☆
(462)
Jeg fandt lige en relevant artikel i denne sammenhæng, citat:


Evidence from
ground-based studies suggests that some weak but statistically significant cosmic ray-cloud relationships may exist at regional
scales, involving mechanisms related to the global electric circuit. However, a poor understanding of these mechanisms and their
effects on cloud makes the net impacts of such links uncertain. Regardless of this, it is clear that there is no robust evidence of a
widespread link between the cosmic ray flux and clouds.



Min fremhævning. Fra:

A cosmic ray-climate link and cloud observations
Benjamin A. Laken1,2,*, Enric Palle´1,2, Jas&#711;a C&#711; alogovic´3, and Eimear M. Dunne4
http://www.leif.org/EOS/swsc120049-GCR-Clouds.pdf
12-07-2013 21:32
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Jeg tror at det eneste man på nuværende tidspunkt kan konkludere med sikkerhed er at der fortsat er "poor understanding of these mechanisms", så længe der ikke afsættes tilstrækkelige midler til at forske i disse interessante korrelationer man bliver ved med at finde mellem kosmisk flux og jordens klima.

Kitaba, Ikuko, et al. 2013 Midlatitude cooling caused by geomagnetic field minimum during polarity reversal. Proceedings of the National Academy of Sciences 110, 1215-1220.

Abstract
The climatic effects of cloud formation induced by galactic cosmic rays (CRs) has recently become a topic of much discussion. The CR–cloud connection suggests that variations in geomagnetic field intensity could change climate through modulation of CR flux. This hypothesis, however, is not well-tested using robust geological evidence. Here we present paleoclimate and paleoenvironment records of five interglacial periods that include two geomagnetic polarity reversals. Marine oxygen isotope stages 19 and 31 contain both anomalous cooling intervals during the sea-level highstands and the Matuyama–Brunhes and Lower Jaramillo reversals, respectively. This contrasts strongly with the typical interglacial climate that has the temperature maximum at the sea-level peak. The cooling occurred when the field intensity dropped to <40% of its present value, for which we estimate >40% increase in CR flux. The climate warmed rapidly when field intensity recovered. We suggest that geomagnetic field intensity can influence global climate through the modulation of CR flux.

12-07-2013 22:58
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg tror at det eneste man på nuværende tidspunkt kan konkludere med sikkerhed er at der fortsat er "poor understanding of these mechanisms", så længe der ikke afsættes tilstrækkelige midler til at forske i disse interessante korrelationer man bliver ved med at finde mellem kosmisk flux og jordens klima.


...jo, men det er jo en umulighed at det kan ændre noget som helst ved Co2'ens næsten altdominerende indvirkning på klimaet, da denne effekt jo for længst er endeligt og uigenkaldeligt fastlagt, så hvorfor spilde gode forskerpenge på det ?
02-11-2016 18:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Som jeg hører det er Svensmark ganske konservativ i sin fremlægning. Han mener ikke at hans teori kan forklare den seneste tids temperaturudvikling, men han påpeger bare at man har set temperaturstagnation siden 1998, på trods af at CO2-koncentrationen bliver ved med at stige og at samtlige computermodeller forudsiger en betydelig opvarmning i samme periode. Han siger samtidigt at der bestemt er en effekt af CO2 og at alle forskere han kender er enige om dette, men at størrelsen af den naturlige variation endnu ikke er kendt...

- ny artikel af Svensmark her.

Reference (5) ser interessant ud - en populariseret udgave (skrevet af forfatteren (Shaviv)) kan læses her.

Selve artiklen.
04-11-2016 14:21
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos. Tak for link. Den samme viden, og den samme forklaring som også fremgår at diverse videoer med foredrag med Svensmark.

Vi skal forstå at skydække som reflekterer solens indstråling over oceanerne udgør en afgørende forskel. Klart nok, for havets overflade er det mest effektive sted, på jorden, at indfange og holde på energien.

Alt hvad der er behov for at vide og bevise, ligger på bordet og venter egentlig bare på at få den nødvendige bevågenhed, og som sådan er det vært at håbe på en artiklen rette sted vil virke bedre end diverse foredrag
04-11-2016 15:38
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Kosmos skrev:
[quote]Som jeg hører det er Svensmark ganske konservativ i sin fremlægning. Han mener ikke at hans teori kan forklare den seneste tids temperaturudvikling, men han påpeger bare at man har set temperaturstagnation siden 1998, på trods af at CO2-koncentrationen bliver ved med at stige og at samtlige computermodeller forudsiger en betydelig opvarmning i samme periode. Han siger samtidigt at der bestemt er en effekt af CO2 og at alle forskere han kender er enige om dette, men at størrelsen af den naturlige variation endnu ikke er kendt...



Netop. Svensmark har jo aldrig hævdet at have fundet hverken årsagen til eller løsningen på global opvarmning! Han siger, at skyerne muligvis kan have en indflydelse. Det er da muligt. Men længere er han altså ikke kommet. Indtil videre.



.
04-11-2016 16:30
Morten Riber
★★★★★
(2298)
men at størrelsen af den naturlige variation endnu ikke er kendt...


Enig, men heri ligger mere end som så. Er der ikke tale om en naturlig variation, skyldes det indirekte processer forårsaget af menneskeskabte årsager, som fx udledning af Co2.
Disse processes effekt er på trods af ihærdig forskning, ind til videre kun mulige at postulerer sig frem til ved hjælp at beregninger.
Er der derimod tale om naturlige årsager, står han med en forklaring som er mere end blot sandsynlig. Den er meget sandsynlig, idet de processer som indgår er både beviselig, samt mulige at iagttage under specielle sol begivenheder. Derudover har vi millioner af års sammenfald mellem kosmisk stråling og globale temperaturer, som bekræfter teorien.
Vi ved jo at det dominerende forskermiljø ynder at nedgøre ham, hvorfor han har tillært sig det konservative udtryk.
17-03-2018 22:00
Kosmos
★★★★★
(5371)
Svensmark nævner at mens der bruges en krone på grundforskning af den type han bedriver, bruges der 5000 kroner på at udforske menneskets påvirkning af klimaet gennem vores udledning af Co2. Den enorme overvægt af midler med 5000 mod 1 medfører desværre også at der sker en inddæmning af den forskning Svensmark beskæftiger sig med, hvilket tydeligt fremgår af interviewet...

- nyt (16. ds.) interview:

HENRIK & JACOB SVENSMARK INTERVIEW: THE CONNECTION BETWEEN COSMIC RAYS, CLOUDS AND CLIMATE

her.
17-03-2018 22:21
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Kosmos skrev:
Svensmark nævner at mens der bruges en krone på grundforskning af den type han bedriver, bruges der 5000 kroner på at udforske menneskets påvirkning af klimaet gennem vores udledning af Co2. Den enorme overvægt af midler med 5000 mod 1 medfører desværre også at der sker en inddæmning af den forskning Svensmark beskæftiger sig med, hvilket tydeligt fremgår af interviewet...




Det kan man jo godt juble eller græde over Kosmos. CO² snak er voldsomt populært. Jeg kan heller ikke lige få øje på årsagen.

Men umiddelbart leder dit skriv mine tanker hen i retning af, hvor mange penge der bruges på løsning af overbefolknings- og overforbrugs problemet, hver gang Svensmark får en krone.



.


18-03-2018 11:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men umiddelbart leder dit skriv mine tanker hen i retning af, hvor mange penge der bruges på...

- en kommentar, jeg ikke (helt) forstår: Mit 'skriv' består af en henvisning til et interview...er det henvisningen eller interviewet, der leder din tankevirksomhed?
18-03-2018 11:35
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Kosmos skrev:
Men umiddelbart leder dit skriv mine tanker hen i retning af, hvor mange penge der bruges på...

- en kommentar, jeg ikke (helt) forstår: Mit 'skriv' består af en henvisning til et interview...er det henvisningen eller interviewet, der leder din tankevirksomhed?



Udover en henvisning til et interview antyder du, at Svensmarks forskning får for lidt i forhold til CO²-forskning.

Så er det, jeg tænker: At videnskaben, hvad enten den handler om Svensmark eller CO², får så stor opmærksomhed; imens, stort set, alle fortrænger den bagvedliggende årsag til bl.a. klimaproblemerne.



.


18-03-2018 14:05
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej Kosmos

Tak for henvisningen til endnu et godt interview med Henrik Svensmark, nu med søn. Rollefordelingen og Jakobs medvirken gav Henrik mulighed for at udtrykke flere af sine meninger under en god og afslappet form. Jeg synes det fungerede rigtig fint at Jacob således tog sig af af præsenterer de to centrale forskningsresultater, som gør teorien 100% skudsikker.

Der fremgår at området helt bevidst er lagt på is, af klimamafiaen. Ingen penge til forskere som ønsker at lave mere per review her, som er det eneste det handler om nu.

Der er brug for at flere bekræfter Svensmarks forskning, så det han har bevist får større gennemslagskraft. Derfor behøves altså flere midler til forskning på området, ikke så meget fordi emnet ikke er udforsket nok. Jeg hører både ham og Jacob sige at bevismaterialet er overvældende allerede.
18-03-2018 17:16
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Svensmarks problem er, at det kun er hans egen lille gruppe, der har kunnet verificere hans resultater.
De andre, der har forsøgt, har konkluderet, at teorien ikke har den betydning, som Svensmarks gruppe mener.
Som Svensmark selv konstaterer, så er det ikke så let, at verificere, og det tager flere år.
Så kan man selvfølgeligt godt sige, at Svensmarks teori er den rigtige (det er jo let at sige det). Blot med det forbehold, at ingen andre kan bekræfte det.

Svensmark påstår også, at temperaturen ikke er steget i 20 år. Det er i modstrid til alle officielle målinger af såvel overfladetemperatur som hav temperaturer.

Er der nogen der ved, hvordan er han nået frem til det?
18-03-2018 17:35
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Klimamafiaen tillader ikke, at der bevilliges penge til yderligere efterprøvning af Svensmarks bevisførelse, fordi det vil aflive alt videre snak om CO2, og dermed hele det socialistiske morads forsøg på at styre hele verden ved at skræmme folk. Svensmark er blevet chikaneret i samtlige 20 år han har beskæftiget sig med GW
18-03-2018 18:08
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Svensmark påstår også, at temperaturen ikke er steget i 20 år. Det er i modstrid til alle officielle målinger af såvel overfladetemperatur som hav temperaturer.

Er der nogen der ved, hvordan er han nået frem til det?
18-03-2018 18:51
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er der nogen der ved, hvordan er han nået frem til det?

- hvorfor spørger du ham ikke selv?

Tilknyttet billede:

18-03-2018 20:13
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Kosmos skrev:
Er der nogen der ved, hvordan er han nået frem til det?

- hvorfor spørger du ham ikke selv?



Christoffer Bugge Harder skrev:

jeg har faktisk tidligere (i min tid som blog-ansvarlig på videnskab.dk) prøvet at stille Svensmark og hans hold flere (venlige) spørgsmål, bla. netop om, hvordan de forholder sig til den manglende trend de sidste 60 år, og omkring, at de kun kan opnå tilpasning ved at fjerne en opvarmende trend på 0,7C over 50 år - og det ved jeg, at en hel del andre tungere navne end jeg, inklusive Lockwood selv, også har forsøgt. Jeg har aldrig fået noget svar, og det har jeg trods eftersøgning heller aldrig set eller hørt om andre, der har. Faktisk er de fleste forskere ganske flinke til at svare tilbage, men lige netop hans gruppe lader til at være overraskende lukket. (Jens Olaf Pepke Pedersen har også haft påfaldende ondt ved at besvare ellers meget konkrete indvendinger).

På den baggrund er det svært at undgå den tanke, at en meget nærliggende forklaring på tavsheden er, at Svensmark & co. udmærket selv kan se problemerne, og ikke har noget godt svar. Og når man allerede har udgivet populære bøger læst af titusinder om, hvordan ens teori alene kan forklare stort set samtlige større klimatiske begivenheder igennem milliarder af år, udbredt sig vidt og bredt i pressen om, hvordan hans ensomme og heltemodige sandhedssøgen forfølges eller forsøges tiet ihjel af politiske grunde, og opbygget et kor af trofaste eftersnakkere blandt politikere, tænketanksspindoktorer og konflikthungrende journalister -

er det selvfølgelig ikke let at måtte indrømme, at ens teorier konkret foreløbig ikke består af ret meget andet end entusiastiske og farverige spekulationer, at mere og mere empiri tyder på, at man bare tog almindeligt og kedsommeligt fejl, og at de fleste af ens støtter i øvrigt var mere interesseret i ens arbejde af politiske end af videnskabelige grunde.

Men efter min helt personlige (og muligvis ganske ukvalificerede) mening tror jeg i øvrigt slet ikke, at der er grund til at beklikke Svensmarks hæderlighed. Han har det formentlige bare ligesom de fleste andre engagerede videnskabsmænd, at ens egne teorier er som ens egne børn - og derfor bliver det svært at forholde sig objektivt til de ubehagelige kendsgerninger, når de bliver kritiseret, afvist og sygner hen, mens man omvendt kaster sig over ethvert lille pænt ord og leder med lys og lygte efter selv det spinkleste figenblad af håb for fremtiden. Sådan har de fleste af os det jo i større eller mindre grad. Og det er noget ganske andet end uhæderlighed.


http://www.klimadebat.dk/forum/liste-over-klimaforandringers-mulige-drivmidler-d14-e2249-s80.php#post_38404



.


18-03-2018 21:03
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Kosmos skrev:
Er der nogen der ved, hvordan er han nået frem til det?

- hvorfor spørger du ham ikke selv?

Kosmos, NKS er ikke interesseret i oplysning, og han har vist igen og igen, at han er en fjende af videnskaben. Det er, som situationen nu er, ikke fair overfor en seriøs forsker, at du opfordrer folk som NKS til at kontakte ham.

Vi er nødt til at tage kampen her, eller også blot ignorere NKS, ligesom du ofte ignorerer andre af samme slags.
Side 2 af 3<123>





Deltag aktivt i debatten Henrik Svensmark på Radio 24-7:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Cepos og Svensmark - Solens og kosmisk strålings påvirkning af jordens klima404-07-2021 14:28
Svensmark overdriver betydningen af egen forskning...1522-10-2020 07:38
Henrik Svensmarks forskning8707-12-2019 05:26
Radio Merkur og sammensværgelsen015-05-2017 22:02
Svensmark og Friis-Christensens teorier1412-04-2016 21:31
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Henrik Svensmark
Svensmark/Marsh: Solens indflydelse på jordens klima, 2000
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik