Husk mig
▼ Indhold

Hjælper små ting overhovedet


Hjælper små ting overhovedet05-09-2019 19:43
Morten291
☆☆☆☆☆
(2)
Hej Klimadebat.dk,

Jeg har snakket med flere af mine venner omkring de helt små klimatiltag i hverdagen og om det overhovedet er det værd. Fordi ser man isoleret på det gør det jo ingen forskel, men med hvis tusindvis af mennesker gør det er det jo alligevel en forskel.

For eksempel har jeg hørt meget om at droppe plastik sugerør og købe nogen af metal og tage dem med rundt fx på McDonalds osv. Har læst meget omkring, at det gerne skulle hjælpe miljøet. Se her fx. https://get-green-now.com/benefits-of-stainless-steel-straws/
Jeg har selv kigget og fundet nogle her https://www.vidua.dk/produkt/metal-sugeroer/, som alligevel koster 80 kroner, hvilket jeg synes er ret meget, hvis det alligevel ikke hjælper i det store billede. Derudover tænker jeg også på ting, som at tage kortere bade i hverdagen eller sortere affald.

Hvad tænker i og hvor små klimatiltag gider i lave i hverdagen, selvom det i sidste ende kan mindske jeres livskvalitet og kun hjælpe minimalt på det store billede?
05-09-2019 22:20
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Morten291 skrev:
Hvad tænker i og hvor små klimatiltag gider i lave i hverdagen, selvom det i sidste ende kan mindske jeres livskvalitet og kun hjælpe minimalt på det store billede?


Hej Morten og velkommen hid.
Har du chekket, at du er dumpet ind i et forum af, primært, benægtere?

Jeg boykotter helt oksekød og spiser, i det hele taget, mindre kød. Det ville selvfølgelig batte mere, hvis man f.eks. forbød kødkvæg. Vi har jo slet ikke brug for kødracerne, som voldtrimmer en meget stor del af kloden.

Jeg tror ikke, at du mister livskvalitet ved at blive fattigere.
Vi er alt for mange, alt for rige.
Det er nødvendigt at tænke helt anderledes.

Men det går jo nok i min tid.




.


06-09-2019 10:26
Jakob
★★★★★
(9210)
­



@Morten291


Reaktionen må være afgørende.

Hvis de små ting ikke nytter, hvad vil du så gøre.?

Vil du gøre noget større, eller vil du nærmere give op.?


Angående sugerør, så kan du evt. stoppe med at handle de steder, hvor det følger automatisk med.
Eller du kan smøre en madpakke og fylde en feltflaske hjemmefra, og så vil du hurtigt spare langt mere end 80 kr, og dem kan du så i stedet bruge til noget, som er godt for økosystemet.

Affaldssorteringen er nok meget frustrerende og slet ikke, som den burde være. Men den er jo en pligt, som vi må leve med.




­
06-09-2019 12:46
Morten291
☆☆☆☆☆
(2)
Har du chekket, at du er dumpet ind i et forum af, primært, benægtere?

Hmm interessant. Havde godt set at mange af de links under ressourcer var til blogs, som er skæptiske overfor klima, men vidste dog ikke at det også galdt de fleste brugere.

Angående sugerør, så kan du evt. stoppe med at handle de steder, hvor det følger automatisk med.

Selvfølgelig god pointe, men tænker det sker ret mange steder.
06-09-2019 18:23
Peter Villadsen
★★★★★
(2648)
Det er et spørgsmål om moral, tænker jeg.
Nogen virker ligeglade eller fortæller sig selv, at "lidt opvarmning er ingen skade til", eller "jorden er ikke opvarmet de sidste 14 år".

Andre med mere moral gør deres bedste for at hjælpe med at nedsætte deres udledninger.
Tænker, det vigtigste er, at gøre noget, da der ellers kun er ligegyldigheden eller opgivelsen tilbage. Og er der mange nok, så er opgaven også lettere at løfte.

Argumentet om, at jorden ikke er opvarmet de sidste 14 år er iøvrigt bevisligt forkert, så der røg den dårlige undskyldning. Det er Heartland Institute, US, der fremturer med disse forældede skeptiker argumenter.
10-09-2019 20:03
Jakob
★★★★★
(9210)
­



@Morten291


Frem for at købe et dumt rustfrit rør, som nok alligevel bliver forbudt engang, fordi man kan komme til skade, vil det så ikke være sejere blot at låne en stump rør fra den uforgængelige insektsuger, som alle rigtige naturfolk selvfølgelig altid går rundt med i inderlommen alligevel..?



https://www.google.com.au/search?biw=1793&bih=982&tbm=isch&sa=1&ei=QsR3XdWvHo_QrgTP4arICA&q=insektsuger&oq=insektsuger&gs_l=img.3..0j0i24.611192.613295..615448...0.0..0.89.1350.17......0....1..gws-wiz-img.z3S-MqfRjWE&ved=0ahUKEwjV2L7zy8bkAhUPqIsKHc-wCokQ4dUDCAY&uact=5

http://natur-vejleder.dk/wp-content/uploads/2018/03/Krible-Krable-insektsuger-A4_print.pdf

Hvis det sker mange steder, så er det måske kun i højere grad kampen værd.



­
­
12-09-2019 09:50
Jakob
★★★★★
(9210)
­



Nå, insektsugeren bliver nok også forbudt, fordi politiet tror, at den er til narko, og filteret er typisk for dårligt, så mange mennesker inhalerer jord, når de skal fange en myre.

Det er ikke nemt at begå sig nu om dage med en kultur i opbrud.

Vi må nok ganske enkelt bede folkeskolen om at indføre det at kunne drikke af et almindeligt miljøvenligt glas uden rør som et obligatorisk karaktergivende fag i alle klasser.


Der er i forvejen udviklet relevant undervisningsmateriale til specialklasserne, så alle kan øve den vanskelige kunst:
https://www.seniorsalg.dk/tudekop-med-lag.html




­
RE: Hvad med it?19-09-2019 12:49
CAS1
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg synes også det er svært at vide, om de små ting batter - man tænker på den ene side mange bække små og på den anden - danmark er uendeligt lille ift. hele kloden, men måske kan vi være et eksempel.
Noget anden jeg kom til at tænke på er, hvad med it - det bruger vist en farlig masse energi at holde gang i og køle alle servere, som til sammen udgør nettet. Jeg har selv et par sider - her, her og her og ærligt talt, så aner jeg ikke hvilket aftryk på klimaet det giver - for ikke at tale om mit generelle internetforbrug etc.

Jeg synes det er en jungle og svært, ikke mindst, hvis man skulle undvære teknologi... nogen der ved, om man kan måle sit it-klima-aftryk og om man evt. kan kompensere på en eller anden måde?
19-09-2019 22:52
no100
★☆☆☆☆
(102)
"Jeg har snakket med flere af mine venner omkring de helt små klimatiltag i hverdagen og om det overhovedet er det værd. Fordi ser man isoleret på det gør det jo ingen forskel, men med hvis tusindvis af mennesker gør det er det jo alligevel en forskel."

Den holdning er desværre en udbredt holdning, den er forkert. her bruger det for at distance sig fra problemet.

Vi har så godt et affaldssystem så vis man ikke kan undvære sugerør så brug det, det vigtige er at fra soter det forbrug der ikke er rimeligt.

Små co2 besparelser tæller også og et vært træ/busk der plantes binder co2, ud over besparelse/binding af co2 er der tid andre positive effekter der følger med.

no100.
23-09-2019 20:43
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Morten291 skrev:
Hej Klimadebat.dk,

Jeg har snakket med flere af mine venner omkring de helt små klimatiltag i hverdagen og om det overhovedet er det værd. Fordi ser man isoleret på det gør det jo ingen forskel, men med hvis tusindvis af mennesker gør det er det jo alligevel en forskel.


Hvis hele Danmark stopper med at udlede CO2 så har det ikke nogen målbar effekt. Fordi CO2 kredsløbet er så stort.
23-09-2019 20:54
Jakob
★★★★★
(9210)
­



kulden-varmen skrev:
Hvis hele Danmark stopper med at udlede CO2 så har det ikke nogen målbar effekt. Fordi CO2 kredsløbet er så stort.


Tak for dit standpunkt. Det er godt at vide, så Danmark omsider kan sætte fuld turbo på omstillingen, uden det vil nære din frygt for at blive ramt af en ny istid.




­
08-10-2019 18:24
John Peter
★☆☆☆☆
(89)
Hej Morten 291
For eksempel har jeg hørt meget om at droppe plastik sugerør og købe nogen af metal og tage dem med rundt fx på McDonalds osv. Har læst meget omkring, at det gerne skulle hjælpe miljøet.

Reducer plastic brug er noget der er vaerd at goere, men det har ikke noget med klimaet at goere.
Jeg bor i Skotland og her har de erklaeret en klima emergency. De vil vise resten af verden at vi er foerst til at reducere CO2 og komme tilbage til stenalderen.
Storbritannien udvikler 1% af kloden's CO2 og Skotland 0.1% saa vores indsats har ZERO effekt. Det samme med Danmark. Det hele med CO2 reduktion er idioti og har store negative konsekvenser for vores boern. De kommer til at lide hvis denne tendens til at erklaere Climate Emergency ikke bliver stoppet.
08-12-2019 12:15
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Det vigtigste er at gøre noget. Om det er lidt el. meget, om det giver, (overordnet) mening i det store hele el. ej er mindre vigtigt. Men det sender et signal til andre og en selv, at man deltager.

Evt. gør det til en leg/sport, og samtidigt realistisk. Her på matriklen er det el- benzin- og div. dagligdags- forbrugsting vi opmærksomme på. Vores energiforsyningsselskab har en hjemmeside, hvor vi kan følge el forbrug. I starten gik der sport i at minimere forbruget. Nu tænker vi ikke så meget over det længere. Nu det bare blevet væne og dagligdag, men vi har fået en pæn økonomisk besparelse. Ca. 8-900 kr/mdr.. Vi kunne gøre mere, men så ville det være forbundet med for store kompromiser. Så indtil videre er vi stoppet her


Mht. FB, Google og andre store server stationer. Så jeg ganske enig i manglende informationer om hvor meget energi de forbruger. Jeg ved godt de er der for at blive i en eller anden form. Ikke mindst nu hvor politikerne bruger det til at udbrede deres politiske budskab. Jeg undrer mig dog over deres store brug af sociale medier. De jo i den grad i lommen på multinationale selskaber. Egentligt er jeg også forundret over de "unges" ekstreme forbrug og afhængighed af sociale medier. Med den ene hånd skælder de ud på bilister, de producerende, de pruttende køer osv., men samtidigt er de næsten 24/7 på de sociale medier. De næsten junkies.




Deltag aktivt i debatten Hjælper små ting overhovedet:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik