Husk mig
▼ Indhold

Hjælp til naturlige klimavariationer


Hjælp til naturlige klimavariationer07-06-2012 23:40
Jonas Schultz
☆☆☆☆☆
(1)
Indledningsvis vil jeg lige sige, at jeg ikke er professor i klimaændringer, jeg er blot en 3. års studerende på et gymnasium, der skal op i Naturgeografi om godt en uge. Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I vil svare på. Det må meget gerne gøres i et let forståeligt sprog, for indtil videre er det eneste fremmedartet begreb jeg kan: albedo


Ét emne, som jeg kan trække er følgende:
Klimaændringer i fortiden og nutiden.

Dette emne lægger op til brugen af en masse faglige termer, begreber osv. inden for naturvidenskabens verden - det er jeg godt klar over!

Men helt konkret, i forhold til klimaændringer:
Der har i fortiden og ind til nu opstået klimavariationer, der har været naturlige og ikke menneskeskabte.

I forhold til debatten og diskussionen om menneskelig aktivitet og klimaændring, er jeg ok med.
Det er mere de naturlige årsager, der lægger op til klimaændringer, som jeg er usikker på.

Som jeg kan forstå på det hele har Jorden et klimasystem, som består af følgende komponenter:

atmosfæren
hydrosfæren: oceaner, søer, floder
kryosfæren: havis, iskapper og gleschere
jordoverfladen: de øverste meter jordlag på land
biosfæren: planter, dyr og mikroorganismer.
Disse interne mekanismer påvirker Jorden til klimavariationer. Men hm hm.

Hvilke konkrete eksempler findes på dette? Og hvad skal der forstås med disse komponenter? Hvordan påvirker atmosfæren til klimaændringer. Hvordan påvirkerhydrosfæren, kryosfæren osv?
Helt konkret: Jeg mangler altså viden om klimasystemet og dets komponenter, samt hvordan de påvirker hinanden.

Desuden findes der også ydre faktorer såsom ændringer i Solens stråling eller geologisk aktivitet der i form af vulkanisme og jordskælv medvirker til klimaændringer. Hvad menes der med dette?

Jeg håber ikke, at det er kommet til at lyde for meget ála "jeg vil ha, og jeg vil ha". Jeg håber virkelig, at I vil bruge jeres tid på at forklare lidt om klimasystemet og sådanne ting.

Mvh Jonas
07-06-2012 23:44
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Jonas Schultz skrev:
jordskælv medvirker til klimaændringer.


Jeg mener ikke at denne effekt indgår i klimamodellerne.


08-06-2012 08:44
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Hej Jonas! Det er noget af en opgave, vi her er på.
Jeg mener, det er vigtigt først at danne sig et overblik over klimaets forandring gennem tiderne, og så gå mere og mere i detaljer med de komponenter, du nævner. Det er kompliceret, så et simpelt overblik først er en god start.

Første overblik drejer sig om de sidste ca. 540 millioner år. Det er den tid, hvor livet har været mangfoldigt på Jorden. Perioden kaldes Phanerozoikum, på engelsk: Phanerozoic.

Et billede af temperaturen på Jorden de sidste 540 mio. år findes her: http://deforestation.geologist-1011.net/
En anden figur: Phanerozoic Climate Change
Temperaturen har i de fleste tidsrum i de sidste 540 mio. år været højere end i nutiden. Man kan også se af figurerne, at der har været fire istider. Dette er istider i geologisk forstand, ikke hvad vi kalder istider i daglig tale. I geologisk forstand befinder vi os i en istid nu, fordi der er iskapper ved Nordpolen og Sydpolen. Det er ikke helt forstået, hvorfor klimaet har svinget sådan over de sidste 540 mio. år. En ny teori går på, at det er solsystemets placering i Mælkevejen, der har indflydelse på klimaet på den skala.

Det næste overblik er de seneste knap 3 millioner år, hvor der har været istid: Five Myr Climate Change
Her har der været istider, som vi kalder dem i daglig tale. Først kom de med ca. 41.000 års mellemrum, og i den seneste million år er de kommet med 100.000 års mellemrum. Det er her i stor grad ændringer i Jordens bane om Solen, der påvirker klimaet. Ændringerne kaldes Milanković-cykler og har bl.a. at gøre med, hvor cirkulær eller elliptisk Jordens bane om Solen er.

Næste overblik er de seneste 450 tusinde år, hvor vi har gode data fra iskerneboringer: Ice Age Temperature
Her ser du det, vi kalder istider i daglig tale, hvor temperaturkurven er lav. Og mellemistider, hvor kurven er høj. Vi befinder os i en mellemistid nu. Det ses også, at klimaet kan ændres forholdsvis hurtigt, især når man går fra en istid til en mellemistid. Det er, når kurven går stejlt opad på figuren.

Nu har du et begyndende overblik at danne dig et billede ud fra.
Redigeret d. 08-06-2012 08:51
08-06-2012 08:50
John Niclasen
★★★★★
(6215)
Der findes et billede over de sidste 540 mio. år, og som går mere og mere i detaljer i nutiden:

Temperature of Planet Earth

Taget fra: Geologic temperature record
08-06-2012 11:35
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Når man snakker palæoklima, så har man det ofte med kun at se på atmosfærens sammmensætning og derfra prøve at lave en korrelation til et klima ud fra den opfattelse man har af verden i dag.

Men man bør nok også se på kontinenternes placering og have dem i mente når man snakker naturlige klimaændringer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_drift

Et godt eksempel er antarktis, som fik iskappe 35-40 millioner år siden.
https://notendur.hi.is/oi/quaternary_glacial_history_of_antarctica.htm

Denne glaciation skyldes ikke atmosfæriske eller astronomiske forhold, men kombinationen af at antarktis som tilstrækkeligt langt mod syd og at forbindelsen til det vi i dag kalder sydamerika brød op, og der blev skabt en cirkumpolær havstrøm, som fungerede som isolater mod varme fra ækvatoriale områder.


~thomas wernberg
08-06-2012 14:12
Kosmos
★★★★★
(5370)
Når man snakker palæoklima, så har man det ofte med kun at se på atmosfærens sammmensætning og derfra prøve at lave en korrelation til et klima ud fra den opfattelse man har af verden i dag..

- meget à propos (+ lidt OT!):
I DR P1 'Videnskabens verden' var der forleden et interview med Minik Rosing, som (vist) sagde noget i samme retning:

Når man prøver at forklare fortidens (den meget fjerne) geologi, skal man forsøge at se bort fra de 'vilkår', vi kender fra nutiden.

Sådan opfattede jeg ham i hvert tilfælde - jeg lavde noget andet samtidigt, og kan ikke rigtigt multitaske!
26-06-2012 14:17
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Der skal sættes flere ressourcer ind på forskningen af de naturlige årsager til klimaforandringerne.
Dette er en henstilling til videnskabsfolk tilknyttet IPCC,som hidtil kun har forsket i den antropogene CO2s indflydelse,og næsten helt har ignoreret solens og de kosmiske strålers indvirkning,selvom Jordens geologiske fortid fortæller noget andet.

http://notrickszone.com/2012/06/25/research-council-of-no




Deltag aktivt i debatten Hjælp til naturlige klimavariationer:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er naturen stabil? Er naturlige ting bedst?114-08-2011 18:56
Naturlige faktorer der ændrer Jordens klima?1121-09-2010 17:33
Artikler
Eigil Friis-Christensen: Naturlige klimaændringer
NyhederDato
Også naturlige variationer ændrer gletsjere07-06-2010 09:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik