Husk mig
▼ Indhold

Hjælp!!!!


Hjælp!!!!17-11-2007 23:02
jacca8
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg tænker konstant på klima og global opvarming jeg tænker altid hvad der vil ske, og er bange for det mindst 3 gange om dagen. Har i nogle gode råd med hvordan jeg kan prøve og lade være med at tænke så meget om det.

RE: Det er ingen skam at tænke sig om...18-11-2007 22:51
solvarmen
☆☆☆☆☆
(5)
Det er helt forståeligt at klimaproblemet fylder meget. Vi er mange der ser klimaforandringerne som en trussel og vores natur er at handle for at imødegå trusler. Desværre er det effektiv handling bestemt af vores politikere, der er noget gumpetunge til at tage affære. Når vi har installeret sparepærer osv. kan vi ikke gøre så meget mere end at vente på politisk velvilje.
Men det der kan hjælpe er at gøre noget: skriv til dine politikere at du er bange og forventer, at de handler nu, fortæl dine venner om din bekymring. Forestil dig, at vi allesammen arbejder for at komme problemet til livs og det vil lykkes os at vende en dårlig udvikling til en bedre. Du er bestemt ikke alene.
19-11-2007 15:13
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Hvis du begynder at tænke mere i handling i stedet for i frygt, så tror jeg det vil hjælpe på dine problemer.

Bekymring forbundet med magtesløshed giver frygt, og det er aldrig særligt konstruktivt. Er ikke enig i, at det eneste vi kan gøre er at installere elsparepærer og så blot vente på politikerne. Det er da vores ansvar, at politikerne ikke tager det mere alvorligt. Hvis tilstrækkeligt mange mennesker ønsker, at det bliver taget seriøst, så bliver det også taget seriøst. Fortæl folk om dine bekymringer, forklar dem, hvordan de kan ændre deres hverdag, hvordan de kan tage politisk handling. Gør noget i stedet for bare at være bange og vente på, at magthaverne gør noget.
Så kan det være, at klimaspørgsmålet kommer helt op øverst på dagsordenen næste gang, der er valg i Danmark!
Redigeret d. 19-11-2007 15:15
RE: vi er vist ikke uenige, branner?20-11-2007 11:11
solvarmen
☆☆☆☆☆
(5)
Det jeg udtrykte var ikke en afventen, men en stor frustration over langsommeligheden i det politiske system. Har selv opsat solvarme, holdt ferie i danmark, isoleret huset og går efter en bil, der kan køre dobbelt så langt på literen. Har herved reduceret mit forbrug fra måske 10 T til 9 T CO2 pr. år, hvilket jo ikke er ret meget. Frustrationen er at se "naboen", der er ligeglad og tager til Thailand 2 gange om året og stolt fremviser sin nye 4-hjulstrækker, der kører 5 km/liter - det er her politikeren kommer ind. En afgift/skatteomlægning mod afgift/skat på CO2 forbrug på fly, skibe samt al øvrig transport er nødvendig - kun derved kan det blive en fælles sag og ikke den enkeltes ansvar. Vi er jo helt enige i konklusionen: det vi kan gøre er at lægge pres på politikerne og oplyse venner og kolleger om konsekvenserne af den manglende handling. Min oplevelse er, at befolkningen er langt i erkendelsen af "at der skal ske noget". Regeringen er først lige kommet dertil i denne valgkamp og vi har endnu ikke set nogen som helst langsigtet plan med klare mål
.
20-11-2007 15:13
manse42
★★★☆☆
(633)
jacca8

Det du har brug for at indse er at du personligt ikke er ansvarlig for den tilstand som du synes verden er i. Du er ikke personligt ansvarlig for at ændre den. Du er ikke alene i den situation.

Hvis du sidder med panikangst, søvnløshed og har på fornemmelsen at dine tanker går i ring, måske endda har grædeture så tal med din læge, eller gå på psykologisk skadestue.
Det du mindst har brug for er at nogen fortæller dig at du personligt kan gøre en forskel, fordi du vil altid have på fornemmelsen at du ikke gør nok. Derfor vil jeg råde dig til at lade være med at besøge denne side sålænge du har alvorlige problemer med at tænke på klimaproblemet.

Jeg mener det alvorligt.

- M
Redigeret d. 20-11-2007 15:21




Deltag aktivt i debatten Hjælp!!!!:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik