18-11-2024 12:45 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6457) |
Det må være ydmygende ikke at kunne svare på ovenstående. Fiaskoen er en realitet. Nederlaget er en kendsgerning. Ydmygelsen er total. |
18-11-2024 12:53 | |
Robert Wagner★★★★★ (4979) |
"Mæh mæh..." Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
10-01-2025 12:12 | |
Homo Sapiens stammer fra Afrika, og vi er derfor udviklet til at klare varme? Spørger man ChatGPT således: "Homo Sapiens stammer fra Afrika så vidt vides. Er det således korrekt, at vi er udviklet til at klare varme?" Så er svaret: "Ja, det er korrekt at sige, at Homo sapiens har udviklet sig i Afrika, et kontinent med overvejende varme og tropisk klima, og derfor har vi udviklet en række fysiske tilpasninger, som hjælper os med at håndtere varme. Her er nogle af de vigtigste tilpasninger, der viser, at vi er evolutionært tilpasset varme omgivelser: 1. Svedning og temperaturregulering En af de mest markante tilpasninger til varme er menneskets evne til at svede. I modsætning til mange andre pattedyr, der primært bruger afkøling gennem åndedrættet eller tung vejrtrækning, har mennesker udviklet en stor mængde svedkirtler (ca. 2-4 millioner) i vores hud, som gør det muligt at regulere kropstemperaturen meget effektivt. Når vi sveder, fordamper vandet fra huden, hvilket hjælper med at køle kroppen ned, selv når vi er i varme omgivelser. Denne evne er særligt vigtig i varme, fugtige klimaer, hvor andre dyr hurtigt kan overophede. 2. Kropsbygning og varmeafgivelse Mennesker har også en kropsbygning, der er effektiv til at afgive varme. Vore forfædre i Afrika, der levede på åbne savanner, havde en relativt slank kropsbygning med en højere forhold mellem længde og bredde, hvilket hjælper med at maksimere varmeafgivelsen gennem huden. Vore kroppe er designet til at opretholde en konstant kropstemperatur (ca. 37°C), selv under varme forhold, og den lange kropshøjde gør det lettere at afgive varme fra kroppens overflade. 3. Hudpigmentering Mennesker, der stammer fra Afrika, har mørkere hud, som beskytter mod skadelige UV-stråler fra solen. Den mørkere pigmentering (melanin) beskytter ikke kun mod solskoldning og hudkræft, men hjælper også med at regulere kropstemperaturen ved at absorbere og reflektere solens stråler på en måde, der er mindre skadelig for huden. Denne tilpasning er et resultat af de intense solforhold, som vores forfædre levede under i tropiske og subtropiske klimaer. 4. Mindre hår på kroppen I modsætning til mange andre pattedyr har mennesker meget lidt kropshår. Dette gør det lettere for os at frigive varme og er en vigtig tilpasning til varme klimaer. Hår fungerer som isolering, så det kan forhindre varme i at blive frigivet i varmere omgivelser. Ved at have mindre kropshår kan mennesker lettere slippe af med overskydende varme. 5. Evolutionshistorie og savannen Vore tidlige forfædre, som levede på afrikanske savanner, udviklede sig i et miljø med varme temperaturer, åbne landskaber og solrighed. Deres tilpasninger, som f.eks. at være oprejst og gå på to ben, har gjort det muligt at regulere temperaturen mere effektivt og undgå at blive overophedet, samtidig med at de kunne bevæge sig hurtigt over store afstande for at finde mad og vand." |
10-01-2025 19:26 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Og jo længere nordpå man kom jo mere udviklede hjernerne sig, og jo mere frigjorde man sig fra kulde ved at brænde træ og tilberede mad under ild. Og jo mere man lærer jo længere nordpå kan man bo, og jo mere udvikler man sig af ren nødvendighed, er det ikke nogenlunde sådan vores evolution ser ud? Nogle vil så sige, at alle kan lære det samme hvis udgangspunktet er det samme, og det er vel aldrig helt modbevist? |
10-01-2025 21:06 | |
Jeg er helt enig i, at der er sket en imponerende udvikling her i det kolde nord. Det ændrer bare ikke på, at vi rent fysiologisk er bedre egnet til varme end kulde. |
11-01-2025 00:36 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Jeg er ikke helt sikker på at du har ret. Jeg er selv inkarneret Wim Hof tilhænger, dvs. jeg er stor tilhænger af at tage et 1minut iskoldt bad hver morgen, og jeg garanterer dig for at mit liv er bedre end dit og andres hvis ikke de praktiserer is badning. Jeg garanterer dig for, at hvis du gør det en uge i træk, så er du så mærkbart forøget i IQ at du selv ved det er sket. Det er ret voldsomt. Og man bliver bare bedre til at forstå kulden... |
11-01-2025 07:30 | |
Det ændrer bare ikke på, at vi rent fysiologisk er meget bedre egnet til varme end til kulde. |
12-01-2025 22:51 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Du tager fejl, du mener at aben som mennesket delte gener med oprindeligt stammer fra Afrika. Mennesket som vi kender det i dag er et genmodificeret produkt skabt a Sumerne, et folk fra stjernerne der kom til jorden for at udvinde guld. Da de fandt ud af at det var svært selv at finde guld, blev mennesket som vi kender det skabt. Det er den historie fortælling ISIS prøvede at slette beviserne for, fordi det modbeviser historien om Adam og Eva som Gud værk. Men sandheden var at Sumerne blev betragtet som guder, og da Adam og Eva som de første mennesker på jorden spiste æblet og blev forvist fra edens have, da kunne de gå lige ind i en nærliggende by. Så den historiefortælling vi får fra biblen fortæller kun halve sandheder. Der eksisterede faktisk mennesker før Adam og Eva, men Adam og Eva har potentielt fået nogen egenskaber som mennesker, der ikke fandtes på jorden tidligere, derfor er de potentielt første udgaven af homo sapiens. Og Edens have lå altså i Irak... |
13-01-2025 09:55 | |
Det er altid godt med nogle gode historier |
13-01-2025 16:28 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Tja, man kan tro på det man vil, men det hedder ikke at lytte til historier, det hedder at følge med i både historieundervisning og religionstimerne. Jeg fortalte det vidst lidt forkert Sumer var landet, "guderne" der regerede hed Annunaki. Paradisets have lå hvor de tre floder mødes, de fleste er vidst enige om, at er det der hedder Irak i dag. |
13-01-2025 17:43 | |
Det ændrer ikke ved, at vi er bedre tilpasset til et varmt klima en langt de fleste andre dyr. Og det ses i statistikken. Tilknyttet billede: ![]() |
16-01-2025 18:46 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Jørgen, bare lige for at træde lidt på ChatGPT og samtidigt vise dig og andre, hvor ubrugeligt det er til at konkludere ting. Oprindeligt hang alle verdensdele sammen, og der er i princippet ingen der kan sige at den ene del er varmere eller koldere end andre dele. Med tiden rev de tektoniske plader sig løs og flytter sig længere og længere væk fra hinanden...og det gør de faktisk den dag i dag. I øvrigt er der på ingen måde enighed om hvor verdens første folk boede, jeg har også hørt om Afrika, men savner en datering. Men jeg er også vidende om at Aboriginans i Australien mener de er verdens første folk...og så så jeg lige i dag at man i nord Amerika lige har fundet forstenede fodspor der vurderes til at være 130000år gamle. Og husk mht om folk er vant til varme eller kulde, at man fokuserer meget på tiden EFTER istiden, og da isen stod tykt i Middelhavet, da var klimaet jo langt koldere i nord Afrika, end det er i dag. Så det er en fejl blot at tro mennesket kun kendte til varme omgivelser. |
16-01-2025 19:19 | |
Det anførte ændrer ikke ved, at vi er skabt til varme og ikke til kulde. At vi kan klare kulden skyldes udelukkende, at vi er blevet dygtige til at lave tøj med mere, så vi kan holde varmen. Følgende forhold viser godt, hvorfor vi er tilpasset et varmt klima * En af de mest markante tilpasninger til varme er menneskets evne til at svede. Langt de fleste pattedyr kan ikke svede. * Mennesker har en kropsbygning, der er effektiv til at afgive varme som følge af den lange og høje krop, som gør det lettere at afgive varme fra kroppens overflade. * I modsætning til mange andre pattedyr har mennesker meget lidt kropshår. Dette gør det lettere for os at frigive varme og er en vigtig tilpasning til et varmt klimaer. |
16-01-2025 19:36 | |
Euro★★★★☆ (1224) |
Man kan så tilføje, at menneskets evolution gør at vi har mindre brug for kropshår nu, og derfor får folk mindre og mindre hår...men du har ret i, at nogle mennesker er tilpasset bedre til varme end kulde, men jeg tror du må indse at mange foretrækker et liv der ikke er alt for varmt. Der kommer f.eks. en del turister til Danmark netop fordi her er køligere om sommeren, og hvis ikke kulde og sne var dejligt, så var der næppe mange som tog på skiferie. |
16-01-2025 21:13 | |
Den alt overvejende turist strøm går således imod varme, sol og sommer. I millionvis strømmer vi således til Middelhavet hvert år. |
16-01-2025 21:14 | |
Og igen så dør folk af kulde og ikke af varme.
Tilknyttet billede: ![]() |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
ny stor jungle i afrika - det varmer virkelig at høre | 0 | 06-12-2015 21:02 |
Connie Hedegaards dialog med Afrika og arabiske lande | 11 | 10-11-2009 21:05 |
Migration - Afrika får bedre klima | 3 | 08-05-2009 18:06 |
Nyheder | Dato |
Verdensbanken opfordrer til Afrika-hjælp | 08-06-2011 11:37 |
Varmere klima spreder malaria i Afrika | 02-03-2009 06:22 |
Afrika må arbejde sammen for at undgå helbredskatastrofe | 02-10-2008 07:50 |