Husk mig
▼ Indhold

HJÆLP - Har brug for gode råd


HJÆLP - Har brug for gode råd19-01-2011 15:08
Carina knudsen
☆☆☆☆☆
(3)
hej
Jeg er en elev fra en folkeskole på Grønland og har brug for gode råd og tips til mit eksamesprojektopgave. Emnet er Global opvarmning.
Jeg ved nogenlunde meget om global opvarmning men jeg har brug for at vide meget mere om f.eks. CO2 udledning, Drivhusgasser, Ozonlaget og hvad man kan gøre for at formindske vores CO2 forbrug.
Det her projekt gælder mine årskarakter da det er mit sidste skoleår.
19-01-2011 17:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Prøv til en begyndelse at se, om du ikke kunne bruge nogle af de mange hints her!?
20-01-2011 00:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
hvad man kan gøre for at formindske vores CO2 forbrug.


Det eneste der reelt reducere CO2-udledningen, er at reducere brug af ild/afbrænding. Det hjælper ikke at udskifte fossile brændsler med biobrændsler, da begge dele udleder stort set samme mængde CO2.
20-01-2011 00:13
Krogager
☆☆☆☆☆
(2)
Hej Carina

Du skriver, at du ved nogenlunde meget om global opvarmning. Men ved du mon også, at vi sandsynligvis er på vej mod en ny istid?

Man kan gøre meget for at begrænse menneskehedens udledning af CO2. Kernekraft, dvs. udnyttelse af energien i atomernes kerner, er nok den mest effektive og samtidig den mest oplagte og mest miljøvenlige måde at begrænse CO2-udledningerne på, hvis man gerne vil have rigelige mængder af ren energi til rådighed. Det kan du fx læse mere om på www.reo.dk og www.akraft.dk.

Den daglige transport til og fra arbejde og til og fra daginstitutioner giver anledning til store CO2-udledninger, så hvis man vil reducere CO2-udledningerne, er det oplagt at forsøge at reducere disse transportbehov.

Jeg håber, disse små tips kan bidrage til videre inspiration. Fortæl gerne herom, og så ellers: Held og lykke med opgaven!

Mange hilsener

Ernst Krogager
20-01-2011 00:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Den daglige transport til og fra arbejde og til og fra daginstitutioner giver anledning til store CO2-udledninger, så hvis man...

- ja, her er et godt eksempel!


Nå, nu må jeg passe på - ellers kommer admin efter mig (med anklage om 'trådafsporing)! Men det er altså bøvlet at skulle oprette en ny tråd alene pga. en (isoleret) sidebemærkning!
20-01-2011 00:36
Jakob
★★★★★
(9261)
.





@Carina knudsen


Der har næsten lige været en tråd om næsten det samme:
http://www.klimadebat.dk/forum/global-opvarmning-og-trusler-d37-e1668.php

Men prøv evt. også søgemaskinen:
Ozonlag
Nederst kan du vælge, om du vil søge blandt artikler eller i debatten osv.




.
20-01-2011 10:17
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Carina knudsen

Det er utroligt svært at skrive en eksamensopgave om klima... hvis du skriver noget andet end det IPCC dikterer.... får du en dårlig karakter... hvis du alligevel skriver noget andet, får du først svaret om 25-30 år.

Jeg ville satse på at blive bedømt på evnerne til at researche... altså finde oplysninger og fakta, gerne begge holdninger 'alarmisme' og 'realisme'.

Du kunne jo f.eks. skrive lidt om 'drivhuseffektens' bedstefar Svante Arrhenius... der jo troede at CO2 var en velsignelse sendt fra Himlen, CO2 var en måde at forhindre en ny istid på.... Svante voksede op i et miljø hvor hans far var landmåler og Svante har garanteret fået fortalt nogle historie om den Lille Istid som barn, om hvor slemt det var... det kan du læse mere om i den Islandske og Finske historie og med garanti også i den Nordsvenske.

God fornøjelse
20-01-2011 11:11
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
GLAR skrev:
@Carina knudsen

Det er utroligt svært at skrive en eksamensopgave om klima... hvis du skriver noget andet end det IPCC dikterer.... får du en dårlig karakter... hvis du alligevel skriver noget andet, får du først svaret om 25-30 år.


En svaghed som IPCC går let hen over er at et varmer klima, historisk altid har været bedre for mennesker og landdyr.

http://www.klimadebat.dk/ole-humlum-det-ustyrlige-klima-b102.php

En opgave skal have tre punkter:
1. Ekspert A siger: ....
2. Ekspert B siger: ....
3. Kan de forenes eller kan den ene udelukkes. Nej. Emnet kræver yderligere udforskning.


20-01-2011 17:30
Carina knudsen
☆☆☆☆☆
(3)
Min problemformulering indeholde dise tre spørgsmål :
1. Hvad kan være årsagen til global opvarmning?
2.CO2 udledning, hvor kommer det fra?
3.Hvad vil der ske med jorden i fremtiden?
20-01-2011 17:55
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
3.Hvad vil der ske med jorden i fremtiden?


Den vil blive opslugt af solen!


24-01-2011 12:54
Carina knudsen
☆☆☆☆☆
(3)
Kan du komme med en forklaring, hvorfor vi bliver opslugt af solen?
i stedet for bare at skrive : den vil blive opslugt af solen!
Forklar dig venligst.
24-01-2011 14:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Carina

Min problemformulering indeholde dise tre spørgsmål :
1. Hvad kan være årsagen til global opvarmning?
2.CO2 udledning, hvor kommer det fra?
3.Hvad vil der ske med jorden i fremtiden?


1) De som mener global opvarmning er reel (som jeg ikke mener): Solen afsætter energi på jorden. Energien kommer til jorden via lys eller såkaldt kortbølget energioverførsel, altså fra solen. Så omsættes energien fra solen i det her system på jorden (beklager streger) se



Når solens energi omsættes bliver det til varmeenergi på jorden eller energien omsættes til langbølget energi (som den som mærkes som strålevarme fra en radiator)

For at jorden skal holde den temperatur den har og temperatur ikke skal stige så skal der afsættes lige så meget energi til rummet som solen afsætter på jorden. Hvis solens energi når den omsættes på jorden ikke kommer ud i rummet igen så vil temperaturen stige.

Og co2'en kan bevislig forhindre denne langbølget strålevarme i at komme gennem denne luftart (co2). Så når energien fra solen kan komme uhindret gennem co2'en fra solen ind til jorden men kan ikke komme ud igen ja så opvarmes jorden og vi har den såkaldte drivhuseffekt. Her mener videnskaben at der er en forcing (opbygning af energi) på lidt over 1 w pr m2 areal som solen afsætter effekt på jorden eller når solen afsættes måske 300 watt (som en kraftig el-pære) pr m2 så afsættes der kunne mellem 298 - 299 watt tilbage til rummet og der sker en energiopbygning på jorden (Drivhuseffekt).

2)

Her co2 kredsløbet se



årlig co2 omsætning i Gigaton (1 gigaton = 1.000.000.000 ton)

Før mennesket afbrændte fossilenergi var der en årlig omsætning mellem luften og havet som var store ca 90 gton årligt. Vulkaner afgav lidt co2 og lidt co2 blev optager af planter og dyr som 'medtog' co2'en når de døde og endte i havets dyb. Men overvejende var der en balance omkring co2 eller kulstof i systemet.

Du skal jo lige have styr på C (kulstof) og fotosyntese. Kulstof er bundet i planter, i dyr og mennesker og alt levende og herunder i fossilenergi som olie og kul når det afbrændes enten ved at vi indtager kulstoft i form af mad eller dyr gør det og vi forbrænder kulstoffet i maden så vil omsætningen afgive co2 og vi optage ilt og altså kulstof når vi bruger vore muskler. På sammen måde når vi afbrænder fossilenergi optages ilt og der afgives co2.

Overvejende kan man sige vi tilfører mere co2 til det samlede system og co2'en ender i luften (atmosfæren) og i havets vand.

3) temperaturen vil stige når co2'en ikke tillader solens energi at komme tilbage til rummet, isen på jorden vil smelte og havet stige .

At jorden bliver opslugt af solen er noget fis, eller det tager så mange milliarder år inden det sker.
Redigeret d. 24-01-2011 15:08
24-01-2011 14:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
At jorden bliver opslugt af solen er noget fis, eller det tager så mange milliarder år inden det sker

- her vil jeg hælde til det sidste!:

Om fem milliarder år slipper Solens brintbeholdning op, og den vil begynde at udvide sig.
Fra en diameter på 1,4 millioner km vil den vokse sig to hundrede gange så stor og blive en rød kæmpe. De nærmeste planeter vil blive opslugt... Merkur, Venus og Jorden.
(Kilde)
k-v har jo iøvrigt heller intet skrevet om, hvornår det indtræffer!
24-01-2011 20:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
hvornår det indtræffer!


Nej Nej min gode Kosmos. Men der kan immervæk ske meget på 5 mia år. Der kan ske mange andre ubehagelige ting for denne lille kugle i det enorme verdensrum.
24-01-2011 20:59
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men der kan immervæk ske meget på 5 mia år. Der kan ske mange andre ubehagelige ting for denne lille kugle i det enorme verdensrum

- nu ved jeg ikke præcis, hvilken af kuglerne du tænker på(?)

Men for solens vedkommende ligger dens samlede livscyklus vist ret fast - medmindre naturlovene i mellemtiden revideres!
24-01-2011 21:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kosmos

Den lille kugle jeg tænkte på var jorden og i første række en stor meteor -> og BANG!

Hvornår kollapser jorden med månen der er 380.000 km derud og den kommer tættere på årligt ikke meget, men den 'kommer'.
25-01-2011 22:55
Jakob
★★★★★
(9261)
.




@Carina knudsen



1. Hvad kan være årsagen til global opvarmning?


Drivhusgasser:
http://www.dmi.dk/dmi/index/klima.htm
http://www.dmi.dk/dmi/index/klima/drivhuseffekten_2008.htm
Det er med stor sikkerhed noget, som du grundlæggende har godt af at vide.


2.CO2 udledning, hvor kommer det fra?


Det har ovenstående links nok allerede givet svar på.
Men her kan du også se noget om menneskets bidrag:
http://www.klimadebat.dk/grafer_co2udledning.php


3.Hvad vil der ske med jorden i fremtiden?


Det er et godt spørgsmål. Hvad synes du..?
Det er med andre ord noget, som vi til en vis grad selv bestemmer, hvis vi f.eks. hurtigt omstiller til vedvarende energi, som ikke udleder CO2
Der hører nok også andre ting med som rent miljø, klogere forbrug osv. , hvis mennesket og det øvrige liv på jorden skal have det godt og sikkert i fremtiden.
Der er da også en risiko for, at mennesket f.eks. ikke magter at skære ned på CO2-udledningen, før det er for sent at undgå meget alvorlige katastrofer.

Meget mere er der måske ikke i dit pensum.


Bliver jorden ramt af en asteroide, så bliver der meget varmt.

Men om mange 1.000 år får vi med stor sikkerhed også problemer med global opvarmning, fordi solen svulmer op, og det problem er der endnu ikke en løsning på.
Om der engang i mellemtiden kan hænde at opstå en ny istid, mener jeg er usikkert.
Det har du allerede fået et link om:
http://www.klimadebat.dk/forum/global-opvarmning-og-trusler-d37-e1668.php#post_23706
Min mening derom:
Istid er ikke aktuel, men vi må hellere alligevel gemme vores kul og Uran, så der af hensyn til menneskehedens sikkerhed er noget at stå imod med.
Det betyder kort og godt, at vi meget hurtigt skal omstille til bæredygtig vedvarende energi.


Solens livscyklus og dens betydning for jorden har du også fået link til:
http://www.klimadebat.dk/forum/solens-liv-og-jordens-doed--d12-e816.php#post_10269








Vil du gerne se kulør og flotte film om klima, så vil jeg anbefale dig "Klodens Kræfter"
http://www.dr.dk/TV/20080111094821.htm




.
26-04-2011 14:55
Allan Bartram
☆☆☆☆☆
(1)
I kan evt lave en mini opmåling af vandet ved jeres skole. Der findes mange måder at foretage en måling. Bare google evt. forskellige typer måleteknik. Kunne blive en god opgave, hvis i kunne påvise noget selv.




Deltag aktivt i debatten HJÆLP - Har brug for gode råd:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Iværksætter søger råd hos klimafolket107-11-2019 14:07
Dine 3 bedste råd før købet af en varmepumpe?027-12-2016 23:26
10 gode råd til at reducere dit CO2-udslip023-09-2016 21:17
Sandkasse/Hjælp/Gode råd ?1628-04-2011 17:34
Råd fra klimaforsker129-11-2009 17:04
Artikler
Flere råd til at leve mere klimavenligt
Hjælp og gode råd til den omfattende energirenovering
Arktisk Råd
NyhederDato
Uafhængigt råd skal granske klimapanel15-03-2010 10:03
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik